Atšķirības starp "Meljē Žans" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
15. rindiņa: 15. rindiņa:
 
* [http://istina.rin.ru/cgi-bin/print.pl?sait=3&id=3588 Жан Мелье и его труд "Завещание"]
 
* [http://istina.rin.ru/cgi-bin/print.pl?sait=3&id=3588 Жан Мелье и его труд "Завещание"]
 
* [http://briefly.ru/mele/zavecshanie/ Жан Мелье. Завещание - краткое содержание]
 
* [http://briefly.ru/mele/zavecshanie/ Жан Мелье. Завещание - краткое содержание]
 +
* [http://trst.narod.ru/jm/oglav.htm Жан Мелье. Завещание. Записи мыслей и мнений Ж.М., священника, кюре из Этрепиньи и Бю о некоторых ошибках и заблуждениях в поведении людей и управлении ими, где даны ясные и очевидные доказательства призрачности и ложности всех божеств и всех религий мира. Записи должны быть переданы после смерти автора его прихожанам и служить им и всем подобным им свидетельством истины. - Государственное Антирелигиозное Издательство: Москва, 1937]
  
 
[[Kategorija:M]]
 
[[Kategorija:M]]

Versija, kas saglabāta 2010. gada 17. jūnijs, plkst. 11.53

Žans Meljē (Jan Meslier, 1664.-1729.) - garīdznieks, filosofs ateists, utopiskais sociālists.

Dzimis 1664. gada jūnijā Mazernī ciemā, Šampaņas provincē, Francijas karalistē. Audēja dēls. Pēc vecāku gribas izvēlējās garīdznieka karjeru - uzsāka mācības Reimsas garīgajā seminārā, ordinēts 1689. gadā un nosūtīts uz Etrepiņjī draudzi (tikai 12 km no dzimtā ciema), kur nodzīvoja visu atlikušo mūžu (Parīzē bijis tikai reizi). Miris 1729. gada 6. jūlijā Etrepiņjī.

Viņa vienīgais lielāka apjoma darbs ir īsi pirms nāves uzrakstītais "Testaments" kas, kaut arī pilnā versijā tika izdots tikai 1864. gadā Amsterdamā, tā noraksti tika izplatīti uzreiz pēc autora nāves un Meljē idejas kā svaigas un oriģinālas bija visai populāras tā laika intelektuāļu vidē. Meljē kritizēja sociālo netaisnīgumu, aicināja veidot nākotnes sabiedrību, kurā būtu mantas kopīpašums. Pēc viņa domām, apspiesto kārtu apvienošanās un sacelšanās ir nepieciešams pamatfaktors, lai varētu uzsākt pāreju uz jaunu sabiedrību, kurā nebūtu bagāto un nabago, apspiedēju un apspiesto, dīkdieņu un pārstrādājušos. Raksturīgi, ka Meljē sociālā koncepcija nav vis pašmērkis, bet tikai līdzeklis cīņā pret reliģiju, kurā viņš saskatīja visu sociālo nelaimju pamatcēloni.

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 268. lpp.

Resursi internetā par šo tēmu