Atšķirības starp "Joga" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m (Literatūra par šo tēmu)
m
 
(3 starpversijas, ko mainījis viens dalībnieks, nav parādītas)
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Joga''' – viena no ortodoksālajām [[Indiešu filosofija|senindiešu reliģiski-filosofiskajām mācībām]]. Par primāro mērķi uzskatīja atbrīvošanos no garīgi neauglīgās materiālās dzīves pamatnosacījumiem, dzīvības un nāves. Galvenie šādas atbrīvošanās pamatnosacījumi ir "vojragja“ (atsacīšanās no visa, nepieķeršanās) un "joga" (kontemplācija). Atšķirībā no citām skolām, jogi īpašu nozīmi piešķīra ķermeņa un sajūtu orgānu attīstīšanai un pilnveidošanai. Mācības pamatatziņas noformulētas Patandžali „Jugasutrās“ (ap I gs.p.m.ē.). Rietumos vairāk zināma kā psihofizioloģisko vingrinājumu sistēma. Jēdzienu kopš XIX gs. otrās puses bieži ekspluatē dažādes sektas un mistiķi Rietumos, izmantojot kā izkārtni savu eklektisko mācību popularizēšanai.
+
'''Joga''' – viena no reliģiskajām praksēm [[Senā Indija|Senajā Indijā]]. Primāra te bija atbrīvošanās no garīgi neauglīgās materiālās dzīves pamatnosacījumiem: dzīvības un nāves ietekmes. Galvenie šādas atbrīvošanās pamatnosacījumi bija "vojragja“ (atsacīšanās no visa, nepieķeršanās) un "joga" (kontemplācija). Mācības pamatatziņas noformulētas Patandžali „Jogas sūtrās“ (aptuveni 5 gs.).  
  
== Literatūra par šo tēmu ==
+
Līdzīgi kā budismā, lielu vērību pievērsa meditācijai to veicinošā pozā, t.s. āsanā (sanskrita vārds "āsana" apzīmē sēdēšanu un pat sēdvietu). "Jogas sūtrās" par āsanu teikts tikai, ka tai jābūt stabilai (sthira) un patīkamai vai ērtai (sukha). Pēc tam piebilsts, ka āsanai seko prānājāma jeb elpas aizture (2.49), kam savukārt seko dažādi meditācijas vingrinājumi. Mazliet detalizētāki mēdz būt tantriskā šaivisma jogas izklāsti, kuros bieži vien tiek nosauktas vairākas āsanas, taču tās visas ir sēdošas un arī kalpo tikai kā pamats prānājāmas un meditācijas praksēm. 15. gadsimta jogas kompendijs "Haṭha Yoga Pradīpikā" apraksta 20 āsanas, savukārt 17.-18. gadsimta tekstos āsanu skaits sasniedz 80 un vairāk.
 +
 
 +
Rietumos joga vairāk zināma nevis kā hinduisma reliģiskā prakse, bet kā psihofizioloģisko vingrinājumu sistēma veselības uzlabošanai (to izveidoja 19. gs. vidū Indijā armijas vajadzībām, apvienojot eiropiešu sporta vingrošanas un āsanu elementus).
 +
 
 +
==== Literatūra par šo tēmu ====
  
 
* Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 186. lpp.
 
* Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 186. lpp.
11. rindiņa: 15. rindiņa:
 
* Heinrich Zimmer. Philosophies of India. - Princeton University Press: New York, 1951, ISBN 0-691-01758-1
 
* Heinrich Zimmer. Philosophies of India. - Princeton University Press: New York, 1951, ISBN 0-691-01758-1
  
== Resursi internetā par šo tēmu ==
+
==== Resursi internetā par šo tēmu ====
  
 +
* [https://satori.lv/article/joga-musdienu-sabiedriba-un-senaja-indija Valters Negribs. Joga mūsdienu sabiedrībā un Senajā Indijā. // satori.lv, 25.11.2016]
 +
----
 
* [http://www.nathi.lv/doc/Patandali_jogas_un_nathu_jogas_atirbas.doc Jogi Matsyendranatha. Patandžali jogas un nathu jogas atšķirības. (.doc)]
 
* [http://www.nathi.lv/doc/Patandali_jogas_un_nathu_jogas_atirbas.doc Jogi Matsyendranatha. Patandžali jogas un nathu jogas atšķirības. (.doc)]
  
 
[[Kategorija:Filosofijas vēsture]]
 
[[Kategorija:Filosofijas vēsture]]
 +
[[Kategorija:Hinduisms]]

Pašreizējā versija, 2020. gada 2. augusts, plkst. 13.53

Joga – viena no reliģiskajām praksēm Senajā Indijā. Primāra te bija atbrīvošanās no garīgi neauglīgās materiālās dzīves pamatnosacījumiem: dzīvības un nāves ietekmes. Galvenie šādas atbrīvošanās pamatnosacījumi bija "vojragja“ (atsacīšanās no visa, nepieķeršanās) un "joga" (kontemplācija). Mācības pamatatziņas noformulētas Patandžali „Jogas sūtrās“ (aptuveni 5 gs.).

Līdzīgi kā budismā, lielu vērību pievērsa meditācijai to veicinošā pozā, t.s. āsanā (sanskrita vārds "āsana" apzīmē sēdēšanu un pat sēdvietu). "Jogas sūtrās" par āsanu teikts tikai, ka tai jābūt stabilai (sthira) un patīkamai vai ērtai (sukha). Pēc tam piebilsts, ka āsanai seko prānājāma jeb elpas aizture (2.49), kam savukārt seko dažādi meditācijas vingrinājumi. Mazliet detalizētāki mēdz būt tantriskā šaivisma jogas izklāsti, kuros bieži vien tiek nosauktas vairākas āsanas, taču tās visas ir sēdošas un arī kalpo tikai kā pamats prānājāmas un meditācijas praksēm. 15. gadsimta jogas kompendijs "Haṭha Yoga Pradīpikā" apraksta 20 āsanas, savukārt 17.-18. gadsimta tekstos āsanu skaits sasniedz 80 un vairāk.

Rietumos joga vairāk zināma nevis kā hinduisma reliģiskā prakse, bet kā psihofizioloģisko vingrinājumu sistēma veselības uzlabošanai (to izveidoja 19. gs. vidū Indijā armijas vajadzībām, apvienojot eiropiešu sporta vingrošanas un āsanu elementus).

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 186. lpp.
  • Visvaldis Klīve. Ticības ceļos. Reliģiju vēsture. - Zinātne: Rīga, 1995. - 413 lpp. ISBN 579661133X

  • Satischandra Chatterjee. An Introduction to Indian Philosophy. - University of Calcutta: Calcutta, 1984
  • Jacobsen Theory And Practice of Yoga: Essays in Honour of Gerald James Larson. / Knut A. ed. - Brill Academic Publishers, 2005, ISBN 9004147578
  • Axel Michaels. Hinduism: Past and Present. - Princeton University Press: Princeton-New Jersey, 2004. — ISBN 0-691-08953-1
  • Heinrich Zimmer. Philosophies of India. - Princeton University Press: New York, 1951, ISBN 0-691-01758-1

Resursi internetā par šo tēmu