Atšķirības starp "Kopiena" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
 
(10 starpversijas, ko mainījis viens dalībnieks, nav parādītas)
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Kopiena''' (an. ''community'', vc. ''Gemeinwessen'', kr. ''община'') - atkarībā no konteksta:
+
'''Kopiena''' (an. ''community'', vc. ''Gemeinwessen'', kr. ''община'') - sociāls kolektīvs, kam ir pilnīgs vai daļējs kopīpašums un pilnīga vai daļēja pašpārvalde. T.i. sociāla apvienība, kurai raksturīga interešu un mērķu kopība, emocionāla un kultūras kopība, dažkārt kopēja izcelsme u.tml., kurai raksturīgas locekļu personiskās attiecības, kā arī pašorganizētības. Kā sociālas sadzīves forma vairāk raksturīga pirmsindustriālā laikmeta sabiedrībai (taču sastopama arī vēlāk, piemēram: ciema kopiena, imigrantu kopiena, reliģiska kopiena u.tml.).
* '''1.''' Ārpus asinsradniecības sociāla apvienība, kurai raksturīga interešu un mērķu kopība, emocionāla un kultūras kopība, dažkārt kopēja izcelsme u.tml.
 
* '''2.'''Ārpus asinsradniecības līmeņa pašorganizējusies pašatjaunojoša sociāla kopība - pirmatnējā kopiena, dzimtas kopiena, ciema kopiena, imigrantu kopiena utt., - kurai raksturīgas locekļu personiskās attiecības, un kas sociālās pašorganizētības forma raksturīga pirmsindustriālā laikmeta sabiedrībai.
 
  
XX gs. vidus vēstures literatūrā izdalīja tādus pamattipus kā [[pirmatnējā kopiena]] un [[zemnieku kopiena]] kā dominējošās sociālās sadzīves formas [[aizvēsture]]s, [[senvēsture]]s un pirmsindustriālajā sabiedrībā (arī starpposmus kā "protozemnieku kopiena" un "heterogēnā kopiena" u.c.), kā arī korporatīvās ''kopienu''formas (emigrantus, imigrantus, kolonistus, [[cunfte]]s, pilsētu [[komūna]]s, reliģiskās apvienības utt.). Šai XIX-XX gs. mijas tipoloģijai bija tendence raudzīties uz ''kopienu'' struktūru kā uz vēsturiski secīgi viens otru nomainošiem tipiem, pieaugot sociālo saišu sarežģītībai. Mūsdienās uz tēmu vairs sen neraugās tik viennozīmīgi. Attiecīgi, "zemnieku kopienu" saistīja ar radniecīgo saišu nomaiņu pret teritoriālajām, kvantitatīvo pieaugumu (līdz pat vairākiem tūkstošiem locekļu), sociāļi ekonomisko noslāņošanos, saglabājot atsevišķas savstarpējās izpalīdzēšanas un pašorganizēšanās formas (kas, ''kopienai'' iekļaujoties lielākā politiskā veidojumā, ļāva uzturēt zināmu pašpārvaldi). Pēdējās desmitgadēs šo tipoloģiju izmanto aizvien mazāk, atzīstot to par pārāk primitīvu, bet reālo ainu par pārāk sarežģītu un daudzveidīgu, lai iekļautos šādos rāmjos.
+
19.-20. gs. mijas tipoloģijai bija tendence raudzīties uz kopienu  kā uz vēsturiski secīgi viens otru nomainošiem kopā dzīvošanas modeļiem, pieaugot radniecisko un sociālo saišu sarežģītībai. K. Markss pieņēma, ka pirmās kopienas organizējas ap kodolu, ko veido lokalizēta radniecīga apvienība (dzimta),  kuru apvieno unilineāra vai ambilineāra filiācija (piem. linidža vai remidža), vai cita veida radniecības saites, kuras noteiktas bilateriāli, un kas dzīvo kopā. Kā arī to ģimeņu locekļi, kas nākuši klāt laulības ceļā, kuru radinieku grupas lokalizējas citur. Attiecīgi, šādu '''dzimtas kopienu''' saistīja ar radniecīgo saišu nomaiņu pret teritoriālajām, kvantitatīvo pieaugumu (līdz pat vairākiem tūkstošiem locekļu), sociāli ekonomisko noslāņošanos, saglabājot atsevišķas savstarpējās izpalīdzēšanas un pašorganizēšanās formas (kas, kopienai iekļaujoties lielākā politiskā veidojumā, ļāva uzturēt zināmu pašpārvaldi). Taču jau laikabiedri šo koncepciju sāka kritizēt (radniecība nenosaka vēl piederību dzimtai, piemēram, neeksogāmas ambilineāras remidžas). 20. gs. vidus vēstures literatūrā izdalīja tādus pamattipus kā [[pirmatnējā kopiena]], [[kaimiņu kopiena]] un [[zemnieku kopiena]] kā dominējošās sociālās sadzīves formas [[aizvēsture]]s, [[senvēsture]]s un pirmsindustriālajā sabiedrībā (arī starpposmus kā "protozemnieku kopiena" un "heterogēnā kopiena" u.c.), kā arī korporatīvās kopienu formas (emigrantus, imigrantus, kolonistus, [[cunfte]]s, pilsētu [[komūna]]s, reliģiskās apvienības utt.).
  
Vēsturiski strukturālo pazīmju, dzīvesveida un sociāli ekonomisko funkciju ziņā ir vērojama ārkārtīgi liela ''kopienu'' formu daudzveidība. Nepastāv vispārpieņemta to tipoloģizācija un tajā pamatota terminoloģija, taču ir izdalīta virkne etnogrāfiski izpētītu un vēsturiski rekonstruētu ''kopienu'' pamattipu. Piemēram, uz radniecības un uz teritoriālajām jeb kaimiņattiecībām balstītas ''kopienas''. Pirmās organizējas ap kodolu, ko veido lokalizēta radniecīga apvienība (piem. linidža vai remidža), tās veido radinieki, kurus apvieno unilineāra vai ambilineāra filiācija, vai cita veida radniecības saites, kuras noteiktas bilateriāli, un kas dzīvo kopā, kā arī to ģimeņu locekļi, kas nākuši klāt laulības ceļā, kuru radinieku grupas lokalizējas citur. Kā likums, tieši radniecīgās grupas lokalizētās (t.i. kopā dzīvojošās) daļas locekļiem ir vadosā loma ''kopienas'' teritorijas izmantošanā, citu resursu pieejamībā, kopējā sociālajā sadzīvē (darbs, atpūta, svētki utt.). Šādu ''kopienu'' struktūras pamatā var būt arī vairākas lokalizētas radniecīgas grupas. Mazliet novecojušā literatūrā dažkārt šādas ''kopienas'' dēvē par "dzimtas kopienu" (taču radniecība nenosaka vēl piederību dzimtai, piemēram, neeksogāmas ambilineāras remidžas). Otra ''kopienas'' tipa pamatā ir teritoriālas saites, kaimiņattiecības starp kopā vai ļoti tuvu viena otrai dzīvojošām ģimenēm, dzimtām, un kopīgi izmantojošām zemes un ūdens resursus savā teritorijā, kā arī praktizējošām kādas nebūt savstarpējās palīdzības formas (piemēram, [[lauku kopiena]]). Bez tam zināms gana liels skaits jaukta tipa formu, kurās tādā vai citādā mērā sastopami abi šie strukturālie pamattipi.
+
Visizplatītākās kopienas pamatā ir teritoriālas saites, kaimiņattiecības starp kopā vai ļoti tuvu viena otrai dzīvojošām ģimenēm, dzimtām, un kopīgi izmantojošām zemes un ūdens resursus savā teritorijā, kā arī praktizējošām kādas nebūt savstarpējās palīdzības formas (piemēram, [[lauku kopiena]]). Pēdējās desmitgadēs šo tipoloģiju izmanto aizvien mazāk, atzīstot to par pārāk primitīvu, bet reālo ainu par pārāk sarežģītu un daudzveidīgu, lai iekļautos šādos rāmjos. Vēsturiski strukturālo pazīmju, dzīvesveida un sociāli ekonomisko funkciju ziņā ir vērojama ārkārtīgi liela kopienu formu daudzveidība. Nepastāv vispārpieņemta to tipoloģizācija un tajā pamatota terminoloģija.
  
== Literatūra ==
+
==== Literatūra par šo tēmu ====
  
== Resursi internetā par šo tēmu ==
+
* Valsts un tiesību vēsture jēdzienos un terminos. / Sast. Valters P. - Divergens: Rīga, 2001., 144. lpp.
 +
----
 +
* Пругавин В.С. Русская земельная община в трудах ее местных исследователей. (Изд.2) - URSS: Москва, 2012. 312 с. ISBN 978-5-397-02532-4
 +
 
 +
==== Resursi internetā par šo tēmu ====
  
 
* [http://www.infed.org/community/community.htm Mark K. Smith. Community.]
 
* [http://www.infed.org/community/community.htm Mark K. Smith. Community.]

Pašreizējā versija, 2021. gada 28. oktobris, plkst. 17.05

Kopiena (an. community, vc. Gemeinwessen, kr. община) - sociāls kolektīvs, kam ir pilnīgs vai daļējs kopīpašums un pilnīga vai daļēja pašpārvalde. T.i. sociāla apvienība, kurai raksturīga interešu un mērķu kopība, emocionāla un kultūras kopība, dažkārt kopēja izcelsme u.tml., kurai raksturīgas locekļu personiskās attiecības, kā arī pašorganizētības. Kā sociālas sadzīves forma vairāk raksturīga pirmsindustriālā laikmeta sabiedrībai (taču sastopama arī vēlāk, piemēram: ciema kopiena, imigrantu kopiena, reliģiska kopiena u.tml.).

19.-20. gs. mijas tipoloģijai bija tendence raudzīties uz kopienu kā uz vēsturiski secīgi viens otru nomainošiem kopā dzīvošanas modeļiem, pieaugot radniecisko un sociālo saišu sarežģītībai. K. Markss pieņēma, ka pirmās kopienas organizējas ap kodolu, ko veido lokalizēta radniecīga apvienība (dzimta), kuru apvieno unilineāra vai ambilineāra filiācija (piem. linidža vai remidža), vai cita veida radniecības saites, kuras noteiktas bilateriāli, un kas dzīvo kopā. Kā arī to ģimeņu locekļi, kas nākuši klāt laulības ceļā, kuru radinieku grupas lokalizējas citur. Attiecīgi, šādu dzimtas kopienu saistīja ar radniecīgo saišu nomaiņu pret teritoriālajām, kvantitatīvo pieaugumu (līdz pat vairākiem tūkstošiem locekļu), sociāli ekonomisko noslāņošanos, saglabājot atsevišķas savstarpējās izpalīdzēšanas un pašorganizēšanās formas (kas, kopienai iekļaujoties lielākā politiskā veidojumā, ļāva uzturēt zināmu pašpārvaldi). Taču jau laikabiedri šo koncepciju sāka kritizēt (radniecība nenosaka vēl piederību dzimtai, piemēram, neeksogāmas ambilineāras remidžas). 20. gs. vidus vēstures literatūrā izdalīja tādus pamattipus kā pirmatnējā kopiena, kaimiņu kopiena un zemnieku kopiena kā dominējošās sociālās sadzīves formas aizvēstures, senvēstures un pirmsindustriālajā sabiedrībā (arī starpposmus kā "protozemnieku kopiena" un "heterogēnā kopiena" u.c.), kā arī korporatīvās kopienu formas (emigrantus, imigrantus, kolonistus, cunftes, pilsētu komūnas, reliģiskās apvienības utt.).

Visizplatītākās kopienas pamatā ir teritoriālas saites, kaimiņattiecības starp kopā vai ļoti tuvu viena otrai dzīvojošām ģimenēm, dzimtām, un kopīgi izmantojošām zemes un ūdens resursus savā teritorijā, kā arī praktizējošām kādas nebūt savstarpējās palīdzības formas (piemēram, lauku kopiena). Pēdējās desmitgadēs šo tipoloģiju izmanto aizvien mazāk, atzīstot to par pārāk primitīvu, bet reālo ainu par pārāk sarežģītu un daudzveidīgu, lai iekļautos šādos rāmjos. Vēsturiski strukturālo pazīmju, dzīvesveida un sociāli ekonomisko funkciju ziņā ir vērojama ārkārtīgi liela kopienu formu daudzveidība. Nepastāv vispārpieņemta to tipoloģizācija un tajā pamatota terminoloģija.

Literatūra par šo tēmu

  • Valsts un tiesību vēsture jēdzienos un terminos. / Sast. Valters P. - Divergens: Rīga, 2001., 144. lpp.

  • Пругавин В.С. Русская земельная община в трудах ее местных исследователей. (Изд.2) - URSS: Москва, 2012. 312 с. ISBN 978-5-397-02532-4

Resursi internetā par šo tēmu