Atšķirības starp "Garīgais seminārs" versijām
m |
m |
||
(16 starpversijas, ko mainījis viens dalībnieks, nav parādītas) | |||
1. rindiņa: | 1. rindiņa: | ||
− | '''Garīgais seminārs''' - Baznīcas skola, kurā sagatavo ticības mācības skolotājus, kā arī dod teoloģiskās izglītības pamatus tālākām studijām. | + | '''Garīgais seminārs''' (no lat. ''seminarium'' – "stādu audzētava"; kr. ''духовная семинария'') - Baznīcas skola, kurā sagatavo ticības mācības skolotājus, kā arī dod teoloģiskās izglītības pamatus tālākām studijām garīgajā akadēmijā. |
− | + | Krievijas impērijā [[Krievijas pareizticīgo Baznīca|pareizticīgās baznīcas]] garīgie semināri bija vidējās izglītības mācību iestādes ar 2 gadu apmācību, kuru uzdevums bija "sagatavot jauniešus kalpošanai pareizticīgajā baznīcā" (kr. ''приготовление юношества к служению православной Церкви''). Atradās Svētās Sinodes pārraudzībā. Skolas pamatlicējs bija Krievijas Pareizticīgās baznīcas Sinodes vadītājs Teofans (''первенствующий член Синода Православной Российской церкви, Феофан (Прокопович)''; 1725-1736), par paraugu ņemot [[Jezuīti|jezuītu]] apmācības sistēmu, t.i. apmācību bez atsevišķiem mācību priekšmetiem. Apmācību procesu vadīja viens audzinātājs, kura vadībā seminārists pakāpeniski izgāja cauri pieciem apmācības līmeņiem: trim humanitāro zinību, jeb gramatikas, poētikas un retorikas līmeņiem, un diviem augstākiem: ticības mācībai un filozofijai. Sistēma bija vienkārša, balstījās uz lasīšanu un atkārtošanu. Intelektuāli apdāvinātiem tas ļāva vienā gadā pabeigt divu klašu kursu, bet neapdāvinātiem nācās pat vairākus gadus pavadīt vienā klasē. Ar laiku apmācības procesā senās valodas zaudēja savu nozīmi un tika apgūtas aizvien virspusējāk, taču nopietnāka vērība tika pievērsta vispārizglītojošajām zināšanām. | |
+ | |||
+ | 20. gs. sākumā Krievijas impērijā bija 57 garīgie semināri, kur audzēkņi apguva: Pareizticīgās Baznīcas vēsturi, Krievijas impērijas vēsturi, krievu un baznīcslāvu valodas, sengrieķu un latīņu valodu pamatus, dziedāšanu, glītrakstīšanu un rasēšanu. Filozofijas ietvaros apguva arī aritmētikas, ģeogrāfijas un dabaszinātņu pamatus. Zināšanas vērtēja ballēs: 5 = lieliski, 4 = ļoti labi, 3 = labi, 2 = viduvēji, 1 = vāji. Semināra atestāts deva iespēju kļūt par ticības mācības skolotāju pamata un vidējās izglītības mācību iestādēs, bet teicamnieka atestāts deva iespēju tālāk studēt teoloģiju, kā arī XIV šķiras valsts ierēdņa statusu (tātad garantētu karjeru valsts dienestā) un tiesības iestāties augstkolu zemākā līmeņa apmācības kursā (piemēram, studēt par jurista palīgu). | ||
==== Resursi internetā par šo tēmu ==== | ==== Resursi internetā par šo tēmu ==== | ||
* [http://www.russkije.lv/files/images/text/Hronograf/Hronograph_3_text.pdf Латвийский православный хронограф. Выпуск III, Рига, 2018] | * [http://www.russkije.lv/files/images/text/Hronograf/Hronograph_3_text.pdf Латвийский православный хронограф. Выпуск III, Рига, 2018] | ||
+ | * [http://www.pareizticiba.lv/index.php?newid=41&id=43 История Рижской Духовной семинарии] | ||
* [https://core.ac.uk/download/pdf/84905731.pdf Леонтьева Т. Г. Учебный процесс в духовных семинариях россии xix века по воспоминаниям выпускников. // Вестник ТвГУ. Серия «История». 2016. № 3. С. 4–16.] | * [https://core.ac.uk/download/pdf/84905731.pdf Леонтьева Т. Г. Учебный процесс в духовных семинариях россии xix века по воспоминаниям выпускников. // Вестник ТвГУ. Серия «История». 2016. № 3. С. 4–16.] | ||
[[Kategorija:Izglītība]] | [[Kategorija:Izglītība]] | ||
[[Kategorija:Reliģija]] | [[Kategorija:Reliģija]] |
Pašreizējā versija, 2020. gada 1. augusts, plkst. 11.39
Garīgais seminārs (no lat. seminarium – "stādu audzētava"; kr. духовная семинария) - Baznīcas skola, kurā sagatavo ticības mācības skolotājus, kā arī dod teoloģiskās izglītības pamatus tālākām studijām garīgajā akadēmijā.
Krievijas impērijā pareizticīgās baznīcas garīgie semināri bija vidējās izglītības mācību iestādes ar 2 gadu apmācību, kuru uzdevums bija "sagatavot jauniešus kalpošanai pareizticīgajā baznīcā" (kr. приготовление юношества к служению православной Церкви). Atradās Svētās Sinodes pārraudzībā. Skolas pamatlicējs bija Krievijas Pareizticīgās baznīcas Sinodes vadītājs Teofans (первенствующий член Синода Православной Российской церкви, Феофан (Прокопович); 1725-1736), par paraugu ņemot jezuītu apmācības sistēmu, t.i. apmācību bez atsevišķiem mācību priekšmetiem. Apmācību procesu vadīja viens audzinātājs, kura vadībā seminārists pakāpeniski izgāja cauri pieciem apmācības līmeņiem: trim humanitāro zinību, jeb gramatikas, poētikas un retorikas līmeņiem, un diviem augstākiem: ticības mācībai un filozofijai. Sistēma bija vienkārša, balstījās uz lasīšanu un atkārtošanu. Intelektuāli apdāvinātiem tas ļāva vienā gadā pabeigt divu klašu kursu, bet neapdāvinātiem nācās pat vairākus gadus pavadīt vienā klasē. Ar laiku apmācības procesā senās valodas zaudēja savu nozīmi un tika apgūtas aizvien virspusējāk, taču nopietnāka vērība tika pievērsta vispārizglītojošajām zināšanām.
20. gs. sākumā Krievijas impērijā bija 57 garīgie semināri, kur audzēkņi apguva: Pareizticīgās Baznīcas vēsturi, Krievijas impērijas vēsturi, krievu un baznīcslāvu valodas, sengrieķu un latīņu valodu pamatus, dziedāšanu, glītrakstīšanu un rasēšanu. Filozofijas ietvaros apguva arī aritmētikas, ģeogrāfijas un dabaszinātņu pamatus. Zināšanas vērtēja ballēs: 5 = lieliski, 4 = ļoti labi, 3 = labi, 2 = viduvēji, 1 = vāji. Semināra atestāts deva iespēju kļūt par ticības mācības skolotāju pamata un vidējās izglītības mācību iestādēs, bet teicamnieka atestāts deva iespēju tālāk studēt teoloģiju, kā arī XIV šķiras valsts ierēdņa statusu (tātad garantētu karjeru valsts dienestā) un tiesības iestāties augstkolu zemākā līmeņa apmācības kursā (piemēram, studēt par jurista palīgu).