Atšķirības starp "Senā Ķīna" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
3. rindiņa: 3. rindiņa:
 
'''Ķīnas impērija''' jeb '''Vidusvalsts'''<ref>''Zhōng'' - 中 = "vidus", "pasaules vidus, pasaules centrs", bet ''guó'' - 国, vai 國 = "valsts")</ref>' (piņj. ''Zhongguo'', izrunā kā "Džunguo": ķīn. 中國, vienk. ķīn. 中国, mandž. ''Chung'kuo'', an. ''Middle Kingdom'', kr. ''Срединная империя'') - nosacīts apzīmējums [[civilizācija]]i mūsdienu Ķīnas<ref>Pats jēdziens "Ķīna" Eiropā ienācis, transformējoties no [[Nomadi|nomadu]] [[Kidaņi|kidaņu]] tautas etnonīma, kura bija Ziemeļķīnā izveidojusi Ļao impēriju laikā, kad sākās pirmie eiropiešu kontakti ar šo civilizāciju. Sākotnēji tas bija ''Catai'' (angl. ''Cathay''), kā Ķīnas Juaņu impēriju savos pierakstos dēvēja ceļotājs [[Marko Polo]]. Dienvidķīnas Sunu impēriju, kuru Juaņu dinastijas imperators Hubilai-hans vēl nebija iekarojis, Marko dēvē par ''Manji'' (no ķīn. 蠻子 - "dienvidu barbari"), kā tas bija pieņemts [[Pekina]]s galmā. Ķīnas nosaukums ģeogrāfiskajos reģionos virzībā no austrumiem uz rietumiem mainās šādi: senmong. ''Kitad'', mong. ''Хятад'', uig. خىتاي, (''Xitay''), kaz.  قىتاي (''Қытай, Qıtay''), tat. ''Qıtay'', kr. ''Китай'', vidusl.lat. ''Cataya, Kitai'', it. ''Cina'', port. ''Cataio'', angl. ''Caina, China''.</ref> teritorijā, laikā no II gt.p.m.ē.
 
'''Ķīnas impērija''' jeb '''Vidusvalsts'''<ref>''Zhōng'' - 中 = "vidus", "pasaules vidus, pasaules centrs", bet ''guó'' - 国, vai 國 = "valsts")</ref>' (piņj. ''Zhongguo'', izrunā kā "Džunguo": ķīn. 中國, vienk. ķīn. 中国, mandž. ''Chung'kuo'', an. ''Middle Kingdom'', kr. ''Срединная империя'') - nosacīts apzīmējums [[civilizācija]]i mūsdienu Ķīnas<ref>Pats jēdziens "Ķīna" Eiropā ienācis, transformējoties no [[Nomadi|nomadu]] [[Kidaņi|kidaņu]] tautas etnonīma, kura bija Ziemeļķīnā izveidojusi Ļao impēriju laikā, kad sākās pirmie eiropiešu kontakti ar šo civilizāciju. Sākotnēji tas bija ''Catai'' (angl. ''Cathay''), kā Ķīnas Juaņu impēriju savos pierakstos dēvēja ceļotājs [[Marko Polo]]. Dienvidķīnas Sunu impēriju, kuru Juaņu dinastijas imperators Hubilai-hans vēl nebija iekarojis, Marko dēvē par ''Manji'' (no ķīn. 蠻子 - "dienvidu barbari"), kā tas bija pieņemts [[Pekina]]s galmā. Ķīnas nosaukums ģeogrāfiskajos reģionos virzībā no austrumiem uz rietumiem mainās šādi: senmong. ''Kitad'', mong. ''Хятад'', uig. خىتاي, (''Xitay''), kaz.  قىتاي (''Қытай, Qıtay''), tat. ''Qıtay'', kr. ''Китай'', vidusl.lat. ''Cataya, Kitai'', it. ''Cina'', port. ''Cataio'', angl. ''Caina, China''.</ref> teritorijā, laikā no II gt.p.m.ē.
  
Par senķīniešu civilizācijas teritorijas kodolu var uzskatīt Huanhe vidusteci ar tās centru mūsdienu Henaņas provincē. Senķīniešu etnosa apdzīvotās teritorijas sauca par Viduslīdzenumu (中原, ''zhongyuan''). Tajās ietilpa tādas mūsdienu provinces kā Henaņa, Šaņduna, Hebejas dienvidaļa, Šaņsji, Dzjansji ziemeļdaļa, Aņhuja, Šaņsji. Bet zemes, kas neietilpa ''zhongyuan'' teritorijā, bija stepes, kas ziemeļos pārgāja tuksnešos, rietumos - kalnos, bet dienvidos - džungļos. Šīm zemēm bija ne tikai cita ainava, tās bija arī citas kultūras pasaule. Un, jo tālāk tās atradās no ķīniešu (''haņ'') pasaules centra, jo barbariskākas tās šķita ķīniešu acīs. Huanhe un Jandzi upju baseinos, pateicoties labvēlīgajiem apstākļiem, jau III gt.p.m.ē. beigās notika pāreja no medībām un vākšanas uz zemkopību - t.s. "[[neolīta revolūcija]]". Savukārt zemkopība, apūdeņošanas sistēmu ierīkošana, prasīja jau daudz augstāku seno cilvēko sociālās organizētības pakāpi, kas II gt. vidū p.m.ē. dažos gadsimtos noveda pie pirmās protovalsts lielu [[Pilsēta|pilsētu]] izveidošanās. Par organizētas [[valsts]] izveidošanos pieņemts runāt, sākot ar pirmo mītisko [[Huandi]] (黃帝 -''Huáng Dì'', 2699.-2588 g. p.m.ē.), taču tas ir mītisks, nevis arheoloģisks datējums. XIII-XII gs.p.m.ē. [[Šan dinastija]]s valsti veidoja 3 dažādu kategoriju teritorijas: pirmā bija ap galvaspilsētu, kas atradās tiešā valdnieka- [[Vans|vana]] - pakļautībā. Tālākās zemes veidoja atsevišķas teritoriāli administratīvās vienības, ko pārvaldīja vana vietvalži (bieži vien tā radinieki vai sievas). Tālākās bija cilšu teritorijas, kuru vadoņi atzina vana dominanti un pa laikam maksāja tam meslus. Tautsaimniecības pamats bija [[zemnieku kopiena]], kuras ietvaros katra ģimene apstrādāja savu lauku, kā arī kopīgi valdnieka lauku, kura raža centralizēti pārdalot, tika izlietota administratīvā aparāta, amatnieku un armijas uzturēšanai. Valdnieka administrācijas pamatfiunkcijas bija lauksaimniecības darbu un zemes aizsardzības organizēšana. Pārvaldes aparāta nomenklatūra bija sadaīta 3 kategorijās: administratori, vietējās pārvaldes ierēdņi, kā arī palīgdarbu amatpersonas, kas atbildēja par karaspēka sagatavošanu un apgādi, zirgu un suņu audzēšanu, medību organizēšanu u.tml. Līdzīgi kā citās civilizācijās, arī Senās Ķīnas valsts nebija visai stabila, bet tās uzplaukuma un panīkuma periodi bija lielā mērā atkarīgi no izmaiņām klimatā, ražas, karavadoņu veiksmes u.c. faktoriem. XI gs.p.m.ē. Huanhe baseinā ienāca barbaru džou cilts no t.s. "trešās zonas" teritorijām, 1045. g.p.m.ē. pasludināja jaunas, t.s. [[Džou dinastija]]s valsti, kura kopā ar saviem sabiedrotajiem gāza Šan-Iņ dinastiju. Tā pilnībā pārņēma iepriekšējās valsts pārvaldes principus, līdz ar to pieņemts, ka Senās Ķīnas valsts turpināja pastāvēt, tikai nomainījusies valdošā dinastija.
+
Par senķīniešu civilizācijas teritorijas kodolu var uzskatīt Huanhe vidusteci ar tās centru mūsdienu Henaņas provincē. Senķīniešu etnosa apdzīvotās teritorijas sauca par Viduslīdzenumu (中原, ''zhongyuan''). Tajās ietilpa tādas mūsdienu provinces kā Henaņa, Šaņduna, Hebejas dienvidaļa, Šaņsji, Dzjansji ziemeļdaļa, Aņhuja, Šaņsji. Bet zemes, kas neietilpa ''zhongyuan'' teritorijā, bija stepes, kas ziemeļos pārgāja tuksnešos, rietumos - kalnos, bet dienvidos - džungļos. Šīm zemēm bija ne tikai cita ainava, tās bija arī citas kultūras pasaule. Un, jo tālāk tās atradās no ķīniešu (''haņ'') pasaules centra, jo barbariskākas tās šķita ķīniešu acīs. Huanhe un Jandzi upju baseinos, pateicoties labvēlīgajiem apstākļiem, jau III gt.p.m.ē. beigās notika pāreja no medībām un vākšanas uz zemkopību - t.s. "[[neolīta revolūcija]]". Savukārt zemkopība, apūdeņošanas sistēmu ierīkošana, prasīja jau daudz augstāku seno cilvēko sociālās organizētības pakāpi, kas II gt. vidū p.m.ē. dažos gadsimtos noveda pie pirmās protovalsts lielu [[Pilsēta|pilsētu]] izveidošanās. Par organizētas [[valsts]] izveidošanos pieņemts runāt, sākot ar pirmo mītisko [[Huandi]] (黃帝 -''Huáng Dì'', 2699.-2588 g. p.m.ē.), taču tas ir mītisks, nevis arheoloģisks datējums. XIII-XII gs.p.m.ē. [[Šan dinastija]]s valsti veidoja 3 dažādu kategoriju teritorijas: pirmā bija ap galvaspilsētu, kas atradās tiešā valdnieka- [[Vans|vana]] - pakļautībā. Tālākās zemes veidoja atsevišķas teritoriāli administratīvās vienības, ko pārvaldīja vana vietvalži (bieži vien tā radinieki vai sievas). Tālākās bija cilšu teritorijas, kuru vadoņi atzina vana dominanti un pa laikam maksāja tam meslus. Tautsaimniecības pamats bija [[zemnieku kopiena]], kuras ietvaros katra ģimene apstrādāja savu lauku, kā arī kopīgi valdnieka lauku, kura raža centralizēti pārdalot, tika izlietota administratīvā aparāta, amatnieku un armijas uzturēšanai. Valdnieka administrācijas pamatfiunkcijas bija lauksaimniecības darbu un zemes aizsardzības organizēšana. Pārvaldes aparāta nomenklatūra bija sadaīta 3 kategorijās: administratori, vietējās pārvaldes ierēdņi, kā arī palīgdarbu amatpersonas, kas atbildēja par karaspēka sagatavošanu un apgādi, zirgu un suņu audzēšanu, medību organizēšanu u.tml. Līdzīgi kā citās civilizācijās, arī Senās Ķīnas valsts nebija visai stabila, bet tās uzplaukuma un panīkuma periodi bija lielā mērā atkarīgi no izmaiņām klimatā, ražas, karavadoņu veiksmes u.c. faktoriem. XI gs.p.m.ē. Huanhe baseinā ienāca barbaru džou cilts no t.s. "trešās zonas" teritorijām, 1045. g.p.m.ē. pasludināja jaunas, t.s. [[Džou dinastija]]s valsti, kura kopā ar saviem sabiedrotajiem gāza Šan-Iņ dinastiju. Tā pilnībā pārņēma iepriekšējās valsts pārvaldes principus, tos aktīvi pilnveidojot, līdz ar to pieņemts, ka Senās Ķīnas valsts turpināja pastāvēt, tikai nomainījusies valdošā dinastija.
  
 
Tālāk pieņemts hronoloģiskā secībā klasificēt 15 dažādas impērijas<ref>Ķīnas historiogrāfijas ietekmē, kur politisku un nacionālpatriotisku motīvu dēļ pastāv uz vienotas impērijas pastāvēšanu cauri gadu tūkstošiem, mainoties tikai monarhu dinastijām, vēstures literatūrā bieži jēdziena "impērija" vietā lieto "dinastija" - piemēram, nevis "Dzjin impērija", bet "Dzjin dinastija" - kaut ja runa būtu par citu pasaules reģionu, to uztvertu kā jaunu valsti, nevis kā dinastiju maiņu (piemēram, par Persiju rakstām, ka to iekaroja Maķedonija, nevis Ahamenīdu dinastiju nomainīja Maķedoniešu dinastija, savukārt ja Aleksandrs būtu iekarojis Ķīnu un galvaspilsētu pārcēlis uz turieni, mēs tagad rakstītu par barbaru maķedoniešu dinastiju Pekinas tronī).</ref> (gan pašu [[Haņi|haņu]], gan citu tautu vai pat iebrucēju izveidotas), kā arī vairākus starpimpēriju periodus, kad vienlaikus šajā teritorijā pastāvēja vairākas vai pat vairāki desmiti valstu, kuras konkurēja savā starpā par hegemoniju. Pēdējais imperators Ķīnā bija Cjinu impērijas valdnieks Pu Ji (溥儀 - Pǔ Yí, 1908.-1924. g.).
 
Tālāk pieņemts hronoloģiskā secībā klasificēt 15 dažādas impērijas<ref>Ķīnas historiogrāfijas ietekmē, kur politisku un nacionālpatriotisku motīvu dēļ pastāv uz vienotas impērijas pastāvēšanu cauri gadu tūkstošiem, mainoties tikai monarhu dinastijām, vēstures literatūrā bieži jēdziena "impērija" vietā lieto "dinastija" - piemēram, nevis "Dzjin impērija", bet "Dzjin dinastija" - kaut ja runa būtu par citu pasaules reģionu, to uztvertu kā jaunu valsti, nevis kā dinastiju maiņu (piemēram, par Persiju rakstām, ka to iekaroja Maķedonija, nevis Ahamenīdu dinastiju nomainīja Maķedoniešu dinastija, savukārt ja Aleksandrs būtu iekarojis Ķīnu un galvaspilsētu pārcēlis uz turieni, mēs tagad rakstītu par barbaru maķedoniešu dinastiju Pekinas tronī).</ref> (gan pašu [[Haņi|haņu]], gan citu tautu vai pat iebrucēju izveidotas), kā arī vairākus starpimpēriju periodus, kad vienlaikus šajā teritorijā pastāvēja vairākas vai pat vairāki desmiti valstu, kuras konkurēja savā starpā par hegemoniju. Pēdējais imperators Ķīnā bija Cjinu impērijas valdnieks Pu Ji (溥儀 - Pǔ Yí, 1908.-1924. g.).

Versija, kas saglabāta 2013. gada 1. maijs, plkst. 07.27

Attēls:China 100.78713E 35.63718N.jpg
Ķīna un tās pierobeža mūsdienās.
teritoriālās izmaiņas vēstures gaitā

Ķīnas impērija jeb Vidusvalsts[1]' (piņj. Zhongguo, izrunā kā "Džunguo": ķīn. 中國, vienk. ķīn. 中国, mandž. Chung'kuo, an. Middle Kingdom, kr. Срединная империя) - nosacīts apzīmējums civilizācijai mūsdienu Ķīnas[2] teritorijā, laikā no II gt.p.m.ē.

Par senķīniešu civilizācijas teritorijas kodolu var uzskatīt Huanhe vidusteci ar tās centru mūsdienu Henaņas provincē. Senķīniešu etnosa apdzīvotās teritorijas sauca par Viduslīdzenumu (中原, zhongyuan). Tajās ietilpa tādas mūsdienu provinces kā Henaņa, Šaņduna, Hebejas dienvidaļa, Šaņsji, Dzjansji ziemeļdaļa, Aņhuja, Šaņsji. Bet zemes, kas neietilpa zhongyuan teritorijā, bija stepes, kas ziemeļos pārgāja tuksnešos, rietumos - kalnos, bet dienvidos - džungļos. Šīm zemēm bija ne tikai cita ainava, tās bija arī citas kultūras pasaule. Un, jo tālāk tās atradās no ķīniešu (haņ) pasaules centra, jo barbariskākas tās šķita ķīniešu acīs. Huanhe un Jandzi upju baseinos, pateicoties labvēlīgajiem apstākļiem, jau III gt.p.m.ē. beigās notika pāreja no medībām un vākšanas uz zemkopību - t.s. "neolīta revolūcija". Savukārt zemkopība, apūdeņošanas sistēmu ierīkošana, prasīja jau daudz augstāku seno cilvēko sociālās organizētības pakāpi, kas II gt. vidū p.m.ē. dažos gadsimtos noveda pie pirmās protovalsts lielu pilsētu izveidošanās. Par organizētas valsts izveidošanos pieņemts runāt, sākot ar pirmo mītisko Huandi (黃帝 -Huáng Dì, 2699.-2588 g. p.m.ē.), taču tas ir mītisks, nevis arheoloģisks datējums. XIII-XII gs.p.m.ē. Šan dinastijas valsti veidoja 3 dažādu kategoriju teritorijas: pirmā bija ap galvaspilsētu, kas atradās tiešā valdnieka- vana - pakļautībā. Tālākās zemes veidoja atsevišķas teritoriāli administratīvās vienības, ko pārvaldīja vana vietvalži (bieži vien tā radinieki vai sievas). Tālākās bija cilšu teritorijas, kuru vadoņi atzina vana dominanti un pa laikam maksāja tam meslus. Tautsaimniecības pamats bija zemnieku kopiena, kuras ietvaros katra ģimene apstrādāja savu lauku, kā arī kopīgi valdnieka lauku, kura raža centralizēti pārdalot, tika izlietota administratīvā aparāta, amatnieku un armijas uzturēšanai. Valdnieka administrācijas pamatfiunkcijas bija lauksaimniecības darbu un zemes aizsardzības organizēšana. Pārvaldes aparāta nomenklatūra bija sadaīta 3 kategorijās: administratori, vietējās pārvaldes ierēdņi, kā arī palīgdarbu amatpersonas, kas atbildēja par karaspēka sagatavošanu un apgādi, zirgu un suņu audzēšanu, medību organizēšanu u.tml. Līdzīgi kā citās civilizācijās, arī Senās Ķīnas valsts nebija visai stabila, bet tās uzplaukuma un panīkuma periodi bija lielā mērā atkarīgi no izmaiņām klimatā, ražas, karavadoņu veiksmes u.c. faktoriem. XI gs.p.m.ē. Huanhe baseinā ienāca barbaru džou cilts no t.s. "trešās zonas" teritorijām, 1045. g.p.m.ē. pasludināja jaunas, t.s. Džou dinastijas valsti, kura kopā ar saviem sabiedrotajiem gāza Šan-Iņ dinastiju. Tā pilnībā pārņēma iepriekšējās valsts pārvaldes principus, tos aktīvi pilnveidojot, līdz ar to pieņemts, ka Senās Ķīnas valsts turpināja pastāvēt, tikai nomainījusies valdošā dinastija.

Tālāk pieņemts hronoloģiskā secībā klasificēt 15 dažādas impērijas[3] (gan pašu haņu, gan citu tautu vai pat iebrucēju izveidotas), kā arī vairākus starpimpēriju periodus, kad vienlaikus šajā teritorijā pastāvēja vairākas vai pat vairāki desmiti valstu, kuras konkurēja savā starpā par hegemoniju. Pēdējais imperators Ķīnā bija Cjinu impērijas valdnieks Pu Ji (溥儀 - Pǔ Yí, 1908.-1924. g.).

Skat. arī: Ķīnas monarhu dinastijas, ķīniešu filosofija, agrārā saimniecība senajos laikos, taivejs, džou

Atsauces un paskaidrojumi

  1. Zhōng - 中 = "vidus", "pasaules vidus, pasaules centrs", bet guó - 国, vai 國 = "valsts")
  2. Pats jēdziens "Ķīna" Eiropā ienācis, transformējoties no nomadu kidaņu tautas etnonīma, kura bija Ziemeļķīnā izveidojusi Ļao impēriju laikā, kad sākās pirmie eiropiešu kontakti ar šo civilizāciju. Sākotnēji tas bija Catai (angl. Cathay), kā Ķīnas Juaņu impēriju savos pierakstos dēvēja ceļotājs Marko Polo. Dienvidķīnas Sunu impēriju, kuru Juaņu dinastijas imperators Hubilai-hans vēl nebija iekarojis, Marko dēvē par Manji (no ķīn. 蠻子 - "dienvidu barbari"), kā tas bija pieņemts Pekinas galmā. Ķīnas nosaukums ģeogrāfiskajos reģionos virzībā no austrumiem uz rietumiem mainās šādi: senmong. Kitad, mong. Хятад, uig. خىتاي, (Xitay), kaz. قىتاي (Қытай, Qıtay), tat. Qıtay, kr. Китай, vidusl.lat. Cataya, Kitai, it. Cina, port. Cataio, angl. Caina, China.
  3. Ķīnas historiogrāfijas ietekmē, kur politisku un nacionālpatriotisku motīvu dēļ pastāv uz vienotas impērijas pastāvēšanu cauri gadu tūkstošiem, mainoties tikai monarhu dinastijām, vēstures literatūrā bieži jēdziena "impērija" vietā lieto "dinastija" - piemēram, nevis "Dzjin impērija", bet "Dzjin dinastija" - kaut ja runa būtu par citu pasaules reģionu, to uztvertu kā jaunu valsti, nevis kā dinastiju maiņu (piemēram, par Persiju rakstām, ka to iekaroja Maķedonija, nevis Ahamenīdu dinastiju nomainīja Maķedoniešu dinastija, savukārt ja Aleksandrs būtu iekarojis Ķīnu un galvaspilsētu pārcēlis uz turieni, mēs tagad rakstītu par barbaru maķedoniešu dinastiju Pekinas tronī).

Literatūra par šo tēmu

  • Valsts un tiesību vēsture jēdzienos un terminos. / Sast. Valters P. - Divergens: Rīga, 2001., 45. lpp.
  • Zariņš V., Svarīgākie senās Ķīnas vēstures notikumi. / Laodzi. Sacerējums par Dao un De (Daodedzin). - Zvaigzne ABC: Rīga, ISBN 9984-22-084-2
  • Staburova J., Ķīniešu valodas īpašvārdi un to atveide latviešu valodā. Teorētiskie un praktiskie aspekti. - Jāņa Rozes apgāds: Rīga, 2006.

  • Ching J. Мysticism and Kingship in China. - Cambridge, 1997
  • Fitzgerald C.P. The Horizon History of China. - American Heritage: New York, 19996. ISBN 0-8281-0005-5
  • Yap Yong and Arthur Cotterell. The Early Civilization of China. - Putnam: New York, 1975. ISBN 0-399-11595-1

  • Крюков М.В. Китайский этнос в средние века. - Москва, 1984
  • Крюков М.В. Китайский этнос на пороге средних веков. - Москва, 1979
  • Крюков М.В. Древние китайцы в эпоху централизованных империй. - Москва, 1983
  • Мартынов А.С. О двух рядах терминов в китайских политических текстах. / Письменные памятники Востока. (Историко-филологические исследования). - Москва, 1972. С. 343-352.
  • Очерки истории Китая с древнейших времён до «Опиумных войн» / Пер. с кит.; Под ред. Шан Юэ. - Москва, 1959
  • Стужина Э.П. Китайское ремесло в XVI-XVIII вв. - Москва, 1970
  • Таскин B.C. Отношения Китая с северными соседями в древности. // Проблемы Дальнего Востока. 1975. № 3. С. 147-156
  • Щуцкий Ю.К. Китайская классическая «Книга перемен». - Москва, 1960

Resursi internetā par šo tēmu