Atšķirības starp "Panslāvisms" versijām
m |
m |
||
1. rindiņa: | 1. rindiņa: | ||
− | '''Panslāvisms''' (no gr. ''πάν'' - pán, "viss") – [[Nacionālisms|nacionālisma]] ideja un sabiedriska kustība par [[Slāvi|slāvu]] tautu kopību - par kopīgo, no citām tautām atšķirīgo mentalitāti, valodu, vēsturi, kas tās vienojot atsevišķā un unikālā veselumā, uz kā pamata vēlama slāvu tautu apvienošanās vienā politiskā un kultūras telpā. Terminu 1826. gadā ieviesa slovāku literāts Jans Herkels (''Ján Herkeľ''). | + | '''Panslāvisms''' (no gr. ''πάν'' - pán, "viss") – [[Nacionālisms|nacionālisma]] ideja un sabiedriska kustība par [[Slāvi|slāvu]] tautu kopību - par kopīgo, no citām tautām atšķirīgo mentalitāti, valodu, vēsturi, kas tās vienojot atsevišķā un unikālā veselumā, uz kā pamata vēlama slāvu tautu apvienošanās vienā politiskā un kultūras telpā. Terminu 1826. gadā ieviesa slovāku literāts Jans Herkels (''Ján Herkeľ''). Radās XIX gs. pirmajās desmitgadēs, visu Eiropu pārņēmušā nacionālās pašidentificēšanās viļņa ietvaros, kur nacionāli politiskās neatkarības tendencē (Balkānu slāvu pretošanās kustības par neatkarīgu valstu izveidošanu, vadoties pēc nacionālās identitātes un etniskajām robežām) pirmie slāvu tautu intelektuāļi saskatīja sabiedrības optimālās attīstības ceļu, kas apmierinātu gan nacionālās kopības ideju, gan prasības pēc politiskajām brīvībām, gan „sacementētu“ sabiedrību spēcīgā politiskā valstī. Sava loma bija arī valodniecības kā zinātnes attīstībai, konstatējot valodu grupas un tās definējot; strauju popularitāti guva slāvu tautu [[Antropoloģija|antropoloģija]] un [[Folklora|folklora]]. Tas viss inspirēja interesi par vēsturi no nacionālisma skatu punkta, dibinājās slāvu kultūrizglītojošas biedrības, kuru mērķis bija tautas pagātnes idealizācija, seno sakņu atrašana, nostāšanās līdzās "vecajām kultūrtautām". Panslāvisms radās šauras pirmo nacionālo intelektuāļu saujiņas lokā kā ideja par “radniecīgas literatūras apmaiņu”, un tikai laika gaitā sāka izplatīties plašāk un pieņēma politiskas ideoloģijas iezīmes. 1846. gadā Kijevā Kostomarovs, Kulišs un Ševčenko nodibināja “Kirila un Metodija brālību”, kas nodarbojās ar panslāviskas literatūras vākšanu un izplatīšanu, tautas izglītošanu. |
− | + | Krievijas impērijā ar zināmu valsts augstāko personu atbalstu radās [[Slavofili|slavofilu]] kustība, kuras līderi - Kirjevskis, Homjakovs, pēc tam K.Aksakovs, I.Aksakovs, Jelagins, Novikovs, Hilferdings, Lamanskis - XIX gs. 50.-60. gados radīja veselu teoriju par Austrumu un Rietumu, Krievijas un Eiropas pretnostatījumu, neatrisināmām pretrunām; mazo slāvu tautu labprātīgu asimilāciju, pretstāvi starp Rietumu katolicismu un Austrumu pareizticību. Taču bija arī otrs teorētiskais virziens, kurš saskatīja panslāvisma nākotni dienvidu un rietumu slāvu apvienošanos ap Poliju, kura līdz ar to kļūtu ievērojams spēks Centrāleiropā un spētu kalpot kā barjera tālākai Krievijas ekspansijai rietumu virzienā (vēsturiskais poļu-krievu konflikts un sāncensība šai idejai deva visai loģisku pamatu). Pašu Centrālās un Dienvidaustrumu Eiropas slāvu vidū dominēja ideja par brīvu slāvu valstu konfederāciju, kas būtu optimālais slāvu kopības risinājums. Pašas Krievijas loma panslāvisma ģenēzē bija visai īpatna. Krievijas valdības simpātijas panslāvismam sākās tikai tad, kad tā konstatēja tā noderīgumu savu politisko mērķu īstenošanā, nevis otrādi. Eiropas publicistikā XIX gs. dominēja doma, ka panslāvisms ir slāvu pasaules politiskā apvienošanās Krievijas vadībā, akcentējot, ka Krievijas ārpolitikai vienmēr bijis agresīvas ekspansijas raksturs. | |
− | |||
− | |||
Ja XIX gs. sākumā dienvidrietumu slāvi vēl runāja par “vienlīdzīgu slāvu tautu federāciju”, taču pēc jauno Balkānu slāvu valstu izveidošanas XX gs. sākumā situācija mainījās: Balkānu slāvu tautas nebūt nealka apvienoties zem serbu vai horvātu karogiem, lai zaudētu nupat kā iegūto neatkarību.. Čehi, kuru ieguldījums slāvu kultūrā ir nenoliedzams, kategoriski norobežojās no slavofilu un rusofilu piedāvātās panslāvisma definīcijas. Poļi savu naidīgo nostāju pret Krieviju un tās hegemonijas tieksmēm nav slēpuši nekad. [[Horvāti]] atmeta panslāvismu jau XIX gs. 40. gados un pārorientējās uz Lielhorvātijas ideju. Pat bulgāri pēc Krimas kara, propagandējot savā Rumānijā izdotajā presē nacionālās atbrīvošanas idejas, visai krasi nostājās pret domu pievienoties Krievijai kā tās province. Serbi, kaut arī vēsturiski, reliģiski un politiski vienmēr bijuši tuvi Krievijai, līdz ar neatkarīgas valsts izveidošanu arī pamazām atteicās no panslāvisma idejas, to veiksmīgi aizstājot ar ''panserbismu'' - dienvidslāvu apvienošanu savā vadībā un veco slāvu zemju atgūšanu. XIX-XX gs. mijā panslāvisms zaudēja savu popularitāti slāvu tautu intelektuālās elites vidū, piekāpjoties lokālajam nacionālismam un zaudējot aktualitāti. | Ja XIX gs. sākumā dienvidrietumu slāvi vēl runāja par “vienlīdzīgu slāvu tautu federāciju”, taču pēc jauno Balkānu slāvu valstu izveidošanas XX gs. sākumā situācija mainījās: Balkānu slāvu tautas nebūt nealka apvienoties zem serbu vai horvātu karogiem, lai zaudētu nupat kā iegūto neatkarību.. Čehi, kuru ieguldījums slāvu kultūrā ir nenoliedzams, kategoriski norobežojās no slavofilu un rusofilu piedāvātās panslāvisma definīcijas. Poļi savu naidīgo nostāju pret Krieviju un tās hegemonijas tieksmēm nav slēpuši nekad. [[Horvāti]] atmeta panslāvismu jau XIX gs. 40. gados un pārorientējās uz Lielhorvātijas ideju. Pat bulgāri pēc Krimas kara, propagandējot savā Rumānijā izdotajā presē nacionālās atbrīvošanas idejas, visai krasi nostājās pret domu pievienoties Krievijai kā tās province. Serbi, kaut arī vēsturiski, reliģiski un politiski vienmēr bijuši tuvi Krievijai, līdz ar neatkarīgas valsts izveidošanu arī pamazām atteicās no panslāvisma idejas, to veiksmīgi aizstājot ar ''panserbismu'' - dienvidslāvu apvienošanu savā vadībā un veco slāvu zemju atgūšanu. XIX-XX gs. mijā panslāvisms zaudēja savu popularitāti slāvu tautu intelektuālās elites vidū, piekāpjoties lokālajam nacionālismam un zaudējot aktualitāti. |
Versija, kas saglabāta 2013. gada 18. aprīlis, plkst. 13.39
Panslāvisms (no gr. πάν - pán, "viss") – nacionālisma ideja un sabiedriska kustība par slāvu tautu kopību - par kopīgo, no citām tautām atšķirīgo mentalitāti, valodu, vēsturi, kas tās vienojot atsevišķā un unikālā veselumā, uz kā pamata vēlama slāvu tautu apvienošanās vienā politiskā un kultūras telpā. Terminu 1826. gadā ieviesa slovāku literāts Jans Herkels (Ján Herkeľ). Radās XIX gs. pirmajās desmitgadēs, visu Eiropu pārņēmušā nacionālās pašidentificēšanās viļņa ietvaros, kur nacionāli politiskās neatkarības tendencē (Balkānu slāvu pretošanās kustības par neatkarīgu valstu izveidošanu, vadoties pēc nacionālās identitātes un etniskajām robežām) pirmie slāvu tautu intelektuāļi saskatīja sabiedrības optimālās attīstības ceļu, kas apmierinātu gan nacionālās kopības ideju, gan prasības pēc politiskajām brīvībām, gan „sacementētu“ sabiedrību spēcīgā politiskā valstī. Sava loma bija arī valodniecības kā zinātnes attīstībai, konstatējot valodu grupas un tās definējot; strauju popularitāti guva slāvu tautu antropoloģija un folklora. Tas viss inspirēja interesi par vēsturi no nacionālisma skatu punkta, dibinājās slāvu kultūrizglītojošas biedrības, kuru mērķis bija tautas pagātnes idealizācija, seno sakņu atrašana, nostāšanās līdzās "vecajām kultūrtautām". Panslāvisms radās šauras pirmo nacionālo intelektuāļu saujiņas lokā kā ideja par “radniecīgas literatūras apmaiņu”, un tikai laika gaitā sāka izplatīties plašāk un pieņēma politiskas ideoloģijas iezīmes. 1846. gadā Kijevā Kostomarovs, Kulišs un Ševčenko nodibināja “Kirila un Metodija brālību”, kas nodarbojās ar panslāviskas literatūras vākšanu un izplatīšanu, tautas izglītošanu.
Krievijas impērijā ar zināmu valsts augstāko personu atbalstu radās slavofilu kustība, kuras līderi - Kirjevskis, Homjakovs, pēc tam K.Aksakovs, I.Aksakovs, Jelagins, Novikovs, Hilferdings, Lamanskis - XIX gs. 50.-60. gados radīja veselu teoriju par Austrumu un Rietumu, Krievijas un Eiropas pretnostatījumu, neatrisināmām pretrunām; mazo slāvu tautu labprātīgu asimilāciju, pretstāvi starp Rietumu katolicismu un Austrumu pareizticību. Taču bija arī otrs teorētiskais virziens, kurš saskatīja panslāvisma nākotni dienvidu un rietumu slāvu apvienošanos ap Poliju, kura līdz ar to kļūtu ievērojams spēks Centrāleiropā un spētu kalpot kā barjera tālākai Krievijas ekspansijai rietumu virzienā (vēsturiskais poļu-krievu konflikts un sāncensība šai idejai deva visai loģisku pamatu). Pašu Centrālās un Dienvidaustrumu Eiropas slāvu vidū dominēja ideja par brīvu slāvu valstu konfederāciju, kas būtu optimālais slāvu kopības risinājums. Pašas Krievijas loma panslāvisma ģenēzē bija visai īpatna. Krievijas valdības simpātijas panslāvismam sākās tikai tad, kad tā konstatēja tā noderīgumu savu politisko mērķu īstenošanā, nevis otrādi. Eiropas publicistikā XIX gs. dominēja doma, ka panslāvisms ir slāvu pasaules politiskā apvienošanās Krievijas vadībā, akcentējot, ka Krievijas ārpolitikai vienmēr bijis agresīvas ekspansijas raksturs.
Ja XIX gs. sākumā dienvidrietumu slāvi vēl runāja par “vienlīdzīgu slāvu tautu federāciju”, taču pēc jauno Balkānu slāvu valstu izveidošanas XX gs. sākumā situācija mainījās: Balkānu slāvu tautas nebūt nealka apvienoties zem serbu vai horvātu karogiem, lai zaudētu nupat kā iegūto neatkarību.. Čehi, kuru ieguldījums slāvu kultūrā ir nenoliedzams, kategoriski norobežojās no slavofilu un rusofilu piedāvātās panslāvisma definīcijas. Poļi savu naidīgo nostāju pret Krieviju un tās hegemonijas tieksmēm nav slēpuši nekad. Horvāti atmeta panslāvismu jau XIX gs. 40. gados un pārorientējās uz Lielhorvātijas ideju. Pat bulgāri pēc Krimas kara, propagandējot savā Rumānijā izdotajā presē nacionālās atbrīvošanas idejas, visai krasi nostājās pret domu pievienoties Krievijai kā tās province. Serbi, kaut arī vēsturiski, reliģiski un politiski vienmēr bijuši tuvi Krievijai, līdz ar neatkarīgas valsts izveidošanu arī pamazām atteicās no panslāvisma idejas, to veiksmīgi aizstājot ar panserbismu - dienvidslāvu apvienošanu savā vadībā un veco slāvu zemju atgūšanu. XIX-XX gs. mijā panslāvisms zaudēja savu popularitāti slāvu tautu intelektuālās elites vidū, piekāpjoties lokālajam nacionālismam un zaudējot aktualitāti.
Skat. arī: panģermānisms
Literatūra par šo tēmu
- Ivo Banac. The National Question in Yugoslavia: Origins, History, Politics. - Ithaca and London, 1984.
- Hugh Seton-Watson. Nations and States: An Enquiry into the Origins of Nations and the Politics of Nationalism. - London, 1977. P. 170-171.
- H.A.R.Gibb, H.A.Bowen. Islamic Society in the West. - Oxford, 1957.
- Mirjana Gross. On the integration of the Croatian nation: a case study in nation-building. // East European Quaterly, XV, 2, June 1981, P.212.
- Пипин А.Н. Панславизмь. - Санкт-Петербург, 1913
- Леонтьев К., Восток, Россия и славянство. - Москва, 1996
- Дебидур А., Дипломатическая история Европы. - Ростов-на-Дону, 1995
- Дякин В.С., Национальный вопрос во внутренней политике царизма (XIX в.). // Вопросы истории. №9, 1996
- Гражуль В.С., Тайны галантного века (шпионаж при Петре I и Екатерине II). - Москва, 1997
- Иванов С.К. сост., Размышления о России и русских., т. 2 - Москва, 1996
- Новая история колониальных и зывисимых стран. - Москва, 1940
- Хобсбаум Э., Нации и национализм после 1780 года., - Санкт-Петербург, 1998
- Обзорь истории славянской литературы. 1-2, - Санкт-Петербург, 1879-81
- Братская помощь. - Санкт-Петербург, 1876
- Первольфь. Александрь 1-й и славяне. //Древняя и Новая Россiя, №12, 1877
- Броневский. Путешествие от Триеста до С.-Петербурга в 1810 г., - Санкт-Петербург, 1882