Atšķirības starp "Bušido" versijām
m |
m |
||
1. rindiņa: | 1. rindiņa: | ||
− | '''Bušido''' (no jap. ''buši'' + ''do'' = "karavīra ceļš") - [[Japānas impērija|Japānā]] vēlajos viduslaikos un jaunajos laikos idealizēti un īpašos pamācību krājumos | + | '''Bušido''' (no jap. ''buši'' + ''do'' = "karavīra ceļš") - [[Japānas impērija|Japānā]] vēlajos viduslaikos un jaunajos laikos idealizēti un īpašos pamācību krājumos kodificēti ētiski priekšstati par tā, kādam jābūt un kā jāuzvedas [[Samuraji|samurajam]]. Rietumu literatūrā tos pieņemts saīsināti dēvēt par "samuraju uzvedības kodeksu". |
− | == Literatūra par šo tēmu == | + | Vienotu un vispārpieņemtu šādu normu nav bijis - šādas didaktiskas pamācības tika radītas atsevišķos samuraju klanos iekšējām vajadzībām, veidojot atsevišķu literatūras žanru. Šajā kategorijā ietilpst, piemēram, Jamamoto Cunetomo "Hagakure" (XVIII gs.), Hodzjo Sigetoki "Skolotāja Gokurakudzi vēsts" (XIII gs.), Siba Josimasa "Tikubasjo" (XIV-XV gs. mija), Imagava Sadajo "Imagavas Rjosjuna noteikumi" (XV gs. p.p.), Asakura Tosikage "Septiņpadsmit Asakuras Tosikages punkti" (XV gs.o.p., Hodzjo Nagaudzi "Hodzjo Suna divdesmit viens noteikums" (XVI gs.p.p.), Asakura Norikage "Soteki Vaki" (XVI gs.), Takeda Singen "AIvamidzudera Monogatari" (XVI gs.o.p.), Takeda Nobusige "Deviņdesmit deviņos punktos izklāstītas domas" (XVI gs.), Nabesima Naosige "Nabesimas kunga piezīmes uz sienas" (XVII gs.p.p.), Tori Mototada "Tori Mototadas pēdējais novēlējums" (XVI gs.o.p.), Kato Kijomasa "Kato Kijomasas noteikumi" (XVII gs.p.p.), Kuroda Nagamasa "Piezīmes par noteikumiem" (XVII gs.p.p.) u.c. |
+ | |||
+ | ==== Literatūra par šo tēmu ==== | ||
* Busido // Valsts un tiesību vēsture jēdzienos un terminos. / Sast. P.Valters. - Divergens: Rīga, 2001., 169. lpp. | * Busido // Valsts un tiesību vēsture jēdzienos un terminos. / Sast. P.Valters. - Divergens: Rīga, 2001., 169. lpp. |
Versija, kas saglabāta 2013. gada 9. aprīlis, plkst. 14.50
Bušido (no jap. buši + do = "karavīra ceļš") - Japānā vēlajos viduslaikos un jaunajos laikos idealizēti un īpašos pamācību krājumos kodificēti ētiski priekšstati par tā, kādam jābūt un kā jāuzvedas samurajam. Rietumu literatūrā tos pieņemts saīsināti dēvēt par "samuraju uzvedības kodeksu".
Vienotu un vispārpieņemtu šādu normu nav bijis - šādas didaktiskas pamācības tika radītas atsevišķos samuraju klanos iekšējām vajadzībām, veidojot atsevišķu literatūras žanru. Šajā kategorijā ietilpst, piemēram, Jamamoto Cunetomo "Hagakure" (XVIII gs.), Hodzjo Sigetoki "Skolotāja Gokurakudzi vēsts" (XIII gs.), Siba Josimasa "Tikubasjo" (XIV-XV gs. mija), Imagava Sadajo "Imagavas Rjosjuna noteikumi" (XV gs. p.p.), Asakura Tosikage "Septiņpadsmit Asakuras Tosikages punkti" (XV gs.o.p., Hodzjo Nagaudzi "Hodzjo Suna divdesmit viens noteikums" (XVI gs.p.p.), Asakura Norikage "Soteki Vaki" (XVI gs.), Takeda Singen "AIvamidzudera Monogatari" (XVI gs.o.p.), Takeda Nobusige "Deviņdesmit deviņos punktos izklāstītas domas" (XVI gs.), Nabesima Naosige "Nabesimas kunga piezīmes uz sienas" (XVII gs.p.p.), Tori Mototada "Tori Mototadas pēdējais novēlējums" (XVI gs.o.p.), Kato Kijomasa "Kato Kijomasas noteikumi" (XVII gs.p.p.), Kuroda Nagamasa "Piezīmes par noteikumiem" (XVII gs.p.p.) u.c.
Literatūra par šo tēmu
- Busido // Valsts un tiesību vēsture jēdzienos un terminos. / Sast. P.Valters. - Divergens: Rīga, 2001., 169. lpp.
- Кодекс Бусидо. Хагакуре : Сокрытое в листве. - Эскмо: Москва, 2005. - 432 с. ISBN 5-699-10961-7