Atšķirības starp "Avicenna" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
 
(2 starpversijas, ko mainījis viens dalībnieks, nav parādītas)
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Abū Alī Ibn Sīna''', pilnā vārdā '''Abū Alī al Huseins ibn Abdallāhs ibn Sīna''' (''Abū ‘Alī al-Husayn ibn ‘Abd Allāh ibn Sīnā'' - pers. ابو علی الحسين بن عبد الله بن سينا‎, lat. transkripcijā '''Avicenna''', ''Avicenna'', gr. ''Aβιτζιανός'', ~980.-1037.) - filosofs [[peripatētiķi]]s (''falsafi''), matemātiķis, fiziķis un astronoms, mūsdienu medicīnas kā zinātnes pamatlicējs.  
+
'''Abu Ali Ibn Sina''', pilnā vārdā '''Abu Ali al Huseins ibn Abdallahs ibn Sina''' (''Abū ‘Alī al-Husayn ibn ‘Abd Allāh ibn Sīnā'' - pers. ابو علی الحسين بن عبد الله بن سينا‎, lat. transkripcijā '''Avicenna''', ''Avicenna'', gr. ''Aβιτζιανός'', ~980-1037) - filosofs [[peripatētiķi]]s (''falsafi''), matemātiķis, fiziķis un astronoms, mūsdienu medicīnas kā zinātnes pamatlicējs.  
  
Dzimis 980. gada 16. augustā Afšanā, netālu no [[Buhāra]]s (mūsd. [[Turkmenistana]]). Tēvs, savulaik ieradies Buhārā no [[Balha]]s, bij valdnieka ierēdnis. Bērnībā Sīna mācījās dievvārdus pie vietējā ulema un literatūru, un tikai pateicoties tam, ka Buhārā ieradās ismaelītu misionāri, iepazinās arī ar filosofijas un matemātikas pamatiem. Līdz 18 gadu vecumam viņš paspēja apgūt visu zinātņu, t.sk. medicīnas (kas viņam pašam šķita visvieglākā, un, galu galā, nodrošināja ar iztiku visu mūžu, deva pieeju Samanīdu galmam un valdnieka bibliotēkai.) pamatus. Visgrutāk viņam nācās apgūt Aristoteļa metafiziku, kur daudz ko spēja saprast vienīgi pateicoties Farabi traktātam, kuru viņš nejauši bija iegādājies tirgū par 3 dirhemiem.  Turpināja izglītoties pašmācībā, studējot Eiklīda, Ptolemeja un [[Aristotelis|Aristoteļa]] darbus. Laikā no 1002. līdz 1005. gadam dzīvojis [[Horezma|Horezmā]], darbojoties t.s. ''[[Horezmas Akadēmija|Mamuna akadēmijā]]''. Pēc 1008. gada klejojis, bijis galma ārsts Samanīdu un Dailemītu [[Sultāns|sultānu]] galmos, [[vezīrs]] Hamedānas galmā. Tulkojis, komentējis un izplatījis [[Aristotelis|Aristoteļa]] darbus (daudzi no kuriem saglabājušies tieši pateicoties šiem tulkojumiem, vēlāk tulkoti atpakaļ eiropiešu valodās). Savā pasaules izpētes procesā dažbrīd novirzījās no aristotelisma uz [[Neoplatonisms|neoplatonisma]] pusi, attīstot tālāk Aristoteļa loģiku, fiziku un metafiziku. Atzina matērijas mūžīgumu, uzlūkojot to par atsevišķo lietu daudzveidības cēloni, visai kritiski vērsās pret astroloģiju, alķīmiju u.c. veidu māņticību. Sarakstījis vairāk nekā 450 darbus 29 zinātņu nozarēs, no kuriem līdz mūsu dienām nonākuši tikai 274. Ibn Sina mācība loģikā un fizikā dota viņa darbā "Daniš namē" (''Zinību grāmata''), bet kopsavilkums traktātā "Al-Išarat va-t-tanhibat" (''Norādes un pamācības''). Viņa traktāts "Kanun at-tibb" (''Ārstniecības zinātnes kanons'') bija Eiropas medicīnas mācību pamatmateriāls līdz pat XVII gs. Uz mūža beigām viņš visai veiksmīgi pievērsās arī arābu filoloģijai. Ibn Sīnas devums drīzāk bija nevis inovatīvs, bet enciklopēdisks - viņam izdevās apkopot vienuviet un izklāstīt daudz saprotamākā valodā visas sava laika zināšanas, tādējādi izveidojot pamatu tālākai zinātnes attīstībai līdz pat XVII gs. Daudzpusīgās intereses zinātnē un literatūrā nekavēja ibn Sīnu dzīvot visai frivoli, baudot visus pieejamos šīs zemes priekus, līdz mira 1037. gada 18. jūnijā Hamedānā (pers. همدان) [[Persija|Persijā]] (mūsd. Irāna), nesasniedzis 60 gadu vecumu.  
+
Dzimis 980. gada 16. augustā Afšanā, netālu no [[Buhāra]]s (mūsd. [[Turkmenistana]]). Tēvs, savulaik ieradies Buhārā no [[Balha]]s, bij valdnieka ierēdnis. Bērnībā Sīna mācījās dievvārdus pie vietējā ulema un literatūru, un tikai pateicoties tam, ka Buhārā ieradās ismaelītu misionāri, iepazinās arī ar filosofijas un matemātikas pamatiem. Līdz 18 gadu vecumam viņš paspēja apgūt visu zinātņu, t.sk. medicīnas (kas viņam pašam šķita visvieglākā, un, galu galā, nodrošināja ar iztiku visu mūžu, deva pieeju Samanīdu galmam un valdnieka bibliotēkai.) pamatus. Visgrutāk viņam nācās apgūt Aristoteļa metafiziku, kur daudz ko spēja saprast vienīgi pateicoties Farabi traktātam, kuru viņš nejauši bija iegādājies tirgū par 3 dirhemiem.  Turpināja izglītoties pašmācībā, studējot Eiklīda, Ptolemeja un [[Aristotelis|Aristoteļa]] darbus. Laikā no 1002. līdz 1005. gadam dzīvojis [[Horezma|Horezmā]], darbojoties t.s. ''[[Horezmas Akadēmija|Mamuna akadēmijā]]''. Pēc 1008. gada klejojis, bijis galma ārsts Samanīdu un Dailemītu [[Sultāns|sultānu]] galmos, [[vezīrs]] [[Seldžuku impērija]]s Hamedānas galmā. Tulkojis, komentējis un izplatījis [[Aristotelis|Aristoteļa]] darbus (daudzi no kuriem saglabājušies tieši pateicoties šiem tulkojumiem, vēlāk tulkoti atpakaļ eiropiešu valodās). Savā pasaules izpētes procesā dažbrīd novirzījās no aristotelisma uz [[Neoplatonisms|neoplatonisma]] pusi, attīstot tālāk Aristoteļa loģiku, fiziku un metafiziku. Atzina matērijas mūžīgumu, uzlūkojot to par atsevišķo lietu daudzveidības cēloni, visai kritiski vērsās pret astroloģiju, alķīmiju u.c. veidu māņticību. Sarakstījis vairāk nekā 450 darbus 29 zinātņu nozarēs, no kuriem līdz mūsu dienām nonākuši tikai 274. Ibn Sina mācība loģikā un fizikā dota viņa darbā "Daniš namē" (''Zinību grāmata''), bet kopsavilkums traktātā "Al-Išarat va-t-tanhibat" (''Norādes un pamācības''). Viņa traktāts "Kanun at-tibb" (''Ārstniecības zinātnes kanons'') bija Eiropas medicīnas mācību pamatmateriāls līdz pat XVII gs. Uz mūža beigām viņš visai veiksmīgi pievērsās arī arābu filoloģijai. Ibn Sīnas devums drīzāk bija nevis inovatīvs, bet enciklopēdisks - viņam izdevās apkopot vienuviet un izklāstīt daudz saprotamākā valodā visas sava laika zināšanas, tādējādi izveidojot pamatu tālākai zinātnes attīstībai līdz pat XVII gs. Daudzpusīgās intereses zinātnē un literatūrā nekavēja ibn Sīnu dzīvot visai frivoli, baudot visus pieejamos šīs zemes priekus, līdz mira 1037. gada 18. jūnijā Hamedānā (pers. همدان) [[Persija|Persijā]] (mūsd. Irāna), nesasniedzis 60 gadu vecumu.  
  
 
==== Literatūra par šo tēmu ====
 
==== Literatūra par šo tēmu ====

Pašreizējā versija, 2017. gada 22. oktobris, plkst. 07.43

Abu Ali Ibn Sina, pilnā vārdā Abu Ali al Huseins ibn Abdallahs ibn Sina (Abū ‘Alī al-Husayn ibn ‘Abd Allāh ibn Sīnā - pers. ابو علی الحسين بن عبد الله بن سينا‎, lat. transkripcijā Avicenna, Avicenna, gr. Aβιτζιανός, ~980-1037) - filosofs peripatētiķis (falsafi), matemātiķis, fiziķis un astronoms, mūsdienu medicīnas kā zinātnes pamatlicējs.

Dzimis 980. gada 16. augustā Afšanā, netālu no Buhāras (mūsd. Turkmenistana). Tēvs, savulaik ieradies Buhārā no Balhas, bij valdnieka ierēdnis. Bērnībā Sīna mācījās dievvārdus pie vietējā ulema un literatūru, un tikai pateicoties tam, ka Buhārā ieradās ismaelītu misionāri, iepazinās arī ar filosofijas un matemātikas pamatiem. Līdz 18 gadu vecumam viņš paspēja apgūt visu zinātņu, t.sk. medicīnas (kas viņam pašam šķita visvieglākā, un, galu galā, nodrošināja ar iztiku visu mūžu, deva pieeju Samanīdu galmam un valdnieka bibliotēkai.) pamatus. Visgrutāk viņam nācās apgūt Aristoteļa metafiziku, kur daudz ko spēja saprast vienīgi pateicoties Farabi traktātam, kuru viņš nejauši bija iegādājies tirgū par 3 dirhemiem. Turpināja izglītoties pašmācībā, studējot Eiklīda, Ptolemeja un Aristoteļa darbus. Laikā no 1002. līdz 1005. gadam dzīvojis Horezmā, darbojoties t.s. Mamuna akadēmijā. Pēc 1008. gada klejojis, bijis galma ārsts Samanīdu un Dailemītu sultānu galmos, vezīrs Seldžuku impērijas Hamedānas galmā. Tulkojis, komentējis un izplatījis Aristoteļa darbus (daudzi no kuriem saglabājušies tieši pateicoties šiem tulkojumiem, vēlāk tulkoti atpakaļ eiropiešu valodās). Savā pasaules izpētes procesā dažbrīd novirzījās no aristotelisma uz neoplatonisma pusi, attīstot tālāk Aristoteļa loģiku, fiziku un metafiziku. Atzina matērijas mūžīgumu, uzlūkojot to par atsevišķo lietu daudzveidības cēloni, visai kritiski vērsās pret astroloģiju, alķīmiju u.c. veidu māņticību. Sarakstījis vairāk nekā 450 darbus 29 zinātņu nozarēs, no kuriem līdz mūsu dienām nonākuši tikai 274. Ibn Sina mācība loģikā un fizikā dota viņa darbā "Daniš namē" (Zinību grāmata), bet kopsavilkums traktātā "Al-Išarat va-t-tanhibat" (Norādes un pamācības). Viņa traktāts "Kanun at-tibb" (Ārstniecības zinātnes kanons) bija Eiropas medicīnas mācību pamatmateriāls līdz pat XVII gs. Uz mūža beigām viņš visai veiksmīgi pievērsās arī arābu filoloģijai. Ibn Sīnas devums drīzāk bija nevis inovatīvs, bet enciklopēdisks - viņam izdevās apkopot vienuviet un izklāstīt daudz saprotamākā valodā visas sava laika zināšanas, tādējādi izveidojot pamatu tālākai zinātnes attīstībai līdz pat XVII gs. Daudzpusīgās intereses zinātnē un literatūrā nekavēja ibn Sīnu dzīvot visai frivoli, baudot visus pieejamos šīs zemes priekus, līdz mira 1037. gada 18. jūnijā Hamedānā (pers. همدان) Persijā (mūsd. Irāna), nesasniedzis 60 gadu vecumu.

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 159. lpp.

  • Edward G. Browne. Islamic Medicine. - Goodword Pub., 2002; ISBN 81-87570-19-9
  • Dimitri Gutas. Avicenna and the Aristotelian Tradition: Introduction to Reading Avicenna's Philosophical Works. - BRILL, Leiden, 1988
  • Nader El-Bizri. The Phenomenological Quest between Avicenna and Heidegger. - Global Publications SUNY, Binghamton, N.Y., 2000
  • Before and After Avicenna: Proceedings of the First Conference of the Avicenna Study Group. / Reisman, David C. (ed.) - BRILL, Leiden, 2003
  • The Cambridge Companion to Arabic Philosophy. / edited by P. Adamson and R. Taylor. - Cambridge: University Press, Cambridge, 2005
  • Dimitri Gutas. Avicenna and the Aristotelian Tradition. - Brill, Leiden/Boston, 1988; ISBN 90-04-08500-9
  • Jules Janssens. An Annotated Bibliography on Ibn Sina (2 Bde.). - Leiden, 1991-99
  • Lenn E. Goodman. Avicenna. - Routledge, London/New York, 1992; ISBN 0-415-01929-X
  • Tony Street. Avicenna. Intuitions of Truth. - Islamic Texts Society, Cambridge, 2002; ISBN 1-903682-07-X
  • Robert Wisnovsky. Avicenna’s Metaphysics in Context. - Duckworth, London, 2003; ISBN 0-7156-3221-3
  • Morewedge P. The metaphysica of Avicenna. - London, 1973

  • Michot Jean R. La destinée de l'homme selon Avicenne. - Peeters, Leuven, 1986; ISBN 90-6381-071-2
  • Avicenne: Réfutation de l'astrologie. / Edition et traduction du texte arabe, introduction, notes et lexique par Yahya Michot. Préface d'Elizabeth Teissier. - Albouraq: Beirut-Paris, 2006; ISBN 2-84161-304-6
  • Marie-Thérèse d'Alverny, Danielle Jacquart. Avicenne en Occident. - Vrin, Paris, 1993
  • Ibrahim Madkour. Avicenne en Orient et en Occident. - Mideo, 1982
  • Gardet L. La pense religieuse d Avicenne (Ibn Sina). - Paris, 1951

  • Gotthard Strohmaier. Avicenna. - Beck, München, 1999; ISBN 3-406-41946-1.
  • Ernst Bloch. Avicenna und die aristotelische Linke. - Leipzig, 1949
  • Michael Muthreich. Theoretische Grundlagen im Gottesbegriff bei Avicenna. - Universität Gießen, Gießen, 1999
  • Constantin Sauter. Avicennas Bearbeitung der aristotelischen Metaphysik. - Freiburg, 1912

  • Ибн Сина. Даниш-намэ. Книга знания. - Сталинабад, 1957
  • Ибн Сина. Канон врачебной науки. В 5 т. - Ташкент, 1956-60
  • Ибн Сина. Математические главы «Книги знания». - Душанбе, 1967
  • Ибн Сина. Послание о любви. - Мецниереба, Тбилиси, 1976
  • Ибн Сина. Избранное. - Книга, Москва, 1980
  • Ибн Сина. Избранные философские произведения. - Наука, Москва, 1980
  • Абу Али ибн Сина. Канон врачебной науки: В 10 томах - Амрита, 2007; ISBN 966-7970-13-2
  • Абу Али ибн Сина. Большая касыда. (CD) - СиДиКом, 2005; ISBN 5064347
  • Абу Али ибн Сина. Лирика. - Диля, 2001; ISBN 5-81740166-5
  • Аль-Бируни и Ибн-Сина. Переписка. - Фан, Ташкент, 1973
  • Ахадова М.А. Арифметическая часть «Книги знания» Ибн Сины. Геометрическая часть «Книги знания» Ибн Сины. // Учёные записки Бухарского гос.пед.института, 12, 1964.
  • Джибладзе Г.Н. Системы Авицены: Абу Али Ибн-Сина. Экзотерический очерк. (Некоторые обобщения и материалы). - Тбилиси, 1986
  • Диноршоев М. Натурфилософия Ибн Сины. - Душанбе, 1985
  • Завадовский Ю.Н. Абу Али Ибн Сина: Жизнь и творчество. - Душанбе, 1980
  • Лютер И.О. Метафизика Ибн Сины: угол - отношение, качество, положение или всё-таки количество? // Историко-математические исследования, 8(43), 2003, с. 278-302.
  • Шидфар Б.Я. Ибн Сина. - Москва, 1981
  • Сагадеев А.В. Ибн Сина (Авиценна). - Москва, 1985
  • Философский словарь / Под ред. И.Т. Фролова. - 4-е изд. - Политиздат, Москва, 1981. - 445 с.
  • Болтаев М.Н. Абу Али ибн Сина — великий мыслитель, ученый энциклопедист средневекового Востока. - Сампо, Москва, 2002; ISBN 5-8071-0005-0

Resursi internetā par šo tēmu