Atšķirības starp "Herema" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
 
1. rindiņa: 1. rindiņa:
 
'''Herema''' (ivr. חֵרֶם, ''herem'' - "liegts") - [[Jūdaisms|jūdaismā]] aizliegums pieskarties vai lietot, kas nolādēto izstumj ārpus likuma. Šādu ''tabu'' attiecina uz ko tādu, kas šķirts no [[Dievs|Dieva]] vai, gluži otrādi, tam ziedots (pēdējā nozīmē ''herema'' ir sinonīms ''kodeš'' - "svēts", taču atšķirībā no tā attiecināms uz ko tādu, ko nevar izpirkt. Saskaņā ar [[Tora]]s likumiem, ''herema'' attiecās uz: 1) [[Senebreji|senebrejiem]] - kā indivīdiems, tā grupām, - kas pielūdz citus dievus, to elkus un kulta priekšmetus (grēciniekus jānogalina, priekšmetus jāsadedzina upurī Dievam, mājlopus jānokauj - nekas no ''heremai'' pakļautā nevar būt kara laupījums); 2) septiņām tautām, kas apdzīvoja [[Apsolītā zeme|Apsolīto zemi]] - [[heti]], [[gergesi]], [[amorieši]], [[kanaānieši]], [[ferezi]], [[hivi]] un [[jevusi]], - kuras bija jāiznīcina līdz pēdējam cilvēkam (to kustamais un nekustamais īpašums netika nolādēts un nonāca uzvarētāju rīcībā); 3) visu, kas kā ''herema'' ziedots Dievam (šādiem priekšmetiem piemita īpašs svētums - ''kodeš ha-kodašim'', - un tās nevarēja izpirkt ziedotājs atpakaļ, vai tempļa mantzinis pārdot). Paralēli šiem likumiem ''herema'' tika praktizēta kā zvērests ziedot, piemēram, kad senebrejus, mēģinot iebrukt [[Kanaāna|Kanaānā]] no dienvidiem, kaujā sakāva Aradas valdnieks, tie deva zvērestu, ka ja Dievs dos uzvaru otrajā mēģinājumā iekarot šo zemi, Aradas iedzīvotāji tiks kā ''herema'' ziedoti Dievam (šāds paradums ziedot uzvarētos saviem dieviem fiksēts daudzās tautās senajos laikos). Acīmredzot līdz ar [[Sauls (Izraēlas valdnieks)|Saula]] kāpšanu tronī, senebreju uzbrukumi kaimiņiem zaudēja [[Genocīds|genocīda]] iezīmes, pamatiedzīvotāju iznīcināšanas vietā izvēloties to pakļaušanu - saistībā ar karagājieniem ''herema'' avotos pieminēta aizvien retāk, saglabājoties [[Pravietis|praviešu]] tekstos un pamatā attiecināta uz [[herēze]]s apkarošanu pašu senebreju vidū. Pirmais zināmais ''heremas'' pielietojums kā īpašuma konfiskācija un izraidīšana saistāms ar [[Ezra, pravietis|Ezras]] uzlikto ''heremu'': "Kurš trīs dienu laikā neieradīsies, tā īpašums, ko noteiks vadoņi un vecākie, tiks nolādēts, bet pats tas izraidīts". (Ezr. 10:8) [[Tanaji]] to interpretēja kā sodu - īslaicīgu izraidīšanu no kopienas ([[niduja]]) un nolādēšanu. Parasti ''niduju'' un ''heremu'' piesprieda [[betdins|betdinā]] un izziņoja kopienas locekļiem. Viduslaikos ''herema'' un ''niduja'' bija izplatītākie soda mēri ebreju kopienās, un visai bieži kalpoja kā līdzeklis brīvdomības apkarošanai. ''Heremu'' prakizē arī jaunākajos laikos ortodoksālo ebreju kopienās.
 
'''Herema''' (ivr. חֵרֶם, ''herem'' - "liegts") - [[Jūdaisms|jūdaismā]] aizliegums pieskarties vai lietot, kas nolādēto izstumj ārpus likuma. Šādu ''tabu'' attiecina uz ko tādu, kas šķirts no [[Dievs|Dieva]] vai, gluži otrādi, tam ziedots (pēdējā nozīmē ''herema'' ir sinonīms ''kodeš'' - "svēts", taču atšķirībā no tā attiecināms uz ko tādu, ko nevar izpirkt. Saskaņā ar [[Tora]]s likumiem, ''herema'' attiecās uz: 1) [[Senebreji|senebrejiem]] - kā indivīdiems, tā grupām, - kas pielūdz citus dievus, to elkus un kulta priekšmetus (grēciniekus jānogalina, priekšmetus jāsadedzina upurī Dievam, mājlopus jānokauj - nekas no ''heremai'' pakļautā nevar būt kara laupījums); 2) septiņām tautām, kas apdzīvoja [[Apsolītā zeme|Apsolīto zemi]] - [[heti]], [[gergesi]], [[amorieši]], [[kanaānieši]], [[ferezi]], [[hivi]] un [[jevusi]], - kuras bija jāiznīcina līdz pēdējam cilvēkam (to kustamais un nekustamais īpašums netika nolādēts un nonāca uzvarētāju rīcībā); 3) visu, kas kā ''herema'' ziedots Dievam (šādiem priekšmetiem piemita īpašs svētums - ''kodeš ha-kodašim'', - un tās nevarēja izpirkt ziedotājs atpakaļ, vai tempļa mantzinis pārdot). Paralēli šiem likumiem ''herema'' tika praktizēta kā zvērests ziedot, piemēram, kad senebrejus, mēģinot iebrukt [[Kanaāna|Kanaānā]] no dienvidiem, kaujā sakāva Aradas valdnieks, tie deva zvērestu, ka ja Dievs dos uzvaru otrajā mēģinājumā iekarot šo zemi, Aradas iedzīvotāji tiks kā ''herema'' ziedoti Dievam (šāds paradums ziedot uzvarētos saviem dieviem fiksēts daudzās tautās senajos laikos). Acīmredzot līdz ar [[Sauls (Izraēlas valdnieks)|Saula]] kāpšanu tronī, senebreju uzbrukumi kaimiņiem zaudēja [[Genocīds|genocīda]] iezīmes, pamatiedzīvotāju iznīcināšanas vietā izvēloties to pakļaušanu - saistībā ar karagājieniem ''herema'' avotos pieminēta aizvien retāk, saglabājoties [[Pravietis|praviešu]] tekstos un pamatā attiecināta uz [[herēze]]s apkarošanu pašu senebreju vidū. Pirmais zināmais ''heremas'' pielietojums kā īpašuma konfiskācija un izraidīšana saistāms ar [[Ezra, pravietis|Ezras]] uzlikto ''heremu'': "Kurš trīs dienu laikā neieradīsies, tā īpašums, ko noteiks vadoņi un vecākie, tiks nolādēts, bet pats tas izraidīts". (Ezr. 10:8) [[Tanaji]] to interpretēja kā sodu - īslaicīgu izraidīšanu no kopienas ([[niduja]]) un nolādēšanu. Parasti ''niduju'' un ''heremu'' piesprieda [[betdins|betdinā]] un izziņoja kopienas locekļiem. Viduslaikos ''herema'' un ''niduja'' bija izplatītākie soda mēri ebreju kopienās, un visai bieži kalpoja kā līdzeklis brīvdomības apkarošanai. ''Heremu'' prakizē arī jaunākajos laikos ortodoksālo ebreju kopienās.
  
== Literatūra ==  
+
Skat. arī [[ekskomunikācija]]
 +
 
 +
== Literatūra par šo tēmu ==  
  
 
== Resursi internetā par šo tēmu ==
 
== Resursi internetā par šo tēmu ==

Pašreizējā versija, 2011. gada 21. februāris, plkst. 16.32

Herema (ivr. חֵרֶם, herem - "liegts") - jūdaismā aizliegums pieskarties vai lietot, kas nolādēto izstumj ārpus likuma. Šādu tabu attiecina uz ko tādu, kas šķirts no Dieva vai, gluži otrādi, tam ziedots (pēdējā nozīmē herema ir sinonīms kodeš - "svēts", taču atšķirībā no tā attiecināms uz ko tādu, ko nevar izpirkt. Saskaņā ar Toras likumiem, herema attiecās uz: 1) senebrejiem - kā indivīdiems, tā grupām, - kas pielūdz citus dievus, to elkus un kulta priekšmetus (grēciniekus jānogalina, priekšmetus jāsadedzina upurī Dievam, mājlopus jānokauj - nekas no heremai pakļautā nevar būt kara laupījums); 2) septiņām tautām, kas apdzīvoja Apsolīto zemi - heti, gergesi, amorieši, kanaānieši, ferezi, hivi un jevusi, - kuras bija jāiznīcina līdz pēdējam cilvēkam (to kustamais un nekustamais īpašums netika nolādēts un nonāca uzvarētāju rīcībā); 3) visu, kas kā herema ziedots Dievam (šādiem priekšmetiem piemita īpašs svētums - kodeš ha-kodašim, - un tās nevarēja izpirkt ziedotājs atpakaļ, vai tempļa mantzinis pārdot). Paralēli šiem likumiem herema tika praktizēta kā zvērests ziedot, piemēram, kad senebrejus, mēģinot iebrukt Kanaānā no dienvidiem, kaujā sakāva Aradas valdnieks, tie deva zvērestu, ka ja Dievs dos uzvaru otrajā mēģinājumā iekarot šo zemi, Aradas iedzīvotāji tiks kā herema ziedoti Dievam (šāds paradums ziedot uzvarētos saviem dieviem fiksēts daudzās tautās senajos laikos). Acīmredzot līdz ar Saula kāpšanu tronī, senebreju uzbrukumi kaimiņiem zaudēja genocīda iezīmes, pamatiedzīvotāju iznīcināšanas vietā izvēloties to pakļaušanu - saistībā ar karagājieniem herema avotos pieminēta aizvien retāk, saglabājoties praviešu tekstos un pamatā attiecināta uz herēzes apkarošanu pašu senebreju vidū. Pirmais zināmais heremas pielietojums kā īpašuma konfiskācija un izraidīšana saistāms ar Ezras uzlikto heremu: "Kurš trīs dienu laikā neieradīsies, tā īpašums, ko noteiks vadoņi un vecākie, tiks nolādēts, bet pats tas izraidīts". (Ezr. 10:8) Tanaji to interpretēja kā sodu - īslaicīgu izraidīšanu no kopienas (niduja) un nolādēšanu. Parasti niduju un heremu piesprieda betdinā un izziņoja kopienas locekļiem. Viduslaikos herema un niduja bija izplatītākie soda mēri ebreju kopienās, un visai bieži kalpoja kā līdzeklis brīvdomības apkarošanai. Heremu prakizē arī jaunākajos laikos ortodoksālo ebreju kopienās.

Skat. arī ekskomunikācija

Literatūra par šo tēmu

Resursi internetā par šo tēmu