Atšķirības starp "Talmuds" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
(jauns šķirklis)
 
m
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Talmuds''' (senebr. "mācīšanās") - [[Jūdaisms|jūdaisma]] dogmatisko, tiesisko. reliģiski filosofisko, tikumisko un sadzīvi regulējošo priekšrakstu apkopojums. Izveidojās pakāpeniski laikā no IV gs.p.m.ē. līdz V gs., sākotnēji mutvārdu tradīcijā, vēlāk pierakstīts. Sastāv no [[Mišna]]s ([[Tora]]s komentāri) un [[Gemara]]s (Mišnas komentāri). Ap 200. gadu liela daļa mutvādru likumu un priekšrakstu tika apkopoti [[Mišna|Mišnā]] (''Mishnah''), pakļauti debatēm un diskusijām abos tā laika galvenajos jūdaisma teoloģiski teorētiskās domas centros - [[Jeruzaleme|Jeruzalemē]] un [[Babilona|Babilonā]] - no šiem komentāriem, tos apkopojot, IV-V gs. tika izveidoti Jeruzalemes un Babilonas ''Talmudi'' (mūsdienās jūdaisma teoloģijā priekšroka tiek dota ''Babilonas Talmudam'').
+
'''Talmuds''' (senebr. "mācīšanās") - [[Jūdaisms|jūdaisma]] dogmatisko, tiesisko. reliģiski filosofisko, tikumisko un sadzīvi regulējošo priekšrakstu apkopojums. Izveidojās pakāpeniski laikā no IV gs.p.m.ē. līdz V gs., sākotnēji mutvārdu tradīcijā, vēlāk pierakstīts. Sastāv no [[Mišna]]s ([[Tora]]s komentāri) un [[Gemara]]s (Mišnas komentāri). Ap 200. gadu liela daļa mutvādru likumu un priekšrakstu tika apkopoti Mišnā, pakļauti debatēm un diskusijām abos tā laika galvenajos jūdaisma teoloģiski teorētiskās domas centros - [[Jeruzaleme|Jeruzalemē]] un [[Babilona|Babilonā]] - no šiem komentāriem, tos apkopojot, IV-V gs. tika izveidoti Jeruzalemes un Babilonas ''Talmudi'' (mūsdienās jūdaisma teoloģijā priekšroka tiek dota ''Babilonas Talmudam'').
  
 
== Literatūra ==
 
== Literatūra ==

Versija, kas saglabāta 2011. gada 19. februāris, plkst. 09.31

Talmuds (senebr. "mācīšanās") - jūdaisma dogmatisko, tiesisko. reliģiski filosofisko, tikumisko un sadzīvi regulējošo priekšrakstu apkopojums. Izveidojās pakāpeniski laikā no IV gs.p.m.ē. līdz V gs., sākotnēji mutvārdu tradīcijā, vēlāk pierakstīts. Sastāv no Mišnas (Toras komentāri) un Gemaras (Mišnas komentāri). Ap 200. gadu liela daļa mutvādru likumu un priekšrakstu tika apkopoti Mišnā, pakļauti debatēm un diskusijām abos tā laika galvenajos jūdaisma teoloģiski teorētiskās domas centros - Jeruzalemē un Babilonā - no šiem komentāriem, tos apkopojot, IV-V gs. tika izveidoti Jeruzalemes un Babilonas Talmudi (mūsdienās jūdaisma teoloģijā priekšroka tiek dota Babilonas Talmudam).

Literatūra

  • Valsts un tiesību vēsture jēdzienos un terminos. / Sast. Valters P. - Divergens: Rīga, 2001., 182. lpp.