Atšķirības starp "Mendzi" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
 
(3 starpversijas, ko mainījis viens dalībnieks, nav parādītas)
1. rindiņa: 1. rindiņa:
 
[[Attēls:mencius.jpg|right|thumb|200px|]]
 
[[Attēls:mencius.jpg|right|thumb|200px|]]
'''Mendzi''' (trad. ķīn. 孟子, piņj. ''Mèngzǐ'', ~372.-289. g.p.m.ē.), arī '''skolotājs Mens''', '''Mens Ke''', '''Dziujs''', latinizētā variantā '''Menciuss''' – [[Konfuciānisms|filosofs konfuciānists]].
+
'''Mendzi''' (trad. ķīn. 孟子, piņj. ''Mèngzǐ'', ~372.-289. g.p.m.ē.), arī '''skolotājs Mens''', '''Mens Ke''', '''Dziujs''', latinizētā variantā '''Menciuss''' – [[Ķīniešu filosofija|filosofs]], [[Konfuciānisms|konfuciānists]].
  
 
Dzimis 372.,371. vai 389. g.p.m.ē. Cou (mūsd. Cjuifu, Šaņdunas provincē), Lu valstī. Agri zaudējis tēvu, taču māte darījusi visu, lai dēls gūtu labu pamatizglītību (pēc viņas nāves apsūdzēts paražu pārkāpšanā, jo esot mātei sarīkojis greznākas bēres, nekā tēvam). Mācījies pie [[Konfūcijs|Konfūcija]] mazdēla Dzi Si. Apceļojis virkni valstu, cenšoties kur iekārtoties par valdnieka padomdevēju, taču bez sekmēm. Aptuveni 70 gadu vecumā atmetis kā nelietderīgus mēģinājumus ar padomiem kā ietekmēt šīs pasaules varenos, mainīt ko sabiedrībā, pievērsies tikai privātajai dzīvei un filosofijai. Miris 289. vai 305. g.p.m.ē.
 
Dzimis 372.,371. vai 389. g.p.m.ē. Cou (mūsd. Cjuifu, Šaņdunas provincē), Lu valstī. Agri zaudējis tēvu, taču māte darījusi visu, lai dēls gūtu labu pamatizglītību (pēc viņas nāves apsūdzēts paražu pārkāpšanā, jo esot mātei sarīkojis greznākas bēres, nekā tēvam). Mācījies pie [[Konfūcijs|Konfūcija]] mazdēla Dzi Si. Apceļojis virkni valstu, cenšoties kur iekārtoties par valdnieka padomdevēju, taču bez sekmēm. Aptuveni 70 gadu vecumā atmetis kā nelietderīgus mēģinājumus ar padomiem kā ietekmēt šīs pasaules varenos, mainīt ko sabiedrībā, pievērsies tikai privātajai dzīvei un filosofijai. Miris 289. vai 305. g.p.m.ē.
  
Толкуя протофилософскую классику – Шу цзин («Канон писаний»), Ши цзин («Канон стихов») (см. ШИ САНЬ ЦЗИН) – и наследие Конфуция, т.е., по собственному определению, «взяв под защиту Путь-дао прежних совершенномудрых и выступив против Ян [Чжу] и Мо [Ди]», чьи «слова заполнили Поднебесную» (Мэн-цзы, III Б, 9), выработал учение, которое по определению Хань Фэя (3 в. до н.э., Хань Фэй-цзы, гл. 50), стало одной из восьми конфуцианских школ того периода.
+
Kā pats postulēja, "sācis sargāt seno gudrajo [[dao]], nostājoties pret [[Jan Džu|Janu]] un [[Mo Dzi|Mo]]", kuru vārdi "piepildījuši visu Zemdebesi", izveidoja mācību, kas kļuva par vienas no astoņām konfuciānisma skolām koncepciju. Mendzi mācība apkopota krājumā "Mendzi". Par izziņas procesa pamatu uzskatīja nevis juteklisku uztveri un sajūtas, bet gan prāta liecību. Morāle un ētika rodoties no cilvēka dabiskajām īpašībām, jo uzskatīja, ka cilvēkam esot iedzimta pozitivitāte (''sinšaņ''), kas bija jaunums [[Ķīniešu filosofija|ķīniešu filosofijā]]. Ētikas un morāles normas esot Debesu - augstākā mērķtiecīgā spēka, - dotas. Atzina, ka pastāv iedzimtas spējas un iedzimtas zināšanas. Cilvēks pēc savas dabas ir labs. Vara ir līdzeklis, ar kura palīdzību "dižais" cilvēks izpauž savu dabu attiecībās ar līdzcilvēkiem. Cilvēku jāvērtē tikai un vienīgi pēc tā personiskajām īpašībām, nevis pēc izcelsmes vai statusa: „Ja cilvēks vecs, tad vienalga, vai viņš ir no savējiem vai no svešajiem; ja cilvēks jauns, tad vienalga, vai viņš ir no savējiem vai no svešajiem" (老吾老以及人之老,幼吾幼以及人之幼). Uzsvēra tautas primaritāti un, ka sliktam valdniekam Debesis atņem "mandātu" valdīt.
 
 
Kā pats postulēja, "sācis sargāt seno gudrajo [[dao]], nostājoties pret [[Jan Džu|Janu]] un [[Mo Dzi|Mo]]", kuru vārdi "piepildījuši visu Zemdebesi", izveidoja mācību, kas kļuva par vienas no astoņām konfuciānisma skolām koncepciju. Mendzi mācība apkopota krājumā "Mendzi". Par izziņas procesa pamatu uzskatīja nevis juteklisku uztveri un sajūtas, bet gan prāta liecību. Morāle un ētika rodoties no cilvēka dabiskajām īpašībām; cilvēkam esot jau iedzimtas zināmas pozitīvas īpašības. Ētikas un morāles normas esot Debesu - augstākā mērķtiecīgā spēka, - dotas. Atzina, ka pastāv iedzimtas spējas un iedzimtas zināšanas. Cilvēks pēc savas dabas ir labs. Vara ir līdzeklis, ar kura palīdzību "dižais" cilvēks izpauž savu dabu attiecībās ar līdzcilvēkiem. Cilvēku jāvērtē tikai un vienīgi pēc tā personiskajām īpašībām, nevis pēc izcelsmes vai statusa: „Ja cilvēks vecs, tad vienalga, vai viņš ir no savējiem vai no svešajiem; ja cilvēks jauns, tad vienalga, vai viņš ir no savējiem vai no svešajiem" (老吾老以及人之老,幼吾幼以及人之幼). Uzsvēra tautas primaritāti un, ka sliktam valdniekam Debesis atņem "mandātu" valdīt.
 
  
 
== Literatūra par šo tēmu ==
 
== Literatūra par šo tēmu ==

Pašreizējā versija, 2010. gada 24. oktobris, plkst. 18.52

Mencius.jpg

Mendzi (trad. ķīn. 孟子, piņj. Mèngzǐ, ~372.-289. g.p.m.ē.), arī skolotājs Mens, Mens Ke, Dziujs, latinizētā variantā Menciussfilosofs, konfuciānists.

Dzimis 372.,371. vai 389. g.p.m.ē. Cou (mūsd. Cjuifu, Šaņdunas provincē), Lu valstī. Agri zaudējis tēvu, taču māte darījusi visu, lai dēls gūtu labu pamatizglītību (pēc viņas nāves apsūdzēts paražu pārkāpšanā, jo esot mātei sarīkojis greznākas bēres, nekā tēvam). Mācījies pie Konfūcija mazdēla Dzi Si. Apceļojis virkni valstu, cenšoties kur iekārtoties par valdnieka padomdevēju, taču bez sekmēm. Aptuveni 70 gadu vecumā atmetis kā nelietderīgus mēģinājumus ar padomiem kā ietekmēt šīs pasaules varenos, mainīt ko sabiedrībā, pievērsies tikai privātajai dzīvei un filosofijai. Miris 289. vai 305. g.p.m.ē.

Kā pats postulēja, "sācis sargāt seno gudrajo dao, nostājoties pret Janu un Mo", kuru vārdi "piepildījuši visu Zemdebesi", izveidoja mācību, kas kļuva par vienas no astoņām konfuciānisma skolām koncepciju. Mendzi mācība apkopota krājumā "Mendzi". Par izziņas procesa pamatu uzskatīja nevis juteklisku uztveri un sajūtas, bet gan prāta liecību. Morāle un ētika rodoties no cilvēka dabiskajām īpašībām, jo uzskatīja, ka cilvēkam esot iedzimta pozitivitāte (sinšaņ), kas bija jaunums ķīniešu filosofijā. Ētikas un morāles normas esot Debesu - augstākā mērķtiecīgā spēka, - dotas. Atzina, ka pastāv iedzimtas spējas un iedzimtas zināšanas. Cilvēks pēc savas dabas ir labs. Vara ir līdzeklis, ar kura palīdzību "dižais" cilvēks izpauž savu dabu attiecībās ar līdzcilvēkiem. Cilvēku jāvērtē tikai un vienīgi pēc tā personiskajām īpašībām, nevis pēc izcelsmes vai statusa: „Ja cilvēks vecs, tad vienalga, vai viņš ir no savējiem vai no svešajiem; ja cilvēks jauns, tad vienalga, vai viņš ir no savējiem vai no svešajiem" (老吾老以及人之老,幼吾幼以及人之幼). Uzsvēra tautas primaritāti un, ka sliktam valdniekam Debesis atņem "mandātu" valdīt.

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 268. lpp.

  • Elman Benjamin A. From Philosophy to Philology: Intellectual and Social Aspects of Change in Late Imperial China. - MA: Council on East Asian Studies, Cambridge, 1984
  • Yearley Lee H., Mencius and Aquinas: Theories of Virtue and Conceptions of Courage (Toward a Comparative Philosophy of Religions Ser.). - State University of New York Press: Albany. 1990, pp. 280. ISBN 0-7914-0432-3
  • Van Norden Bryan. Mencius and Augustine on Evil: A Test Case for Comparative Philosophy. // Two Roads to Wisdom? Chinese and Analytic Philosophical Traditions. / ed. Bo Mou - Open Court: Chicago, 2001. P. 360.
  • Mencius: Contexts and Interpretations. / Edited by Alan K. L. Chan. - University of Hawai'i Press: Honolulu, 2002. Pp. vii + 328
  • Chandler Marthe. Meno and Mencius: two philosophical dramas. // Philosophy East and West - Volume 53, Number 3, July 2003, pp. 367–398
  • The Works of Mencius. - James Legge: Clarendon, 1985

  • Философский словарь / Под ред. И.Т. Фролова. - Политиздат: Москва, 1981. - 445 с.
  • Попов П.С. Китайский философ Мэн-цзы. - Москва, 1998
  • Классическое конфуцианство: переводы, статьи, комментарии А.Мартынова и И.Зограф, т. 2. - СПб./Москва, 2000
  • Мэн-цзы (Избранные места) / Пер.Л.И. Думана // Древнекитайская философия: Собрание текстов в двух томах. Т.1. - Мысль: Москва,1972
  • Мэн-цзы. / Пер. В.С.Колоколова. - СПб, 1999
  • Мэн-цзы / Предисл. Л.Н.Меньшикова. Пер. с китайского, указ. В.С.Колоколова / Под. ред. Л.Н.Меньшикова. - Петербургское Востоковедение: СПб., 1999. 272 с.
  • Ломанов А.В. О концепции разделения труда в учении Мэн-цзы. // Девятнадцатая научная конференция "Общество и государство в Китае" Часть I. Москва, 1988. c. 104-106.
  • Классическое конфуцианство / Переводы, статьи, коммент. А.Мартынова и Зограф. Т.2. - СПб./Москва, 2000. c. 7-140.
  • Дёмин Р.Н. Мэн-цзы о природе речений и Аполлон как бог-диалектик. // Материалы конференции «Россия - Восток-Запад: компаративные проблемы современной философии». СПб., 2004. с. 66-71.
  • Майоров В.М. Кратко аннотированная библиография переводов "Мэн-цзы" на европейские языки: 1592-2004. // Восток-Запад.Историко-литературный альманах 2003-2004. / Под редакцией акад.В.С.Мясникова. - Москва, 2005. c. 275-288.

Resursi internetā par šo tēmu