Atšķirības starp "Brīvās mākslas" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
 
(5 starpversijas, ko mainījis viens dalībnieks, nav parādītas)
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Brīvās mākslas''' (lat. ''septem artes liberales'') - gramatika, retorika, dialektika (trīvijs), aritmētika, ģeometrija, mūzika un astronomija (kvadrīvijs). Tās bija "brīvas", salīdzinājumā ar t.s. ''artes mechanicae'' jeb ''artes vulgares'' - septiņām praktiskajām mākslām: aušanu, ieroču kalšanu, būvniecību, kuģošanu, medīšanu, dziedāšanu un aktiermākslu.
+
'''Septiņas brīvās mākslas''' (lat. ''septem artes liberales'') - gramatika, retorika, dialektika (trīvijs), aritmētika, ģeometrija, mūzika un astronomija (kvadrīvijs). Tās bija "brīvas", domātas prieka gūšanai un brīvā laika izmantošanai, pretēji t.s. ''artes mechanicae'' jeb ''artes vulgares'' - septiņām praktiskajām mākslām: aušanai, ieroču kalšanai, arhitektūrai, kuģošanai, medībām, dziedāšanai un aktiermākslai. Ja [[vergs]] rūpējas par materiālo labumu vairošanu un praktiski noderīgām prasmēm, tad brīvais – par sevis pilnveidošanu un prieka gūšanu kultūrā.
  
Iemesls, kādēļ antīkajā pasaulē radās šāds apzīmējums, bija saistīts ar brīvo pilsoņu pienākumiem. Brīvo mākslu apgūšanas mērķis bija sagatavot cilvēku savas brīvības pilnvērtīgam pielietojumam, turklāt tā, lai tas dotu maksimālu labumu sabiedrībai. Pilsoņa pienākumi iezīmēja atšķirību starp brīvu cilvēku un [[Vergs|vergu]]. Ja vergs rūpējas par materiālo labumu vairošanu un ienākumiem, tad brīvais pilsonis – par sabiedriskā labuma pieaugumu. Līdz ar to no vergiem tika prasīta dažādu amatu prasme, turpretim brīvajiem pilsoņiem bija jāprot radīt ko jaunu, kritiski domāt, precīzi un virtuozi lietot valodu, labi argumentēt un prast pārliecināt vairākumu par savu taisnību.
+
T.s. ''daiļās mākslas'' (fr. ''beaux-arts'') bija tas, ko mūsdienās saprot ar mākslu kā estētiski kulturālu praksi. Tās no ''artes mechanicae'' tika atdalītas 18. gs.: gleznošana, tēlniecība, deja, izpildmūzika, poēzija, arhitektūra un retorika. Šajā laikā rodas apzīmējums ''belles lettres'' - beletristika, - daiļliteratūra kā pretstats zinātniskajai literatūrai (kuru apguva universitātēs kā ''universitas litterarum'', jeb zinātņu kopumu).
 
 
T.s. ''daiļās mākslas'' (fr. ''beaux-arts'') bija tas, ko mūsdienās saprot ar mākslu kā estētiski kulturālu praksi. Tās no ''artes mechanicae'' tika atdalītas 18. gs.: gleznošana, tēlniecība, deja, mūzika, poēzija, arhitektūra un retorika. Šajā laikā rodas apzīmējums ''belles lettres'' - beletristika, - daiļliteratūra kā pretstats zinātniskajai literatūrai (kuru apguva universitātēs kā ''universitas litterarum'', jeb zinātņu kopumu).
 
  
 
[[Kategorija:Izglītība]]
 
[[Kategorija:Izglītība]]

Pašreizējā versija, 2023. gada 11. februāris, plkst. 21.46

Septiņas brīvās mākslas (lat. septem artes liberales) - gramatika, retorika, dialektika (trīvijs), aritmētika, ģeometrija, mūzika un astronomija (kvadrīvijs). Tās bija "brīvas", domātas prieka gūšanai un brīvā laika izmantošanai, pretēji t.s. artes mechanicae jeb artes vulgares - septiņām praktiskajām mākslām: aušanai, ieroču kalšanai, arhitektūrai, kuģošanai, medībām, dziedāšanai un aktiermākslai. Ja vergs rūpējas par materiālo labumu vairošanu un praktiski noderīgām prasmēm, tad brīvais – par sevis pilnveidošanu un prieka gūšanu kultūrā.

T.s. daiļās mākslas (fr. beaux-arts) bija tas, ko mūsdienās saprot ar mākslu kā estētiski kulturālu praksi. Tās no artes mechanicae tika atdalītas 18. gs.: gleznošana, tēlniecība, deja, izpildmūzika, poēzija, arhitektūra un retorika. Šajā laikā rodas apzīmējums belles lettres - beletristika, - daiļliteratūra kā pretstats zinātniskajai literatūrai (kuru apguva universitātēs kā universitas litterarum, jeb zinātņu kopumu).