Atšķirības starp "Kampanella Tomazo" versijām
m |
m |
||
4. rindiņa: | 4. rindiņa: | ||
Dzimis 1568. gada 5. septembrī, Stilo (''Stilo'') pilsētas tuvumā Stinjano (''Stignano'') ciematā, Kalabrijas novadā (''Reggio Calabria'') Apenīnu pussalā (mūsdienu Itālija), kurpnieka ģimenē. | Dzimis 1568. gada 5. septembrī, Stilo (''Stilo'') pilsētas tuvumā Stinjano (''Stignano'') ciematā, Kalabrijas novadā (''Reggio Calabria'') Apenīnu pussalā (mūsdienu Itālija), kurpnieka ģimenē. | ||
− | Agri iemācījies lasīt un rakstīt, 15 gadu vecumā iestājās dominikāņu [[Klosteris|klosterī]] Plakanikā (''Placanica''), Nikastro tuvumā, pieņemot vārdu "tomazo" (Toms). Pēc klostera skolas kursa apgūšanas, lai turpinātu izglītošanos, Tomazo tika nosūtīts uz klosteri Sandžordžo. Šeit notika atgadījums, kas iezīmēja pavērsiena punktu Kampanellas dzīvē: viņš piedalījies disputā Kozencā ar [[Franciskāņu ordenis|franciskāņiem]], pārstāvot dominikāņus, un disputā spoži uzvarējis. Liela daļa biogrāfu šo gadījumu uzsver kā visai ietekmējušu Kampanellas attieksmi pret dzīvi un pamodinājušu personiskās ambīcijas. | + | Agri iemācījies lasīt un rakstīt, 15 gadu vecumā iestājās dominikāņu [[Klosteris|klosterī]] Plakanikā (''Placanica''), Nikastro tuvumā, pieņemot vārdu "tomazo" (Toms). Pēc klostera skolas kursa apgūšanas, lai turpinātu izglītošanos, 1583. gadā Tomazo tika nosūtīts uz klosteri Sandžordžo (''Convento dell’Annunziata, San Giorgio Morgeto''). Šeit notika atgadījums, kas iezīmēja pavērsiena punktu Kampanellas dzīvē: viņš piedalījies disputā Kozencā ar [[Franciskāņu ordenis|franciskāņiem]], pārstāvot dominikāņus, un disputā spoži uzvarējis. Liela daļa biogrāfu šo gadījumu uzsver kā visai ietekmējušu Kampanellas attieksmi pret dzīvi un pamodinājušu personiskās ambīcijas. 1593. un 1596. gados pret viņu tika izvirzītas apsūdzības maģijā un [[Herēze|herēzē]], taču inkvizīcijas pārbaudē tās tika noraidītas. Šajā laikā sarakstījis "Par kristīgo monarhiju" un "Politiskais dialogs pret luterāņiem, kalvinistiem un citiem ķeceriem". |
− | 1599. gadā iesaistījās politikā, piedaloties sacelšanās pret Madrides troni organizēšanā. Sazvēresitība tika atklāta un Kampanella arestēts un notiesāts uz mūža ieslodzījumu. Turpmākos 27 gadus viņš pavadīja ieslodzījumā, kur sarakstīja savu slaveno utopiju "Saules pilsēta" (''Civitas solis'', 1602., publicēta 1623.) par ideālu [[Teokrātija|teokrātiski]]-[[Komunisms|komunistisku]] sabiedrību, kuru pārvalda filosofi un priesteri. 1626. gadā pēc īpaša [[Pāvests|pāvesta]] [[Urbans VIII, pāvests|Urbana VIII]] rīkojuma atbrīvots. Atlikušo dzīves daļu pavadīja [[Francijas karaliste|Francijas karalistē]], esot īpašā Rišeljē [[Kardināls|kardināla]] Armāna de Plesī (''Armand Jean du Plessis, cardinal-duc de Richelieu'') aizgādībā. Miris 1639. gada 21. maijā Parīzē. | + | 1599. gadā iesaistījās politikā, piedaloties sacelšanās pret Madrides troni organizēšanā. Sazvēresitība tika atklāta un Kampanella Neapolē arestēts un 1602. gadā notiesāts uz mūža ieslodzījumu. Turpmākos 27 gadus viņš pavadīja ieslodzījumā, kur sarakstīja savu slaveno utopiju "Saules pilsēta" (''Civitas solis'', 1602., publicēta 1623.) par ideālu [[Teokrātija|teokrātiski]]-[[Komunisms|komunistisku]] sabiedrību, kuru pārvalda filosofi un priesteri, kā arī traktātu "Galileja aizstāvība". 1626. gadā pēc īpaša [[Pāvests|pāvesta]] [[Urbans VIII, pāvests|Urbana VIII]] rīkojuma atbrīvots. Atlikušo dzīves daļu pavadīja [[Francijas karaliste|Francijas karalistē]], esot īpašā Rišeljē [[Kardināls|kardināla]] Armāna de Plesī (''Armand Jean du Plessis, cardinal-duc de Richelieu'') aizgādībā. Miris 1639. gada 21. maijā Parīzē. |
Savos filosofiskajos uzskatos Kampanella bija visai tuvs [[Telezio Bernardino]] (''Bernardino Telesio'') mācībai, visai skeptiski raudzījās uz [[Sholastika|sholastiku]], uzskatot to par domu ierobežojošu. Viņa paša mācībā [[sensuālisms]] un [[deisms]] eklektiski tika savienots ar reliģiski mistiskiem priekštatiem, Kampanellam aizraujoties ar maģiju un astroloģiju (šo pēdējo apstākļu dēļ par viņu pastāvīgi izrādīja interesi [[svētā inkvizīcija]]). Visumu uzskatīja par dzīvu, un visas esamības pirmavots ir Dievs. Savu sociālo ideālu pamatoja ar veselo saprātu un dabas likumiem, īpašu uzsvaru liekot uz dabaszinātnēm un tehnikas attīstību. Indivīdami, pēc viņa domām, jāpakļauj savu eksistenci sabiedrības/valsts vajadzībām. Tiesiskā un mantiskā ziņā visiem cilvēkiem ir jābūt līdzvērtīgiem, jo visa ļaunuma pirmavots ir egoisms un alkatība. | Savos filosofiskajos uzskatos Kampanella bija visai tuvs [[Telezio Bernardino]] (''Bernardino Telesio'') mācībai, visai skeptiski raudzījās uz [[Sholastika|sholastiku]], uzskatot to par domu ierobežojošu. Viņa paša mācībā [[sensuālisms]] un [[deisms]] eklektiski tika savienots ar reliģiski mistiskiem priekštatiem, Kampanellam aizraujoties ar maģiju un astroloģiju (šo pēdējo apstākļu dēļ par viņu pastāvīgi izrādīja interesi [[svētā inkvizīcija]]). Visumu uzskatīja par dzīvu, un visas esamības pirmavots ir Dievs. Savu sociālo ideālu pamatoja ar veselo saprātu un dabas likumiem, īpašu uzsvaru liekot uz dabaszinātnēm un tehnikas attīstību. Indivīdami, pēc viņa domām, jāpakļauj savu eksistenci sabiedrības/valsts vajadzībām. Tiesiskā un mantiskā ziņā visiem cilvēkiem ir jābūt līdzvērtīgiem, jo visa ļaunuma pirmavots ir egoisms un alkatība. | ||
12. rindiņa: | 12. rindiņa: | ||
'''Zināmākie darbi:''' | '''Zināmākie darbi:''' | ||
* Philosophia sensibus demonstrata (1592.) | * Philosophia sensibus demonstrata (1592.) | ||
+ | * De monarchia Christianorum (1593.) | ||
+ | * Dialogo politico contra Luterani, Calvinisti e altri eretici (1595.) | ||
* Civitas solis (1602.) | * Civitas solis (1602.) | ||
+ | * Apologia pro Galileo (1622.) | ||
* Questiones sull' optima republica | * Questiones sull' optima republica | ||
* Philosophia realis | * Philosophia realis |
Versija, kas saglabāta 2009. gada 14. septembris, plkst. 11.00
Tomazo Kampanella jeb Džovanni Domeniko Kampanella (Tommaso Campanella, Giovanni Domenico Campanella, 1568.-1639.) - dominikāņu mūks, filosofs utopists un dzejnieks.
Dzimis 1568. gada 5. septembrī, Stilo (Stilo) pilsētas tuvumā Stinjano (Stignano) ciematā, Kalabrijas novadā (Reggio Calabria) Apenīnu pussalā (mūsdienu Itālija), kurpnieka ģimenē.
Agri iemācījies lasīt un rakstīt, 15 gadu vecumā iestājās dominikāņu klosterī Plakanikā (Placanica), Nikastro tuvumā, pieņemot vārdu "tomazo" (Toms). Pēc klostera skolas kursa apgūšanas, lai turpinātu izglītošanos, 1583. gadā Tomazo tika nosūtīts uz klosteri Sandžordžo (Convento dell’Annunziata, San Giorgio Morgeto). Šeit notika atgadījums, kas iezīmēja pavērsiena punktu Kampanellas dzīvē: viņš piedalījies disputā Kozencā ar franciskāņiem, pārstāvot dominikāņus, un disputā spoži uzvarējis. Liela daļa biogrāfu šo gadījumu uzsver kā visai ietekmējušu Kampanellas attieksmi pret dzīvi un pamodinājušu personiskās ambīcijas. 1593. un 1596. gados pret viņu tika izvirzītas apsūdzības maģijā un herēzē, taču inkvizīcijas pārbaudē tās tika noraidītas. Šajā laikā sarakstījis "Par kristīgo monarhiju" un "Politiskais dialogs pret luterāņiem, kalvinistiem un citiem ķeceriem".
1599. gadā iesaistījās politikā, piedaloties sacelšanās pret Madrides troni organizēšanā. Sazvēresitība tika atklāta un Kampanella Neapolē arestēts un 1602. gadā notiesāts uz mūža ieslodzījumu. Turpmākos 27 gadus viņš pavadīja ieslodzījumā, kur sarakstīja savu slaveno utopiju "Saules pilsēta" (Civitas solis, 1602., publicēta 1623.) par ideālu teokrātiski-komunistisku sabiedrību, kuru pārvalda filosofi un priesteri, kā arī traktātu "Galileja aizstāvība". 1626. gadā pēc īpaša pāvesta Urbana VIII rīkojuma atbrīvots. Atlikušo dzīves daļu pavadīja Francijas karalistē, esot īpašā Rišeljē kardināla Armāna de Plesī (Armand Jean du Plessis, cardinal-duc de Richelieu) aizgādībā. Miris 1639. gada 21. maijā Parīzē.
Savos filosofiskajos uzskatos Kampanella bija visai tuvs Telezio Bernardino (Bernardino Telesio) mācībai, visai skeptiski raudzījās uz sholastiku, uzskatot to par domu ierobežojošu. Viņa paša mācībā sensuālisms un deisms eklektiski tika savienots ar reliģiski mistiskiem priekštatiem, Kampanellam aizraujoties ar maģiju un astroloģiju (šo pēdējo apstākļu dēļ par viņu pastāvīgi izrādīja interesi svētā inkvizīcija). Visumu uzskatīja par dzīvu, un visas esamības pirmavots ir Dievs. Savu sociālo ideālu pamatoja ar veselo saprātu un dabas likumiem, īpašu uzsvaru liekot uz dabaszinātnēm un tehnikas attīstību. Indivīdami, pēc viņa domām, jāpakļauj savu eksistenci sabiedrības/valsts vajadzībām. Tiesiskā un mantiskā ziņā visiem cilvēkiem ir jābūt līdzvērtīgiem, jo visa ļaunuma pirmavots ir egoisms un alkatība.
Zināmākie darbi:
- Philosophia sensibus demonstrata (1592.)
- De monarchia Christianorum (1593.)
- Dialogo politico contra Luterani, Calvinisti e altri eretici (1595.)
- Civitas solis (1602.)
- Apologia pro Galileo (1622.)
- Questiones sull' optima republica
- Philosophia realis
- De Monarchia Messiae
Literatūra par šo tēmu
- Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 190. lpp.
- Kampanella Tomazo. Saules pilsēta. - Zvaigzne ABC: Rīga, 2008., 87 lpp.
- Асмус В.Ф. Томмазо Кампанелла. // Под знаменем марксизма. 1939, № 7
- Штекли А.Э. Кампанелла. - Москва, 1959
- Штекли А.Э. Город Солнца: утопия и наука. - Москва, 1978
- Рутенбург В.И. Кампанелла. - Ленинград, 1956
- Горфункель А.Х. Томмазо Кампанелла. - Мысль: Москва, 1969, 249 с.
- Горфункель А.Х. Гуманизм и натурфилософия итальянского Возрождения. - Мысль: Москва, 1977
- Львов С.Л. Гражданин Города Солнца: Повесть о Томмазо Кампанелле. - Политиздат: Москва, 1981, 439 с.
- Панченко Д.В. Кампанелла и Ямбул. Опыт текстологического анализа. // Вспомогательные исторические дисциплины. Т.13 - Ленинград, 1982
- Панченко Д.В. Ямбул и Кампанелла (О некоторых механизмах утопического творчества). // Античное наследие в культуре Возрождения. - Москва, 1984, С. 98-110
Resursi internetā par šo tēmu
- Tommaso Campanella - Stanford Encyclopedia of Philosophy
- Works by Tommaso Campanella at Project Gutenberg
- Викштрем С. Томмазо Кампанелла. // Лимонка. № 57
- Кампанелла T. Город Солнца.
- Штекли А.Э. Кошмары Города Солнца: тирания общности или всевластие науки? // Культура Возрождения и власть. - Наука: Москва, 1999, с. 84-94
- Чекалов К.А. Трансформация ренессансного архитектурного мышления в XVII веке: «Город Солнца» Кампанеллы и «Адонис» Марино