Atšķirības starp "Maimonids" versijām
m |
m |
||
1. rindiņa: | 1. rindiņa: | ||
[[Attēls:Maimonides.jpg|right|thumb|200px|]] | [[Attēls:Maimonides.jpg|right|thumb|200px|]] | ||
− | '''Maimonids''' (lat. ''Maimonides'', ivr. רבי משה בן מיימון, ar. موسي ابن ميمون), pilnā vārdā '''Mozus ben Maimuns''' jeb '''Rambams''' (1135.- | + | '''Maimonids''' (lat. ''Maimonides'', ivr. רבי משה בן מיימון, ar. موسي ابن ميمون), pilnā vārdā '''Mozus ben Maimuns''' jeb '''Rambams''' (1135.-1203.) - ārsts, [[Jūdaisms|jūdaisma]] teologs, domātājs. |
− | Dzimis 1135. gada 30. martā (4895. gada 14. nisanā) Kordovā (''Córdoba''), [[Dajans|dajana]] Maimuna ben Jozefa Ovadas (ibn Abdallas) ģimenē. Pēc tam, kad 1148. gadā Kordovu iekaroja [[Almohadu kalifāts]], ģimene 10 gadus miitinājusies dažādās pilsētās Pireneju pussalas dienvidos, līdz | + | Dzimis 1135. gada 30. martā (4895. gada 14. nisanā) Kordovā (''Córdoba''), [[Dajans|dajana]] Maimuna ben Jozefa Ovadas (ibn Abdallas) ģimenē. Pēc tam, kad 1148. gadā Kordovu iekaroja [[Almohadu kalifāts]], ģimene 10 gadus miitinājusies dažādās pilsētās Pireneju pussalas dienvidos un Ziemeļāfrikā, līdz 1159. gadā apmetās uz pastāvīgu dzīvi Fesā (''Fès''), Ziemeļāfrikā (mūsdienu Maroka). Tur Mozus studēja vietējā Al-Karauinas universitātē. 1162. gadā sarakstīja savu "Vēstījumu par ticības noliegšanu" (''Igeret ha-Shmad''). 1164. gadā ģimene pārcēlās uz dzīvi Akonā, [[Palestīna|Palestīnā]], kur tēvs pievērsās tranzīttirdzniecībai starp [[Senā Indija|Indiju]] un Eiropu. 1165. gadā Mozus pabeidza komentārus [[Mišna]]i, gūstot ievērību jūdaisma teologu aprindās. 1166. gadā ģimene pārcēlās dzīvi Aleksandrijā (tur nomira tēvs), kur 1169. gadā Mozus sarakstīja "Vēstule Jemenai" (Igeret Teiman''). 1171. gadā viņš kļuva par [[Sultāns|sultāna]] Salaha ad Dīna [[Vezīrs|vezīra]] al Fadila galma ārstu, bet 1177. gadā tika ievēlēts par vietējās jūdaisma kopienas [[Rabīns|rabīnu]]. Šajā laikā pabeidza savu 14 sējumu darbu "Toras atkārtošana" (''mishne Tora''). Savus darbus rakstīja arābiski. 1186. piedzima Mozus dēls Ābrams. Šajā laikā Mozus pabeidza savu zināmāko darbu "Svārstīgo skolotājs" (''More Nevuhim''), kas tika pārtulkots latīniski un strauji kļuva populārs Eiropā, ļoti ietekmējot vēlīnās [[sholastika]]s mācību. Miris 1203. gada 26. decembrī (4964. gada 20. tevetā). |
− | Viņa mācības pamatā ir jūdaisma teoloģijas un [[Aristotels|Aristotela]] mācības sintēze. Alegoriski traktēdams [[Tora|Toru]] un atsevišķus jūdaisma dogmātus, Maimonids mēģināja ticību apvienot ar filosofiju. Saskaņā ar viņa izziņas teoriju, cilvēka domāšanas mērķis ir augstākās patiesības racionāls pamatojums | + | Viņa mācības pamatā ir jūdaisma teoloģijas un [[Aristotels|Aristotela]] mācības sintēze. Alegoriski traktēdams [[Tora|Toru]] un atsevišķus jūdaisma dogmātus, Maimonids mēģināja ticību apvienot ar filosofiju. Saskaņā ar viņa izziņas teoriju, cilvēka domāšanas mērķis ir augstākās patiesības racionāls pamatojums. |
== Literatūra par šo tēmu == | == Literatūra par šo tēmu == | ||
20. rindiņa: | 20. rindiņa: | ||
* [http://www.eleven.co.il/article/12576 Маймонид - Электронная еврейская энциклопедия] | * [http://www.eleven.co.il/article/12576 Маймонид - Электронная еврейская энциклопедия] | ||
+ | * [http://www.RambamInRussian.org/ РАМБАМ: Рабби Мойше Бен Маймон - Маймонид (1135 г. – 1204 г.)] | ||
+ | * [http://www.jewish.ru/tradition/classics/personalities/2005/05/news994220730.php РаМБаМ] | ||
* [http://www.machanaim.org/philosof/in_more.htm Рабби Моше бен Маймон (Рамбам). Путеводитель растеряных.] | * [http://www.machanaim.org/philosof/in_more.htm Рабби Моше бен Маймон (Рамбам). Путеводитель растеряных.] | ||
+ | * [http://www.machanaim.org/ustntora/e_antal/rambam.htm Рабейну Моше бен Маймон (РаМбаМ). Второзаконие. Законы относительно идолопоклонства (глава 1). Толкование к Мишне. Предисловие к главе "Хелек".] | ||
+ | * [http://toldot.ru/tora/articles/articles_766.html?template=83 Раби Моше бен Маймон (Рамбам). Тшува. Законы раскаяния.] | ||
+ | * [http://toldot.ru/tora/articles/articles_411.html?template=83 Раби Моше бен Маймон (Рамбам). Послание в Йемен, или Врата Надежды. ч. 1] | ||
+ | * [http://toldot.ru/tora/articles/articles_413.html?template=83 Раби Моше бен Маймон (Рамбам). Послание в Йемен, или Врата Надежды. ч. 2] | ||
[[Kategorija:M]] | [[Kategorija:M]] |
Versija, kas saglabāta 2010. gada 24. maijs, plkst. 10.40
Maimonids (lat. Maimonides, ivr. רבי משה בן מיימון, ar. موسي ابن ميمون), pilnā vārdā Mozus ben Maimuns jeb Rambams (1135.-1203.) - ārsts, jūdaisma teologs, domātājs.
Dzimis 1135. gada 30. martā (4895. gada 14. nisanā) Kordovā (Córdoba), dajana Maimuna ben Jozefa Ovadas (ibn Abdallas) ģimenē. Pēc tam, kad 1148. gadā Kordovu iekaroja Almohadu kalifāts, ģimene 10 gadus miitinājusies dažādās pilsētās Pireneju pussalas dienvidos un Ziemeļāfrikā, līdz 1159. gadā apmetās uz pastāvīgu dzīvi Fesā (Fès), Ziemeļāfrikā (mūsdienu Maroka). Tur Mozus studēja vietējā Al-Karauinas universitātē. 1162. gadā sarakstīja savu "Vēstījumu par ticības noliegšanu" (Igeret ha-Shmad). 1164. gadā ģimene pārcēlās uz dzīvi Akonā, Palestīnā, kur tēvs pievērsās tranzīttirdzniecībai starp Indiju un Eiropu. 1165. gadā Mozus pabeidza komentārus Mišnai, gūstot ievērību jūdaisma teologu aprindās. 1166. gadā ģimene pārcēlās dzīvi Aleksandrijā (tur nomira tēvs), kur 1169. gadā Mozus sarakstīja "Vēstule Jemenai" (Igeret Teiman). 1171. gadā viņš kļuva par sultāna Salaha ad Dīna vezīra al Fadila galma ārstu, bet 1177. gadā tika ievēlēts par vietējās jūdaisma kopienas rabīnu. Šajā laikā pabeidza savu 14 sējumu darbu "Toras atkārtošana" (mishne Tora). Savus darbus rakstīja arābiski. 1186. piedzima Mozus dēls Ābrams. Šajā laikā Mozus pabeidza savu zināmāko darbu "Svārstīgo skolotājs" (More Nevuhim), kas tika pārtulkots latīniski un strauji kļuva populārs Eiropā, ļoti ietekmējot vēlīnās sholastikas mācību. Miris 1203. gada 26. decembrī (4964. gada 20. tevetā).
Viņa mācības pamatā ir jūdaisma teoloģijas un Aristotela mācības sintēze. Alegoriski traktēdams Toru un atsevišķus jūdaisma dogmātus, Maimonids mēģināja ticību apvienot ar filosofiju. Saskaņā ar viņa izziņas teoriju, cilvēka domāšanas mērķis ir augstākās patiesības racionāls pamatojums.
Literatūra par šo tēmu
- Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 252. lpp.
- A Maimonides Reader. / Ed. Isadore Twersky. - Behrman House: West Orange N.J., 1972
- Рабби Моше бен Маймон (Рамбам). Путеводитель растерянных. / Пер. и коммент. М. А. Шнейдера. - Гешарим: Иерусалим; Мосты культуры: Москва, 2003
- Моше Бен Маймон, книга первая. - Аркадий Барановский: Москва, 2006
- Моше Бен Маймон, книга вторая. - Аркадий Барановский: Москва, 2008
- Сират К. История средневековой еврейской философии. - Гешарим: Иерусалим; Мосты культуры: Москва, 2003
Resursi internetā par šo tēmu
- Маймонид - Электронная еврейская энциклопедия
- РАМБАМ: Рабби Мойше Бен Маймон - Маймонид (1135 г. – 1204 г.)
- РаМБаМ
- Рабби Моше бен Маймон (Рамбам). Путеводитель растеряных.
- Рабейну Моше бен Маймон (РаМбаМ). Второзаконие. Законы относительно идолопоклонства (глава 1). Толкование к Мишне. Предисловие к главе "Хелек".
- Раби Моше бен Маймон (Рамбам). Тшува. Законы раскаяния.
- Раби Моше бен Маймон (Рамбам). Послание в Йемен, или Врата Надежды. ч. 1
- Раби Моше бен Маймон (Рамбам). Послание в Йемен, или Врата Надежды. ч. 2