Atšķirības starp "Sabiedrības modeļi" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
 
(19 starpversijas, ko mainījis viens dalībnieks, nav parādītas)
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Sabiedrība''' - cilvēce.  
+
'''Sabiedrības modelis''' (no lat. ''modulus'' - mērs, paraugs) -  hipotētisks sabiedrības pamatprincipu modelējums, kuram jāatspoguļo sabiedrības attīstības gaitu, jāfiksē sasniegto stāvokli un jāparādīt pēdējās stadijas būtiskās atšķirības no visiem iepriekšējiem stāvokļiem. Tā ir reāla vai iedomāta palīgsistēma, kas līdzīga kādam neizzinātam objektam un tiek izmantota oriģināla (neizzinātā objekta) pētīšanai. Ar modeli kā vienkāršāku sistēmu aizstāj oriģinālu, saglabājot tā būtiskās iezīmes, īpašības un likumsakarības. Modelēšanas loģiskais pamats ir secinājums pēc analoģijas, kurš dod nevis absolūti drošas, bet gan varbūtējas zināšanas. Modelim, saglabājot atbilstību (adekvātumu) oriģinālam, vienlaicīgi ir jābūt vienkāršākam, izziņai pieejamākam u noderīgākam nekā oriģinālam. Konkrēta modeļa izvēle ir atkarīga gan no oriģināla specifikas, gan tā, kādas zināšanas (piem., par struktūru, par izmaiņām, par attiecībām un savstarpējām sakarībām utt.) grib iegūt par oriģinālu. Dažādu sabiedrības modeļu veidošana balstījās uz pieņēmumu, ka vēstures procesam ir vienota loģika, iekšēja jēga, regularitāte un virzība (tie ir tikai analītiskos nolūkos veidoti sabiedrības modeļi, nevis reālas vēsturiskas sabiedrības) - piemēram, [[Spensers Herberts|H.Spensera]] ar militārās un industriālās sabiedrības modeli, [[Dirkheims Emīls|E.Dirkheima]] sociālo saišu dažādo kvalitāšu modelis, [[Tennīss Ferdinands|F.Tennīsa]] kopienas (''Gemeinschaft'') un kopsabiedrības (''Gesellschaft'' modelis u.c.
  
Mēģinot apjēgt lielās izmaiņas, kādas Eiropā bija vērojamas [[Kapitālisms|kapitālisma]] sabiedrības veidošanās laikā, jaunajos un jaunākajos laikos tika radīti dažādi hipotētiski sabiedrības modeļi, kuriem vajadzēja atspoguļot sabiedrības attīstības gaitu, fiksēt sasniegtos stāvokļus un parādīt pēdējās stadijas būtiskās atšķirības no visiem iepriekšējiem stāvokļiem. Dažādu sabiedrības modeļu veidošana balstījās uz pieņēmumu, ka vēstures procesam ir vienota loģika, iekšēja jēga, regularitāte un virzība (tie bija tikai analītiskos nolūkos veidoti sabiedrības modeļi, nevis reālas vēsturiskas sabiedrības).
+
Tiek atlasītas noteiktas pazīmes, īpašības, konstatētas tendences un no visa tā izveidota vairāk vai mazāk saskaņota, loģiski nepretrunīga konstrukcija ( shēma, koncepcija, teorija). Katram zinātniekam ir tiesības skatīties uz sabiedrību caur savu „konceptuālo prizmu”, „uzklāt” realitātei savu „konceptuālo shēmu”. Pie tam spēkā ir tā saucamais „ass princips”, t.i., katrai shēmai (teorijai) ir sava „ass”, ap kuru izkārtojas pētījuma loģika. „Ass” nosaka pētījuma specifiku, pieejas savdabību problēmām. Var būt dažādas „asis”: vēsturiskā, politiskā, ekonomiskā, tehnoloģiskā u.c. Tās nevar būt patiesas vai aplamas, bet tikai derīgas vai nederīgas sabiedrības izpratnei.
  
[[Spensers Herberts|H.Spensers]] viens no pirmajiem iezīmēja sabiedrības attīstības polāros modeļus – militāro un industriālo sabiedrību:
+
== Attīstības stadiju modeļi ==
{| border="1" width="100%" cellpadding="2" cellspacing="0"
 
|-
 
|- align="center"
 
! style="background:#efefef;" | iezīmes
 
! style="background:#efefef;" | militārā sabiedrība
 
! style="background:#efefef;" | industriālā sabiedrība
 
|-
 
|- align="center"
 
| Dominējošā orientācija
 
| Teritoriju aizsardzība un iekarošana
 
| Preču (pakalpojumu) ražošana un apmaiņa
 
  
|- align="center"
+
Populārākie ir sabiedrības trīs attīstības stadiju modeļi. [[Konts Ogists|O.Konts]], uzskatīdams, ka vēsturisko izmaiņu virzošais spēks ir zināšanu kvantitatīvs un kvalitatīvs pieaugums, cilvēces attīstībā atšķīra 3 stadijas: teoloģisko, metafizisko un pozitīvo. Pēc L.H.Morgana domām, sabiedrības attīstību virza izgudrojumi, atklājumi, tehnoloģiskie jaunievedumi, un saistībā ar tiem var izdalīt trīs sabiedrības modeļus jeb fāzes: mežonību, barbarismu, civilizāciju. [[Markss Kārlis|K.Markss]], balstīdamies uz savu pieņēmumu par katrai sabiedrībai raksturīgajām attiecībām starp ražošanas spēkiem un ražošanas attiecībām, izdalīja 3 sabiedrības attīstības stadijas jeb [[Sabiedriski ekonomiskā formācija|sabiedriski ekonomiskās formācijas]]: neantagonisko, antagonisko, neantagonistisko. [[Engelss Fridrihs|F.Engels]]s un Marksa sekotāji šīs 3 stadijas sadalīja piecās, un šī shēma joprojām dominē skolu vēstures programmās: 1) [[pirmatnējā kopiena]] – primitīvais /nolīdzinošais/ komunisms (pirmā neantagonistiskā); 2) [[verdzības iekārta]] (pirmā antagonistiskā); 3) [[feodālisms]] (otrā antagonistiskā); 4) [[kapitālisms]] (trešā antagonistiskā); 5) [[komunisms]] (otrā neantagonistiskā). XX gs. popularitāti guva un visilgāk zinātniskajā apritē noturējās [[tradicionālās sabiedrības modelis]] un [[industriālās sabiedrības modelis]], kurus gadsimta otrajā pusē papildināja [[postindustriālās sabiedrības modelis]].
| Integrējošais (apvienojošais) princips
 
| Spriegums, bargas sankcijas
 
| Brīva kooperācija, vienošanās
 
  
|- align="center"
+
== Lokālo sabiedrību modeļi ==
| Attiecības starp indivīdiem un valsti
 
| Valsts dominēšana, brīvību ierobežošana
 
| Valsts apkalpo indivīdu vajadzības
 
  
|- align="center"
+
Sabiedrības grupē pēc to attīstības līmeņiem, galveno uzmanību pievēršot labklājības līmenim:
| Attiecības starp valsti un citām organizācijām
+
* Pirmā pasaule - jeb "Ziemeļi" aptver valstis, kuras ir augsti industrializētas (Kanāda, ASV, ES, Japāna, Austrālija un Jaunzēlande). Tajās ir augsta urbanizētība, labi izveidots komunikāciju tīkls, augsts iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju (vairāk nekā 2000 $ gadā), zema dzimstība un mirstība, liels kopējais enerģijas patēriņš un liels to strādājošo īpatsvars, kuri nodarbināti ražošanas vai pakalpojumu industrijā. Pirmā pasaule aptver Kanādu, ASV, Rietumeiropu, Japānu, Austrāliju un Jaunzēlandi.
| Valsts monopols un dominēšana
+
* Otrā pasaule - industrializētās agrākās "sociālisma nometnes" valstis, kurās industrija bija attīstīta nevienmērīgi – relatīvi augsts līmenis tika sasniegts ieguves, metalurģijas, mašīnbūves, militārajā u.c. tā saucamajās „smagās rūpniecības” nozarēs, bet patēriņa priekšmetu un pakalpojumu ražošanā šis līmenis bija zems. Šī disproporcija noteica valstu militāro varenību un iedzīvotāju relatīvi zemo dzīves un patēriņa līmeni. 
| Nevalstisko organizāciju autonomija
+
* Trešā pasaule - jeb "Dienvidi" ir jaunattīstības valstis, kas mazāk attīstītas nekā Pirmā un Otrā pasaule, t.i. kopprodukts uz vienu iedzīvotāju ir neliels, bet vidējie ienākumi – zemi. Parasti šajās valstīs ir mazs vidējais mūža ilgums, augsta dzimstība un mirstība, vājas veselības aprūpes iespējas, liela atkarība no lauksaimniecības un tādām precēm, kuru cena un noiets ir svārstīgi, vāja satiksme un sakari, zema rakstpratība, augsts bezdarba līmenis, liels valsts ārējais parāds. Jaunattīstības pasaule aptver lielāko daļu Āfrikas un vairākas Āzijas un Dienvidamerikas zemes. Termins „Trešā pasaule” pirmo reizi oficiāli tika lietots 1955. gadā Bandungas (Indonēzija) konferencē, kur bija sapulcējušās 29 Āzijas un Āfrikas valstis. Šajā konferencē Ķīna, pretstatot sevi „imperiālistiskajiem rietumiem” un „marksisma revizionistiem PSRS”, sevi deklarēja par „Trešās pasaules” valsti. 1961. gadā Belgradas konferencē jau bija pārstāvēta G77 Trešo valstu grupa. Mūsdienās Trešā pasaule aptver apmērām 130 valstis.
  
|- align="center"
+
== Ekonomiku modeļi ==
| Politiskā struktūra
 
| Centralizācija, autokrātija
 
| Decentralizācija, demokrātija
 
  
|- align="center"
+
Dažkārt literatūrā sabiedrības iedala modeļos pēc noteicošā ekonomikas veida:
| Stratifikācija
+
* [[tradicionālā ekonomika]];
| Priekšrakstīts (noteikts) statuss, zema mobilitāte; ∑ - slēgta sabiedrība
+
* [[brīvā tirgus ekonomika]];
| Sasniegtais statuss, augsta mobilitāte, atklāta sabiedrība
+
* [[komandekonomika]] jeb plānota ekonomika;
 
+
* [[jauktā ekonomika]].
|- align="center"
 
| Ekonomiskā aktivitāte
 
| Autarķija, protekcionisms, pašpietiekamība
 
| Savstarpēja ekonomiska atkarība, brīva tirdzniecība
 
 
 
|- align="center"
 
| Dominējošās vērtības
 
| Drošsirdība, disciplīna, pakļaušanās, lojalitāte, patriotisms
 
| Iniciatīva, atjautība, izgudrošanas spējas, neatkarība, auglīgums (efektivitāte)
 
|}
 
 
 
[[Dirkheims Emīls|Dirkheims]] savai tipoloģijai par pamatu ņēma sociālo saišu dažādo kvalitāti: „mehāniskās solidaritātes” pamatā ir asinsradniecība, indivīdu un viņu funkciju līdzība un vāja attīstība; „organiskās solidaritātes” pamatā ir savstarpēja kooperācija, lomu un darbības veidu daudzveidība.:
 
{| border="1" width="100%" cellpadding="2" cellspacing="0"
 
|-
 
|- align="center"
 
! style="background:#efefef;" | iezīmes
 
! style="background:#efefef;" | mehāniskā solidaritāte
 
! style="background:#efefef;" | organiskā solidaritāte
 
|-
 
|- align="center"
 
| Aktivitātes raksturs, galvenās sociālās saites
 
| Vienveidīga morāle un reliģiskā apziņa
 
| Diferencēta - savstarpēja papildināšana, savstarpēja atkarība
 
 
 
|- align="center"
 
| Indivīda stāvoklis
 
| Kolektīvisms, koncentrēšanās uz grupu, kopību
 
| Individuālisms, koncentrēšanās uz indivīda autonomiju
 
 
 
|- align="center"
 
| Ekonomiskā struktūra
 
| Izolētas autarķiskas, pašpietiekošas struktūras
 
| Darba dalīšana, grupu savstarpēja atkarība, apmaiņa
 
 
 
|- align="center"
 
| Sociālā kontrole
 
| Represīvās tiesības, kriminālsodi (kriminālkodekss)
 
| Aizsargājošas (restitutīvas) tiesības, aizsargājoši kontrakti (civilkodekss)
 
|}
 
  
 
==== Resursi internetā par šo tēmu ====
 
==== Resursi internetā par šo tēmu ====
86. rindiņa: 27. rindiņa:
  
 
[[Kategorija:Sabiedrība]]
 
[[Kategorija:Sabiedrība]]
 +
[[Kategorija:Vēstures zinātne]]

Pašreizējā versija, 2013. gada 28. februāris, plkst. 14.52

Sabiedrības modelis (no lat. modulus - mērs, paraugs) - hipotētisks sabiedrības pamatprincipu modelējums, kuram jāatspoguļo sabiedrības attīstības gaitu, jāfiksē sasniegto stāvokli un jāparādīt pēdējās stadijas būtiskās atšķirības no visiem iepriekšējiem stāvokļiem. Tā ir reāla vai iedomāta palīgsistēma, kas līdzīga kādam neizzinātam objektam un tiek izmantota oriģināla (neizzinātā objekta) pētīšanai. Ar modeli kā vienkāršāku sistēmu aizstāj oriģinālu, saglabājot tā būtiskās iezīmes, īpašības un likumsakarības. Modelēšanas loģiskais pamats ir secinājums pēc analoģijas, kurš dod nevis absolūti drošas, bet gan varbūtējas zināšanas. Modelim, saglabājot atbilstību (adekvātumu) oriģinālam, vienlaicīgi ir jābūt vienkāršākam, izziņai pieejamākam u noderīgākam nekā oriģinālam. Konkrēta modeļa izvēle ir atkarīga gan no oriģināla specifikas, gan tā, kādas zināšanas (piem., par struktūru, par izmaiņām, par attiecībām un savstarpējām sakarībām utt.) grib iegūt par oriģinālu. Dažādu sabiedrības modeļu veidošana balstījās uz pieņēmumu, ka vēstures procesam ir vienota loģika, iekšēja jēga, regularitāte un virzība (tie ir tikai analītiskos nolūkos veidoti sabiedrības modeļi, nevis reālas vēsturiskas sabiedrības) - piemēram, H.Spensera ar militārās un industriālās sabiedrības modeli, E.Dirkheima sociālo saišu dažādo kvalitāšu modelis, F.Tennīsa kopienas (Gemeinschaft) un kopsabiedrības (Gesellschaft modelis u.c.

Tiek atlasītas noteiktas pazīmes, īpašības, konstatētas tendences un no visa tā izveidota vairāk vai mazāk saskaņota, loģiski nepretrunīga konstrukcija ( shēma, koncepcija, teorija). Katram zinātniekam ir tiesības skatīties uz sabiedrību caur savu „konceptuālo prizmu”, „uzklāt” realitātei savu „konceptuālo shēmu”. Pie tam spēkā ir tā saucamais „ass princips”, t.i., katrai shēmai (teorijai) ir sava „ass”, ap kuru izkārtojas pētījuma loģika. „Ass” nosaka pētījuma specifiku, pieejas savdabību problēmām. Var būt dažādas „asis”: vēsturiskā, politiskā, ekonomiskā, tehnoloģiskā u.c. Tās nevar būt patiesas vai aplamas, bet tikai derīgas vai nederīgas sabiedrības izpratnei.

Attīstības stadiju modeļi

Populārākie ir sabiedrības trīs attīstības stadiju modeļi. O.Konts, uzskatīdams, ka vēsturisko izmaiņu virzošais spēks ir zināšanu kvantitatīvs un kvalitatīvs pieaugums, cilvēces attīstībā atšķīra 3 stadijas: teoloģisko, metafizisko un pozitīvo. Pēc L.H.Morgana domām, sabiedrības attīstību virza izgudrojumi, atklājumi, tehnoloģiskie jaunievedumi, un saistībā ar tiem var izdalīt trīs sabiedrības modeļus jeb fāzes: mežonību, barbarismu, civilizāciju. K.Markss, balstīdamies uz savu pieņēmumu par katrai sabiedrībai raksturīgajām attiecībām starp ražošanas spēkiem un ražošanas attiecībām, izdalīja 3 sabiedrības attīstības stadijas jeb sabiedriski ekonomiskās formācijas: neantagonisko, antagonisko, neantagonistisko. F.Engelss un Marksa sekotāji šīs 3 stadijas sadalīja piecās, un šī shēma joprojām dominē skolu vēstures programmās: 1) pirmatnējā kopiena – primitīvais /nolīdzinošais/ komunisms (pirmā neantagonistiskā); 2) verdzības iekārta (pirmā antagonistiskā); 3) feodālisms (otrā antagonistiskā); 4) kapitālisms (trešā antagonistiskā); 5) komunisms (otrā neantagonistiskā). XX gs. popularitāti guva un visilgāk zinātniskajā apritē noturējās tradicionālās sabiedrības modelis un industriālās sabiedrības modelis, kurus gadsimta otrajā pusē papildināja postindustriālās sabiedrības modelis.

Lokālo sabiedrību modeļi

Sabiedrības grupē pēc to attīstības līmeņiem, galveno uzmanību pievēršot labklājības līmenim:

  • Pirmā pasaule - jeb "Ziemeļi" aptver valstis, kuras ir augsti industrializētas (Kanāda, ASV, ES, Japāna, Austrālija un Jaunzēlande). Tajās ir augsta urbanizētība, labi izveidots komunikāciju tīkls, augsts iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju (vairāk nekā 2000 $ gadā), zema dzimstība un mirstība, liels kopējais enerģijas patēriņš un liels to strādājošo īpatsvars, kuri nodarbināti ražošanas vai pakalpojumu industrijā. Pirmā pasaule aptver Kanādu, ASV, Rietumeiropu, Japānu, Austrāliju un Jaunzēlandi.
  • Otrā pasaule - industrializētās agrākās "sociālisma nometnes" valstis, kurās industrija bija attīstīta nevienmērīgi – relatīvi augsts līmenis tika sasniegts ieguves, metalurģijas, mašīnbūves, militārajā u.c. tā saucamajās „smagās rūpniecības” nozarēs, bet patēriņa priekšmetu un pakalpojumu ražošanā šis līmenis bija zems. Šī disproporcija noteica valstu militāro varenību un iedzīvotāju relatīvi zemo dzīves un patēriņa līmeni.
  • Trešā pasaule - jeb "Dienvidi" ir jaunattīstības valstis, kas mazāk attīstītas nekā Pirmā un Otrā pasaule, t.i. kopprodukts uz vienu iedzīvotāju ir neliels, bet vidējie ienākumi – zemi. Parasti šajās valstīs ir mazs vidējais mūža ilgums, augsta dzimstība un mirstība, vājas veselības aprūpes iespējas, liela atkarība no lauksaimniecības un tādām precēm, kuru cena un noiets ir svārstīgi, vāja satiksme un sakari, zema rakstpratība, augsts bezdarba līmenis, liels valsts ārējais parāds. Jaunattīstības pasaule aptver lielāko daļu Āfrikas un vairākas Āzijas un Dienvidamerikas zemes. Termins „Trešā pasaule” pirmo reizi oficiāli tika lietots 1955. gadā Bandungas (Indonēzija) konferencē, kur bija sapulcējušās 29 Āzijas un Āfrikas valstis. Šajā konferencē Ķīna, pretstatot sevi „imperiālistiskajiem rietumiem” un „marksisma revizionistiem PSRS”, sevi deklarēja par „Trešās pasaules” valsti. 1961. gadā Belgradas konferencē jau bija pārstāvēta G77 Trešo valstu grupa. Mūsdienās Trešā pasaule aptver apmērām 130 valstis.

Ekonomiku modeļi

Dažkārt literatūrā sabiedrības iedala modeļos pēc noteicošā ekonomikas veida:

Resursi internetā par šo tēmu