Atšķirības starp "Sensimonisms" versijām
m |
m |
||
1. rindiņa: | 1. rindiņa: | ||
− | '''Sensimonisms''' - [[Sensimons de Ruvruā Anrī Klods|Sensimona]] (1760.-1825.) izveidota sociāli politiska mācība par cilvēces vēsturiskās attīstības pamatprincipiem, jaunas sabiedrības izveidošanas nepieciešamību un tās pamatprincipiem, un ļoti lielā mērā ietekmēja XIX gs. vēstures zinātnes koncepciju attīstību. | + | '''Sensimonisms''' - [[Sensimons de Ruvruā Anrī Klods|Sensimona]] (1760.-1825.) izveidota sociāli politiska mācība par cilvēces vēsturiskās attīstības pamatprincipiem, jaunas sabiedrības izveidošanas nepieciešamību un tās pamatprincipiem, un ļoti lielā mērā ietekmēja XIX gs. vēstures zinātnes koncepciju attīstību. Vēsture pārdzīvojot trīs attīstības fāzes: teleoloģisko (reliģijas dominante, kas aptver verdzības un feodālo sabiedrību), metafizisko (teleoloģiskās sistēmas sabrukums, tās vietā nākot zināšanām) un pozitīvo (nākotnes sabiedrības iekārta, kuras pamatā ir zinātniskā doma). Process esot viļņveidīgs - t.s. '''viļņveidīgā progresa teorija''', - pozitīvajam laikmetam seko pārtraukums, milzīga krīze, kuras vietā savukārt nāk jauns pozitīvs laikmets. Sensimonisti - Anfantēns B.P. (1796.-1864.), Bazārs S.A. (1791.-1832.) u.c. - lai apzīmētu šīs maiņas, lieto terminus organiskie un kritiskie laikmeti; šie laikmeti atbilst pozitīvismam un negatīvismam, pozitīvo un negatīvo principu uzvarai. Organiskie laikmeti ir tie laikmeti, kad idejās un sabiedriskajā iekārtā valda kārtība un sistēma, kad pārsvarā ir varas un hierarhijas princips. Kritikas laikmetus, tieši otrādi, raksturo nekārtība, jēdzienu nesaskaņas savā starpā un anarhija politikā. Organiskos laikmetos darbojas asociācija, kritiskos - antagonisms. Organiskā laikmetā arvien ir galvenā, vispārīgā ideja, pamatojoties uz kuras visas cilvēku aktivitātes izpausmes ir paredzētas, klasificētas, visas kustības un darbības iepriekš noteiktas. Kritiskā laikmetā beidzas ikkatra domu kopība, ikkatra vienota rīcība, vispār ikkatra saskaņa. Sabiedrība izirst; cits no cita atšķirtie indivīdi, kas cīnās savā starpā, kļūst it kā par bezveidīgu baru. Organiskie laikmeti atšķiras ar to, ka uzvar altruisma ideja un jūtas, valda mīlestība uz tuvāko. Organiskie laikmeti ar¬vien atrisinājuši lielās sociālās problēmas. Kritiskie laikmeti tur¬pretī bijuši tie laika posmi, kad idejiskajā dzīvē notikuši strīdu kad sadūrušies pretstati. Pārsvarā bija protesta noskaņojums, ļau¬dis dzīvoja nemierā, gaidīdami pāreju uz kaut ko jaunu. Kritiskie elementi aizpildīja pārtraukumu lielo problēmu atrisinājumu starpa ar šaubām, vienaldzību pret pašām šīm problēmām. Tāpēc kritiskie laikmeti arvien ir pilni egoisma, kas ir neizbēgamas šaubu, un vienaldzības sekas. Kritiskos laikmetos cilvēks vairs neizprot savu sakaru ar citiem cilvēkiem un savas personīgās sūtības sakaru ar kopīgo likteni, Viņš pāriet no ticības uz šaubām, no šaubām uz neticību, Pati noliegšana ir īpaša ticība, drūma un neauglīga ticība; cilvēks tic fatalitātei, kā agrāk ticēja dievišķai gribai; viņš mīl nekārtību, slavē anarhiju, kā agrāk dievināja un cildināja harmoniju. |
− | |||
− | + | Meklēja progresa likumu , kad cilvēks māzāk ekspluatēs cilvēku, un izpaudīsies ģimenē, pilsētu komūnā, nācijā un baznīcā. Indivīda dzīve norisināsies pakāpeniski visu šo grupu sfērās paralēli vēstures attīstības gaitai. Vēstures procesā visu laiku notiek cīņa bezdarbīgo šķiru un materiālo labumu ražotāju starpā. Visa pasaule dodas pretī globālai unifikācijai - teorētiskajos uzskatos, vērtībās un praktiskā sadzīvē. Savā attīstības gaitā cilvēce iet no krīzes uz krīzi, no vienas organizācijas pie otras, un ir jānojauc vecais, lai uzceltu jauno. Tikai krīze var iznīcināt novecojušās formas un dot iespēju izveidoties pinīgākai iekārtai. | |
[[Kategorija:Ideoloģijas un politika]] | [[Kategorija:Ideoloģijas un politika]] |
Versija, kas saglabāta 2010. gada 13. decembris, plkst. 13.08
Sensimonisms - Sensimona (1760.-1825.) izveidota sociāli politiska mācība par cilvēces vēsturiskās attīstības pamatprincipiem, jaunas sabiedrības izveidošanas nepieciešamību un tās pamatprincipiem, un ļoti lielā mērā ietekmēja XIX gs. vēstures zinātnes koncepciju attīstību. Vēsture pārdzīvojot trīs attīstības fāzes: teleoloģisko (reliģijas dominante, kas aptver verdzības un feodālo sabiedrību), metafizisko (teleoloģiskās sistēmas sabrukums, tās vietā nākot zināšanām) un pozitīvo (nākotnes sabiedrības iekārta, kuras pamatā ir zinātniskā doma). Process esot viļņveidīgs - t.s. viļņveidīgā progresa teorija, - pozitīvajam laikmetam seko pārtraukums, milzīga krīze, kuras vietā savukārt nāk jauns pozitīvs laikmets. Sensimonisti - Anfantēns B.P. (1796.-1864.), Bazārs S.A. (1791.-1832.) u.c. - lai apzīmētu šīs maiņas, lieto terminus organiskie un kritiskie laikmeti; šie laikmeti atbilst pozitīvismam un negatīvismam, pozitīvo un negatīvo principu uzvarai. Organiskie laikmeti ir tie laikmeti, kad idejās un sabiedriskajā iekārtā valda kārtība un sistēma, kad pārsvarā ir varas un hierarhijas princips. Kritikas laikmetus, tieši otrādi, raksturo nekārtība, jēdzienu nesaskaņas savā starpā un anarhija politikā. Organiskos laikmetos darbojas asociācija, kritiskos - antagonisms. Organiskā laikmetā arvien ir galvenā, vispārīgā ideja, pamatojoties uz kuras visas cilvēku aktivitātes izpausmes ir paredzētas, klasificētas, visas kustības un darbības iepriekš noteiktas. Kritiskā laikmetā beidzas ikkatra domu kopība, ikkatra vienota rīcība, vispār ikkatra saskaņa. Sabiedrība izirst; cits no cita atšķirtie indivīdi, kas cīnās savā starpā, kļūst it kā par bezveidīgu baru. Organiskie laikmeti atšķiras ar to, ka uzvar altruisma ideja un jūtas, valda mīlestība uz tuvāko. Organiskie laikmeti ar¬vien atrisinājuši lielās sociālās problēmas. Kritiskie laikmeti tur¬pretī bijuši tie laika posmi, kad idejiskajā dzīvē notikuši strīdu kad sadūrušies pretstati. Pārsvarā bija protesta noskaņojums, ļau¬dis dzīvoja nemierā, gaidīdami pāreju uz kaut ko jaunu. Kritiskie elementi aizpildīja pārtraukumu lielo problēmu atrisinājumu starpa ar šaubām, vienaldzību pret pašām šīm problēmām. Tāpēc kritiskie laikmeti arvien ir pilni egoisma, kas ir neizbēgamas šaubu, un vienaldzības sekas. Kritiskos laikmetos cilvēks vairs neizprot savu sakaru ar citiem cilvēkiem un savas personīgās sūtības sakaru ar kopīgo likteni, Viņš pāriet no ticības uz šaubām, no šaubām uz neticību, Pati noliegšana ir īpaša ticība, drūma un neauglīga ticība; cilvēks tic fatalitātei, kā agrāk ticēja dievišķai gribai; viņš mīl nekārtību, slavē anarhiju, kā agrāk dievināja un cildināja harmoniju.
Meklēja progresa likumu , kad cilvēks māzāk ekspluatēs cilvēku, un izpaudīsies ģimenē, pilsētu komūnā, nācijā un baznīcā. Indivīda dzīve norisināsies pakāpeniski visu šo grupu sfērās paralēli vēstures attīstības gaitai. Vēstures procesā visu laiku notiek cīņa bezdarbīgo šķiru un materiālo labumu ražotāju starpā. Visa pasaule dodas pretī globālai unifikācijai - teorētiskajos uzskatos, vērtībās un praktiskā sadzīvē. Savā attīstības gaitā cilvēce iet no krīzes uz krīzi, no vienas organizācijas pie otras, un ir jānojauc vecais, lai uzceltu jauno. Tikai krīze var iznīcināt novecojušās formas un dot iespēju izveidoties pinīgākai iekārtai.