Atšķirības starp "Bentams Džeremijs" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m (Literatūra)
m (Resursi internetā par šo tēmu)
32. rindiņa: 32. rindiņa:
 
* [http://www.newadvent.org/cathen/02482b.htm Benthamism - Catholic Encyclopedia]
 
* [http://www.newadvent.org/cathen/02482b.htm Benthamism - Catholic Encyclopedia]
 
* [http://www.iep.utm.edu/b/bentham.htm  Jeremy Bentham - The Internet Encyclopedia of Philosophy]
 
* [http://www.iep.utm.edu/b/bentham.htm  Jeremy Bentham - The Internet Encyclopedia of Philosophy]
 +
* [http://ideashistory.org.ru/pdfs/05sprigge.pdf Sprigge T. The Relation between Jeremy Bentham's Psychological, and his Ethical, Hedonism (.pdf)]
 +
* [http://ideashistory.org.ru/pdfs/06osullivan.pdf O'Sullivan L. The Correspondence of Jeremy Bentham as a Resource for the Study of his Life: Illustrated with a Reconstruction of his Early Years (1748–1780) from his Letters (.pdf)]
 +
* [http://ideashistory.org.ru/pdfs/07crimmins.pdf Crimmins J. Political Economy and Projectors: Bentham's Defence of Usury (.pdf)]
 +
* [http://ideashistory.org.ru/pdfs/08carlbom.pdf Carlbom T. Happiness and Utility — the Ideas of Jeremy Bentham (Summary of the Book) (.pdf)]
 +
----
 +
* [http://ideashistory.org.ru/pdfs/00title.pdf Наука о морали: Дж. Бентам и Россия. / Философский век. Альманах. Вып. 9., Отв. редакторы Т. В. Артемьева, М. И. Микешин. - СПб., 1999 (.pdf)]
  
 
[[Kategorija:B]]
 
[[Kategorija:B]]

Versija, kas saglabāta 2009. gada 12. marts, plkst. 16.02

Džeremijs Bentams (Jeremy Bentham, 1748.-1832.) – morālists, jurists. Savā ētikas teorijā Bentams reducēja rīcības motīvus uz baudu un ciešanām, bet par morāles kritēriju uzskatīja rīcības derīgumu (utilitārisms). Morālo varot matemātiski aprēķināt kā kādas rīcības rezultātā gūto baudu un ciešanu bilanci. Metafizisko un mehānistisko morāles izpratni Bentams papildināja ar ideju par privāto interešu apmierināšanu (t.s. egoisma princips) kā „vislielākās laimes“ ķīlu „vislielākajam skaitam cilvēku“ (t.s. altruisma princips). Noliegdams „dabisko reliģiju“, kas konstruējot Dieva izpratni pēc šīs pasaules monarhu analoģijas, Bentams aizstāvēja „individuālās atklāsmes reliģiju“. Galvenais darbs ir „Deontoloģija jeb zinātne par morāli“ (1834.). Izziņas teorijā bija nominālists. Pamatojoties uz Bentama atziņām, Buls vēlāk noformulēja t.s. „predikāta kvantifikācijas teoriju“.

Literatūra

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 47.-48. lpp.

  • Lea Campos Boralevi. Bentham and the Oppressed. - Walter De Gruyter Inc, 1980; 1984 ISBN 3110099748
  • Burns J.H. Bentham and Blackstone: A Lifetime's Dialectic. // Utilitas, 1989, N1, 22-40
  • John Dinwiddy. Bentham. - Oxford University Press, 1989; ISBN 0 19 287622 8
  • Gunn J.A.W. Jeremy Bentham and the Public Interest. / J. Lively & A. Reeve (eds.) 'Modern Political Theory from Hobbes to Marx: Key Debates. - London, 1989, pp. 199-219
  • Harrison R. Bentham. - London, 1983
  • Kelly P.J. Utilitarianism and Distributive Justice: Jeremy Bentham and the Civil Law. - Oxford, 1990
  • Rosen F. Jeremy Bentham and Representative Democracy. / A Study of the "Constitutional Code". - Oxford, 1983
  • The correspondence of J. Bentham. V. 1-2. - London, 1968

  • Wilhelm Hofmann. Politik des aufgeklärten Glücks. Jeremy Benthams philosophisch-politisches Denken. - Berlin 2002
  • Olaf Hottinger. Eigeninteresse und individuelles Nutzenkalkül in der Theorie der Gesellschaft und Ökonomie von Adam Smith, Jeremy Bentham und John Stuart Mill. - Marburg, 1998
  • Georg Kramer-McInnis. Der Gesetzgeber der Welt. Jeremy Benthams Grundlegung des klassischen Utilitarismus. - Zürich, 2008
  • Steffen Luik. Die Rezeption Jeremy Benthams in der deutschen Rechtswissenschaft. - Köln/Weimar/Wien, 2003

  • Покровский П.А. Бентам и его время. — Пг., 1916

Resursi internetā par šo tēmu