Atšķirības starp "Tans Situns" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
3. rindiņa: 3. rindiņa:
 
Dzimis 1865. gada 10. martā Pekinā. Miris 1898. gada 28. septembrī Pekinā.
 
Dzimis 1865. gada 10. martā Pekinā. Miris 1898. gada 28. septembrī Pekinā.
  
Savus uzskatus izklāstīja darbā "Žeņsjue" (''Renxue'' 仁學 - "Mācība par cilvēcību", 1897.), kam bija svarīga loma revolucionārās kustības attīstībā Ķīnā. Mēģināja apvienot tradicionālās [[ķīniešu filosofija]]s koncepcijas ar Rietumu zinātniskās domas atziņām. Par primāro izvirzīja "žeņ" koncepciju, kas viņam apzīmē ne tikai ētisku normu, bet arī metafizisku principu. "Žeņ" ir faktors, kas apvieno visu parādību un lietu mijiedarbību "ēterā". Rakstīja par ētikas un morāles atkarību no sabiedrības institūtiem. Centās teorētiski pamatot politisko reformu prasības.
+
Savus uzskatus izklāstīja darbā "Žeņsjue" (''Renxue'' 仁學 - "Mācība par cilvēcību", 1897.), kam bija svarīga loma revolucionārās kustības attīstībā Ķīnā. Mēģināja apvienot tradicionālās [[ķīniešu filosofija]]s koncepcijas ar Rietumu zinātniskās domas atziņām. Par primāro izvirzīja "žeņ" koncepciju, kas viņam apzīmē ne tikai ētisku normu, bet arī metafizisku principu. "Žeņ" ir faktors, kas apvieno visu parādību un lietu mijiedarbību "ēterā". Rakstīja par ētikas un morāles atkarību no sabiedrības institūtiem. Centās teorētiski pamatot politisko reformu prasību nepieciešamīnu:
 +
* Tradicionālo kultūras vērtību pārvērtēšana nepieciešama, lai Ķīna varētu pastāvēt modernajā pasaulē;
 +
* Par pamatu jāņem centrālo [[Konfuciānisms|konfucisma]] jēdzienu "žeņ";
 +
* Sociāli raksturīgākās "žeņ" iezīmes ir sadarbība un nepārtrauktība;
 +
* Vislabāk humānisma jēdzienus var izskaidrot, ja izmanto [[Modzi]] mācību;
 +
* Izplatot humānismu, var balstīties uz [[Budisms|budisma]] un [[kristietība]]s mācībām;
 +
* Humānisma vērtību jāpamato, izmantojot zinātniskās domas un tehniskā progresa argumentus;
 +
* Reformētās Ķīnas sociāli politiskajai iekārtai jābūt atbilstošai humānisma principiem.
  
 
== Literatūra par šo tēmu ==
 
== Literatūra par šo tēmu ==

Versija, kas saglabāta 2011. gada 20. maijs, plkst. 10.19

Taņs Situns (譚嗣同, 1865.-1898.) oficiālais vārds: Fušeņs (Fusheng - 复生), pseidonīms Žuaņfejs (Zhuangfei, 壮飞) - konfuciānistu domātājs, publicists, sabiedrisks darbinieks, XIX gs. Ķīnas reformatoriskās kustības ideologs.

Dzimis 1865. gada 10. martā Pekinā. Miris 1898. gada 28. septembrī Pekinā.

Savus uzskatus izklāstīja darbā "Žeņsjue" (Renxue 仁學 - "Mācība par cilvēcību", 1897.), kam bija svarīga loma revolucionārās kustības attīstībā Ķīnā. Mēģināja apvienot tradicionālās ķīniešu filosofijas koncepcijas ar Rietumu zinātniskās domas atziņām. Par primāro izvirzīja "žeņ" koncepciju, kas viņam apzīmē ne tikai ētisku normu, bet arī metafizisku principu. "Žeņ" ir faktors, kas apvieno visu parādību un lietu mijiedarbību "ēterā". Rakstīja par ētikas un morāles atkarību no sabiedrības institūtiem. Centās teorētiski pamatot politisko reformu prasību nepieciešamīnu:

  • Tradicionālo kultūras vērtību pārvērtēšana nepieciešama, lai Ķīna varētu pastāvēt modernajā pasaulē;
  • Par pamatu jāņem centrālo konfucisma jēdzienu "žeņ";
  • Sociāli raksturīgākās "žeņ" iezīmes ir sadarbība un nepārtrauktība;
  • Vislabāk humānisma jēdzienus var izskaidrot, ja izmanto Modzi mācību;
  • Izplatot humānismu, var balstīties uz budisma un kristietības mācībām;
  • Humānisma vērtību jāpamato, izmantojot zinātniskās domas un tehniskā progresa argumentus;
  • Reformētās Ķīnas sociāli politiskajai iekārtai jābūt atbilstošai humānisma principiem.

Literatūra par šo tēmu

  • Taņ Si-tuns // Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 409. lpp.

  • Luke S. K. Kwong. Tan Ssu-Tung, 1865-1898: Life & Thought of a Reformer. - Brill Academic Publishers: Leiden, 1996, - p. 260. ISBN 9789004104716

Resursi internetā par šo tēmu