Atšķirības starp "Pilsēta" versijām
m |
m |
||
1. rindiņa: | 1. rindiņa: | ||
'''Pilsēta''' - pastāvīgs un blīvi apdzīvots urbāns kāda apvidus ekonomikas un administratīvi politiskais centrs ar savu [[Patrimoniālais apgabals|patrimoniālo apgabalu]] un pašpārvaldi. Jautājumā pastāv visai liela viedokļu daudzveidība un ir ļoti daudz definīciju, taču vienkāršākā un izplatītākā izpratne piedāvā pilsētu lokalizēt pēc sešiem pamatkritērijiem: 1) topogrāfiska un administratīva noslēgtība, izteiktas robežas; 2) liels iedzīvotāju skaits (par zemāko robežu pieņem ~1000 indivīdus, taču ir pētnieki, kas par zemāko skaitu pieņem tikai ~5000 iedzīvotāju); 3) visai izteikta profesionāla specializācija ražošanā, kulta lietās, administratīvajā pārvaldē, militārajos jautājumos, tirdzniecībā u.tml., sociāla stratifikācija pēc statusa un mantas; 4) daudzveidīga apbūve, t.sk. [[fortifikācija]]s būves, administratīvās ēkas, kulta celtnes, monumentālā arhitektūra; 5) noteikta apvidus polifunkcionāla centra funkcijas, 6) kas īpaši nozīmīgi, pastāvīgs tirgus un pilsētas kā maiņas starpnieces funkcijas. Lai pilsēta pastāvētu, nepieciešami trīs pamatapstākļi: 1) jābūt ar lauksaimniecību nesaistītiem ienākumiem (ko dod amatniecība, tirdzniecība, karš u.c.), kas nodrošinātu ar pārtiku to pilsētas iedzīvotāju daļu, kas nav nodarbināta pārtikas ražošanā, kā arī ļautu finansēt pilsētbūvniecību; 2) apvidū ap pilsētu jābūt pietiekami lielam iedzīvotāju skaitam ar zināmām iemaņām plašāku sociālo struktūru veidošanā; 3) jābūt pietiekami attīstītam agrārajasm sektoram ar gana lielu pārpalikumu, kas ļautu apkaimes iedzīvotājiem iztikt pašiem un vēl pabarot pilsētu. Īpaša nozīme bija pilsētas plāna un bves simetrijai ap valdnieka rezidences un galvenās dievības cetrālo tempļa kompleksu kā pretskatu asimetriskajai un nesakārtotajai apkārtējai pasaulei aiz pilsētas mūriem. | '''Pilsēta''' - pastāvīgs un blīvi apdzīvots urbāns kāda apvidus ekonomikas un administratīvi politiskais centrs ar savu [[Patrimoniālais apgabals|patrimoniālo apgabalu]] un pašpārvaldi. Jautājumā pastāv visai liela viedokļu daudzveidība un ir ļoti daudz definīciju, taču vienkāršākā un izplatītākā izpratne piedāvā pilsētu lokalizēt pēc sešiem pamatkritērijiem: 1) topogrāfiska un administratīva noslēgtība, izteiktas robežas; 2) liels iedzīvotāju skaits (par zemāko robežu pieņem ~1000 indivīdus, taču ir pētnieki, kas par zemāko skaitu pieņem tikai ~5000 iedzīvotāju); 3) visai izteikta profesionāla specializācija ražošanā, kulta lietās, administratīvajā pārvaldē, militārajos jautājumos, tirdzniecībā u.tml., sociāla stratifikācija pēc statusa un mantas; 4) daudzveidīga apbūve, t.sk. [[fortifikācija]]s būves, administratīvās ēkas, kulta celtnes, monumentālā arhitektūra; 5) noteikta apvidus polifunkcionāla centra funkcijas, 6) kas īpaši nozīmīgi, pastāvīgs tirgus un pilsētas kā maiņas starpnieces funkcijas. Lai pilsēta pastāvētu, nepieciešami trīs pamatapstākļi: 1) jābūt ar lauksaimniecību nesaistītiem ienākumiem (ko dod amatniecība, tirdzniecība, karš u.c.), kas nodrošinātu ar pārtiku to pilsētas iedzīvotāju daļu, kas nav nodarbināta pārtikas ražošanā, kā arī ļautu finansēt pilsētbūvniecību; 2) apvidū ap pilsētu jābūt pietiekami lielam iedzīvotāju skaitam ar zināmām iemaņām plašāku sociālo struktūru veidošanā; 3) jābūt pietiekami attīstītam agrārajasm sektoram ar gana lielu pārpalikumu, kas ļautu apkaimes iedzīvotājiem iztikt pašiem un vēl pabarot pilsētu. Īpaša nozīme bija pilsētas plāna un bves simetrijai ap valdnieka rezidences un galvenās dievības cetrālo tempļa kompleksu kā pretskatu asimetriskajai un nesakārtotajai apkārtējai pasaulei aiz pilsētas mūriem. | ||
− | Pirmās pilsētas šādā izpratnē parādās jau [[Senie laiki|senajos laikos]] [[Mezopotāmija|Mezopotāmijā]], kur jau III gt.p.m.ē. pirmajā pusē pastāvēja vairāki desmiti lielu pilsētu, bet gadu tūkstoša vidū, pēc dažu pētnieku aprēķiniem, [[Šumera|Šumerā]] un [[Akada|Akadā]] ~4/5 iedzīvotāju dzīvoja pilsētās (ielākās no tām aizņēma 400-500 ha ar ~50 000 iedzīvotāju). [[Senā Ēģipte|Senajā Ēģiptē]] pat vēl Jaunās valsts laikā nevar runāt par tāda apmetņu tipa pastāvēšanu, kas atbilstu pilsētas kritērijiem. Tur tās bija vairāk attiecīgās provinces ierēdņu dzīvesvietas. Ēģiptē pilsē†būvniecība izvērsās tikai Jaunās valsts laikā, kad saimnieciski intensīvāk tika apgūta Deltas austrumdaļa. Reģionos, kur klimatiskie un ģeogrāfiskie apstākļi neļāva izveidot tik intensīvu lauksaimniecību, kas ļautu vienuviet koncentrēties lielam iedzīvotāju skaitam (kā Senajā Grieķijā, kur lauksaimnieku pamatmasa bija spiesta dzīvot pat desmitiem km no centra), urbanizācijas process ritēja lēnāk. Tā tas bija Eiropā, pie tam daļa pētnieku vēlas to rašanos vēl vairāk attālināt, jo krētiešu un ahajiešu mazvalstu centri, kas pēc sava lieluma atbilda vidējam Divupes ciemam, nevar tikt uzskatīti par pilsē†ām, bet gan tikai par vadoņa rezidenci un tam pietuvināto ļaužu un radinieku apmetni ap to. Tā kā [[Senā Grieķija|Senajā Grieķijā]] par pilsētu rašanos var runāt sākot ar to brīdi, kad [[polisa]]s noformēšanās un nostiprināšanās noteica politiskās varas, sabiedrisko un reliģisko institūtu lokalizēšanos kādā no dažādiem aspektiem svarīgā un izdevīgā vietā (ap ahajiešu laikmeta [[ | + | Pirmās pilsētas šādā izpratnē parādās jau [[Senie laiki|senajos laikos]] [[Mezopotāmija|Mezopotāmijā]], kur jau III gt.p.m.ē. pirmajā pusē pastāvēja vairāki desmiti lielu pilsētu, bet gadu tūkstoša vidū, pēc dažu pētnieku aprēķiniem, [[Šumera|Šumerā]] un [[Akada|Akadā]] ~4/5 iedzīvotāju dzīvoja pilsētās (ielākās no tām aizņēma 400-500 ha ar ~50 000 iedzīvotāju). [[Senā Ēģipte|Senajā Ēģiptē]] pat vēl Jaunās valsts laikā nevar runāt par tāda apmetņu tipa pastāvēšanu, kas atbilstu pilsētas kritērijiem. Tur tās bija vairāk attiecīgās provinces ierēdņu dzīvesvietas. Ēģiptē pilsē†būvniecība izvērsās tikai Jaunās valsts laikā, kad saimnieciski intensīvāk tika apgūta Deltas austrumdaļa. Reģionos, kur klimatiskie un ģeogrāfiskie apstākļi neļāva izveidot tik intensīvu lauksaimniecību, kas ļautu vienuviet koncentrēties lielam iedzīvotāju skaitam (kā Senajā Grieķijā, kur lauksaimnieku pamatmasa bija spiesta dzīvot pat desmitiem km no centra), urbanizācijas process ritēja lēnāk. Tā tas bija Eiropā, pie tam daļa pētnieku vēlas to rašanos vēl vairāk attālināt, jo krētiešu un ahajiešu mazvalstu centri, kas pēc sava lieluma atbilda vidējam Divupes ciemam, nevar tikt uzskatīti par pilsē†ām, bet gan tikai par vadoņa rezidenci un tam pietuvināto ļaužu un radinieku apmetni ap to. Tā kā [[Senā Grieķija|Senajā Grieķijā]] par pilsētu rašanos var runāt sākot ar to brīdi, kad [[polisa]]s noformēšanās un nostiprināšanās noteica politiskās varas, sabiedrisko un reliģisko institūtu lokalizēšanos kādā no dažādiem aspektiem svarīgā un izdevīgā vietā (ap ahajiešu laikmeta [[Basilejs|basileja]] pils vietu, ostu, stratēģiskā ziņā visizdevīgāk izvietoto ciemu u.tml.), kur sāka ierīkot tauats sapulču vietas, kulta celtnes, atradās amatpersonas, veidojot polisas administratīvo, saimniecisko un kultūras centru. tomēr ne visu polisu centri izauga par pilsētām. |
Skat. arī: [[pilsētvalsts]], [[polisa]] | Skat. arī: [[pilsētvalsts]], [[polisa]] |
Versija, kas saglabāta 2013. gada 28. marts, plkst. 06.03
Pilsēta - pastāvīgs un blīvi apdzīvots urbāns kāda apvidus ekonomikas un administratīvi politiskais centrs ar savu patrimoniālo apgabalu un pašpārvaldi. Jautājumā pastāv visai liela viedokļu daudzveidība un ir ļoti daudz definīciju, taču vienkāršākā un izplatītākā izpratne piedāvā pilsētu lokalizēt pēc sešiem pamatkritērijiem: 1) topogrāfiska un administratīva noslēgtība, izteiktas robežas; 2) liels iedzīvotāju skaits (par zemāko robežu pieņem ~1000 indivīdus, taču ir pētnieki, kas par zemāko skaitu pieņem tikai ~5000 iedzīvotāju); 3) visai izteikta profesionāla specializācija ražošanā, kulta lietās, administratīvajā pārvaldē, militārajos jautājumos, tirdzniecībā u.tml., sociāla stratifikācija pēc statusa un mantas; 4) daudzveidīga apbūve, t.sk. fortifikācijas būves, administratīvās ēkas, kulta celtnes, monumentālā arhitektūra; 5) noteikta apvidus polifunkcionāla centra funkcijas, 6) kas īpaši nozīmīgi, pastāvīgs tirgus un pilsētas kā maiņas starpnieces funkcijas. Lai pilsēta pastāvētu, nepieciešami trīs pamatapstākļi: 1) jābūt ar lauksaimniecību nesaistītiem ienākumiem (ko dod amatniecība, tirdzniecība, karš u.c.), kas nodrošinātu ar pārtiku to pilsētas iedzīvotāju daļu, kas nav nodarbināta pārtikas ražošanā, kā arī ļautu finansēt pilsētbūvniecību; 2) apvidū ap pilsētu jābūt pietiekami lielam iedzīvotāju skaitam ar zināmām iemaņām plašāku sociālo struktūru veidošanā; 3) jābūt pietiekami attīstītam agrārajasm sektoram ar gana lielu pārpalikumu, kas ļautu apkaimes iedzīvotājiem iztikt pašiem un vēl pabarot pilsētu. Īpaša nozīme bija pilsētas plāna un bves simetrijai ap valdnieka rezidences un galvenās dievības cetrālo tempļa kompleksu kā pretskatu asimetriskajai un nesakārtotajai apkārtējai pasaulei aiz pilsētas mūriem.
Pirmās pilsētas šādā izpratnē parādās jau senajos laikos Mezopotāmijā, kur jau III gt.p.m.ē. pirmajā pusē pastāvēja vairāki desmiti lielu pilsētu, bet gadu tūkstoša vidū, pēc dažu pētnieku aprēķiniem, Šumerā un Akadā ~4/5 iedzīvotāju dzīvoja pilsētās (ielākās no tām aizņēma 400-500 ha ar ~50 000 iedzīvotāju). Senajā Ēģiptē pat vēl Jaunās valsts laikā nevar runāt par tāda apmetņu tipa pastāvēšanu, kas atbilstu pilsētas kritērijiem. Tur tās bija vairāk attiecīgās provinces ierēdņu dzīvesvietas. Ēģiptē pilsē†būvniecība izvērsās tikai Jaunās valsts laikā, kad saimnieciski intensīvāk tika apgūta Deltas austrumdaļa. Reģionos, kur klimatiskie un ģeogrāfiskie apstākļi neļāva izveidot tik intensīvu lauksaimniecību, kas ļautu vienuviet koncentrēties lielam iedzīvotāju skaitam (kā Senajā Grieķijā, kur lauksaimnieku pamatmasa bija spiesta dzīvot pat desmitiem km no centra), urbanizācijas process ritēja lēnāk. Tā tas bija Eiropā, pie tam daļa pētnieku vēlas to rašanos vēl vairāk attālināt, jo krētiešu un ahajiešu mazvalstu centri, kas pēc sava lieluma atbilda vidējam Divupes ciemam, nevar tikt uzskatīti par pilsē†ām, bet gan tikai par vadoņa rezidenci un tam pietuvināto ļaužu un radinieku apmetni ap to. Tā kā Senajā Grieķijā par pilsētu rašanos var runāt sākot ar to brīdi, kad polisas noformēšanās un nostiprināšanās noteica politiskās varas, sabiedrisko un reliģisko institūtu lokalizēšanos kādā no dažādiem aspektiem svarīgā un izdevīgā vietā (ap ahajiešu laikmeta basileja pils vietu, ostu, stratēģiskā ziņā visizdevīgāk izvietoto ciemu u.tml.), kur sāka ierīkot tauats sapulču vietas, kulta celtnes, atradās amatpersonas, veidojot polisas administratīvo, saimniecisko un kultūras centru. tomēr ne visu polisu centri izauga par pilsētām.
Skat. arī: pilsētvalsts, polisa
Literatūra par šo tēmu
- Pāvulāne Velta. Seno laiku vēsture. 1. daļa. (metodisks līdzeklis) – Mācību apgāds NT: Rīga, 1996., 15.-25. lpp. ISBN 9984-617-13-0
- Empires: Perspectives from Archaeology and History. / Alcock, Susan E.; Terence N., D'Altroy; Terence N., Morrison et al., eds. - Cambridge University Press: Cambridge, 2001, p. 546. ISBN 978-0-521-77020-0
- Leick Gwendolyn. Mesopotamia: Invention of the City. - Penguin: London/New York, 2002
- Древние города. // Материалы к Всесоюзной конференции „Культура Средней Азии и Казахстана в эпоху раннего средневековя“. - Наука: Ленинград, 1977