Atšķirības starp "Antonīns Marks Aurēlijs" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
2. rindiņa: 2. rindiņa:
 
'''Marks Aurēlijs Antonīns augusts''' (''Marcus Aurelius Antoninus Augustus'', 121.-180.) - [[Antīkā filosofija|filosofs]] [[Stoicisms|stoiķis]] ([[Epiktēts no Hierapoles|Epiktēta]] sekotājs), [[Senā Roma|Romas]] [[imperators]] no [[Antonīnu dinastija]]s.
 
'''Marks Aurēlijs Antonīns augusts''' (''Marcus Aurelius Antoninus Augustus'', 121.-180.) - [[Antīkā filosofija|filosofs]] [[Stoicisms|stoiķis]] ([[Epiktēts no Hierapoles|Epiktēta]] sekotājs), [[Senā Roma|Romas]] [[imperators]] no [[Antonīnu dinastija]]s.
  
'''Marks Annijs Katīlijs Sevērs''' (''Marcus Annius Catilius Severus'') dzimis 121. gada 26. aprīlī Romā, [[Patricieši|patriciešu]] Annija Vēra (''Annius Verus'') un Domīcijas Lucillas (''Domitia Lucilla'') ģimenē. Māsa Faustīna (''Annia Cornificia Faustina''). Guvis lielisku klasisko izglītību. 138. gada 5. decembrī iecelts par [[Kvestors|kvestoru]]. Šajā pašā gadā saderinājās ar [[Pijs Antonīns|Pija Antonīna]] meitu Faustīnu (''Faustina''). 139. gadā, pēc tēva nāves, Pijs viņu adoptēja, Markam nomainot vārdu uz '''Marks Elijs Aurēlijs Vērs cēzars'''. 140. gadā iecelts par [[Konsuls|konsulu]] (145. gadā kļuvis par konsulu otru reizi). 145. gadā apprecējies, laulībā vismaz 13 bērni, no kuriem pilngadību sasniedza tikai dēls Kommods (''Commodus'') un meita Lucilla (''Lucilla''). Ap 146. gadu sācis nopietni pievērsties filosofijai (ar ko aizrāvās jau pusaudža gados), uzaicinot par skolotājiem ievērojamākos tā laika domātājus ([[Klaudijs Maksims|Klaudiju Maksimu]], Kvintu Jūniju Rustiku u.c.). 161. gada 1. janvārī kļuva par konsulu trešo reizi (kopā ar savu audžubrāli Lūciju Vēru) ar [[Tribūns|tribūna]] varu. Pēc imperatora nāves abi konsuli pārvaldīja valsti kopā, bet pēc Lūcija nāves 169. gadā Marks Aurēlijs valdīja viens. Lielu uzmanību pievērsa valsts tieslietu sistēmas sakārtošanai (ne tik daudz ieviešot ko jaunu, cik sakārtojot un padarot efektīvāku esošo). Centās veicināt [[Senāts Romā|Senāta]] lomas palielināšanos, atgriešanos pie klasiskās antīkās kultūras vērtībām. Kaut izcēlās ar miermīlīgo raksturu, pienākuma spiests 178. gadā personiski vadīja karagājienu pret [[ģermāņi]]em. Pēc vairākām spožām uzvarām mira 180. gada 17. martā (it kā mēra epidēmijā) armijas nometnē Vindobonā (mūsd. Vīne).
+
'''Marks Annijs Katīlijs Sevērs''' (''Marcus Annius Catilius Severus'') dzimis 121. gada 26. aprīlī Romā, [[Patricieši|patriciešu]] Annija Vēra (''Annius Verus'') un Domīcijas Lucillas (''Domitia Lucilla'') ģimenē. Māsa Faustīna (''Annia Cornificia Faustina''). Guvis lielisku klasisko izglītību. 138. gada 5. decembrī iecelts par [[Kvestors|kvestoru]]. Šajā pašā gadā saderinājās ar [[Pijs Antonīns|Pija Antonīna]] meitu Faustīnu (''Faustina''). 139. gadā, pēc tēva nāves, Pijs viņu adoptēja, Markam nomainot vārdu uz '''Marks Elijs Aurēlijs Vērs cēzars'''. 140. gadā iecelts par [[Konsuls|konsulu]] (145. gadā kļuvis par konsulu otru reizi). 145. gadā apprecējies, laulībā vismaz 13 bērni, no kuriem pilngadību sasniedza tikai dēls Kommods (''Commodus'') un meita Lucilla (''Lucilla''). Ap 146. gadu sācis nopietni pievērsties filosofijai (ar ko aizrāvās jau pusaudža gados), uzaicinot par skolotājiem ievērojamākos tā laika domātājus ([[Klaudijs Maksims|Klaudiju Maksimu]], Kvintu Jūniju Rustiku u.c.). 161. gada 1. janvārī kļuva par konsulu trešo reizi (kopā ar savu audžubrāli Lūciju Vēru) ar [[Tribūns|tribūna]] varu (t.i. karaspēka imperatora varu). Pēc Pija nāves abi konsuli pārvaldīja valsti kopā, bet pēc Lūcija nāves 169. gadā Marks Aurēlijs valdīja viens. Lielu uzmanību pievērsa valsts tieslietu sistēmas sakārtošanai (ne tik daudz ieviešot ko jaunu, cik sakārtojot un padarot efektīvāku esošo). Centās veicināt [[Senāts Romā|Senāta]] lomas palielināšanos, atgriešanos pie klasiskās antīkās kultūras vērtībām. Kaut izcēlās ar miermīlīgo raksturu, pienākuma spiests 178. gadā personiski vadīja karagājienu pret [[ģermāņi]]em. Pēc vairākām spožām uzvarām mira 180. gada 17. martā (it kā mēra epidēmijā) armijas nometnē Vindobonā (mūsd. Vīne).
  
 
Savus filosofiskos uzskatus aforismu veidā izklāstīja savā vienīgajā darbā "Vienatnē ar sevi". Viņa traktējumā stoicisms pieņem reliģiski mistisku iezīmi. Dievu uzskata par visa pastāvošā pirmpamatu, pasaules saprātu, ar kuru pēc ķermeņa nāves saplūst jebkura individuālā apziņa. Raksturīgs fatālisms, lēnprātības un askētisma sludināšana. Aicināja pilnveidoties tikumiski, iedziļināties sevī un izzinot fatālo nepieciešamību, kas valdot pār pasauli.
 
Savus filosofiskos uzskatus aforismu veidā izklāstīja savā vienīgajā darbā "Vienatnē ar sevi". Viņa traktējumā stoicisms pieņem reliģiski mistisku iezīmi. Dievu uzskata par visa pastāvošā pirmpamatu, pasaules saprātu, ar kuru pēc ķermeņa nāves saplūst jebkura individuālā apziņa. Raksturīgs fatālisms, lēnprātības un askētisma sludināšana. Aicināja pilnveidoties tikumiski, iedziļināties sevī un izzinot fatālo nepieciešamību, kas valdot pār pasauli.

Versija, kas saglabāta 2010. gada 9. jūnijs, plkst. 10.09

Marcus Aurelius.jpg

Marks Aurēlijs Antonīns augusts (Marcus Aurelius Antoninus Augustus, 121.-180.) - filosofs stoiķis (Epiktēta sekotājs), Romas imperators no Antonīnu dinastijas.

Marks Annijs Katīlijs Sevērs (Marcus Annius Catilius Severus) dzimis 121. gada 26. aprīlī Romā, patriciešu Annija Vēra (Annius Verus) un Domīcijas Lucillas (Domitia Lucilla) ģimenē. Māsa Faustīna (Annia Cornificia Faustina). Guvis lielisku klasisko izglītību. 138. gada 5. decembrī iecelts par kvestoru. Šajā pašā gadā saderinājās ar Pija Antonīna meitu Faustīnu (Faustina). 139. gadā, pēc tēva nāves, Pijs viņu adoptēja, Markam nomainot vārdu uz Marks Elijs Aurēlijs Vērs cēzars. 140. gadā iecelts par konsulu (145. gadā kļuvis par konsulu otru reizi). 145. gadā apprecējies, laulībā vismaz 13 bērni, no kuriem pilngadību sasniedza tikai dēls Kommods (Commodus) un meita Lucilla (Lucilla). Ap 146. gadu sācis nopietni pievērsties filosofijai (ar ko aizrāvās jau pusaudža gados), uzaicinot par skolotājiem ievērojamākos tā laika domātājus (Klaudiju Maksimu, Kvintu Jūniju Rustiku u.c.). 161. gada 1. janvārī kļuva par konsulu trešo reizi (kopā ar savu audžubrāli Lūciju Vēru) ar tribūna varu (t.i. karaspēka imperatora varu). Pēc Pija nāves abi konsuli pārvaldīja valsti kopā, bet pēc Lūcija nāves 169. gadā Marks Aurēlijs valdīja viens. Lielu uzmanību pievērsa valsts tieslietu sistēmas sakārtošanai (ne tik daudz ieviešot ko jaunu, cik sakārtojot un padarot efektīvāku esošo). Centās veicināt Senāta lomas palielināšanos, atgriešanos pie klasiskās antīkās kultūras vērtībām. Kaut izcēlās ar miermīlīgo raksturu, pienākuma spiests 178. gadā personiski vadīja karagājienu pret ģermāņiem. Pēc vairākām spožām uzvarām mira 180. gada 17. martā (it kā mēra epidēmijā) armijas nometnē Vindobonā (mūsd. Vīne).

Savus filosofiskos uzskatus aforismu veidā izklāstīja savā vienīgajā darbā "Vienatnē ar sevi". Viņa traktējumā stoicisms pieņem reliģiski mistisku iezīmi. Dievu uzskata par visa pastāvošā pirmpamatu, pasaules saprātu, ar kuru pēc ķermeņa nāves saplūst jebkura individuālā apziņa. Raksturīgs fatālisms, lēnprātības un askētisma sludināšana. Aicināja pilnveidoties tikumiski, iedziļināties sevī un izzinot fatālo nepieciešamību, kas valdot pār pasauli.

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964. - 257.-258. lpp.

  • Richard P. Duncan-Jones. The impact of the Antonine plague. // Journal of Roman Archaeology. Band 9, 1996, S. 108–136

  • Anthony R. Birley. Mark Aurel. Kaiser und Philosoph. - Beck: München, 1977, ISBN 3-406-06760-3
  • Marc Aurel. Der Reiter auf dem Kapitol. / Detlev von der Burg Hrsg. - Hirmer: München, 1999, ISBN 3-7774-8340-0
  • Jörg Fündling. Marc Aurel. Kaiser und Philosoph. - Primus Verlag: Darmstadt, 2008, ISBN 978-3-89678-609-8
  • Cornelius Motschmann. Die Religionspolitik Marc Aurels. - Franz Steiner Verlag: Stuttgart, 2002, ISBN 3-515-08166-6
  • Klaus Rosen. Marc Aurel. - Rowohlt: Reinbek, 2004, ISBN 3-499-50539-8
  • Klaus Rosen: Die angebliche Samtherrschaft von Marc Aurel und Lucius Verus. Ein Beitrag der Historia Augusta zum Staatsrecht der Römischen Kaiserzeit. // Historiae Augustae Colloquia. Nov. Ser. I, Macerata 1991, S. 271–285.
  • Adrogans A.E. Marc Aurel als Kompassnadel. Lebenskunst in der Weltgesellschaft. - Norderstedt, 2004, ISBN 3-8334-1703-X
  • Pierre Hadot. Die innere Burg. Anleitung zu einer Lektüre Marc Aurels. - Eichborn: Frankfurt am Main, 1997, ISBN 3-8218-0642-7
  • Rutherford R.B. The meditations of Marcus Aurelius. A study. - Clarendon Press: Oxford, 1989, ISBN 0-19-814755-4

  • Pierre Grimal. Marc Aurèle. - Paris, 1991

  • Марк Аврелий. Размышления. / Пер. и прим. А.К. Гаврилова - Наука: Ленинград, 1985, 245 стр.
  • Гаджикурбанова П. А. «Философские медитации» Марка Аврелия. // MegaLing–2008. Горизонты прикладной лингвистики и лингвистических технологий: Докл. междунар. научн. конф. 24–28 сент. 2008 г., Украина, Крым, Партенит. Симферополь, 2008. С. 42–43.
  • Марк Аврелий. К себе самому. / Пер. В. Б. Черниговского. - Алетейа-Новый акрополь: Москва, 1998, 224 стр.

Resursi internetā par šo tēmu