Atšķirības starp "Paradigma" versijām
No ''Vēsture''
(jauns šķirklis) |
|||
1. rindiņa: | 1. rindiņa: | ||
− | '''Paradigma''' (gr. '' | + | '''Paradigma''' (gr. ''παράδειγμα'' – "modelis, tēls, paraugs") - noteikts uztveres un domāšanas modelis, pasaules redzējums, galvenie teorētiskie pieņēmumi (ietvars). |
Zinātne dažādos tās attīstības posmos, katra kultūra, sabiedrība raksturojas ar tajā dominējošo ''paradigmu'', un arī konkrētas zinātnes disciplīnas gadījumā runā par tai specifisko ''paradigmu''. Termins kļuva populārs galvenokārt pēc ASV filosofa un zinātnes vēsturnieka Tomasa Kūna grāmatas "Zinātnisko revolūciju struktūras" iznākšanas 1962. gadā: "Zinātnisko izpratni veido novērojumi, taču zinātnisko atklājumu atzīšana atkarīga ne vien no novērojumiem, bet arī no attiecīga teorētiskā pamata jeb paradigmas". | Zinātne dažādos tās attīstības posmos, katra kultūra, sabiedrība raksturojas ar tajā dominējošo ''paradigmu'', un arī konkrētas zinātnes disciplīnas gadījumā runā par tai specifisko ''paradigmu''. Termins kļuva populārs galvenokārt pēc ASV filosofa un zinātnes vēsturnieka Tomasa Kūna grāmatas "Zinātnisko revolūciju struktūras" iznākšanas 1962. gadā: "Zinātnisko izpratni veido novērojumi, taču zinātnisko atklājumu atzīšana atkarīga ne vien no novērojumiem, bet arī no attiecīga teorētiskā pamata jeb paradigmas". | ||
[[Kategorija:Vēstures zinātne]] | [[Kategorija:Vēstures zinātne]] |
Pašreizējā versija, 2010. gada 23. augusts, plkst. 14.37
Paradigma (gr. παράδειγμα – "modelis, tēls, paraugs") - noteikts uztveres un domāšanas modelis, pasaules redzējums, galvenie teorētiskie pieņēmumi (ietvars).
Zinātne dažādos tās attīstības posmos, katra kultūra, sabiedrība raksturojas ar tajā dominējošo paradigmu, un arī konkrētas zinātnes disciplīnas gadījumā runā par tai specifisko paradigmu. Termins kļuva populārs galvenokārt pēc ASV filosofa un zinātnes vēsturnieka Tomasa Kūna grāmatas "Zinātnisko revolūciju struktūras" iznākšanas 1962. gadā: "Zinātnisko izpratni veido novērojumi, taču zinātnisko atklājumu atzīšana atkarīga ne vien no novērojumiem, bet arī no attiecīga teorētiskā pamata jeb paradigmas".