Atšķirības starp "Monarhs" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
3. rindiņa: 3. rindiņa:
 
* līdz ar pāreju uz lauksaimniecību, nepieciešamība pēc centrālās varas, kas organizētu (un piespiestu) sabiedrības locekļus visai sabiedrībai nepieciešamajos darbos (irigācijas sistēmu būve, kopīga lauku apstrāde, sabiedrības administrēšana,  pavalstnieku pabarošana neražas un bada gados u.tml.);
 
* līdz ar pāreju uz lauksaimniecību, nepieciešamība pēc centrālās varas, kas organizētu (un piespiestu) sabiedrības locekļus visai sabiedrībai nepieciešamajos darbos (irigācijas sistēmu būve, kopīga lauku apstrāde, sabiedrības administrēšana,  pavalstnieku pabarošana neražas un bada gados u.tml.);
 
* tā kā leģitīmu varu pār citiem ļaudīm var piešķirt nevis cilvēki, bet tikai augstāki spēki, nepieciešamība pēc starpnieka starp kopienu un tiem: valdnieks kā virspriesteris (valdnieks kā virspriesteris, augstāko dievību pārstāvis zemes virsū [[Mezopotāmija|Mezopotāmijā]], [[Senā Persija|Perisjā]], [[Senā Ķīna|Ķīnā]], vai pat dievības iemiesojums, kā [[Senā Ēģipte|Ēģiptē]]).
 
* tā kā leģitīmu varu pār citiem ļaudīm var piešķirt nevis cilvēki, bet tikai augstāki spēki, nepieciešamība pēc starpnieka starp kopienu un tiem: valdnieks kā virspriesteris (valdnieks kā virspriesteris, augstāko dievību pārstāvis zemes virsū [[Mezopotāmija|Mezopotāmijā]], [[Senā Persija|Perisjā]], [[Senā Ķīna|Ķīnā]], vai pat dievības iemiesojums, kā [[Senā Ēģipte|Ēģiptē]]).
No tā, cik labi pilda savas funkcijas, atkarīga visu padoto labklājība. Valdniekam labi pildot savus pienākumus, tā vara bija absolūta. Attiecīgi, valdniekam nepildot (vai slikti pildot) šīs savas funkcijas, tā vara varēja zaudēt leģitimitāti padoto acīs, un valdnieks varēja zaudēt gan varu, gan dzīvību. Daudzviet (īpaši izteikti tas bija Senajā Ķīnā) pavalstnieki labvēlīgi uztvēra veiksmīgus valsts apvērsumus: ja apvērsuma vadītājam izdevās gāzt iepriekšējo dinastiju un pašam kļūt par valdnieku, tas bija vistiešākais pierādījums, ka augstākie spēki novērsušies no zaudētāja un dāvājuši veiksmi uzvarētājam.
+
No tā, cik labi pilda savas funkcijas, atkarīga visu padoto labklājība. Valdniekam labi pildot savus pienākumus, tā vara bija absolūta ([[despotija]]). Attiecīgi, valdniekam nepildot (vai slikti pildot) šīs savas funkcijas, tā vara varēja zaudēt leģitimitāti padoto acīs, un valdnieks varēja zaudēt gan varu, gan dzīvību. Daudzviet (īpaši izteikti tas bija Senajā Ķīnā) pavalstnieki labvēlīgi uztvēra veiksmīgus valsts apvērsumus: ja apvērsuma vadītājam izdevās gāzt iepriekšējo dinastiju un pašam kļūt par valdnieku, tas bija vistiešākais pierādījums, ka augstākie spēki novērsušies no zaudētāja un dāvājuši veiksmi uzvarētājam.
  
 
Jaunākajos laikos konstitucionālajās un parlamentārajās monarhijās ''monarha'' pilnvaras tika ierobežotas, un faktiskā vara pakāpeniski nonāca [[Parlaments|parlamenta]] un valdības rokās.
 
Jaunākajos laikos konstitucionālajās un parlamentārajās monarhijās ''monarha'' pilnvaras tika ierobežotas, un faktiskā vara pakāpeniski nonāca [[Parlaments|parlamenta]] un valdības rokās.

Versija, kas saglabāta 2013. gada 2. aprīlis, plkst. 05.29

Monarhs (no sengr. μόνος - monos, "viens", "vienīgais", ἄρχω - archō, "valdīt", t.i., "viens valdnieks") - valdnieks monarhijā, valsts centrālā institūcija (vispirms iezīmējās valdnieks kā varas nesējs, pēc tam valsts), kura rokās koncentrējās augstākā militārā, tiesu, izpildu un kulta vara. Valdnieka kā padoto un to teritorijas pārvaldītāja institūcija izauga no vadonības sabiedrības beigu posma, vadoņa/valdnieka statusam pamazām kļūstot mantojamam (daudzviet vadonības sabiedrības iezīmēm, kur valdnieks bija tikai primus inter pares, saglabājās vēl ļoti ilgi, līdz pat viduslaikiem). Pieņemts, ka valdniecības tapšanas pamatā ir trīs pamatfaktori, kam pateicoties, radās šāda pārvaldes forma:

  • nepieciešamība pēc karavadoņa, kura vara un autoritāte pietiekami liela, lai varētu mobilizēt visus konkrētās sabiedrības militāros resursus, negaidot visu indivīdu brīvprātīgu piedalīšanos;
  • līdz ar pāreju uz lauksaimniecību, nepieciešamība pēc centrālās varas, kas organizētu (un piespiestu) sabiedrības locekļus visai sabiedrībai nepieciešamajos darbos (irigācijas sistēmu būve, kopīga lauku apstrāde, sabiedrības administrēšana, pavalstnieku pabarošana neražas un bada gados u.tml.);
  • tā kā leģitīmu varu pār citiem ļaudīm var piešķirt nevis cilvēki, bet tikai augstāki spēki, nepieciešamība pēc starpnieka starp kopienu un tiem: valdnieks kā virspriesteris (valdnieks kā virspriesteris, augstāko dievību pārstāvis zemes virsū Mezopotāmijā, Perisjā, Ķīnā, vai pat dievības iemiesojums, kā Ēģiptē).

No tā, cik labi pilda savas funkcijas, atkarīga visu padoto labklājība. Valdniekam labi pildot savus pienākumus, tā vara bija absolūta (despotija). Attiecīgi, valdniekam nepildot (vai slikti pildot) šīs savas funkcijas, tā vara varēja zaudēt leģitimitāti padoto acīs, un valdnieks varēja zaudēt gan varu, gan dzīvību. Daudzviet (īpaši izteikti tas bija Senajā Ķīnā) pavalstnieki labvēlīgi uztvēra veiksmīgus valsts apvērsumus: ja apvērsuma vadītājam izdevās gāzt iepriekšējo dinastiju un pašam kļūt par valdnieku, tas bija vistiešākais pierādījums, ka augstākie spēki novērsušies no zaudētāja un dāvājuši veiksmi uzvarētājam.

Jaunākajos laikos konstitucionālajās un parlamentārajās monarhijās monarha pilnvaras tika ierobežotas, un faktiskā vara pakāpeniski nonāca parlamenta un valdības rokās.

Literatūra par šo tēmu

  • Valsts un tiesību vēsture jēdzienos un terminos. / Sast. P.Valters. - Divergens, Rīga, 2001., 82. lpp.
  • Valdniecība un valdnieks. // Pāvulāne Velta. Seno laiku vēsture. 1. daļa. (metodisks līdzeklis) – Mācību apgāds NT: Rīga, 1996., 47.-56. lpp. ISBN 9984-617-13-0

Resursi internetā par šo tēmu