Bonaventura Džovanni Fidanca

No ''Vēsture''
Versija 2009. gada 19. marts, plkst. 12.32, kādu to atstāja Buks Artis (Diskusija | devums) (Resursi internetā par šo tēmu)
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt

Sv. Bonevantura no Bonaredžio jeb Džovanni di Fidanza (San Bonaventura da Bagnoregio, dzimis kā Giovanni Fidanza, ~1221.-1274.) – teologs, filosofs sholasts, Baznīcas Tēvs, franciskāņu ordeņa ģenerālministrs, Jorkas arhibīskaps (angl. Archbishop of York, 1265.–1266.), Albanas bīskaps (1273.–1274.). Dzimis ap 1221. gadu Bonaredžio (it. Civita di Bagnoregio), Lacijā (Lazio, mūsdienu Itālija). 1243. gadā iestājies franciskāņu klosterī un pieņēma vārdu "Bonaventura". Nosūtīts uz studijām Parīzē, kur pēc universitātes absolvēšanas palika strādāt kā mācību spēks. 1257. gadā ievēlēts par franciskāņu ģenerālministru (it. Ministro generale dell' Ordine francescano). 1273. gadā pāvests Gregors X iesvētīja Bonaventuru par Albanas bīskapu (it. vescovo di Albano) un iecēla par Ostijas kardinālu. Miris 1274. gada 15. jūlijā Lionā, kur Bonaventūra piedalījās vispārējā Baznīcas koncilā (fr. IIe concile de Lyon). Tika svinīgi apbedīts, klātesot visiem augstākajiem Baznīcas hierarhiem.

Savās idejās sekoja Sv. Augustīna idejām, atzina Kenterberijas Anselma izvirzīto ontoloģisko Dieva esamības pierādījumu. Par izziņas augstāko pakāpi uzskatīja ekstātisku kontemplāciju, kurā cilvēks saplūst ar Dievu. Diskusijās par universālijām ieņēma reālisma pozīcijas. Nepieļāva iespēju, ka Aristoteļa mācību varētu savienot ar kristietības ideju, uzskatot tās pamatus tomēr par pagāniskiem. Savos darbos (piem. "Itinerarium mentis in Deum", "Reductio artium in theologiam" u.c.) postulēja, ka augstākā filosofijas pakāpe ir teoloģija.

1482. gada 14. aprīlī kanonizēts, 1587. gadā izsludināts par vienu Baznīcas Tēviem. Viņa vārdā pasaulē nosauktas daudzas augstskolas, skolas, kopienas (piemēram: St. Bonaventure University, Saint Bonaventure High School, St. Bonaventure Parish School, St. Bonaventure Parish Community, Saint Bonaventures School and Technology College, Saint Bonaventure Catholic Community u.c.).

Literatūra

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 53. lpp.

  • Bonaventure. - Paulist Press, Mahwah, New Jersey, 1978; ISBN 0-8091-2121-2
  • Bougerol Jacques Guy. Saint Bonaventure. Études sur les sources de sa pensée. - Variorum Reprints, Northampton, 1989

  • Hattrup Dieter. Ekstatik der Geschichte. Die Entwicklung der christologischen Erkenntnistheorie Bonaventuras. - Schöningh, Paderborn, 1993; ISBN 3-506-76273-7
  • Joseph Ratzinger. Die Geschichtstheologie des heiligen Bonaventura. - Schnell & Steiner, München, 1959
  • Gilson Étienne. Die Philosophie des hl. Bonaventura, 2. Aufl. - WBG, Darmstadt, 1960
  • Hemmerle Klaus. Theologie als Nachfolge. Bonaventura, ein Weg für heute. - Herder, Freiburg im Breisgau, 1975; ISBN 3-451-17183-X
  • Hermann Schalück. Armut und Heil. Eine Untersuchung über den Armutsgedanken in der Theologie Bonaventuras. - 1971, ISBN 3506794140
  • Bonaventura. Studien zu seiner Wirkungsgeschichte. Referate des Bonaventura-Kongresses vom 10.-12. September 1974 in Münster/Westfalen. - Dietrich-Coelde, Münster, 1976
  • Dieter Hattrup. Bonaventura zwischen Mystik und Mystifikation. Wer ist der Autor von De Reductione? // ThGl 87 (1997) S. 541-562.
  • Gaß F. Nitzsch. Bonaventura, Johannes Fidanza. / Realencyklopädie für protestantische Theologie und Kirche (RE). 3. Auflage. Band 3 - Hinrichs, Leipzig, 1897, S. 282–287.

  • Étienne Gilson. La philosophie de saint Bonaventure. - Vrin, Paris, 1953
  • Joseph Ratzinger. La théologie de l'histoire de saint Bonaventure. - PUF, Paris, 1988
  • Marianne Schlosser. Saint Bonaventure, la joie d'approcher Dieu, traduction de l'allemand par J. Gréal. - Cerf et Editions franciscaines, Paris, 2006
  • Emmanuel Falque. Saint Bonaventure ou l'entrée de Dieu en théologie, éditions. - Vrin, Paris, 2000

Resursi internetā par šo tēmu