Atšķirības starp "Erigena Joanns Skots" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m (Literatūra par šo tēmu)
 
(9 starpversijas, ko saglabājuši 2 lietotāji, nav parādītas)
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Joanns Skots Erigena''' (lat. ''Joannes Scotus Erigena'', ~815.-877.) - teologs, filosofs [[sholastika]]s aizsācējs Rietumeiropā, tulks un dzejnieks. Dzimis ap 815. gadu Īrijā (kas bija iemesls viņa iesaukai "Ériu, Īrija" + "γένος, genos" - "dzimta"). Pēc Reimsas [[Bīskaps|bīskapa]] Hinkmara ielūguma 50. gados ieradās [[Francijas karaliste|Francijā]], lai piedalītos disputā par dievišķo nolemtību, kā rezultātā tapa traktāts "Par nolemtību". Gadsimta vidū tika uzaicināts uz [[Karalis|karaļa]] Šarla Plikpaura galmu, kur vadīja skolu un tulkoja no sengrieķu uz latīņu valodu [[Antīkā filosofija|antīkās filosofijas]] klasiķus (Dionīsuju, Maksimu Grēkusūdzētāju, Gregoru no Nisas u.c.). Te arī tapa viņa nozīmīgākais darbs "Par dabas iedalījumu" (~862.-866.). Savu mācību veidoja uz [[Neoplatonisms|neoplatonisma]] pamata. Esamību iedalīja 4 "dabās": 1) neradītā, bet radošā - Dievs kā visa esošā avots; bez veida, neizsakāms un aptverams tikai lietu esamībā; 2) radītā un radošā - dievišķās idejas, kas izpaužas kā pirmcēloņi, jo ideālo pasauli radījis Dievs no sevis paša un tā pastāv mūžīgi; 3) radītā un neradošā - jutekliski uztveramā pasaule, kas ir vienotās ideālās pasaules izpausme lietu daudzveidībā; 4) neradītā un neradošā - Dievs, kas tiek uztverts kā visu lietu gala mērķis. Lietu izveidošanos saistīja ar cilvēka krišanu [[Grēks|grēkā]], kad cilvēks atkrita no Dieva. Taču ar laiku grēks tiek izpirkts, un visas lietas atgriežas pie Dieva. Vēlāk, XI gs. Erigenas idejas [[Baznīca]] nosodīja kā novirzi no [[kristietība]]s, bet 1684. gadā iekļāva "Nerekomendējamo grāmatu sarakstā".
+
'''Joanns Skots Erigena''' (lat. ''Johannes Scotus Erigena'', ~815–877) - teologs, filosofs [[sholastika]]s aizsācējs Rietumeiropā, tulks un dzejnieks. Dzimis ap IX gs. sākumā Īrijā (kas bija iemesls viņa iesaukai ''Ériu'' - "Īrija" + ''γένος, genos'' - "dzimta"). Pēc Reimsas [[Arhibīskaps|arhibīskapa]] Hinkmara (lat. ''Hincmarus Remensis'', fr. ''archevêque Hincmar de Reims'') ielūguma 50. gados ieradās [[Francijas karaliste|Francijā]], lai piedalītos disputā par dievišķo nolemtību, kā rezultātā tapa traktāts "Par nolemtību". Gadsimta vidū tika uzaicināts uz [[Karalis|karaļa]] Šarla Plikpaura galmu, kur vadīja skolu un tulkoja no sengrieķu uz latīņu valodu [[Antīkā filosofija|antīkās filosofijas]] klasiķus (Dionīsiju, Maksimu Apliecinātāju, Gregoru no Nisas u.c.). Te arī tapa viņa nozīmīgākais darbs "Par dabas iedalījumu" (~862.-866.). Savu mācību veidoja uz [[Neoplatonisms|neoplatonisma]] pamata. Esamību iedalīja 4 "dabās": 1) neradītā, bet radošā - Dievs kā visa esošā avots; bez veida, neizsakāms un aptverams tikai lietu esamībā; 2) radītā un radošā - dievišķās idejas, kas izpaužas kā pirmcēloņi, jo ideālo pasauli radījis Dievs no sevis paša un tā pastāv mūžīgi; 3) radītā un neradošā - jutekliski uztveramā pasaule, kas ir vienotās ideālās pasaules izpausme lietu daudzveidībā; 4) neradītā un neradošā - Dievs, kas tiek uztverts kā visu lietu gala mērķis. Lietu izveidošanos saistīja ar cilvēka krišanu [[Grēks|grēkā]], kad cilvēks atkrita no Dieva. Taču ar laiku grēks tiek izpirkts, un visas lietas atgriežas pie Dieva. Vēlāk, XI gs. Erigenas idejas [[Baznīca]] nosodīja kā novirzi no [[kristietība]]s, bet 1684. gadā iekļāva "Nerekomendējamo grāmatu sarakstā".
  
 
== Literatūra par šo tēmu ==
 
== Literatūra par šo tēmu ==
  
 
* Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 110.-111. lpp.
 
* Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 110.-111. lpp.
 +
----
 +
* Dermot Moran. The philosophy of John Scottus Eriugena. A study of idealism in the Middle Ages. - Cambridge University Press: Cambridge, 1989, ISBN 0-521-34549-9
 +
* John J. O’Meara. Eriugena. - Clarendon Press: Oxford, 1988, ISBN 0-19-826674-X
 +
* Willemien Otten. The Anthropology of Johannes Scottus Eriugena. - Brill: Leiden, 1991, ISBN 90-04-09302-8
 +
* Materials for the Biography of Johannes Scottus Eriugena. // Studi medievali 27 / Mary Brennan (Ed.), 1986, P. 413-460
 +
* Bernard McGinn. The Originality of Eriugena’s Spiritual Exegesis. // Iohannes Scottus Eriugena. The Bible and Hermeneutics. /Gerd Van Riel u.a. (Ed.) - Leuven, 1996
 +
----
 +
* Werner Beierwaltes. Eriugena. Grundzüge seines Denkens. - Klostermann: Frankfurt am Main, 1994, ISBN 3-465-02653-5
 +
* Gangolf Schrimpf. Das Werk des Johannes Scottus Eriugena im Rahmen des Wissenschaftsverständnisses seiner Zeit. Eine Hinführung zu Periphyseon. - Aschendorff: Münster, 1982, ISBN 3-402-03918-4
 +
----
 +
* Maïeul Cappuyns. Jean Scot Érigène. Sa vie, son œuvre, sa pensée. - Bruxelles, 1964
 
----
 
----
 
* Иоанн Скот Эриугена. Фрагменты из «О божественном предопределении» // Знание за пределами науки. - Москва, 1996
 
* Иоанн Скот Эриугена. Фрагменты из «О божественном предопределении» // Знание за пределами науки. - Москва, 1996
19. rindiņa: 30. rindiņa:
 
== Resursi internetā par šo tēmu ==
 
== Resursi internetā par šo tēmu ==
  
 +
* [http://www.binetti.ru/collectio/theologia/areopag/index.shtml Johannis Scoti versio operum S. Dionysii areopagitae]
 +
* [http://www.documentacatholicaomnia.eu/30_10_0815-0877-_Joannes_Scotus_Erigena.html Joannes Scotus Erigena - Documenta Catholica Omnia]
 +
* [http://www.hs-augsburg.de/~Harsch/Chronologia/Lspost09/Eriugena/eri_per0.html Iohannes Scotus Eriugena. De divisione naturae sive Periphyseon libri V (Conspectus) - Bibliotheca Augustana]
 +
----
 
* [http://plato.stanford.edu/entries/scottus-eriugena/ John Scottus Eriugena - Stanford Encyclopedia of Philosophy]
 
* [http://plato.stanford.edu/entries/scottus-eriugena/ John Scottus Eriugena - Stanford Encyclopedia of Philosophy]
 
* [http://www.formalontology.it/eriugena-biblio.htm Annotated Bibliography on the Philosophical Work of Eriugena]
 
* [http://www.formalontology.it/eriugena-biblio.htm Annotated Bibliography on the Philosophical Work of Eriugena]
 +
* [http://www.ucc.ie/celt/eriugenabibl.html The Writings of Johannes Scotus Eriugena, with select Bibliography]
 +
* [http://www.nndb.com/people/756/000095471/ Johannes Scotus Erigena - NNDB (Notable Names Database)]
 
* [http://www.formalontology.it/eriugena.htm John Scottus Eriugena Criticism of Categories (''Periphyseon'', Book I)]
 
* [http://www.formalontology.it/eriugena.htm John Scottus Eriugena Criticism of Categories (''Periphyseon'', Book I)]
* [http://www.documentacatholicaomnia.eu/30_10_0815-0877-_Joannes_Scotus_Erigena.html Joannes Scotus Erigena - Documenta Catholica Omnia]
 
 
* [http://www.elfinspell.com/PooleJohnAppendix.html Note on the origin of the Legend respecting John Scotus‘s travels in Greece]
 
* [http://www.elfinspell.com/PooleJohnAppendix.html Note on the origin of the Legend respecting John Scotus‘s travels in Greece]
 +
----
 +
* [http://www.bbkl.de/j/Johannes_s_e.shtml Johannes Scot(t)us Eriugena - Biographisch-Bibliographisches Kirchenlexikon]
 +
* [http://d-nb.info/gnd/118557955 Literatur von und über Johannes Scottus Eriugena im Katalog der Deutschen Nationalbibliothek]
 
----
 
----
 
* [http://bse.sci-lib.com/article056273.html Значение слова "Иоанн Скот Эриугена" в Большой Советской Энциклопедии]
 
* [http://bse.sci-lib.com/article056273.html Значение слова "Иоанн Скот Эриугена" в Большой Советской Энциклопедии]

Pašreizējā versija, 2009. gada 4. jūnijs, plkst. 08.24

Joanns Skots Erigena (lat. Johannes Scotus Erigena, ~815–877) - teologs, filosofs sholastikas aizsācējs Rietumeiropā, tulks un dzejnieks. Dzimis ap IX gs. sākumā Īrijā (kas bija iemesls viņa iesaukai Ériu - "Īrija" + γένος, genos - "dzimta"). Pēc Reimsas arhibīskapa Hinkmara (lat. Hincmarus Remensis, fr. archevêque Hincmar de Reims) ielūguma 50. gados ieradās Francijā, lai piedalītos disputā par dievišķo nolemtību, kā rezultātā tapa traktāts "Par nolemtību". Gadsimta vidū tika uzaicināts uz karaļa Šarla Plikpaura galmu, kur vadīja skolu un tulkoja no sengrieķu uz latīņu valodu antīkās filosofijas klasiķus (Dionīsiju, Maksimu Apliecinātāju, Gregoru no Nisas u.c.). Te arī tapa viņa nozīmīgākais darbs "Par dabas iedalījumu" (~862.-866.). Savu mācību veidoja uz neoplatonisma pamata. Esamību iedalīja 4 "dabās": 1) neradītā, bet radošā - Dievs kā visa esošā avots; bez veida, neizsakāms un aptverams tikai lietu esamībā; 2) radītā un radošā - dievišķās idejas, kas izpaužas kā pirmcēloņi, jo ideālo pasauli radījis Dievs no sevis paša un tā pastāv mūžīgi; 3) radītā un neradošā - jutekliski uztveramā pasaule, kas ir vienotās ideālās pasaules izpausme lietu daudzveidībā; 4) neradītā un neradošā - Dievs, kas tiek uztverts kā visu lietu gala mērķis. Lietu izveidošanos saistīja ar cilvēka krišanu grēkā, kad cilvēks atkrita no Dieva. Taču ar laiku grēks tiek izpirkts, un visas lietas atgriežas pie Dieva. Vēlāk, XI gs. Erigenas idejas Baznīca nosodīja kā novirzi no kristietības, bet 1684. gadā iekļāva "Nerekomendējamo grāmatu sarakstā".

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 110.-111. lpp.

  • Dermot Moran. The philosophy of John Scottus Eriugena. A study of idealism in the Middle Ages. - Cambridge University Press: Cambridge, 1989, ISBN 0-521-34549-9
  • John J. O’Meara. Eriugena. - Clarendon Press: Oxford, 1988, ISBN 0-19-826674-X
  • Willemien Otten. The Anthropology of Johannes Scottus Eriugena. - Brill: Leiden, 1991, ISBN 90-04-09302-8
  • Materials for the Biography of Johannes Scottus Eriugena. // Studi medievali 27 / Mary Brennan (Ed.), 1986, P. 413-460
  • Bernard McGinn. The Originality of Eriugena’s Spiritual Exegesis. // Iohannes Scottus Eriugena. The Bible and Hermeneutics. /Gerd Van Riel u.a. (Ed.) - Leuven, 1996

  • Werner Beierwaltes. Eriugena. Grundzüge seines Denkens. - Klostermann: Frankfurt am Main, 1994, ISBN 3-465-02653-5
  • Gangolf Schrimpf. Das Werk des Johannes Scottus Eriugena im Rahmen des Wissenschaftsverständnisses seiner Zeit. Eine Hinführung zu Periphyseon. - Aschendorff: Münster, 1982, ISBN 3-402-03918-4

  • Maïeul Cappuyns. Jean Scot Érigène. Sa vie, son œuvre, sa pensée. - Bruxelles, 1964

  • Иоанн Скот Эриугена. Фрагменты из «О божественном предопределении» // Знание за пределами науки. - Москва, 1996
  • Иоанн Скот Эриугена. Перифюсеон («О природах»), из кн. 1. // Философия природы в античности и в Средние века. - Москва, 2000
  • Иоанн Скот Эриугена. Перифюсеон («О природах»), из кн. 3. // Средние века. - Москва, 1994 - Т. 57; 1995 - Т. 58.
  • Иоанн Скот Эриугена. Гомилия на Пролог Евангелия от Иоанна. - Москва, 1995
  • Иоанн Скот Эриугена. Поэзия. // Памятники средневековой латинской литературы IV-IХ вв. - Москва, 1970
  • Эриугена Иоанн Скотт. Перифюсеон, или о разделении природы. // Вопросы философии. 2000, № 1, С. 147-160.
  • Бриллиантов Л.И. Влияние восточного богословия на западное в произведениях Иоанна Скота Эриугены. - Москва, 1998
  • Соколов В.В. Средневековая философия. - Москва, 1979
  • Петров В.В. Парадоксальная логика Эриугены в Перифюсеон. // Философия природы в Античности и в Средние века. - Москва, 1998, С. 167-217.
  • Петров В.В. Accessus lohannis. // Иоанн Скотт Эриугена. Гомилия на Пролог Евангелия от Иоанна. - Москва, 1995
  • Хомяков М.Б. Иоанн Скотт Эриугена и рождение схоластики. // Вопросы философии. 2000, № 1, С. 142-146.

Resursi internetā par šo tēmu