Ērģeļu prospekts

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
Ugāles baznīcas ērģeļu prospekts

Ērģeļu prospekts (vāc. Orgelprospekt, fr. le buffet de l'orgue, kr. проспект органа) – ērģeļu redzamā, dekoratīvā daļa, kuru veido stabules arhitektoniskā vai ornamentālā ietvarā un skulptūrām rotāta vai ir apgleznota. Kopš XIII gs. beigām Eiropā zināmi dažādi ērģeļu prospekta novietojuma un uzbūves veidi, kas katrā gadsimtā piemērojās laikmeta valdošā stila tendencēm. Ap 1600. gadu strauji pieauga ērģeļu izmēri, ievadot t.s. zelta laikmetu ērģeļu būvē. Livonijā ērģeles parasti atrodas dievnama rietumu kora luktās un iedalāmas 2 pamatgrupās: divmanuāļu un vienmanuāļa instrumenti. Abu tipu prospektu galvenie pamatelementi ir lielie stabuļu torņi, kas mijas ar vairākstāvu mazo stabuļu iestarpinājumiem.

Pirmie ir t.s. Hamburgas tipa prospekti, kas ienāca XV-XVII gs. mijā līdz ar Rīgas Doma (1597.-1601.) grandiozo ērģeļu būvi (autors Dancigas meistars J.Rābe). Šī tipa prospekts sastāv no rietumu korī izvietota pamatinstrumenta un pie kora luktām piestiprināta „aizmugures pozitīva“ (vāc. Ruckpositiv), kas telpā, raugoties no altāra kora, saplūda kopā, veidojot telpiski vienotu kompozīciju, kuras atsevišķi stāvošās daļas viena otru papildināja. Stabuļu saišķus un kopu vertikālos akcentus līdzsvaro profilētas, lauzītas dzegas un ornamenta ierāmējumi. Saturiski tēlojošu pilnskanību ērģelēm piešķir virs torņiem stāvošo eņģeļu orķestris, kura diriģentu darbina kustīgs mehānisms, bet rotaļīgu vieglumu – prospektu nesošie eņģelīši ar ziedu vijām. Raksturīgs dekora elements ir spārnus iepletis ērglis kā kompozīcijas vainagojums. Vienmanuāļu tipa prospektiem raksturīga struktūra, kuru veido 3-5 stabuļu torņi ar centrālo dominanti, un virs katra torņa atrodas muzicējošs eņģelis.

Literatūra par šo tēmu

  • Grosmane E. Kurzemes baroka tēlniecība 1660-1740. - J.L.V.: Rīga, 2002., 243.-245. lpp.
  • Vītola K. Rīgas Doma ērģeļu prospekts. // Muzeji un kultūras pieminekļi. - Rīga, 1973.
  • Peņģerots V. Doma baznīcas vadonis. - Rīga, 1933.

  • The Cambridge Companion to the Organ. - Cambridge University Press: Cambridge, 1999, ISBN 0-521-57584-2
  • Douglass Fenner The Language of the Classical French Organ. - Yale University Press: New Haven, 1995, ISBN 0-300-06426-1
  • Sumner William Leslie. The Organ: Its Evolution, Principles of Construction and Use. - Macdonald: London, 1973, ISBN 356-04162-X
  • Klotz Hans. The Organ Handbook. - Concordia: St. Louis, 1969, ISBN 978-0570013068
  • Williams Peter. The European Organ, 1458–1850. - Indiana University Press: Bloomington, 1966, ISBN 0-253-32083-6
  • Williams Peter. A New History of the Organ from the Greeks to the Present Day. - Indiana University Press: Bloomington, 1980, ISBN 978-0253157041
  • William Harrison Barnes. The Contemporary American Organ - Its Evolution, Design and Construction. - Read Books, 2007, ISBN 978-1406760231
  • Orpha Caroline Ochse. The History of the Organ in the United States. - Indiana University Press, 1988, ISBN 9780253204950
  • William Leslie Sumner. The Organ. Its Evolution, Principles of Construction and Use. - St. Martin’s Press: New York, 1981
  • Curt Sachs. The History of Musical Instruments. - W. W. Norton & Company, Inc. Publishers: New York, 1968
  • Peter Williams. The Organ in Western Culture 750–1250. - Cambridge University Press: Cambridge, 1993, ISBN 0-521-61707-3

  • Die Orgel der Domkirche in Riga. // Rigasche Stadtblätter. 1883
  • Neumann W. Der Dom zu st.Marien in Riga. - Riga, 1912

  • Sonnaillon, Bérnard: L’orgue. Instrument et musiciens. - Office du Livre, Editions Vilo: Paris, 1984, ISBN 2-7191-0211-3

  • Из истории мировой органной культуры XVI—XX веков. - Музиздат: Москва, 2008, ISBN 987-5-904082-03-1

Resursi internetā par šo tēmu