Atšķirības starp "Universālijas" versijām
No ''Vēsture''
m |
m |
||
(1 starpversija, ko mainījis viens dalībnieks, nav parādīta) | |||
1. rindiņa: | 1. rindiņa: | ||
− | + | '''Universālijas''' (lat. ''universalis'') - termins, ar ko [[Sholastika|sholastikā]] apzīmēja vispārīgas idejas. Tā lietošanu pastāvīgi pavadīja t.s. "strīds par universālijām", kura pamatā bija nespēja vienoties, vai ''universālijas'' ir objektīvas, reālas, jeb vai tās vienkārši ir lietu nosaukumi, t.i. ''universālijas'' pastāv "pirms lietām", ideāli ([[Erigena Joanns Skots|Erigena]]), ''universālijas'' pastāv "lietās" ([[Toms no Akvīnas|Toms]]), vai gluži pretēji - ''universālijas'' pastāv tikai prātā, "pēc lietas", kā prāta konstrukcijas ([[Konceptuālisms|konceptuālisti]], [[Viduslaiku reālisms|reālisti]]) vai pat tikai vārdi ([[Nominālisms|nominālisti]], [[Okams Viljams|Viljams]], [[Roscelins no Kompjēnas|Roscelins]]). | |
== Literatūra par šo tēmu == | == Literatūra par šo tēmu == |
Pašreizējā versija, 2011. gada 8. jūnijs, plkst. 04.10
Universālijas (lat. universalis) - termins, ar ko sholastikā apzīmēja vispārīgas idejas. Tā lietošanu pastāvīgi pavadīja t.s. "strīds par universālijām", kura pamatā bija nespēja vienoties, vai universālijas ir objektīvas, reālas, jeb vai tās vienkārši ir lietu nosaukumi, t.i. universālijas pastāv "pirms lietām", ideāli (Erigena), universālijas pastāv "lietās" (Toms), vai gluži pretēji - universālijas pastāv tikai prātā, "pēc lietas", kā prāta konstrukcijas (konceptuālisti, reālisti) vai pat tikai vārdi (nominālisti, Viljams, Roscelins).
Literatūra par šo tēmu
- Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 425. lpp.