Atšķirības starp "Mo Dzi" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
 
(1 starpversija, ko mainījis viens dalībnieks, nav parādīta)
2. rindiņa: 2. rindiņa:
 
'''Mo Dzi''' (trad. ķīn. 墨子, piņj. ''Mòzǐ'' - "skolotājs Mo", ~479.-381. g.p.m.ē.), īstajā vārdā '''Mo Di''' (墨翟), latinizētā versijā '''Micius''' – [[Ķīniešu filosofija|filosofs]].
 
'''Mo Dzi''' (trad. ķīn. 墨子, piņj. ''Mòzǐ'' - "skolotājs Mo", ~479.-381. g.p.m.ē.), īstajā vārdā '''Mo Di''' (墨翟), latinizētā versijā '''Micius''' – [[Ķīniešu filosofija|filosofs]].
  
Dzimis Teņdžou pilsētā (滕州, ''Téngzhōu''). Iespējams, bija ierēdnis Sun valstī.
+
Dzimis Teņdžou pilsētā (滕州, ''Téngzhōu''). Par viņa biogrāfiju praktiski nekas nav zināms. It kā bija militārais ierēdnis, kurš uzraudzījis fortifikācijas būves Sun valstī.
  
 
Savā mācībā - kas apkopota traktātā "Modzi", - izteikts [[Konfuciānisms|konfuciānisma]] oponents. Uzskatīja, ka nekāda iepriekš noteikta liktens nav, viss atkarīgs no tā, kā cilvēks realizēs "visaptverošās mīlestības" (兼愛, ''jian'ai'') principu, kuru pamatoja ar "debesu gribas" izpausmi (tas gan netraucēja oponēt konfuciānistu uzskatam par "debesu likteni"). Par visu nelaimju cēloni uzskatīja egoismu. Aicināja uz sociālo sadarbību, atteikšanos no vardarbības savstarpēja izdevīguma vārdā, noliedza sociālās nevienlīdzības leģitimitāti. No tā izriet tādi proncipi kā "gudrības godāšana", "vienotības godāšana", "agresijas nepieļaušana", "taupīgums sadzīvē" u.c. Pasaules izziņā postulēja, ka zināšanas rodas, pētot īstenību. Pirmais izvirzīja iemesla kategoruju (''gun''), klasifikācijas principus (''lei'') un trīs zināšanu patiesuma izvērtēšanas pamatkritērijus (atbilstība tam, ko cilvēki redzējuši un dzirdējuši, atbilstība lietderīgumam, atbilstība seno traktātu ziņām). Tā sekotāji izveidoja t.s. ''[[Moisms|moistu]]'' (墨家, ''mòjiā'') skolu, kuras pamatā bija Mo Dzi izziņas teorija un visai izstrādāta loģikas kategoriju sistēma, taču kura kā pastāvīgs filosofijas virziens beidza pastāvēt jau II gs.p.m.ē.
 
Savā mācībā - kas apkopota traktātā "Modzi", - izteikts [[Konfuciānisms|konfuciānisma]] oponents. Uzskatīja, ka nekāda iepriekš noteikta liktens nav, viss atkarīgs no tā, kā cilvēks realizēs "visaptverošās mīlestības" (兼愛, ''jian'ai'') principu, kuru pamatoja ar "debesu gribas" izpausmi (tas gan netraucēja oponēt konfuciānistu uzskatam par "debesu likteni"). Par visu nelaimju cēloni uzskatīja egoismu. Aicināja uz sociālo sadarbību, atteikšanos no vardarbības savstarpēja izdevīguma vārdā, noliedza sociālās nevienlīdzības leģitimitāti. No tā izriet tādi proncipi kā "gudrības godāšana", "vienotības godāšana", "agresijas nepieļaušana", "taupīgums sadzīvē" u.c. Pasaules izziņā postulēja, ka zināšanas rodas, pētot īstenību. Pirmais izvirzīja iemesla kategoruju (''gun''), klasifikācijas principus (''lei'') un trīs zināšanu patiesuma izvērtēšanas pamatkritērijus (atbilstība tam, ko cilvēki redzējuši un dzirdējuši, atbilstība lietderīgumam, atbilstība seno traktātu ziņām). Tā sekotāji izveidoja t.s. ''[[Moisms|moistu]]'' (墨家, ''mòjiā'') skolu, kuras pamatā bija Mo Dzi izziņas teorija un visai izstrādāta loģikas kategoriju sistēma, taču kura kā pastāvīgs filosofijas virziens beidza pastāvēt jau II gs.p.m.ē.
38. rindiņa: 38. rindiņa:
 
* [https://portal.d-nb.de/opac.htm?query=Woe%3D118584553&method=simpleSearch Literatur von und über Mozi im Katalog der Deutschen Nationalbibliothek]
 
* [https://portal.d-nb.de/opac.htm?query=Woe%3D118584553&method=simpleSearch Literatur von und über Mozi im Katalog der Deutschen Nationalbibliothek]
 
----
 
----
 +
* [http://www.abirus.ru/content/564/623/625/647/836/11097.html Мо-цзы - Энциклопедия Китая]
 
* [http://bse.sci-lib.com/article078712.html Значение слова "Мо-цзы" в Большой Советской Энциклопедии]
 
* [http://bse.sci-lib.com/article078712.html Значение слова "Мо-цзы" в Большой Советской Энциклопедии]
 
* [http://www.diclib.com/cgi-bin/d1.cgi?l=ru&base=colier&page=showid&id=7259 Моизм - diclib.com]
 
* [http://www.diclib.com/cgi-bin/d1.cgi?l=ru&base=colier&page=showid&id=7259 Моизм - diclib.com]
43. rindiņa: 44. rindiņa:
 
* [http://enoth.narod.ru/History/fitz20.txt Фицджеральд С.П. Китай. Краткая история культуры. — Евразия, СПб., 1998] ISBN 5-8071-0010-7
 
* [http://enoth.narod.ru/History/fitz20.txt Фицджеральд С.П. Китай. Краткая история культуры. — Евразия, СПб., 1998] ISBN 5-8071-0010-7
 
* [http://www.china-voyage.com/2010/05/mo-czy-zhizn-i-tvorchestvo/ Мо-цзы – жизнь и творчество]
 
* [http://www.china-voyage.com/2010/05/mo-czy-zhizn-i-tvorchestvo/ Мо-цзы – жизнь и творчество]
 +
* [http://izbakurnog.historic.ru/books/item/f00/s00/z0000008/st107.shtml Из книги «Мо-цзы»]
 +
* [http://www.krugosvet.ru/enc/gumanitarnye_nauki/filosofiya/MOIZM.html Моизм - Онлайн Энциклопедия «Кругосвет»]
 +
* [http://china.worlds.ru/religion/mozi.html Личность Мо Цзы и его трактат]
  
 
[[Kategorija:M]]
 
[[Kategorija:M]]

Pašreizējā versija, 2010. gada 20. jūlijs, plkst. 09.32

Mozi.jpg

Mo Dzi (trad. ķīn. 墨子, piņj. Mòzǐ - "skolotājs Mo", ~479.-381. g.p.m.ē.), īstajā vārdā Mo Di (墨翟), latinizētā versijā Miciusfilosofs.

Dzimis Teņdžou pilsētā (滕州, Téngzhōu). Par viņa biogrāfiju praktiski nekas nav zināms. It kā bija militārais ierēdnis, kurš uzraudzījis fortifikācijas būves Sun valstī.

Savā mācībā - kas apkopota traktātā "Modzi", - izteikts konfuciānisma oponents. Uzskatīja, ka nekāda iepriekš noteikta liktens nav, viss atkarīgs no tā, kā cilvēks realizēs "visaptverošās mīlestības" (兼愛, jian'ai) principu, kuru pamatoja ar "debesu gribas" izpausmi (tas gan netraucēja oponēt konfuciānistu uzskatam par "debesu likteni"). Par visu nelaimju cēloni uzskatīja egoismu. Aicināja uz sociālo sadarbību, atteikšanos no vardarbības savstarpēja izdevīguma vārdā, noliedza sociālās nevienlīdzības leģitimitāti. No tā izriet tādi proncipi kā "gudrības godāšana", "vienotības godāšana", "agresijas nepieļaušana", "taupīgums sadzīvē" u.c. Pasaules izziņā postulēja, ka zināšanas rodas, pētot īstenību. Pirmais izvirzīja iemesla kategoruju (gun), klasifikācijas principus (lei) un trīs zināšanu patiesuma izvērtēšanas pamatkritērijus (atbilstība tam, ko cilvēki redzējuši un dzirdējuši, atbilstība lietderīgumam, atbilstība seno traktātu ziņām). Tā sekotāji izveidoja t.s. moistu (墨家, mòjiā) skolu, kuras pamatā bija Mo Dzi izziņas teorija un visai izstrādāta loģikas kategoriju sistēma, taču kura kā pastāvīgs filosofijas virziens beidza pastāvēt jau II gs.p.m.ē.

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 277. lpp.

  • Elman Benjamin A. From Philosophy to Philology: Intellectual and Social Aspects of Change in Late Imperial China. - MA: Council on East Asian Studies, Cambridge, 1984
  • The Mozi: A Complete Translation. / Ian Johnston (Translator) - The Chinese University Press: Hong Kong, 2010. 944 P.
  • Graham A.C. Later Mohist Logic, Ethics and Science. - The Chinese University Press: Hong Kong, 2004, 700 P.
  • Wejen Chang. Traditional Chinese Jurisprudence : Legal Thought of Pre-Qin Thinkers. - Cambridge, 1990

  • Mo Ti : Von der Liebe des Himmels zu den Menschen. / Helwig Schmidt-Glintzer (Hrsg.) - Diederichs: München, 1992, ISBN 3-424-01029-4
  • Mo Ti : Solidarität und allgemeine Menschenliebe. / Helwig Schmidt-Glintzer (Hrsg.) - Diederichs: Düsseldorf/Köln, 1995, ISBN 3-424-00509-6
  • Mo Ti : Gegen den Krieg. / Helwig Schmidt-Glintzer (Hrsg.) - Diederichs: Düsseldorf/Köln, 1975, ISBN 3-424-00509-6
  • Bertolt Brecht. Me-ti. Buch der Wendungen. - Suhrkamp: Baden-Baden 1971

  • Чепурковский Е.М. Соперник Конфуция (библиографическая заметка о философе Мо-цзы и об объективном изучении народных воззрений Китая). - Харбин, 1928
  • Титаренко М.Л. Мо-цзы и ранние моисты о процессе познания. // Вопросы философии. 1964, № 11
  • Титаренко М.Л. Древнекитайский философ Мо Ди, его школа и учение. - Наука: Москва, 1985
  • Спирин В.С. «Любовь» и математика в «Мо-цзы». // Письменные памятники и проблемы истории культуры народов Востока. - Москва, 1974
  • Спирин В.С. Четыре вида «тождества» в «Мо-цзы» и типы гексаграмм «И цзина». // Письменные памятники и проблемы истории культуры народов Востока. XXIV. Ч.1. Москва, 1991
  • Дёмин Р.Н. Карнеадовский пробабилизм и поздние моисты. // Универсум платоновской мысли: платонизм и античная психология. Материалы VII Платоновской конференции. СПб., 2000
  • Рыков С.Ю. Учение о знании у поздних моистов. // Общество и государство в Китае: XXXIX научная конференция - Институт востоковедения РАН: Москва, 2009. С.237-255, ISBN 978-5-02-036391-5

Resursi internetā par šo tēmu