Atšķirības starp "Hamurapi likumi" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
1. rindiņa: 1. rindiņa:
 
[[Attēls:Hamurapi_codex.png‎|right|thumb|200px|]]
 
[[Attēls:Hamurapi_codex.png‎|right|thumb|200px|]]
'''Hamurapi likumi''' - [[Babilonija]]s valdnieka [[Hamurapi, Babilonijas valdnieks|Hamurapi]] likumu kodekss, ko tas saņēmis no Saules dievva [[Šamašs|Šamaša]]. Tā tekstu, iekaltu bazalta [[Kudurra|kudurrā]], atrada franču arheologu ekspedīcija 1901.–1902. gados, izrakumu laikā [[Sūzas|Sūzās]] (senās [[Elamas valsts|Elamas]] galvaspilsēta). Acīmredzot šo stabu pārveda uz savu galvaspilsētu Elamas valdnieks kā trofeju. [[Hamurapi likumu teksts|Teksts sastāv no 3 daļām: prologa, pašiem likumiem un epiloga.]] Daļa likumu pantu tika nokasīti no staba (iespējams, ka Elamas valdnieks vēlējās ierakstīt tur ziņojumu par saviem panākumiem), taču lielāka daļa saglabājās. Trūkstošie panti rekonstruēti no citiem avotiem. Pauž 2 tā laika tiesvedības galvenos pamatprincipus: ''talionu'' jeb līdzvērtīga soda principu (aci pret aci, zobu pret zobu) un ''asinsatriebības principu'', ar tendenci asinsatriebību materiāli kompensēt (t.s. delikta izpirkšana). Vienkopus gan civilās gan krimināltiesību normas, kurām ir kazuistisks raksturs, t.i. tiesību normā ir ielikts tiesību princips pēc kura ir jārisina noteikto konfliktu Struktūra ir priekšmetiska. Galvenokārt regulē tā laika jaunās tiesiskās attiecības (piemēram, īpašuma attiecības lauksaimnieks-zemes īpašnieks, tirdzniecības lietas, operācijas ar kustamo īpašumu un ar to saistītie pārkāpumi, līgumu slēgšana un saistības) vai arī varas intereses sfēras (valdnieka tempļu un kopienu īpašumu aizsardzība, īpašumu aizsardzība, kas saņemti no valdnieka par dienestu). Sabiedrības sociālā struktūra tiesību aspektā izpaudās 3 pamatdalījumos: pilntiesīgie un puspilntiesīgie starp brīviem; brīvie/vergi; vīrieši/sievietes. Sievietei bija t-bas uz īpašumu un t-bas nodarboties ar uzņēmējdarbību, tās pat varēja ierosināt šķiršanos (ar izpirkumu), var mantot, pēc vīra nāves paliek brīva, var mantot. Pat vergi netika atstāti pilnīgi bez tiesiskās aizsardzības - tiem bija atkarīgo ģimenes locekļu statuss. Pārēja no vienas tēmas uz otro ir pēc asociācijām. Sakrāls raksturs - likumi nākuši tieši no paša Šamaša. Šodien Hammurapi likumu oriģināla kudurra glabājas Luvrā, taču arī Latvijas aizrobežu mākslas muzejā ir laba kopija.
+
'''Hamurapi likumi''' - [[Babilonija]]s valdnieka [[Hamurapi, Babilonijas valdnieks|Hamurapi]] likumu kodekss, ko tas saņēmis no Saules dievva [[Šamašs|Šamaša]]. Tā tekstu, iekaltu bazalta [[Kudurra|kudurrā]], atrada franču arheologu ekspedīcija 1901.–1902. gados, izrakumu laikā [[Sūzas|Sūzās]] (senās [[Elamas valsts|Elamas]] galvaspilsēta). Acīmredzot šo stabu pārveda uz savu galvaspilsētu Elamas valdnieks kā trofeju. [[Hamurapi likumu teksts|Teksts sastāv no 3 daļām: prologa, pašiem likumiem un epiloga.]] Daļa likumu pantu tika nokasīti no staba (iespējams, ka Elamas valdnieks vēlējās ierakstīt tur ziņojumu par saviem panākumiem), taču lielāka daļa saglabājās. Trūkstošie panti rekonstruēti no citiem avotiem. Pauž 2 tā laika tiesvedības galvenos pamatprincipus: ''talionu'' jeb līdzvērtīga soda principu (aci pret aci, zobu pret zobu) un ''asinsatriebības principu'', ar tendenci asinsatriebību materiāli kompensēt (t.s. delikta izpirkšana). Vienkopus gan civilās gan krimināltiesību normas, kurām ir kazuistisks raksturs, t.i. tiesību normā ir ielikts tiesību princips pēc kura ir jārisina noteikto konfliktu Struktūra ir priekšmetiska. Galvenokārt regulē tā laika jaunās tiesiskās attiecības (piemēram, īpašuma attiecības lauksaimnieks-zemes īpašnieks, tirdzniecības lietas, operācijas ar kustamo īpašumu un ar to saistītie pārkāpumi, līgumu slēgšana un saistības) vai arī varas intereses sfēras (valdnieka tempļu un kopienu īpašumu aizsardzība, īpašumu aizsardzība, kas saņemti no valdnieka par dienestu). Sabiedrības sociālā struktūra tiesību aspektā izpaudās 3 pamatdalījumos: pilntiesīgie un puspilntiesīgie starp brīviem; brīvie/vergi; vīrieši/sievietes. Sievietei bija t-bas uz īpašumu un t-bas nodarboties ar uzņēmējdarbību, tās pat varēja ierosināt šķiršanos (ar izpirkumu), var mantot, pēc vīra nāves paliek brīva, var mantot. Pat vergi netika atstāti pilnīgi bez tiesiskās aizsardzības - tiem bija atkarīgo ģimenes locekļu statuss. Pārēja no vienas tēmas uz otro ir pēc asociācijām. Sakrāls raksturs - likumi nākuši tieši no paša Šamaša. Hamurapi likumu oriģināla kudurra glabājas Luvrā, taču arī Latvijas aizrobežu mākslas muzejā ir laba kopija.
  
 
[[Kategorija:Tiesību akti un kodeksi]]
 
[[Kategorija:Tiesību akti un kodeksi]]

Versija, kas saglabāta 2009. gada 24. augusts, plkst. 13.44

Hamurapi codex.png

Hamurapi likumi - Babilonijas valdnieka Hamurapi likumu kodekss, ko tas saņēmis no Saules dievva Šamaša. Tā tekstu, iekaltu bazalta kudurrā, atrada franču arheologu ekspedīcija 1901.–1902. gados, izrakumu laikā Sūzās (senās Elamas galvaspilsēta). Acīmredzot šo stabu pārveda uz savu galvaspilsētu Elamas valdnieks kā trofeju. Teksts sastāv no 3 daļām: prologa, pašiem likumiem un epiloga. Daļa likumu pantu tika nokasīti no staba (iespējams, ka Elamas valdnieks vēlējās ierakstīt tur ziņojumu par saviem panākumiem), taču lielāka daļa saglabājās. Trūkstošie panti rekonstruēti no citiem avotiem. Pauž 2 tā laika tiesvedības galvenos pamatprincipus: talionu jeb līdzvērtīga soda principu (aci pret aci, zobu pret zobu) un asinsatriebības principu, ar tendenci asinsatriebību materiāli kompensēt (t.s. delikta izpirkšana). Vienkopus gan civilās gan krimināltiesību normas, kurām ir kazuistisks raksturs, t.i. tiesību normā ir ielikts tiesību princips pēc kura ir jārisina noteikto konfliktu Struktūra ir priekšmetiska. Galvenokārt regulē tā laika jaunās tiesiskās attiecības (piemēram, īpašuma attiecības lauksaimnieks-zemes īpašnieks, tirdzniecības lietas, operācijas ar kustamo īpašumu un ar to saistītie pārkāpumi, līgumu slēgšana un saistības) vai arī varas intereses sfēras (valdnieka tempļu un kopienu īpašumu aizsardzība, īpašumu aizsardzība, kas saņemti no valdnieka par dienestu). Sabiedrības sociālā struktūra tiesību aspektā izpaudās 3 pamatdalījumos: pilntiesīgie un puspilntiesīgie starp brīviem; brīvie/vergi; vīrieši/sievietes. Sievietei bija t-bas uz īpašumu un t-bas nodarboties ar uzņēmējdarbību, tās pat varēja ierosināt šķiršanos (ar izpirkumu), var mantot, pēc vīra nāves paliek brīva, var mantot. Pat vergi netika atstāti pilnīgi bez tiesiskās aizsardzības - tiem bija atkarīgo ģimenes locekļu statuss. Pārēja no vienas tēmas uz otro ir pēc asociācijām. Sakrāls raksturs - likumi nākuši tieši no paša Šamaša. Hamurapi likumu oriģināla kudurra glabājas Luvrā, taču arī Latvijas aizrobežu mākslas muzejā ir laba kopija.