Atšķirības starp "Zoroastrisms" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
(jauns šķirklis)
 
m
1. rindiņa: 1. rindiņa:
 
'''Zoroastrisms''' - VII gs. p.m.ē. izveidojusies duālistiska seno irāņu reliģija, kuras izveidošanu piedēvē mītiskajam pravietim [[Zaratustra]]m. Pamatā ir mācība par pastāvīgo cīņu, kas pasaulē norisinās starp diviem pretējiem pamatprincipiem: labo, ko personificē gaišā dievība [[Ahuramazda]], un ļauno, kuru personificē tumšā dievība [[Anhra-Mainja]].
 
'''Zoroastrisms''' - VII gs. p.m.ē. izveidojusies duālistiska seno irāņu reliģija, kuras izveidošanu piedēvē mītiskajam pravietim [[Zaratustra]]m. Pamatā ir mācība par pastāvīgo cīņu, kas pasaulē norisinās starp diviem pretējiem pamatprincipiem: labo, ko personificē gaišā dievība [[Ahuramazda]], un ļauno, kuru personificē tumšā dievība [[Anhra-Mainja]].
 +
 +
Ir [[Eshatoloģija|eshatoloģiskas]] idejas par pasaules galu, par atmaksu pēc nāves, pastaro tiesu, mirušo augšāmcelšanos, ka jaunava dzemdēs nākamo pestītāju kas, acīmredzot, visai stipri ietekmēja [[Jūdaisms|jūdaismu]] un [[Kristietība|kristietību]].
 +
 +
Mūsdienās zoroastrisms pastāv kā "parsisms", kurā līdzās senākajām duālistiskajām idejām attīstījies priekšstats par vienīgo visuvareno Dievu.
 +
 +
== Literatūra par šo tēmu ==
 +
 +
* Zombarts Verners // Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 456. lpp.
  
 
[[Kategorija:Zoroastrisms]]
 
[[Kategorija:Zoroastrisms]]

Versija, kas saglabāta 2011. gada 30. septembris, plkst. 14.15

Zoroastrisms - VII gs. p.m.ē. izveidojusies duālistiska seno irāņu reliģija, kuras izveidošanu piedēvē mītiskajam pravietim Zaratustram. Pamatā ir mācība par pastāvīgo cīņu, kas pasaulē norisinās starp diviem pretējiem pamatprincipiem: labo, ko personificē gaišā dievība Ahuramazda, un ļauno, kuru personificē tumšā dievība Anhra-Mainja.

Ir eshatoloģiskas idejas par pasaules galu, par atmaksu pēc nāves, pastaro tiesu, mirušo augšāmcelšanos, ka jaunava dzemdēs nākamo pestītāju kas, acīmredzot, visai stipri ietekmēja jūdaismu un kristietību.

Mūsdienās zoroastrisms pastāv kā "parsisms", kurā līdzās senākajām duālistiskajām idejām attīstījies priekšstats par vienīgo visuvareno Dievu.

Literatūra par šo tēmu

  • Zombarts Verners // Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 456. lpp.