Atšķirības starp "Hazāru kaganāts" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
10. rindiņa: 10. rindiņa:
 
'''Hazāru kaganāts''' (tj. ''Hazar Kağanlığı'', an. ''Khazar Khaganate, Khazar Kingdom, Kingdom of Khazaria, Khazar Empire'', vc. ''Königreich der Chasaren, chasarische Königtum, Chasarische Khaganat'', kr. ''Хазарский каганат'') jeb '''Hazārija''' (an. ''Khazaria'', kr. ''Хазария'') - [[Tjurki|tjurku]] valodu grupas cilšu valstisks veidojums VII-X gs. Ziemeļkaukāza stepēs un Volgas lejtecē.  
 
'''Hazāru kaganāts''' (tj. ''Hazar Kağanlığı'', an. ''Khazar Khaganate, Khazar Kingdom, Kingdom of Khazaria, Khazar Empire'', vc. ''Königreich der Chasaren, chasarische Königtum, Chasarische Khaganat'', kr. ''Хазарский каганат'') jeb '''Hazārija''' (an. ''Khazaria'', kr. ''Хазария'') - [[Tjurki|tjurku]] valodu grupas cilšu valstisks veidojums VII-X gs. Ziemeļkaukāza stepēs un Volgas lejtecē.  
  
Izveidojās 670. gados Ziemeļkaukāza priekškalnēs (mūsd. Dagestānas līdzenums) un Kaspijas jūras rietumu piekrastē pēc [[Tjurku kaganāts|Tjurku kaganāta]] sabrukuma un savienībā ar alāniem uzvaras pār [[Bulgāru haniste|Bulgāru hanisti]]. Īsā laikā kļuva par militāri spēcīgāko valstisko veidojumu reģionā, pakļāva Krimas pussalu un Volgas lejteci, kur VIII gs. tika uzcelta galvaspilsēta Itila, turpmākajos gadu desmitos turpināja ekspansiju, pakļaujot savai varai zemes no Dņepras ziemeļrietumos, Donavas grīvas rietumos, Talasas dienvidos un Arāla jūras austrumos. Vairākos karos apturēja arābu virzīšanos uz ziemeļiem un IX gs. nostiprinājās kā lielākais militāri politiskais spēks reģionā. Klasiska agrīnā monarhija ([[Kagans|kagana]] vara mantojama). Pavalstnieki bija gan musulmaņi, gan kristieši, gan šamanisti, bet pašu hazāru reliģija bija [[jūdaisms]]. Sabiedrība tradicionāli dalījās divās daļās, vienkāršajās dzimtās un labdzimušajās dzimtās, jeb "melnajā kaulā" un "baltajā kaulā". T.s. "melnie hazāri" jeb ''kara hazar'' - bija stepes nomadi lopkopji (attiecīgi, visai nabadzīgs arheoloģiskais materiāls). Valdošā elite - t.s. "baltie hazāri" jeb ''khalis hazar'' - šauri specializējusies uz karadarbību un tirdzniecību. Valsts kontrolētās teritorijas hazāri neapdzīvoja kompakti, bet gan lielās kolonijās startēģiski svarīgākajos punktos.
+
Valstiskuma aizmetņi hazāriem sākās VI gs., kad tie izveidoja visai kompaktu savienību Ziemeļkaukāza priekškalnēs (mūsd. Dagestānas līdzenums) un Kaspijas jūras rietumu piekrastē, bet 590. gadu sākumā to vadoni ([[jagbu]]), [[Tjurku kaganāts|Tjurku kaganāta]] vasali, dažos avotos jau dēvē par valdnieku vai [[jadžordu]]. Pēc Tjurku kaganāta sabrukuma hazāru valdnieki jau kļuva suverēni un sāka dēvēties par [[Kagans|kaganiem]] (saglabājot arī titulu jagbu). Galvaspilsēta Balančara Kaspijas jūras krastā, vēlāk Atila Volgas upes (Itilas) grīvā.
  
Kontrolēja [[Zīda ceļš|Zīda ceļa]] ziemeļrietumu posmu, kur muita līdz ar kara laupījumu un mesliem veidoja ienākumu lauvas tiesu. Amatniecība vairāk specializēta pirmās nepieciešamības preču ražošanu, jo luksusa preces nodrošināja tirdzniecība, lauksaimniecības zona ap pilsētām - augļu un vīnogulāju audzēšanu, vīna darīšanu -, taču lauksaimniecības īpatsvars ekonomikā bija visai nenozīmīgs. Armiju veidoja smagi bruņoto balto hazāru karadraudze un tjurku algotņu kavalērija. Konkrētas valsts robežas mūsdienu izpratnē nebija - bija teritorijas, kas atzina hazāru valdnieka varu un maksāja meslus. X gs. otrajā pusē (968./9.) veiksmīgā reidā Kijevas kagans Svjatoslavs Donas lejtecē sagrāva hazāru kagana Josifa armiju, ieņēma un izpostīja Sarkelu, Itilu, Semenderu. Desmitgadi vēlāk hazāru zemēs no ziemeļiem iebruka [[pečeņegi]], sagraujot valsti un pārņemot tās teritoriju. Daļa balto hazāru it kā esot migrējuši uz [[Ungārijas karaliste|ungāru stepi]], daļa - uz [[Bizantija|Bizantiju]], pārējie acīmredzot asimilējās jaunatnākušo cilšu vidū.
+
Īsā laikā kaganāts kļuva par militāri spēcīgāko valstisko veidojumu reģionā, iekarojot dienvidos Derbentu, rietumos Krimu un stepi līdz Donas upei, turpmākajos gados pakļaujot teritoriju no Dņepras ziemeļrietumos, Donavas lejteces rietumos, Volgas bulgāru zemes ziemeļos, līdz Derbentas aizai dienvidos un Arāla jūrai austrumos. Savu maksimālo uzplaukimu piedzīvoja VIII gs. Armiju pamatā veidoja smagi bruņoto t.s. balto hazāru karadraudze un tjurku algotņu kavalērija, kā arī pakļauto cilšu karavīri. Īpaša loma bija valdnieka 7000 vīru lielajai musulmaņu algotņu gvardei. IX-X gs. mijā karaspēka sasaukumu aizstāja ar pastāvīgu algotņu karaspēku, 12 000 vīru, ko komplektēja no musulmaņu, slāvu un rusu karavīriem. Agrīnā [[monarhija]]. Kopš IX gs. pirmās trešdaļas tās specifika bija divvaldība: vienlaikus valdīja kagans un [[šads]], kuru iecēla amatā, izvēloties kandidātu no kādas no dižciltīgākajām dzimtām. Kagans bija vairs tikai augstākā autoritāte, valsts simbols, bet šada rokās bija armija, fiskāla un tiesu vara (tāpēc arābu avotos šadi bieži tiek dēvēti par [[Maliks|malikiem]], t.i. valdniekiem). Perifērijas teritorijas kagana vārdā pārvaldīja vietējie vadoņi, savukārt nepastarpināti kronim pakļautās zemes pārvaldīja hagana iecelti [[Vietvaldis|vietvalži]] (tuduni, no ķīn. ''tu't'ung'').
 +
 
 +
Hazāri sava mazskaitlīguma dēļ neapdzīvoja savas zemes kompakti, bet gan lielās kolonijās stratēģiski svarīgākajos punktos, kur tika veidotas pilsētas un cietokšņi. Gar robežām tika celti cietokšņi (zināmākais no tiem bija Sarkela ko 830. gados uzcēla īpaši no Bizantijas atvesti celtnieki), ap kuriem izauga pilsētas. Tikai Krimas pussalā vien VIII gs. avoti uzskaita 11 šādus pilsētcietokšņus. Iedzīvotāji bija jaukts substrāts no vietējām indoirāņu valodu saimes ciltīm un tjurku ciltīm. Sabiedrība izteikdi divdaļīga: vietsēži zemkopji un nomadi lopkopji. Paši hazāri vēl VII gs. bija tipiski nomadi lopkopji, kas pamazām pamazām sāka pārorientēties uz vietsēdību, tomēr saglabājot zināmas nomadisma tradīcijas: ziemās dzīvoja pilsētās, bet vasarās - jurtās ārpus pilsētām. Saglabāja nomadiem raksturīgo dzimtu un klanu struktūru. Tradicionāli dalījās divās daļās, vienkāršajās dzimtās un labdzimušajās dzimtās, jeb "melnajā kaulā" un "baltajā kaulā". T.s. "melnie hazāri" jeb ''kara hazar'' - bija stepes nomadi lopkopji (attiecīgi, visai nabadzīgs arheoloģiskais materiāls), un t.s. "baltie hazāri" jeb ''khalis hazar'' - specializējušies uz karadarbību un tirdzniecību. IX-X gs. dominēja četri apdzīvoto vietu pamattipi: mobilā nomadu apmetne, ciems, nenocietināta pilsēta un pilsēta cietoksnis.
 +
 
 +
Pavalstnieki bija gan musulmaņi, gan kristieši, gan šamanisti. Par pašu hazāru sākotnējo reliģisko kultu, zināms ļoti maz, musulmaņu avoti tos vienkārši dēvē par "elku pielūdzējiem". Ir zināms, ka VII gs. 80. gados daļa hazāru kristījās un tika izveidota pat bīskapija. IX gs. 50.-70. gados avotos parādās zinas, ka lielākā daļa hazāru dižciltīgo dzimtu ar kaganu priekšgalā ir jūdaisti, kamēr vienkāršā tauta un  pakļautās nomadu ciltis pieturas pie "tjurku ticības", ir kristieši vai musulmaņi. Kad hazāri pieņēma jūdaismu, precīzi nav zināms. Saskaņā ar leģendu, ko pārstāsta šads Jozefs savā ap 950. gadu rakstītajā vēstulē Hasdajam ibn Šaprutam [[Kordovas kalifāts|Kordovas kalifātā]], pirmais konvertējies mītiskais šads Bulans, kurš it kā dzīvojis 340 gadus pirms Jozefa. Cita leģenda vēsta, ka hazārus nezināmā gadā jūdaismam pievērsis kāds anonīms jūdu misionārs, kurš kļuvis par šadu. Musulmaņu vēsturnieks Ali al Masudi (896-956) vēsta, ka hazāri konvertējušies jūdaismā [[Kalifs|kalifa]] Haruna ar Rašida valdīšanas laikā (786-809). Vienas dominējošās "oficiālas" reliģijas nebija.
 +
 
 +
Ap apdzīvotajām vietām izvietoti augļu dārzi un vīnogulāji, rīsa lauki, tika audzēta labība. Visai attīstīta irigācija. Zeme piederēja nevis privātpersonām vai valdniekam, bet gan dzimtām kā kolektīvs īpašums. Visai liela saimnieciskā nozīme bija zvejniecībai. Amatniecība vairāk specializēta pirmās nepieciešamības preču ražošanu, jo luksusa preces nodrošināja imports. Hazāru valsts savas varenības maksimumā kontrolēja [[Zīda ceļš|Zīda ceļa]] ziemeļrietumu daļu, kur tranzīttirdzniecības muita līdz ar kara laupījumu un pakļauto cilšu mesliem veidoja ienākumu to valsts lauvas tiesu. Kaganāts izcēlās ar īpaši labvēlīgiem apstākļiem tirgotājiem. Pilsētās bija atsevišķi kvartāli jeb tirgotāju sētas svešzemniekiem, kuriem bija virkne privilēģiju un pat tiesiska imunitāte savstarpējos strīdos, taču dominēja bija t.s. [[Rahdani|rahdanu]] tirgotāju nami. Tie uzpirka ievestās preces un ar peļņu pārdeva tālāk, praktiski nepieļaujot tiešu preču tranzītu. Valdnieka ienākumu fondu veidoja muitas nodevas un pakļauto un atkarīgo cilšu mesli. Vienota likumdošanas kodeksa nebija, ļaudis savstarpēji tiesājās pēc savām paražām. Lietvedība un sarakste tika veikta senebreju valodā un rakstībā.
 +
 
 +
X gs. pirmajā pusē vērojams kaganāta varenības noriets. No hazāru varas bija atbrīvojušies melnie bulgāri, oguzi, alāni, kā arī austrumslāvi. Kijevas [[Kņazs|kņazi]], lai uzsvērtu savu varu, paši sāka dēvēties par kaganiem. 965. gadā Kijevas kagans Svjatoslavs sagrāva šada Jozefa armiju un izpostīja kaganāta rietumu provinces. Gandrīz vienlaikus no austrumiem iebruka oguzi un izpostīja hazāru zemes Volgas baseinā. 968. gadā sekoja jauns skandināvu karadraudžu iebrukums no Kijevas, šoreiz izlaupot pilsētas Volgas grīvā un Kaspijas jūras rietumu piekrastē. Kaganāts zaudēja dienvidu provinces un Volgas vidusteces zemes. Tikai pēc tam, kad kagans ar pavalstniekeim pārgāja [[Islams|islamā]], Horezmas emīrs Mamuns padzina kijeviešus un oguzus no hazāru zemēm. 970-980 gados, izmantojot skandināvu (t.s. rusu) algotņus, hazāriem izdevās atjaunot savu varu Ziemeļkaukāzā un pat uz brīdi atgūt Derbentu, taču kaganāta ietekme bija zudusi. 1030. gados [[kipčaki]] izspieda oguzus uz rietumiem virsū hazāriem. No teritorijas izspiestie hazāri 1050.-60. gados esot migrējuši daļa uz Irānu, citi uz ungāru stepi, daļa uz [[Bizantija|Bizantiju]], bet kaganāts beidza pastāvēt.
  
 
Skat. arī: [[jadžords]]
 
Skat. arī: [[jadžords]]

Versija, kas saglabāta 2016. gada 11. februāris, plkst. 16.30

Hazar Kağanlığı
Khazaria map.jpg
kagani:

Hazāru kaganāts (tj. Hazar Kağanlığı, an. Khazar Khaganate, Khazar Kingdom, Kingdom of Khazaria, Khazar Empire, vc. Königreich der Chasaren, chasarische Königtum, Chasarische Khaganat, kr. Хазарский каганат) jeb Hazārija (an. Khazaria, kr. Хазария) - tjurku valodu grupas cilšu valstisks veidojums VII-X gs. Ziemeļkaukāza stepēs un Volgas lejtecē.

Valstiskuma aizmetņi hazāriem sākās VI gs., kad tie izveidoja visai kompaktu savienību Ziemeļkaukāza priekškalnēs (mūsd. Dagestānas līdzenums) un Kaspijas jūras rietumu piekrastē, bet 590. gadu sākumā to vadoni (jagbu), Tjurku kaganāta vasali, dažos avotos jau dēvē par valdnieku vai jadžordu. Pēc Tjurku kaganāta sabrukuma hazāru valdnieki jau kļuva suverēni un sāka dēvēties par kaganiem (saglabājot arī titulu jagbu). Galvaspilsēta Balančara Kaspijas jūras krastā, vēlāk Atila Volgas upes (Itilas) grīvā.

Īsā laikā kaganāts kļuva par militāri spēcīgāko valstisko veidojumu reģionā, iekarojot dienvidos Derbentu, rietumos Krimu un stepi līdz Donas upei, turpmākajos gados pakļaujot teritoriju no Dņepras ziemeļrietumos, Donavas lejteces rietumos, Volgas bulgāru zemes ziemeļos, līdz Derbentas aizai dienvidos un Arāla jūrai austrumos. Savu maksimālo uzplaukimu piedzīvoja VIII gs. Armiju pamatā veidoja smagi bruņoto t.s. balto hazāru karadraudze un tjurku algotņu kavalērija, kā arī pakļauto cilšu karavīri. Īpaša loma bija valdnieka 7000 vīru lielajai musulmaņu algotņu gvardei. IX-X gs. mijā karaspēka sasaukumu aizstāja ar pastāvīgu algotņu karaspēku, 12 000 vīru, ko komplektēja no musulmaņu, slāvu un rusu karavīriem. Agrīnā monarhija. Kopš IX gs. pirmās trešdaļas tās specifika bija divvaldība: vienlaikus valdīja kagans un šads, kuru iecēla amatā, izvēloties kandidātu no kādas no dižciltīgākajām dzimtām. Kagans bija vairs tikai augstākā autoritāte, valsts simbols, bet šada rokās bija armija, fiskāla un tiesu vara (tāpēc arābu avotos šadi bieži tiek dēvēti par malikiem, t.i. valdniekiem). Perifērijas teritorijas kagana vārdā pārvaldīja vietējie vadoņi, savukārt nepastarpināti kronim pakļautās zemes pārvaldīja hagana iecelti vietvalži (tuduni, no ķīn. tu't'ung).

Hazāri sava mazskaitlīguma dēļ neapdzīvoja savas zemes kompakti, bet gan lielās kolonijās stratēģiski svarīgākajos punktos, kur tika veidotas pilsētas un cietokšņi. Gar robežām tika celti cietokšņi (zināmākais no tiem bija Sarkela ko 830. gados uzcēla īpaši no Bizantijas atvesti celtnieki), ap kuriem izauga pilsētas. Tikai Krimas pussalā vien VIII gs. avoti uzskaita 11 šādus pilsētcietokšņus. Iedzīvotāji bija jaukts substrāts no vietējām indoirāņu valodu saimes ciltīm un tjurku ciltīm. Sabiedrība izteikdi divdaļīga: vietsēži zemkopji un nomadi lopkopji. Paši hazāri vēl VII gs. bija tipiski nomadi lopkopji, kas pamazām pamazām sāka pārorientēties uz vietsēdību, tomēr saglabājot zināmas nomadisma tradīcijas: ziemās dzīvoja pilsētās, bet vasarās - jurtās ārpus pilsētām. Saglabāja nomadiem raksturīgo dzimtu un klanu struktūru. Tradicionāli dalījās divās daļās, vienkāršajās dzimtās un labdzimušajās dzimtās, jeb "melnajā kaulā" un "baltajā kaulā". T.s. "melnie hazāri" jeb kara hazar - bija stepes nomadi lopkopji (attiecīgi, visai nabadzīgs arheoloģiskais materiāls), un t.s. "baltie hazāri" jeb khalis hazar - specializējušies uz karadarbību un tirdzniecību. IX-X gs. dominēja četri apdzīvoto vietu pamattipi: mobilā nomadu apmetne, ciems, nenocietināta pilsēta un pilsēta cietoksnis.

Pavalstnieki bija gan musulmaņi, gan kristieši, gan šamanisti. Par pašu hazāru sākotnējo reliģisko kultu, zināms ļoti maz, musulmaņu avoti tos vienkārši dēvē par "elku pielūdzējiem". Ir zināms, ka VII gs. 80. gados daļa hazāru kristījās un tika izveidota pat bīskapija. IX gs. 50.-70. gados avotos parādās zinas, ka lielākā daļa hazāru dižciltīgo dzimtu ar kaganu priekšgalā ir jūdaisti, kamēr vienkāršā tauta un pakļautās nomadu ciltis pieturas pie "tjurku ticības", ir kristieši vai musulmaņi. Kad hazāri pieņēma jūdaismu, precīzi nav zināms. Saskaņā ar leģendu, ko pārstāsta šads Jozefs savā ap 950. gadu rakstītajā vēstulē Hasdajam ibn Šaprutam Kordovas kalifātā, pirmais konvertējies mītiskais šads Bulans, kurš it kā dzīvojis 340 gadus pirms Jozefa. Cita leģenda vēsta, ka hazārus nezināmā gadā jūdaismam pievērsis kāds anonīms jūdu misionārs, kurš kļuvis par šadu. Musulmaņu vēsturnieks Ali al Masudi (896-956) vēsta, ka hazāri konvertējušies jūdaismā kalifa Haruna ar Rašida valdīšanas laikā (786-809). Vienas dominējošās "oficiālas" reliģijas nebija.

Ap apdzīvotajām vietām izvietoti augļu dārzi un vīnogulāji, rīsa lauki, tika audzēta labība. Visai attīstīta irigācija. Zeme piederēja nevis privātpersonām vai valdniekam, bet gan dzimtām kā kolektīvs īpašums. Visai liela saimnieciskā nozīme bija zvejniecībai. Amatniecība vairāk specializēta pirmās nepieciešamības preču ražošanu, jo luksusa preces nodrošināja imports. Hazāru valsts savas varenības maksimumā kontrolēja Zīda ceļa ziemeļrietumu daļu, kur tranzīttirdzniecības muita līdz ar kara laupījumu un pakļauto cilšu mesliem veidoja ienākumu to valsts lauvas tiesu. Kaganāts izcēlās ar īpaši labvēlīgiem apstākļiem tirgotājiem. Pilsētās bija atsevišķi kvartāli jeb tirgotāju sētas svešzemniekiem, kuriem bija virkne privilēģiju un pat tiesiska imunitāte savstarpējos strīdos, taču dominēja bija t.s. rahdanu tirgotāju nami. Tie uzpirka ievestās preces un ar peļņu pārdeva tālāk, praktiski nepieļaujot tiešu preču tranzītu. Valdnieka ienākumu fondu veidoja muitas nodevas un pakļauto un atkarīgo cilšu mesli. Vienota likumdošanas kodeksa nebija, ļaudis savstarpēji tiesājās pēc savām paražām. Lietvedība un sarakste tika veikta senebreju valodā un rakstībā.

X gs. pirmajā pusē vērojams kaganāta varenības noriets. No hazāru varas bija atbrīvojušies melnie bulgāri, oguzi, alāni, kā arī austrumslāvi. Kijevas kņazi, lai uzsvērtu savu varu, paši sāka dēvēties par kaganiem. 965. gadā Kijevas kagans Svjatoslavs sagrāva šada Jozefa armiju un izpostīja kaganāta rietumu provinces. Gandrīz vienlaikus no austrumiem iebruka oguzi un izpostīja hazāru zemes Volgas baseinā. 968. gadā sekoja jauns skandināvu karadraudžu iebrukums no Kijevas, šoreiz izlaupot pilsētas Volgas grīvā un Kaspijas jūras rietumu piekrastē. Kaganāts zaudēja dienvidu provinces un Volgas vidusteces zemes. Tikai pēc tam, kad kagans ar pavalstniekeim pārgāja islamā, Horezmas emīrs Mamuns padzina kijeviešus un oguzus no hazāru zemēm. 970-980 gados, izmantojot skandināvu (t.s. rusu) algotņus, hazāriem izdevās atjaunot savu varu Ziemeļkaukāzā un pat uz brīdi atgūt Derbentu, taču kaganāta ietekme bija zudusi. 1030. gados kipčaki izspieda oguzus uz rietumiem virsū hazāriem. No teritorijas izspiestie hazāri 1050.-60. gados esot migrējuši daļa uz Irānu, citi uz ungāru stepi, daļa – uz Bizantiju, bet kaganāts beidza pastāvēt.

Skat. arī: jadžords

Literatūra par šo tēmu

  • Noonan, Thomas S. The Khazar Economy. // Archivum Eurasiae Medii Aevi 9 (1995-1997): p. 253-318.
  • Kevin Alan Brook: The Jews of Khazaria. - Aronson: Northvale (NY), 1999, ISBN 0-7657-6032-0
  • Douglas M. Dunlop. The History of the Jewish Khazars. - Princeton University Press: Princeton (NJ), 1954

  • Ludwig D. Struktur und Gesellschaft des Chazaren-Reiches im Licht der schriftlichen Quellen. - Berlin, 1982
  • Alfred Posselt. Geschichte des chazarisch-jüdischen Staates. - Verlag des Vereins zur Förderung und Pflege des Reformjudentums: Wien, 1982
  • Swetlana A. Pletnjowa. Die Chasaren. Mittelalterliches Reich an Don und Wolga. - Schroll: Wien, 1978, ISBN 3-7031-0478-3
  • Andreas Roth. Chasaren. Das vergessene Grossreich der Juden. - Melzer: Frankfurt, 2006, ISBN 3-937389-71-7
  • Chasaren: Das Königreich der Juden. / Peter B. Golden (Hrsg.) - Brill Academic Publishers: Boston/Leiden, 2007 - 460 S.

  • Артамонов М.И. История хазар. - СПб., 2001. ISBN 5-8114-0377-1
  • Гумилёв Л.Н. Открытие Хазарии: (Историко-географический этюд) - Наука: Москва, 1966. - 192 с.
  • Магомедов М.Г. Образование Хазарского каганата: По материалам археологических исследований и письменным данным. - Москва, 1983
  • Новосельцев А.П. Хазарское государство и его роль в истории Восточной Европы и Кавказа. - Наука: Москва, 1990
  • Голден. П. Достижения и перспективы хазарских исследований. // Хазары. - Москва/Иерусалим, 2005
  • Ивик О., Ключников В. Хазары. - Ломоносовъ: Москва, 2013. - 336 с. - ISBN 978-5-91678-148-9
  • Петрухин В., Флёров В. Иудаизм в Хазарии по данным археологии. // История еврейского народа в России. От древности до раннего Нового времени. Том 1 - Гешарим: Москва, 2010. - С. 149-161.
  • Быков А. А. Из истории денежного обращения Хазарин в VIII и IX вв. // Восточные источники по истории народов Юго-Восточной и Центральной Европы. Вып. 3. - Москва, 1974
  • Путешествие Ибн Фадлана на Волгу. - Москва/Ленинград, 1939.
  • Агаджанов С. Г. Очерки истории огузов и туркмен Средней Азии IX-XIII вв. - Ашхабад, 1969
  • Новосельцев А. П. Древнерусско-хазарские отношения и формирование территории Древнерусского государства. // Феодализм в России. - Москва, 1987

Resursi internetā par šo tēmu