Atšķirības starp "Elejas skola" versijām
m |
m |
||
1. rindiņa: | 1. rindiņa: | ||
− | '''Elejas skola''' jeb '''eleāti''' - Elejas [[Polisa|polisā]] (Apenīnu pussalas dienvidos) VI-V gs.p.m.ē. izveidojusies filosofu skola. Zināmākie pārstāvji bija [[Ksenofans no Kolofonas|Ksenofans]], [[Parmenids no Elejas|Parmenids]], [[Zenons Eleāts|Zenons]] un [[Meliss no Samas|Meliss]]. Atšķirībā no lielākās daļas pirmssokrātisko filosofu, eleāti nepievērsās dabaszinātnēm - to uzmanības centrā bija esamības pastāvēšanas teorētiskie aspekti, kas ļauj tos uzskatīt par klasiskās sengrieķu [[ontoloģija]]s aizsācējiem. Raksturīgs strikts [[monisms]] mācībā par esamību un racionālisms mācībā par izziņu. Izvirzīja domu par patiesās esamības nemainīgo būtību un visu redzamo pārmaiņu un atšķirību iluzoro raksturu. Svarīga vieta bija jautājumam, kā loģiskos jēdzienos izteikt kustības pretrunīgo raksturu. Par pasaules pirmssākumu izvirzīja Vienu (analogu jūdeokristiešu Dievam), kas caurauž visu Visumu un to vada, pārveido ar savas domas spēku. Patiesība meklējama domā, jo jutekļi un sajūtas neizbēgami ir subjektīvas un noved pie kļūdas - viss veidojas un nemitīgi mainās kustībā, ko nav īsti iespējams fiksēt. | + | '''Elejas skola''' jeb '''eleāti''' - Elejas (lat. ''Velia'') [[Polisa|polisā]] (Apenīnu pussalas dienvidos) VI-V gs.p.m.ē. izveidojusies filosofu skola. Zināmākie pārstāvji bija [[Ksenofans no Kolofonas|Ksenofans]], [[Parmenids no Elejas|Parmenids]], [[Zenons Eleāts|Zenons]] un [[Meliss no Samas|Meliss]]. Atšķirībā no lielākās daļas pirmssokrātisko filosofu, eleāti nepievērsās dabaszinātnēm - to uzmanības centrā bija esamības pastāvēšanas teorētiskie aspekti, kas ļauj tos uzskatīt par klasiskās sengrieķu [[ontoloģija]]s aizsācējiem. Raksturīgs strikts [[monisms]] mācībā par esamību un racionālisms mācībā par izziņu. Izvirzīja domu par patiesās esamības nemainīgo būtību un visu redzamo pārmaiņu un atšķirību iluzoro raksturu. Svarīga vieta bija jautājumam, kā loģiskos jēdzienos izteikt kustības pretrunīgo raksturu. Par pasaules pirmssākumu izvirzīja Vienu (analogu jūdeokristiešu Dievam), kas caurauž visu Visumu un to vada, pārveido ar savas domas spēku. Patiesība meklējama domā, jo jutekļi un sajūtas neizbēgami ir subjektīvas un noved pie kļūdas - viss veidojas un nemitīgi mainās kustībā, ko nav īsti iespējams fiksēt. |
== Literatūra == | == Literatūra == | ||
* Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 102.-103. lpp. | * Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 102.-103. lpp. | ||
+ | ---- | ||
+ | * Solmsen F. The "Eleatic One" in Melissus. - Amsterdam, 1969 | ||
---- | ---- | ||
* Мотрошилова Н.В. Элейская школа. Идея и парадоксы бытия Феномен Ксенофана. / История философии. Запад-Россия-Восток. Кн. 1. Философия древности и средневековья.- Греко-латинский кабинет: Москва, 1995, C. 67-70 | * Мотрошилова Н.В. Элейская школа. Идея и парадоксы бытия Феномен Ксенофана. / История философии. Запад-Россия-Восток. Кн. 1. Философия древности и средневековья.- Греко-латинский кабинет: Москва, 1995, C. 67-70 | ||
* Доброхотов А.Л. Учение досократиков о бытии. - Москва, 1980 | * Доброхотов А.Л. Учение досократиков о бытии. - Москва, 1980 | ||
* Богомолов А.С. Диалектический логос. - Москва, 1982 | * Богомолов А.С. Диалектический логос. - Москва, 1982 | ||
+ | * Мандес М.И. Элеаты. - Одесса, 1911 | ||
+ | * Топоров В.Н. Мадхъямики и элеаты:несколько параллелей. // Индийская культура и буддизм. Сборник статей памяти академика Ф.И. Щербатского. - Москва, 1972, С. 51-68 | ||
+ | * Воробьев Д.В. О бесконечном Мелисса Самосского. // Философские науки, 2003, №5, С. 98-103 | ||
== Resursi internetā par šo tēmu == | == Resursi internetā par šo tēmu == |
Versija, kas saglabāta 2009. gada 25. maijs, plkst. 11.55
Elejas skola jeb eleāti - Elejas (lat. Velia) polisā (Apenīnu pussalas dienvidos) VI-V gs.p.m.ē. izveidojusies filosofu skola. Zināmākie pārstāvji bija Ksenofans, Parmenids, Zenons un Meliss. Atšķirībā no lielākās daļas pirmssokrātisko filosofu, eleāti nepievērsās dabaszinātnēm - to uzmanības centrā bija esamības pastāvēšanas teorētiskie aspekti, kas ļauj tos uzskatīt par klasiskās sengrieķu ontoloģijas aizsācējiem. Raksturīgs strikts monisms mācībā par esamību un racionālisms mācībā par izziņu. Izvirzīja domu par patiesās esamības nemainīgo būtību un visu redzamo pārmaiņu un atšķirību iluzoro raksturu. Svarīga vieta bija jautājumam, kā loģiskos jēdzienos izteikt kustības pretrunīgo raksturu. Par pasaules pirmssākumu izvirzīja Vienu (analogu jūdeokristiešu Dievam), kas caurauž visu Visumu un to vada, pārveido ar savas domas spēku. Patiesība meklējama domā, jo jutekļi un sajūtas neizbēgami ir subjektīvas un noved pie kļūdas - viss veidojas un nemitīgi mainās kustībā, ko nav īsti iespējams fiksēt.
Literatūra
- Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 102.-103. lpp.
- Solmsen F. The "Eleatic One" in Melissus. - Amsterdam, 1969
- Мотрошилова Н.В. Элейская школа. Идея и парадоксы бытия Феномен Ксенофана. / История философии. Запад-Россия-Восток. Кн. 1. Философия древности и средневековья.- Греко-латинский кабинет: Москва, 1995, C. 67-70
- Доброхотов А.Л. Учение досократиков о бытии. - Москва, 1980
- Богомолов А.С. Диалектический логос. - Москва, 1982
- Мандес М.И. Элеаты. - Одесса, 1911
- Топоров В.Н. Мадхъямики и элеаты:несколько параллелей. // Индийская культура и буддизм. Сборник статей памяти академика Ф.И. Щербатского. - Москва, 1972, С. 51-68
- Воробьев Д.В. О бесконечном Мелисса Самосского. // Философские науки, 2003, №5, С. 98-103