Atšķirības starp "Furjē Fransuā Marī Šarls" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
1. rindiņa: 1. rindiņa:
[[Attēls:Furier.jpg‎‎‎‎‎|right|thumb|200px|Fransuā Marī Šarls Furjē]]
+
[[Attēls:Charles_Fourier.jpg‎‎‎‎‎|right|thumb|200px|Fransuā Marī Šarls Furjē]]
 
'''Fransuā Marī Šarls Furjē''' (''François Marie Charles Fourier'', 1772.-1837.) - filosofs, utopiskais sociālists. Savos politiskajos uzskatos ļoti kritiski raudzījās uz sava laika sabiedrisko iekārtu, uzskatīdams to par sociālās evolūcijas strupceļu. Kritizēja pretrunas starp [[Lielā franču revolūcija|franču revolūcijas]] idejām un to lomu realitātē, nabadzības un turīguma antagonismu, sabiedrības lielākās daļas morālo un fizisko degradāciju. Kā ideālo sabiedrisko iekārtu postulēja [[Sociālisms|sociālismu]], ko pamatoja ar tēzi par vides un audzināšanas izšķirošo lomu cilvēka personības veidošanās procesā. Visas cilvēka kaislības un tieksmes (garša, tauste, redze, dzirde, oža, draudzība, godkāre, mīlestība, tēva jūtas, tieksme pēc intrigas, tieksme pēc daudzveidības, tieksme apvienoties grupās), cilvēka rakstura iezīmes pašas par sevi ir pozitīvas. Nav nekādas vajadzības apspiest cilvēka kaislības. Samaitāts ir nevis cilvēks, bet sabiedrība, kurā viņš dzīvo. Tāpēc jārada tādu sabiedrisko iekārtu, kas veicinātu pilnīgu cilvēka kaislību apmierināšanu, to attīstību un uzplaukumu. Par ideālu uzskatīja garīgā un fiziskā darba, pilsētu un lauku apvidu dzīvesveidu pretstatu nonivelēšanu.Nākotnes sabiedrības struktūras pamatvienība būšot "falanga", kas balstīta uz vairākiem ražošanas veidiem. Katram falangas loceklim būs tiesības uz darbu. Brīvprātīgi, atbilstoši savām interesēm cilvēki iestāsies vienā vai otrā ražošanas grupā. Lai novērstu šauru profesionālismu, kas cilvēku kropļo un sašaurina tā pasaules uuztveri un spriestspēju, katram falangas loceklim vairākas reizes darba dienā būs jāmaina nodarbošanos (katrai nozarei veltot 1,5-2 h), tāpēc darbs kļūs par nepieciešamību un baudas avotu. Rezultātā sabiedrība sasniegs augstu darba ražīguma līmeni un materiālo labumu pārpilnību. Ienākumu sadale falangā notiks, vadoties pēc katra indivīda veiktā darba un talanta. Sākutnējā kapitāla investoriem falangā tiktu saglabāti to ieguldījuma augļi līdz pat 1/3 falangas ienākumu. Falangai jāpalīdz cilvēkam atgriezties pie tiem apstākļiem, kuros tikumība kļūst lieka. Tās visai komplicētā organizācija parādās kā mašinērija: kaislību dzelžainie zobrati, sarežģītā ''passions mécanistes'' sadarbība ar ''passion cabaliste'' ir psiholoģijas sfērā pārcelta vienkārši veidota analoģija ar mašīnām. Zināmākie darbi: "Četru kustību un kopīgo likteņu teorija" (1808.), "Vispārējās vienotības teorija" (1822.), "Jaunā rūpniecības pasaule un sabiedriskā pasaule" (1829.).
 
'''Fransuā Marī Šarls Furjē''' (''François Marie Charles Fourier'', 1772.-1837.) - filosofs, utopiskais sociālists. Savos politiskajos uzskatos ļoti kritiski raudzījās uz sava laika sabiedrisko iekārtu, uzskatīdams to par sociālās evolūcijas strupceļu. Kritizēja pretrunas starp [[Lielā franču revolūcija|franču revolūcijas]] idejām un to lomu realitātē, nabadzības un turīguma antagonismu, sabiedrības lielākās daļas morālo un fizisko degradāciju. Kā ideālo sabiedrisko iekārtu postulēja [[Sociālisms|sociālismu]], ko pamatoja ar tēzi par vides un audzināšanas izšķirošo lomu cilvēka personības veidošanās procesā. Visas cilvēka kaislības un tieksmes (garša, tauste, redze, dzirde, oža, draudzība, godkāre, mīlestība, tēva jūtas, tieksme pēc intrigas, tieksme pēc daudzveidības, tieksme apvienoties grupās), cilvēka rakstura iezīmes pašas par sevi ir pozitīvas. Nav nekādas vajadzības apspiest cilvēka kaislības. Samaitāts ir nevis cilvēks, bet sabiedrība, kurā viņš dzīvo. Tāpēc jārada tādu sabiedrisko iekārtu, kas veicinātu pilnīgu cilvēka kaislību apmierināšanu, to attīstību un uzplaukumu. Par ideālu uzskatīja garīgā un fiziskā darba, pilsētu un lauku apvidu dzīvesveidu pretstatu nonivelēšanu.Nākotnes sabiedrības struktūras pamatvienība būšot "falanga", kas balstīta uz vairākiem ražošanas veidiem. Katram falangas loceklim būs tiesības uz darbu. Brīvprātīgi, atbilstoši savām interesēm cilvēki iestāsies vienā vai otrā ražošanas grupā. Lai novērstu šauru profesionālismu, kas cilvēku kropļo un sašaurina tā pasaules uuztveri un spriestspēju, katram falangas loceklim vairākas reizes darba dienā būs jāmaina nodarbošanos (katrai nozarei veltot 1,5-2 h), tāpēc darbs kļūs par nepieciešamību un baudas avotu. Rezultātā sabiedrība sasniegs augstu darba ražīguma līmeni un materiālo labumu pārpilnību. Ienākumu sadale falangā notiks, vadoties pēc katra indivīda veiktā darba un talanta. Sākutnējā kapitāla investoriem falangā tiktu saglabāti to ieguldījuma augļi līdz pat 1/3 falangas ienākumu. Falangai jāpalīdz cilvēkam atgriezties pie tiem apstākļiem, kuros tikumība kļūst lieka. Tās visai komplicētā organizācija parādās kā mašinērija: kaislību dzelžainie zobrati, sarežģītā ''passions mécanistes'' sadarbība ar ''passion cabaliste'' ir psiholoģijas sfērā pārcelta vienkārši veidota analoģija ar mašīnām. Zināmākie darbi: "Četru kustību un kopīgo likteņu teorija" (1808.), "Vispārējās vienotības teorija" (1822.), "Jaunā rūpniecības pasaule un sabiedriskā pasaule" (1829.).
  

Versija, kas saglabāta 2009. gada 3. jūlijs, plkst. 08.51

Fransuā Marī Šarls Furjē

Fransuā Marī Šarls Furjē (François Marie Charles Fourier, 1772.-1837.) - filosofs, utopiskais sociālists. Savos politiskajos uzskatos ļoti kritiski raudzījās uz sava laika sabiedrisko iekārtu, uzskatīdams to par sociālās evolūcijas strupceļu. Kritizēja pretrunas starp franču revolūcijas idejām un to lomu realitātē, nabadzības un turīguma antagonismu, sabiedrības lielākās daļas morālo un fizisko degradāciju. Kā ideālo sabiedrisko iekārtu postulēja sociālismu, ko pamatoja ar tēzi par vides un audzināšanas izšķirošo lomu cilvēka personības veidošanās procesā. Visas cilvēka kaislības un tieksmes (garša, tauste, redze, dzirde, oža, draudzība, godkāre, mīlestība, tēva jūtas, tieksme pēc intrigas, tieksme pēc daudzveidības, tieksme apvienoties grupās), cilvēka rakstura iezīmes pašas par sevi ir pozitīvas. Nav nekādas vajadzības apspiest cilvēka kaislības. Samaitāts ir nevis cilvēks, bet sabiedrība, kurā viņš dzīvo. Tāpēc jārada tādu sabiedrisko iekārtu, kas veicinātu pilnīgu cilvēka kaislību apmierināšanu, to attīstību un uzplaukumu. Par ideālu uzskatīja garīgā un fiziskā darba, pilsētu un lauku apvidu dzīvesveidu pretstatu nonivelēšanu.Nākotnes sabiedrības struktūras pamatvienība būšot "falanga", kas balstīta uz vairākiem ražošanas veidiem. Katram falangas loceklim būs tiesības uz darbu. Brīvprātīgi, atbilstoši savām interesēm cilvēki iestāsies vienā vai otrā ražošanas grupā. Lai novērstu šauru profesionālismu, kas cilvēku kropļo un sašaurina tā pasaules uuztveri un spriestspēju, katram falangas loceklim vairākas reizes darba dienā būs jāmaina nodarbošanos (katrai nozarei veltot 1,5-2 h), tāpēc darbs kļūs par nepieciešamību un baudas avotu. Rezultātā sabiedrība sasniegs augstu darba ražīguma līmeni un materiālo labumu pārpilnību. Ienākumu sadale falangā notiks, vadoties pēc katra indivīda veiktā darba un talanta. Sākutnējā kapitāla investoriem falangā tiktu saglabāti to ieguldījuma augļi līdz pat 1/3 falangas ienākumu. Falangai jāpalīdz cilvēkam atgriezties pie tiem apstākļiem, kuros tikumība kļūst lieka. Tās visai komplicētā organizācija parādās kā mašinērija: kaislību dzelžainie zobrati, sarežģītā passions mécanistes sadarbība ar passion cabaliste ir psiholoģijas sfērā pārcelta vienkārši veidota analoģija ar mašīnām. Zināmākie darbi: "Četru kustību un kopīgo likteņu teorija" (1808.), "Vispārējās vienotības teorija" (1822.), "Jaunā rūpniecības pasaule un sabiedriskā pasaule" (1829.).

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 134.-135. lpp.

Resursi internetā par šo tēmu