Atšķirības starp "Strigoļņiki" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
(jauns šķirklis)
 
m
 
(6 starpversijas, ko mainījis viens dalībnieks, nav parādītas)
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Strigoļņiki''' jeb '''apcirptie''' (kr. ''cтригольники'' - no "стригать" = "cirpt", iespējams no tā, ka stājoties klosterī, jaunais [[mūks]] tika "apcirpts") - [[herēze]] [[Pareizticība|pareizticībā]], kura piekritēji noliedza Baznīcas hierarhiju un [[Klērs|klēra]] īpašo statusu, aicināja atgriezties pie vienkāršības un vienlīdzības, postulēja, ka sludināt un mācīt var jebkurš ticībā izcils ticīgais. Noliedza svēto vakarēdienu, mirušo apstāvēšanu, dvēseles aizlūgumu, Baznīcas īpašuma tiesības.
+
'''Strigoļņiki''' jeb '''apcirptie''' (an. ''strigolniki'', kr. ''cтригольники'' - no "стригать" = "cirpt", iespējams no tā, ka stājoties klosterī, jaunais [[mūks]] tika "apcirpts") - [[herēze]] [[Pareizticība|pareizticībā]], kura piekritēji noliedza svēto vakarēdienu, mirušo apstāvēšanu, dvēseles aizlūgumu, Baznīcas īpašuma tiesības, Baznīcas hierarhiju un [[Klērs|klēra]] īpašo statusu, aicināja atgriezties pie vienkāršības un vienlīdzības, postulēja, ka sludināt un mācīt var jebkurš ticībā izcils ticīgais. Veidoja savas kopienas, kuru vadītājus un sludinātājus izvirzīja no pašu vidus.
  
Mācība radās XIV gs. [[Novgorodas pilsētrepublika|Novgorodā]], kur to sāka sludināt kāds [[diakons]] Ņikita un "vienkāršs cilvēks" Karps.
+
Mācība radās XIV gs. [[Novgorodas pilsētrepublika|Novgorodā]] un [[Pleskavas feodālā republika|Pleskavā]], kur to sāka sludināt kāds [[diakons]] Ņikita un "vienkāršs cilvēks" Karps. Pēc kāda laika tā tika kvalificēta kā herēze, un 1375. gadā kustības līderus Novgorodā sodīja ar nāvi, no tilta sasietus iemetot Volhovas upē. Neraugoties uz to, strigoļņiku mācības ietekme konstatējama daudzās citās vēlēkās herēzēs, piemēram, [[Žīdotāji|žīdotāju]] u.c. mācībās..
  
 
==== Literatūra par šo tēmu ====
 
==== Literatūra par šo tēmu ====
  
 
+
*Viduslaiku vēsture. 2. daļa. Metodisks līdzeklis. / red. Grasmane I. - Mācību apgāds: Rīga, 1996. - 130 lpp. ISBN 99845-14-5
 +
----
 +
* Алексеев А. И. Ересь стригольников: вольнодумцы или колдуны? (этимологический аспект) // Исследования по русской истории. Сборник статей к 65-летию профессора Фроянова И. Я. / Отв. ред. Пузанов В. В. — СПб.-Ижевск: Издательство Удмуртского университета, 2001. С. 184-195.
 +
* Алексеев А. И. О стригольничестве // Прошлое Новгорода и Новгородской земли. — Новгород: 1996. С. 54-58.
 +
* Казакова Н. А. Новгородско-псковская ересь стригольников XIV—XV вв. // Антифеодальные еретические движения на Руси XIV— начала XVI века. — М.-Л., 1955. С. 7-73.
 +
* Печников М. В. Доктрина стригольников: опыт реконструкции // Russia mediaevalis. Tomus X, 1. Munchen, 2001. С. 107-125.
 +
* Печников М. В. Новгородско-псковское движение стригольников XIV—XV веков. Автореф. дисс…. канд. ист. наук. М., 2001. 21 с.
 +
* Попов Н. П. Памятники литературы стригольников // Исторические записки. 1940. № 7.
 +
* Поппэ А. В. Еще раз о названии новгородско-псковских еретиков стригольниками // Культура Древней Руси. — М., 1966. С. 207.
  
 
==== Resursi internetā par šo tēmu ====
 
==== Resursi internetā par šo tēmu ====
  
 
+
* [http://azbyka.ru/religii/sektovedenie/bulgakov_spravochnik_po_eresyam_i_sektam_193-all.shtml Стригольники // Справочник по ересям, сектам и расколам]
 +
* [http://dic.academic.ru/dic.nsf/brokgauz_efron/97761/Стригольники Стригольники // Словари и энциклопедии на Академике]
 +
* [http://www.sedmitza.ru/lib/text/3242052/ Алексеев А. И. Стригольники: Обзор источников.]
 +
* [http://www.drevnyaya.ru/vyp/stat/s4_18_2.pdf Алексеев А. И. К изучению ереси стригольников // Древняя Русь. Вопросы медиевистики. 2004. № 4(18). С. 22-34. (.pdf)]
  
 
[[Kategorija:Kristietība]]
 
[[Kategorija:Kristietība]]
 
[[Kategorija:Herēzes]]
 
[[Kategorija:Herēzes]]

Pašreizējā versija, 2013. gada 14. oktobris, plkst. 11.31

Strigoļņiki jeb apcirptie (an. strigolniki, kr. cтригольники - no "стригать" = "cirpt", iespējams no tā, ka stājoties klosterī, jaunais mūks tika "apcirpts") - herēze pareizticībā, kura piekritēji noliedza svēto vakarēdienu, mirušo apstāvēšanu, dvēseles aizlūgumu, Baznīcas īpašuma tiesības, Baznīcas hierarhiju un klēra īpašo statusu, aicināja atgriezties pie vienkāršības un vienlīdzības, postulēja, ka sludināt un mācīt var jebkurš ticībā izcils ticīgais. Veidoja savas kopienas, kuru vadītājus un sludinātājus izvirzīja no pašu vidus.

Mācība radās XIV gs. Novgorodā un Pleskavā, kur to sāka sludināt kāds diakons Ņikita un "vienkāršs cilvēks" Karps. Pēc kāda laika tā tika kvalificēta kā herēze, un 1375. gadā kustības līderus Novgorodā sodīja ar nāvi, no tilta sasietus iemetot Volhovas upē. Neraugoties uz to, strigoļņiku mācības ietekme konstatējama daudzās citās vēlēkās herēzēs, piemēram, žīdotāju u.c. mācībās..

Literatūra par šo tēmu

  • Viduslaiku vēsture. 2. daļa. Metodisks līdzeklis. / red. Grasmane I. - Mācību apgāds: Rīga, 1996. - 130 lpp. ISBN 99845-14-5

  • Алексеев А. И. Ересь стригольников: вольнодумцы или колдуны? (этимологический аспект) // Исследования по русской истории. Сборник статей к 65-летию профессора Фроянова И. Я. / Отв. ред. Пузанов В. В. — СПб.-Ижевск: Издательство Удмуртского университета, 2001. С. 184-195.
  • Алексеев А. И. О стригольничестве // Прошлое Новгорода и Новгородской земли. — Новгород: 1996. С. 54-58.
  • Казакова Н. А. Новгородско-псковская ересь стригольников XIV—XV вв. // Антифеодальные еретические движения на Руси XIV— начала XVI века. — М.-Л., 1955. С. 7-73.
  • Печников М. В. Доктрина стригольников: опыт реконструкции // Russia mediaevalis. Tomus X, 1. Munchen, 2001. С. 107-125.
  • Печников М. В. Новгородско-псковское движение стригольников XIV—XV веков. Автореф. дисс…. канд. ист. наук. М., 2001. 21 с.
  • Попов Н. П. Памятники литературы стригольников // Исторические записки. 1940. № 7.
  • Поппэ А. В. Еще раз о названии новгородско-псковских еретиков стригольниками // Культура Древней Руси. — М., 1966. С. 207.

Resursi internetā par šo tēmu