Atšķirības starp "Mendzi" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
(jauns šķirklis)
 
m
1. rindiņa: 1. rindiņa:
[[Attēls:Menji.jpg‎|right|thumb|200px|]]
+
[[Attēls:Mengzi.jpg‎|right|thumb|200px|]]
'''Mendzi''' (trad. ķīn. 孟子, piņj. ''Meng Ji'', ~372.-289. g.p.m.ē.) – [[Konfuciānisms|filosofs konfuciānists]], [[Konfūcijs|Konfūcija]] sekotājs.  
+
'''Mendzi''' (trad. ķīn. 孟子, piņj. ''Mèngzǐ'', ~372.-289. g.p.m.ē.) '''skolotājs Mens''', '''Menke''', '''Dziujs''' – [[Konfuciānisms|filosofs konfuciānists]], [[Konfūcijs|Konfūcija]] sekotājs.  
  
 
Domātāja mācība apkopota krājumā "Mendzi". Par izziņas procesa pamatu uzskatīja nevis juteklisku uztveri un sajūtas, bet gan prāta liecību. Morāle un ētika rodoties no cilvēka dabiskajām īpašībām; cilvēkam esot jau iedzimtas zināmas pozitīvas īpašības. Ētikas un morāles normas esot Debesu - augstākā mērķtiecīgā spēka, - dotas. Atzina, ka pastāv iedzimtas spējas un iedzimtas zināšanas. Cilvēks pēc savas dabas ir labs. Vara ir līdzeklis, ar kura palīdzību "dižais" cilvēks izpauž savu dabu attiecībās ar līdzcilvēkiem. „Ja cilvēks vecs, tad vienalga, vai viņš ir no savējiem vai no svešajiem; ja cilvēks jauns, tad vienalga, vai viņš ir no savējiem vai no svešajiem" (老吾老以及人之老,幼吾幼以及人之幼). Uzsvēra tautas primaritāti un, ka sliktam valdniekam Debesis atņem "mandātu" valdīt.
 
Domātāja mācība apkopota krājumā "Mendzi". Par izziņas procesa pamatu uzskatīja nevis juteklisku uztveri un sajūtas, bet gan prāta liecību. Morāle un ētika rodoties no cilvēka dabiskajām īpašībām; cilvēkam esot jau iedzimtas zināmas pozitīvas īpašības. Ētikas un morāles normas esot Debesu - augstākā mērķtiecīgā spēka, - dotas. Atzina, ka pastāv iedzimtas spējas un iedzimtas zināšanas. Cilvēks pēc savas dabas ir labs. Vara ir līdzeklis, ar kura palīdzību "dižais" cilvēks izpauž savu dabu attiecībās ar līdzcilvēkiem. „Ja cilvēks vecs, tad vienalga, vai viņš ir no savējiem vai no svešajiem; ja cilvēks jauns, tad vienalga, vai viņš ir no savējiem vai no svešajiem" (老吾老以及人之老,幼吾幼以及人之幼). Uzsvēra tautas primaritāti un, ka sliktam valdniekam Debesis atņem "mandātu" valdīt.
9. rindiņa: 9. rindiņa:
 
----
 
----
 
* Elman Benjamin A. From Philosophy to Philology: Intellectual and Social Aspects of Change in Late Imperial China. - MA: Council on East Asian Studies, Cambridge, 1984
 
* Elman Benjamin A. From Philosophy to Philology: Intellectual and Social Aspects of Change in Late Imperial China. - MA: Council on East Asian Studies, Cambridge, 1984
 +
----
 +
* Философский словарь / Под ред. И.Т. Фролова. - Политиздат: Москва, 1981. - 445 с.
 +
* Попов П.С. Китайский философ Мэн-цзы. - Москва, 1998
 +
* Классическое конфуцианство: переводы, статьи, комментарии А.Мартынова и И.Зограф, т. 2. - СПб./Москва, 2000
 +
* Мэн-цзы. / Пер. В.С.Колоколова. - СПб, 1999
 +
* Мэн-цзы / Предисл. Л.Н.Меньшикова. Пер. с китайского, указ. В.С.Колоколова / Под. ред. Л.Н.Меньшикова. - Петербургское Востоковедение: СПб., 1999. 272 с.
  
 
== Resursi internetā par šo tēmu ==
 
== Resursi internetā par šo tēmu ==
15. rindiņa: 21. rindiņa:
 
----
 
----
 
* [http://www.krugosvet.ru/enc/gumanitarnye_nauki/filosofiya/MEN-TSZI.html Мэн-цзы - Онлайн Энциклопедия «Кругосвет»]
 
* [http://www.krugosvet.ru/enc/gumanitarnye_nauki/filosofiya/MEN-TSZI.html Мэн-цзы - Онлайн Энциклопедия «Кругосвет»]
 +
* [http://russian.cri.cn/chinaabc/chapter17/chapter170203.htm Мэн-цзы - Международное радио Китая]
 +
* [http://dic.academic.ru/dic.nsf/relig/478 Мэн-Цзы - Словари и энциклопедии на Академике]
 +
* [http://www.abirus.ru/content/564/623/625/647/836/11099.html Мэн-цзы - информационный портал по Китаю проекта АБИРУС]
 +
* [http://bse.sci-lib.com/article079441.html Значение слова "Мэн-цзы" в Большой Советской Энциклопедии]
 
* [http://enoth.narod.ru/History/fitz20.txt Фицджеральд С.П. Китай. Краткая история культуры. — Евразия, СПб., 1998] ISBN 5-8071-0010-7
 
* [http://enoth.narod.ru/History/fitz20.txt Фицджеральд С.П. Китай. Краткая история культуры. — Евразия, СПб., 1998] ISBN 5-8071-0010-7
  
 
[[Kategorija:M]]
 
[[Kategorija:M]]

Versija, kas saglabāta 2010. gada 17. jūnijs, plkst. 12.56

Mendzi (trad. ķīn. 孟子, piņj. Mèngzǐ, ~372.-289. g.p.m.ē.) skolotājs Mens, Menke, Dziujsfilosofs konfuciānists, Konfūcija sekotājs.

Domātāja mācība apkopota krājumā "Mendzi". Par izziņas procesa pamatu uzskatīja nevis juteklisku uztveri un sajūtas, bet gan prāta liecību. Morāle un ētika rodoties no cilvēka dabiskajām īpašībām; cilvēkam esot jau iedzimtas zināmas pozitīvas īpašības. Ētikas un morāles normas esot Debesu - augstākā mērķtiecīgā spēka, - dotas. Atzina, ka pastāv iedzimtas spējas un iedzimtas zināšanas. Cilvēks pēc savas dabas ir labs. Vara ir līdzeklis, ar kura palīdzību "dižais" cilvēks izpauž savu dabu attiecībās ar līdzcilvēkiem. „Ja cilvēks vecs, tad vienalga, vai viņš ir no savējiem vai no svešajiem; ja cilvēks jauns, tad vienalga, vai viņš ir no savējiem vai no svešajiem" (老吾老以及人之老,幼吾幼以及人之幼). Uzsvēra tautas primaritāti un, ka sliktam valdniekam Debesis atņem "mandātu" valdīt.

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 268. lpp.

  • Elman Benjamin A. From Philosophy to Philology: Intellectual and Social Aspects of Change in Late Imperial China. - MA: Council on East Asian Studies, Cambridge, 1984

  • Философский словарь / Под ред. И.Т. Фролова. - Политиздат: Москва, 1981. - 445 с.
  • Попов П.С. Китайский философ Мэн-цзы. - Москва, 1998
  • Классическое конфуцианство: переводы, статьи, комментарии А.Мартынова и И.Зограф, т. 2. - СПб./Москва, 2000
  • Мэн-цзы. / Пер. В.С.Колоколова. - СПб, 1999
  • Мэн-цзы / Предисл. Л.Н.Меньшикова. Пер. с китайского, указ. В.С.Колоколова / Под. ред. Л.Н.Меньшикова. - Петербургское Востоковедение: СПб., 1999. 272 с.

Resursi internetā par šo tēmu