Atšķirības starp "Cji" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m (Resursi internetā par šo tēmu)
m
 
(5 starpversijas, ko mainījis viens dalībnieks, nav parādītas)
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Cji''' jeb '''juaņcji''' (trad.ķīn. 氣, vienk.ķīn. 气, piņj. ''qì'') – senķīniešu natūrfilosofijas pamatjēdziens, kura sākotnējā nozīme bija: „gaiss“, „tvaiks“, „dvaša“, bet attīstoties filosofiskajai domai ar "ci" sāka apzīmēt pirmmatēriju, „dzīvības spēku“ utt. (Analogs sengrieķu [[pneuma]], ''πνεῦμα'', senindiešu [[prana]] u.c.) Saskaņā ar senākajiem priekšstatiem, pasauli veidoja ''ci'' – pirmmatērijas, - kuras vieglā un tīrā daļa (''janci'') cēlās augšup un izveidoja debesis, bet smagā daļa (''iņci'') grima lejup un izveidoja zemi. Bez tam bija arī 5 ''ci'' jeb pamatstihijas: uguns, ūdens, koks, metāls un zeme, kas, mainoties gadalaikiem, uzplaukst, iet bojā pārejet viena otrā un atkal uzplaukst, tā veidojot pasauli un tajā notiekošos dabas procesus.
+
'''Cji''' (trad.ķīn. 氣, vienk.ķīn. 气, piņj. ''qì'') – senķīniešu natūrfilosofijas pamatjēdziens, kura sākotnējā nozīme bija: „gaiss“, „tvaiks“, „dvaša“, bet attīstoties filosofiskajai domai ar "cji" sāka apzīmēt pirmmatēriju, „dzīvības spēku“ utt. (Analogs sengrieķu [[pneuma]], ''πνεῦμα'', senindiešu [[prana]] u.c.) Saskaņā ar senākajiem priekšstatiem, pasauli veidoja ''cji'' – pirmmatērijas, - kuras vieglā un tīrā daļa (''jancji'') cēlās augšup un izveidoja debesis, bet smagā daļa (''iņcji'') grima lejup un izveidoja zemi. Bez tam bija arī 5 ''cji'' jeb pamatstihijas: uguns, ūdens, koks, metāls un zeme, kas, mainoties gadalaikiem, uzplaukst, iet bojā pārejet viena otrā un atkal uzplaukst, tā veidojot pasauli un tajā notiekošos dabas procesus.
  
 
== Literatūra par šo tēmu ==
 
== Literatūra par šo tēmu ==
  
Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 59. lpp.
+
* Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 59. lpp.
 +
----
 +
* Wright T.,; Eisenberg D., Encounters with Qi: Exploring Chinese medicine. - Norton, New York, 1995; ISBN 0393312135
 +
* Porkert M., The theoretical foundations of Chinese medicine: Systems of correspondence. - MIT Press, Cambridge, 1974; ISBN 0-262-16058-7
 +
----
 +
* Kubny M., Qi - Lebenskraftkonzepte in China. - Heidelberg, 1995, ISBN 3-7760-1492-X
 +
* Williams T., Was das Qi zum Fließen bringt. - Braunschweig, 1996, ISBN 3-591-08382-8
 +
* Zauner-Dungl. Ist Qi Gong zur Prävention Idiopathischer Wirbelsäulenstörungen geeignet? // Wien Medicine Wochenschr, Springer-Verlag, 2004, 154/23–24: S. 564–567.
  
 
== Resursi internetā par šo tēmu ==
 
== Resursi internetā par šo tēmu ==
10. rindiņa: 17. rindiņa:
 
* [http://www.literati-tradition.com/qi_breath.html Bing YeYoung. A Philosophical and Cultural Interpretation of Qi.]
 
* [http://www.literati-tradition.com/qi_breath.html Bing YeYoung. A Philosophical and Cultural Interpretation of Qi.]
  
[[Kategorija:Filosofija]]
+
[[Kategorija:Filosofijas vēsture]]

Pašreizējā versija, 2010. gada 29. oktobris, plkst. 10.09

Cji (trad.ķīn. 氣, vienk.ķīn. 气, piņj. ) – senķīniešu natūrfilosofijas pamatjēdziens, kura sākotnējā nozīme bija: „gaiss“, „tvaiks“, „dvaša“, bet attīstoties filosofiskajai domai ar "cji" sāka apzīmēt pirmmatēriju, „dzīvības spēku“ utt. (Analogs sengrieķu pneuma, πνεῦμα, senindiešu prana u.c.) Saskaņā ar senākajiem priekšstatiem, pasauli veidoja cji – pirmmatērijas, - kuras vieglā un tīrā daļa (jancji) cēlās augšup un izveidoja debesis, bet smagā daļa (iņcji) grima lejup un izveidoja zemi. Bez tam bija arī 5 cji jeb pamatstihijas: uguns, ūdens, koks, metāls un zeme, kas, mainoties gadalaikiem, uzplaukst, iet bojā pārejet viena otrā un atkal uzplaukst, tā veidojot pasauli un tajā notiekošos dabas procesus.

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 59. lpp.

  • Wright T.,; Eisenberg D., Encounters with Qi: Exploring Chinese medicine. - Norton, New York, 1995; ISBN 0393312135
  • Porkert M., The theoretical foundations of Chinese medicine: Systems of correspondence. - MIT Press, Cambridge, 1974; ISBN 0-262-16058-7

  • Kubny M., Qi - Lebenskraftkonzepte in China. - Heidelberg, 1995, ISBN 3-7760-1492-X
  • Williams T., Was das Qi zum Fließen bringt. - Braunschweig, 1996, ISBN 3-591-08382-8
  • Zauner-Dungl. Ist Qi Gong zur Prävention Idiopathischer Wirbelsäulenstörungen geeignet? // Wien Medicine Wochenschr, Springer-Verlag, 2004, 154/23–24: S. 564–567.

Resursi internetā par šo tēmu