Atšķirības starp "Antīkā filosofija" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m (Resursi internetā par šo tēmu)
m
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Antīkā filosofija''' (no sengr.  ''phileo'' – "mīlēt" un ''sophia'' - "gudrība", t.i. "gudrības mīlestība") - filosofisko mācību kopums, kas radās un pastāvēja [[Senā Grieķija|Senajā Grieķijā]] un tās kultūras ietekmes sfērā ([[Senā Roma|Senajā Romā]], [[Mazāzija|Mazāzijā]], [[Levante|Levantē]], [[Aleksandrijas skola|Ēģiptē]] u.c.) laikā no VII gs.p.m.ē. līdz V gs. ''Antīkā filosofija'' veidojās, attīstoties no Āzijas ([[Mezopotāmija]]s, [[Levante]]s) aizgūtajām zināšanām astronomijā, matemātikā, fizikā utt., transformējot to ietekmē sengrieķu mitoloģiju, mitoloģiskos priekšstatus pakāpeniski aizstājot ar pasaules racionālāku skaidrojumu. Domāšanā iezīmejās tendence patiesību noskaidrot, meklējot izskaidrojumam loģisku un cēlonisku pamatojumu, parādot kopsakarības, salīdzinot, izmantojot prāta spriedumus un slēdzienus. Tā bija pasaules izziņa, kas reizē balstījās, reizē radīja loģisko un jēdzienisko domāšanu. Pirmās sengrieķu domātāju filosofiskās un kosmoloģiskās koncepcijas, kurās mītam vairs bija nevis pamatuzskata, bet tēlainas ilustrācijas loma, radās jau V gs.p.m.ē. Tā kā eksperimentālās un loģiskās pārbaudes metožu vēl nebija, visai strauji grieķu domātāji radīja lielu skaitu hipotēžu par pasauli un cilvēku tajā. Kopīgais bija tas, ka aplūkoja pasauli kā vienotu veselumu sastāvdaļu  mijiedarbībā. Par pirmo sengrieķu filosofisko skolu kā konceptuālu virzienu uzskatāma t.s. [[Milētas skola]]. Pēc Heidegera domām tieši pirmssokrātiskā antīkā filosofija demonstrē autentisko cilvēka attieksmi pret esamību, kas ir eiropeiskās kultūras barojošais spēks. Vēlāk sengrieķu filosofiskā doma pārcēlās no Āzijas uz Eiropu, koncentrējoties [[Atēnas|Atēnās]] (sk. [[Sokrāts]], [[Aristotelis]], [[Platons]] u.c.). Akcentēja fiziku, pasaules objektīvo procesu izskaidrojumus, meklē dabas un sabiedrības kopsakarības. Sīkāk klasificējot, bez klasiskajām antīkos filozofus interesējošajām dabaszinātnēm, atsevišķi jau sāka klasificēt tādas starpdisciplīnas kā ontoloģiju (mācība par esamību), gnozeoloģiju (izziņas teorija), loģiku, ētiku un estētiku. Veidojās jauni virzieni - [[epikūrisms]], [[stoicisms]] u.c., - kas dažbrīd savā pasaules skaidrojumā, argumentācijā, vērtībās un metodēs bija pat ļoti atšķirīgi. Pirmajā vietā tika izvirzītas ētikas problēmas, taču ētika tika pamatota ar dabaszinātņu atziņām un loģiku. ''Antīkajai foilosofijai'' attīstoties un kļūstot tik sarežgītai, ka nesagatavots un neizglītots cilvēks to vairs nespēja saprast, grieķu-romiešu kultūras sfērā izveidojās daudz filosofijas skolu, kas bija kļuvušas par slēgtām domātāju sadraudzībām, kuras dzīvoja savu intelektuālo dzīvi nošķirti no sabiedrības: bija izveidojies jauns zinātnieka tips un jauns literatūras tips, t.s. zinātniskā literatūra. Mijiedarbojoties ar no Levantes nākošo misticismu, kas m.ē. sākumā kļuva populārs plašās Romas impērijas iedzīvotāju masās, izveidojās uz misticismu tendētas ''antīkās filosofijas skolas'' (sk. [[neoplatonisms]], [[neopitagorisms]] u.c.). Filosofijas kā tādas attīstība bija ieslīgusi stagnācijā. III-IV gs. pagānisma vajāšanu laikā lielākā daļa ''antīkās filosofijas'' skolu tika slēgtas, paši filosofi pakļauti represijām (sk. [[Hipatija no Aleksandrijas|Hipatija]]). Pēdējais antīkās filosofijas patvērums - [[Atēnu akadēmija]], - tika slēgta 529. gadā (liela daļa pēdējo antīkās filosofijas sekotāju pameta valsti, dodoties uz [[Sasanīdu Persija|Persiju]], kur izveidoja [[Gondišapuras Akadēmija|Gondišapuras Akadēmiju]]). Interese par ''antīko filosofiju'' atdzima [[Renesanse]]s laikā, kad sāka intensīvi meklēt un tulkot antīko domātāju darbus, kuri turpmākajos gadsimtos iedvesmoja filosofijas rašanos Eiropā.
+
'''Antīkā filosofija''' (no sengr.  ''phileo'' – "mīlēt" un ''sophia'' - "gudrība", t.i. "gudrības mīlestība") - filosofisko mācību kopums, kas radās un pastāvēja [[Senā Grieķija|Senajā Grieķijā]] un tās kultūras ietekmes sfērā ([[Senā Roma|Senajā Romā]], [[Mazāzija|Mazāzijā]], [[Levante|Levantē]], [[Aleksandrijas skola|Ēģiptē]] u.c.) laikā no VI gs.p.m.ē. līdz VI gs. Periodizācija ir visai nosacīta, par sākuma punktu pieņemot 585. g.p.m.ē., kad [[Taless no Milētas]] aprēķināja gaidāmo Saules aptumsumu, un kā beigu punktu pieņemot 529. gadu, kad pēc [[Imperators|imperatora]] Justiniana rīkojuma tika slēgta pēdējā, [[Neoplatonisms|neoplatoniķu]] skola [[Atēnas|Atēnās]]. Izmantotā valoda bija sengrieķu, taču no II gs.p.m.ē attīstījās arī filosofiskā literatūra [[Latīņi|latīņu]] valodā. Lielākā daļa tekstu viduslaiku avotos citēti sengrieķu valodā, bez tam liela daļa tekstu viduslaikos tulkoti no sengrieķu uz latīņu, sīriešu, arābu valodām (daudzi darbi saglabājušies tikai šādos tulkojumos). Bez tam daļa manuskripu atrasti Ēģiptē, labi saglabājušies pateicoties sausajam klimatam, un Vezuva pelnu apbērtajā un iekonservētajā Herkulanumā. Pašu ''antīkās filosofijas'' vēsturi pieņemts periodizēt, par pamatu ņemot ideju dominanci tās evolūcijas gaitā: pirmssokrātiskais jeb agrās natūrfilosofijas laiks, klasiskais periods ([[sofisti]], [[Sokrāts]], [[Platons]], [[Aristotelis]]), helēnisma periods, eklektisma periods, [[neoplatonisms|neoplatonisma]] laiks. M.ē. sākumā bija vērojama ''antīkās filosofijas'' skolu un [[patristika]]s skolu (kuru filosofijas maniere lielā mērā veidojās tiešā ''antīkās filosofijas'' ietekmē) mierīga līdzāspastāvēšana, līdz mainījās valsts varas attieksme pret antīko mantojumu kā tādu. Pēc Heidegera domām tieši pirmssokrātiskā antīkā filosofija demonstrē autentisko cilvēka attieksmi pret esamību, kas ir eiropeiskās kultūras barojošais spēks.<br>
 +
'''Pirmssokrātiskā filosofija''' (VI-V gs.p.m.ē.) -  veidojās [[Mazāzija|Mazāzijā]] ([[Milētas skola]], [[Heraklīts]]), attīstoties no Āzijas ([[Mezopotāmija]]s, [[Levante]]s, [[Senā Ēģipte|Ēģiptes]]) aizgūtajām zināšanām astronomijā, matemātikā, fizikā utt., transformējot to ietekmē sengrieķu mitoloģiju, mitoloģiskos priekšstatus pakāpeniski aizstājot ar pasaules racionālāku skaidrojumu. Tad helēņu [[Kolonija|kolonijās]] Apenīnu pussalā ([[Pitagorisms|pitagorieši]], [[Elejas skola]], [[Empedokls]]) un [[Hellada|Helladā]] ([[Anaksagors no Klazomenām|Anaksagors]], [[Atomisms|atomisti]]). Šī laika filosofu pamattēma bija pasaule, tās izcelsme un uzbūve, līdz ar to paši domātāji vairāk bija dabas pētnieki, astronomi, matemātiķi. Domāšanā iezīmejās tendence patiesību noskaidrot, meklējot izskaidrojumam loģisku un cēlonisku pamatojumu, parādot kopsakarības, salīdzinot, izmantojot prāta spriedumus un slēdzienus. Tā bija pasaules izziņa, kas reizē balstījās, reizē radīja loģisko un jēdzienisko domāšanu. Uzskatot, ka lietu rašanos un izzušana nenotiek nejauši no nekā, viņi meklēja cēloņus, pirmcēloni jeb principu, kas ļautu noskaidrot pasaules mainīguma likumsakarības. Pirmie domātāji par šādu sākumu pieņēma universālu pirmvielu: ūdeni (Taless), gaisu ([[Anaksimens no Milētas|Anaksimens]]), bezgalīgo ([[Anaksimandrs no Milētas|Anaksimandrs]]), pitagorieši par sākumu pieņēma robežu un bezgalīgo, kas mijiedarbojoties rada sakārtotu visumu, ko var izpētīt ar matemātikas palīdzību. Nākošie domātāji ([[Empedokls]], [[Demokrits]]) pieņē°a nevis vienu, bet vairākus pirmssākumus (četri pamatelementi, bezgalīgs atomu daudzums). Līdzīgi [[Ksenofans|Ksenofanam]], daudzi no šī laika filosofiem kritiski raudzījās uz tradicionālajiem mītiem un reliģiskajiem priekšstatiem. Heraklīts un Anaksagors atbalstīja ideju par saprātīgu pasaules pirmssākumu (''logos'', "prāts"), [[Parmenīds]] noformulēja mācību par īsteno esību, kas pieejama tikai domai (praktiski visas turpmākā ''antīkās filosofas'' attīstība, no plurālistiskajām Empedokla un Demokrita sistēmām līdz [[Platonisms|platonismam]] kaut kādā mērā cenšas atbildēt Parmenīdam).
  
 +
 +
 +
Pirmās sengrieķu domātāju filosofiskās un kosmoloģiskās koncepcijas, kurās mītam vairs bija nevis pamatuzskata, bet tēlainas ilustrācijas loma, radās jau V gs.p.m.ē. Tā kā eksperimentālās un loģiskās pārbaudes metožu vēl nebija, visai strauji grieķu domātāji radīja lielu skaitu hipotēžu par pasauli un cilvēku tajā. Kopīgais bija tas, ka aplūkoja pasauli kā vienotu veselumu sastāvdaļu  mijiedarbībā. Par pirmo sengrieķu filosofisko skolu kā konceptuālu virzienu uzskatāma t.s. [[Milētas skola]].  Vēlāk sengrieķu filosofiskā doma pārcēlās no Āzijas uz Eiropu, koncentrējoties [[Atēnas|Atēnās]] (sk. [[Sokrāts]], [[Aristotelis]], [[Platons]] u.c.). Akcentēja fiziku, pasaules objektīvo procesu izskaidrojumus, meklē dabas un sabiedrības kopsakarības.  Sīkāk klasificējot, bez klasiskajām antīkos filozofus interesējošajām dabaszinātnēm, atsevišķi jau sāka klasificēt tādas starpdisciplīnas kā ontoloģiju (mācība par esamību), gnozeoloģiju (izziņas teorija), loģiku, ētiku un estētiku. Veidojās jauni virzieni - [[epikūrisms]], [[stoicisms]] u.c., - kas dažbrīd savā pasaules skaidrojumā, argumentācijā, vērtībās un metodēs bija pat ļoti atšķirīgi. Pirmajā vietā tika izvirzītas ētikas problēmas, taču ētika tika pamatota ar dabaszinātņu atziņām un loģiku. ''Antīkajai foilosofijai'' attīstoties un kļūstot tik sarežgītai, ka nesagatavots un neizglītots cilvēks to vairs nespēja saprast, grieķu-romiešu kultūras sfērā izveidojās daudz filosofijas skolu, kas bija kļuvušas par slēgtām domātāju sadraudzībām, kuras dzīvoja savu intelektuālo dzīvi nošķirti no sabiedrības: bija izveidojies jauns zinātnieka tips un jauns literatūras tips, t.s. zinātniskā literatūra. Mijiedarbojoties ar no Levantes nākošo misticismu, kas m.ē. sākumā kļuva populārs plašās Romas impērijas iedzīvotāju masās, izveidojās uz misticismu tendētas ''antīkās filosofijas skolas'' (sk. [[neoplatonisms]], [[neopitagorisms]] u.c.). Filosofijas kā tādas attīstība bija ieslīgusi stagnācijā. III-IV gs. pagānisma vajāšanu laikā lielākā daļa ''antīkās filosofijas'' skolu tika slēgtas, paši filosofi pakļauti represijām (sk. [[Hipatija no Aleksandrijas|Hipatija]]). Pēdējais antīkās filosofijas patvērums - [[Atēnu akadēmija]], - tika slēgta 529. gadā (liela daļa pēdējo antīkās filosofijas sekotāju pameta valsti, dodoties uz [[Sasanīdu Persija|Persiju]], kur izveidoja [[Gondišapuras Akadēmija|Gondišapuras Akadēmiju]]). Interese par ''antīko filosofiju'' atdzima [[Renesanse]]s laikā, kad sāka intensīvi meklēt un tulkot antīko domātāju darbus, kuri turpmākajos gadsimtos iedvesmoja filosofijas rašanos Eiropā.
 +
 +
=
 
== Literatūra ==
 
== Literatūra ==
  

Versija, kas saglabāta 2009. gada 3. februāris, plkst. 16.11

Antīkā filosofija (no sengr. phileo – "mīlēt" un sophia - "gudrība", t.i. "gudrības mīlestība") - filosofisko mācību kopums, kas radās un pastāvēja Senajā Grieķijā un tās kultūras ietekmes sfērā (Senajā Romā, Mazāzijā, Levantē, Ēģiptē u.c.) laikā no VI gs.p.m.ē. līdz VI gs. Periodizācija ir visai nosacīta, par sākuma punktu pieņemot 585. g.p.m.ē., kad Taless no Milētas aprēķināja gaidāmo Saules aptumsumu, un kā beigu punktu pieņemot 529. gadu, kad pēc imperatora Justiniana rīkojuma tika slēgta pēdējā, neoplatoniķu skola Atēnās. Izmantotā valoda bija sengrieķu, taču no II gs.p.m.ē attīstījās arī filosofiskā literatūra latīņu valodā. Lielākā daļa tekstu viduslaiku avotos citēti sengrieķu valodā, bez tam liela daļa tekstu viduslaikos tulkoti no sengrieķu uz latīņu, sīriešu, arābu valodām (daudzi darbi saglabājušies tikai šādos tulkojumos). Bez tam daļa manuskripu atrasti Ēģiptē, labi saglabājušies pateicoties sausajam klimatam, un Vezuva pelnu apbērtajā un iekonservētajā Herkulanumā. Pašu antīkās filosofijas vēsturi pieņemts periodizēt, par pamatu ņemot ideju dominanci tās evolūcijas gaitā: pirmssokrātiskais jeb agrās natūrfilosofijas laiks, klasiskais periods (sofisti, Sokrāts, Platons, Aristotelis), helēnisma periods, eklektisma periods, neoplatonisma laiks. M.ē. sākumā bija vērojama antīkās filosofijas skolu un patristikas skolu (kuru filosofijas maniere lielā mērā veidojās tiešā antīkās filosofijas ietekmē) mierīga līdzāspastāvēšana, līdz mainījās valsts varas attieksme pret antīko mantojumu kā tādu. Pēc Heidegera domām tieši pirmssokrātiskā antīkā filosofija demonstrē autentisko cilvēka attieksmi pret esamību, kas ir eiropeiskās kultūras barojošais spēks.
Pirmssokrātiskā filosofija (VI-V gs.p.m.ē.) - veidojās Mazāzijā (Milētas skola, Heraklīts), attīstoties no Āzijas (Mezopotāmijas, Levantes, Ēģiptes) aizgūtajām zināšanām astronomijā, matemātikā, fizikā utt., transformējot to ietekmē sengrieķu mitoloģiju, mitoloģiskos priekšstatus pakāpeniski aizstājot ar pasaules racionālāku skaidrojumu. Tad helēņu kolonijās Apenīnu pussalā (pitagorieši, Elejas skola, Empedokls) un Helladā (Anaksagors, atomisti). Šī laika filosofu pamattēma bija pasaule, tās izcelsme un uzbūve, līdz ar to paši domātāji vairāk bija dabas pētnieki, astronomi, matemātiķi. Domāšanā iezīmejās tendence patiesību noskaidrot, meklējot izskaidrojumam loģisku un cēlonisku pamatojumu, parādot kopsakarības, salīdzinot, izmantojot prāta spriedumus un slēdzienus. Tā bija pasaules izziņa, kas reizē balstījās, reizē radīja loģisko un jēdzienisko domāšanu. Uzskatot, ka lietu rašanos un izzušana nenotiek nejauši no nekā, viņi meklēja cēloņus, pirmcēloni jeb principu, kas ļautu noskaidrot pasaules mainīguma likumsakarības. Pirmie domātāji par šādu sākumu pieņēma universālu pirmvielu: ūdeni (Taless), gaisu (Anaksimens), bezgalīgo (Anaksimandrs), pitagorieši par sākumu pieņēma robežu un bezgalīgo, kas mijiedarbojoties rada sakārtotu visumu, ko var izpētīt ar matemātikas palīdzību. Nākošie domātāji (Empedokls, Demokrits) pieņē°a nevis vienu, bet vairākus pirmssākumus (četri pamatelementi, bezgalīgs atomu daudzums). Līdzīgi Ksenofanam, daudzi no šī laika filosofiem kritiski raudzījās uz tradicionālajiem mītiem un reliģiskajiem priekšstatiem. Heraklīts un Anaksagors atbalstīja ideju par saprātīgu pasaules pirmssākumu (logos, "prāts"), Parmenīds noformulēja mācību par īsteno esību, kas pieejama tikai domai (praktiski visas turpmākā antīkās filosofas attīstība, no plurālistiskajām Empedokla un Demokrita sistēmām līdz platonismam kaut kādā mērā cenšas atbildēt Parmenīdam).


Pirmās sengrieķu domātāju filosofiskās un kosmoloģiskās koncepcijas, kurās mītam vairs bija nevis pamatuzskata, bet tēlainas ilustrācijas loma, radās jau V gs.p.m.ē. Tā kā eksperimentālās un loģiskās pārbaudes metožu vēl nebija, visai strauji grieķu domātāji radīja lielu skaitu hipotēžu par pasauli un cilvēku tajā. Kopīgais bija tas, ka aplūkoja pasauli kā vienotu veselumu sastāvdaļu  mijiedarbībā. Par pirmo sengrieķu filosofisko skolu kā konceptuālu virzienu uzskatāma t.s. Milētas skola.  Vēlāk sengrieķu filosofiskā doma pārcēlās no Āzijas uz Eiropu, koncentrējoties Atēnās (sk. Sokrāts, Aristotelis, Platons u.c.). Akcentēja fiziku, pasaules objektīvo procesu izskaidrojumus, meklē dabas un sabiedrības kopsakarības.  Sīkāk klasificējot, bez klasiskajām antīkos filozofus interesējošajām dabaszinātnēm, atsevišķi jau sāka klasificēt tādas starpdisciplīnas kā ontoloģiju (mācība par esamību), gnozeoloģiju (izziņas teorija), loģiku, ētiku un estētiku. Veidojās jauni virzieni - epikūrisms, stoicisms u.c., - kas dažbrīd savā pasaules skaidrojumā, argumentācijā, vērtībās un metodēs bija pat ļoti atšķirīgi. Pirmajā vietā tika izvirzītas ētikas problēmas, taču ētika tika pamatota ar dabaszinātņu atziņām un loģiku. Antīkajai foilosofijai attīstoties un kļūstot tik sarežgītai, ka nesagatavots un neizglītots cilvēks to vairs nespēja saprast, grieķu-romiešu kultūras sfērā izveidojās daudz filosofijas skolu, kas bija kļuvušas par slēgtām domātāju sadraudzībām, kuras dzīvoja savu intelektuālo dzīvi nošķirti no sabiedrības: bija izveidojies jauns zinātnieka tips un jauns literatūras tips, t.s. zinātniskā literatūra. Mijiedarbojoties ar no Levantes nākošo misticismu, kas m.ē. sākumā kļuva populārs plašās Romas impērijas iedzīvotāju masās, izveidojās uz misticismu tendētas antīkās filosofijas skolas (sk. neoplatonisms, neopitagorisms u.c.). Filosofijas kā tādas attīstība bija ieslīgusi stagnācijā. III-IV gs. pagānisma vajāšanu laikā lielākā daļa antīkās filosofijas skolu tika slēgtas, paši filosofi pakļauti represijām (sk. Hipatija). Pēdējais antīkās filosofijas patvērums - Atēnu akadēmija, - tika slēgta 529. gadā (liela daļa pēdējo antīkās filosofijas sekotāju pameta valsti, dodoties uz Persiju, kur izveidoja Gondišapuras Akadēmiju). Interese par antīko filosofiju atdzima Renesanses laikā, kad sāka intensīvi meklēt un tulkot antīko domātāju darbus, kuri turpmākajos gadsimtos iedvesmoja filosofijas rašanos Eiropā.

=

Literatūra

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 18.-20. lpp.
  • Kūle M., Kūlis R. Filosofija. - Zvaigzne ABC, Rīga, 1998. ISBN 9984171191
  • Semane T., Apsīte L., Rozenvalds J., Antīkā filozofija. - Zvaigzne ABC, Rīga, 2007. ISBN 978-9984-40-155-3
  • Antīkā pasaule Latvijā: rakstu krājums. / sast. M.Vecvagars - Filozofijas un socioloģijas institūts, Rīga, 1998. ISBN 9984-91523-9
  • Antīkā un viduslaiku filozofija. / sast. Juris Rozenvalds - Zvaigzne ABC, Rīga, 1997. ISBN 9984-04-512-9
  • Aristotelis. Nikomaha ētika. - Zvaigzne, Rīga, 1985
  • Aurēlijs Marks. Pašam sev. - Zvaigzne, Rīga, 1991
  • Roberts Apinis, Henriks Bušs, Dzintars Bušs u.c. Domas par antīko filozofiju. - Avots, Rīga, 1990. ISBN 5-401-00002-2
  • Grieķu prātnieks Diogens. - J.Ozola apgāds, Rīga, 1900.
  • Jurevičs P. Platons dzīvē un darbā. - A.Raņķa grāmatu tirgotava, Rīga, 1930.
  • Klīve, V.V. Gudrības ceļos: īss ievads Rietumu filozofijā. - Zinātne, Rīga, 1996. ISBN 5-7966-1150-X
  • Platons. Teaitēts. - Liepnieks un Rītups, Rīga, 2008. ISBN 978-9984-9609-5-1
  • Platons. Menons. Dzīres. – Zvaigzne, Rīga, 1980.
  • Platons. Valsts. – Zvaigzne, Rīga, 1982.
  • Bēringers H. Kas ir filozofija? – Lielvārds, Lielvārde, 1995.
  • Jasperss K. Ievads filozofijā. – Zvaigzne ABC, Rīga, 2003.
  • Lauksmans F. Filozofijas ABC. – Alberts XII, Rīga, 1999.
  • Megi B. Filozofijas vēsture. – Zvaigzne ABC, Rīga, 2000.
  • Šuvajevs I. Filozofija. Saruna par filozofiju. – Zvaigzne ABC, Rīga, 1999.
  • Lasmane S. Rietumeiropas ētika no Sokrāta līdz postmodernismam. – Zvaigzne ABC, Rīga, 1998.
  • Domas par antīko filozofiju. / sast. Maija Kūle, Elmārs Vēbers - Avots, Rīga, 1990. ISBN 5-401-00002-2

  • Фрагменты ранних греческих философов. / Отв. ред. И. Д. Рожанский. - Наука, Москва, 1989
  • Асмус В.Ф. Античная философия. - Высшая школа, Москва, 1999
  • Вернаи Ж.П. Происхождение древнегреческой мысли. - Прогресс, Москва 1988
  • Гуторов В.А. Античная социальная утопия. Вопросы истории и теории. - Изд-во Ленингр. ун-та, Ленинград, 1989
  • Лосев А.Ф. История античной философии в конспективном изложении. - Москва, 1989
  • Лосев А.Ф. История античной эстетики. Последние века. - В 2 кн. - Искусство, Москва, 1988
  • Мамардашвили М.К. Лекции по античной философии. - Аграф, Москва, 1997
  • Надточаев А.С. Философия и наука в эпоху античности. - Изд-во Моск. ун-та, Москва, 1990
  • Хлебников Г.В. Античная философская теология. - Наука, Москва, 2007
  • Целлер Э. Очерк истории греческой философии. / Перевод С. Л. Франка. - Алетейя, СПб., 1996

Resursi internetā par šo tēmu