Atšķirības starp "Vezīrs" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
 
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Vezīrs''' (no senarābu '' 'āzara - "smaguma nesējs"''; arāb. ''wazīr'', turk. ''vezīr'', angl. ''vizier'', vāc. ''Wesir'', fr. ''vizir'', kr. ''везирь'') - viduslaikos un jaunajos laikos [[Musulmaņi|musulmaņu]] zemēs augstākā ranga ierēdnis, valdnieka kancelejas [[dīvāns|dīvāna]] ierēdņu (''ashab ad davavin'') vadītājs (analogs Eiropas [[ministrs|ministram]]), [[Monarhs|monarha]] tuvākais padomdevējs. Atkarībā no dīvāna, vezīriem bija dažādi statusu nosakošie tituli (piem., ''sadr, dastur, hodža ji, buzurg'' u.c.), bet kā amata simboli kalpoja tintnīca pie jostas un īpaša auduma [[čalma]] (''dastar''). [[Horezmas valsts|Horezmšahu valstī]], izejot no rezidences, vezīram pa priekšu nesa 4 apzeltītus pīķus.
+
'''Vezīrs''' (no senarābu '' 'āzara - "smaguma nesējs"''; arāb. ''wazīr'', turk. ''vezīr'', angl. ''vizier'', vāc. ''Wesir'', fr. ''vizir'', kr. ''везирь'') - viduslaikos un jaunajos laikos [[Musulmaņi|musulmaņu]] zemēs augstākā ranga ierēdnis, valdnieka kancelejas [[dīvāns|dīvāna]] ierēdņu (''ashab ad davavin'') vadītājs (analogs Eiropas [[ministrs|ministram]]), viens no [[Monarhs|monarha]] tuvākajiem padomdevējiem. Atkarībā no dīvāna, vezīriem bija dažādi statusu nosakošie tituli (piem., ''sadr, dastur, hodža ji, buzurg'' u.c.), bet kā amata simboli kalpoja tintnīca pie jostas un īpaša auduma [[čalma]] (''dastar''). [[Horezmas valsts|Horezmšahu valstī]], izejot no rezidences, vezīram pa priekšu nesa 4 apzeltītus pīķus.
  
 
Skat. arī [[lielvezīrs]]
 
Skat. arī [[lielvezīrs]]

Pašreizējā versija, 2016. gada 22. februāris, plkst. 08.07

Vezīrs (no senarābu 'āzara - "smaguma nesējs"; arāb. wazīr, turk. vezīr, angl. vizier, vāc. Wesir, fr. vizir, kr. везирь) - viduslaikos un jaunajos laikos musulmaņu zemēs augstākā ranga ierēdnis, valdnieka kancelejas dīvāna ierēdņu (ashab ad davavin) vadītājs (analogs Eiropas ministram), viens no monarha tuvākajiem padomdevējiem. Atkarībā no dīvāna, vezīriem bija dažādi statusu nosakošie tituli (piem., sadr, dastur, hodža ji, buzurg u.c.), bet kā amata simboli kalpoja tintnīca pie jostas un īpaša auduma čalma (dastar). Horezmšahu valstī, izejot no rezidences, vezīram pa priekšu nesa 4 apzeltītus pīķus.

Skat. arī lielvezīrs

Literatūra par šo tēmu

  • Valsts un tiesību vēsture jēdzienos un terminos. / Sast. P.Valters. - Divergens: Rīga, 2001., 100. lpp.

  • Буниятов З.М. Государство хорезмшахов-Ануштегинидов 1097-1231. - Наука: Москва, 1986, 93-94 c.

Resursi internetā par šo tēmu