Atšķirības starp "Antīkā filosofija" versijām
m (→Resursi internetā par šo tēmu) |
m (→Resursi internetā par šo tēmu) |
||
45. rindiņa: | 45. rindiņa: | ||
* [http://plato.stanford.edu/entries/ethics-ancient/ Ancient Ethical Theory - Stanford Encyclopedia of Philosophy] | * [http://plato.stanford.edu/entries/ethics-ancient/ Ancient Ethical Theory - Stanford Encyclopedia of Philosophy] | ||
* [http://www.epistemelinks.com/Main/Topics.aspx?TopiCode=Anci Ancient Philosophy. - EpistemeLinks: categorized links to philosophy resources on the Internet] | * [http://www.epistemelinks.com/Main/Topics.aspx?TopiCode=Anci Ancient Philosophy. - EpistemeLinks: categorized links to philosophy resources on the Internet] | ||
+ | * [http://www.giffordlectures.org/Browse.asp?PubID=TPTEGP&Volume=0&Issue=0&TOC=True Werner Jaeger. The Theology of the Early Greek Philosophers - Gifford Lectures 1936–1937, Clarendon, Oxford, 1947] | ||
---- | ---- | ||
* [http://www.schule-athen.at/ Rudolf Schürz. Die Schule von Athen.] | * [http://www.schule-athen.at/ Rudolf Schürz. Die Schule von Athen.] |
Versija, kas saglabāta 2009. gada 3. februāris, plkst. 15.17
Antīkā filosofija (no sengr. phileo – "mīlēt" un sophia - "gudrība", t.i. "gudrības mīlestība") - filosofisko mācību kopums, kas radās un pastāvēja Senajā Grieķijā un tās kultūras ietekmes sfērā (Senajā Romā, Mazāzijā, Levantē, Ēģiptē u.c.) laikā no VII gs.p.m.ē. līdz V gs. Antīkā filosofija veidojās, attīstoties no Āzijas (Mezopotāmijas, Levantes) aizgūtajām zināšanām astronomijā, matemātikā, fizikā utt., transformējot to ietekmē sengrieķu mitoloģiju, mitoloģiskos priekšstatus pakāpeniski aizstājot ar pasaules racionālāku skaidrojumu. Domāšanā iezīmejās tendence patiesību noskaidrot, meklējot izskaidrojumam loģisku un cēlonisku pamatojumu, parādot kopsakarības, salīdzinot, izmantojot prāta spriedumus un slēdzienus. Tā bija pasaules izziņa, kas reizē balstījās, reizē radīja loģisko un jēdzienisko domāšanu. Pirmās sengrieķu domātāju filosofiskās un kosmoloģiskās koncepcijas, kurās mītam vairs bija nevis pamatuzskata, bet tēlainas ilustrācijas loma, radās jau V gs.p.m.ē. Tā kā eksperimentālās un loģiskās pārbaudes metožu vēl nebija, visai strauji grieķu domātāji radīja lielu skaitu hipotēžu par pasauli un cilvēku tajā. Kopīgais bija tas, ka aplūkoja pasauli kā vienotu veselumu sastāvdaļu mijiedarbībā. Par pirmo sengrieķu filosofisko skolu kā konceptuālu virzienu uzskatāma t.s. Milētas skola. Pēc Heidegera domām tieši pirmssokrātiskā antīkā filosofija demonstrē autentisko cilvēka attieksmi pret esamību, kas ir eiropeiskās kultūras barojošais spēks. Vēlāk sengrieķu filosofiskā doma pārcēlās no Āzijas uz Eiropu, koncentrējoties Atēnās (sk. Sokrāts, Aristotelis, Platons u.c.). Akcentēja fiziku, pasaules objektīvo procesu izskaidrojumus, meklē dabas un sabiedrības kopsakarības. Sīkāk klasificējot, bez klasiskajām antīkos filozofus interesējošajām dabaszinātnēm, atsevišķi jau sāka klasificēt tādas starpdisciplīnas kā ontoloģiju (mācība par esamību), gnozeoloģiju (izziņas teorija), loģiku, ētiku un estētiku. Veidojās jauni virzieni - epikūrisms, stoicisms u.c., - kas dažbrīd savā pasaules skaidrojumā, argumentācijā, vērtībās un metodēs bija pat ļoti atšķirīgi. Pirmajā vietā tika izvirzītas ētikas problēmas, taču ētika tika pamatota ar dabaszinātņu atziņām un loģiku. Antīkajai foilosofijai attīstoties un kļūstot tik sarežgītai, ka nesagatavots un neizglītots cilvēks to vairs nespēja saprast, grieķu-romiešu kultūras sfērā izveidojās daudz filosofijas skolu, kas bija kļuvušas par slēgtām domātāju sadraudzībām, kuras dzīvoja savu intelektuālo dzīvi nošķirti no sabiedrības: bija izveidojies jauns zinātnieka tips un jauns literatūras tips, t.s. zinātniskā literatūra. Mijiedarbojoties ar no Levantes nākošo misticismu, kas m.ē. sākumā kļuva populārs plašās Romas impērijas iedzīvotāju masās, izveidojās uz misticismu tendētas antīkās filosofijas skolas (sk. neoplatonisms, neopitagorisms u.c.). Filosofijas kā tādas attīstība bija ieslīgusi stagnācijā. III-IV gs. pagānisma vajāšanu laikā lielākā daļa antīkās filosofijas skolu tika slēgtas, paši filosofi pakļauti represijām (sk. Hipatija). Pēdējais antīkās filosofijas patvērums - Atēnu akadēmija, - tika slēgta 529. gadā (liela daļa pēdējo antīkās filosofijas sekotāju pameta valsti, dodoties uz Persiju, kur izveidoja Gondišapuras Akadēmiju). Interese par antīko filosofiju atdzima Renesanses laikā, kad sāka intensīvi meklēt un tulkot antīko domātāju darbus, kuri turpmākajos gadsimtos iedvesmoja filosofijas rašanos Eiropā.
Literatūra
- Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 18.-20. lpp.
- Kūle M., Kūlis R. Filosofija. - Zvaigzne ABC, Rīga, 1998. ISBN 9984171191
- Semane T., Apsīte L., Rozenvalds J., Antīkā filozofija. - Zvaigzne ABC, Rīga, 2007. ISBN 978-9984-40-155-3
- Antīkā pasaule Latvijā: rakstu krājums. / sast. M.Vecvagars - Filozofijas un socioloģijas institūts, Rīga, 1998. ISBN 9984-91523-9
- Antīkā un viduslaiku filozofija. / sast. Juris Rozenvalds - Zvaigzne ABC, Rīga, 1997. ISBN 9984-04-512-9
- Aristotelis. Nikomaha ētika. - Zvaigzne, Rīga, 1985
- Aurēlijs Marks. Pašam sev. - Zvaigzne, Rīga, 1991
- Roberts Apinis, Henriks Bušs, Dzintars Bušs u.c. Domas par antīko filozofiju. - Avots, Rīga, 1990. ISBN 5-401-00002-2
- Grieķu prātnieks Diogens. - J.Ozola apgāds, Rīga, 1900.
- Jurevičs P. Platons dzīvē un darbā. - A.Raņķa grāmatu tirgotava, Rīga, 1930.
- Klīve, V.V. Gudrības ceļos: īss ievads Rietumu filozofijā. - Zinātne, Rīga, 1996. ISBN 5-7966-1150-X
- Platons. Teaitēts. - Liepnieks un Rītups, Rīga, 2008. ISBN 978-9984-9609-5-1
- Platons. Menons. Dzīres. – Zvaigzne, Rīga, 1980.
- Platons. Valsts. – Zvaigzne, Rīga, 1982.
- Bēringers H. Kas ir filozofija? – Lielvārds, Lielvārde, 1995.
- Jasperss K. Ievads filozofijā. – Zvaigzne ABC, Rīga, 2003.
- Lauksmans F. Filozofijas ABC. – Alberts XII, Rīga, 1999.
- Megi B. Filozofijas vēsture. – Zvaigzne ABC, Rīga, 2000.
- Šuvajevs I. Filozofija. Saruna par filozofiju. – Zvaigzne ABC, Rīga, 1999.
- Lasmane S. Rietumeiropas ētika no Sokrāta līdz postmodernismam. – Zvaigzne ABC, Rīga, 1998.
- Domas par antīko filozofiju. / sast. Maija Kūle, Elmārs Vēbers - Avots, Rīga, 1990. ISBN 5-401-00002-2
- Фрагменты ранних греческих философов. / Отв. ред. И. Д. Рожанский. - Наука, Москва, 1989
- Асмус В.Ф. Античная философия. - Высшая школа, Москва, 1999
- Вернаи Ж.П. Происхождение древнегреческой мысли. - Прогресс, Москва 1988
- Гуторов В.А. Античная социальная утопия. Вопросы истории и теории. - Изд-во Ленингр. ун-та, Ленинград, 1989
- Лосев А.Ф. История античной философии в конспективном изложении. - Москва, 1989
- Лосев А.Ф. История античной эстетики. Последние века. - В 2 кн. - Искусство, Москва, 1988
- Мамардашвили М.К. Лекции по античной философии. - Аграф, Москва, 1997
- Надточаев А.С. Философия и наука в эпоху античности. - Изд-во Моск. ун-та, Москва, 1990
- Хлебников Г.В. Античная философская теология. - Наука, Москва, 2007
- Целлер Э. Очерк истории греческой философии. / Перевод С. Л. Франка. - Алетейя, СПб., 1996
Resursi internetā par šo tēmu
- The Internet Encyclopedia of Philosophy
- Russell, Bertrand - A History of Western Philosophy. (.pdf 4.9 MB)
- Sedley D. Ancient philosophy. / Routledge Encyclopedia of Philosophy. E. Craig (Ed.) - Routledge, London, 1998
- Ancient Ethical Theory - Stanford Encyclopedia of Philosophy
- Ancient Philosophy. - EpistemeLinks: categorized links to philosophy resources on the Internet
- Werner Jaeger. The Theology of the Early Greek Philosophers - Gifford Lectures 1936–1937, Clarendon, Oxford, 1947
- Rudolf Schürz. Die Schule von Athen.
- Internetquellen zur Philosophie der Antike. - Philosophische Bücherei: Kommentierte Internet-Ressourcen zur Philosophie
- Gesellschaft für antike Philosophie e.V.
- Liste alphabétique des philosophes. - Dictionnaire des philosophes antiques.
- Martine Vidoni. Répertoire des sources philosophiques antiques.