Atšķirības starp "Amenhoteps IV" versijām
m (→Literatūra par šo tēmu) |
m |
||
1. rindiņa: | 1. rindiņa: | ||
− | '''Amenhoteps IV''' jeb '''Ehnatons''' (an. ''Amenhotep IV'', vc. ''Amenophis IV'', kr. ''Аменхотеп IV, Эхнатон'') – [[XVIII dinastija]]s desmitais [[faraons]] [[Senā Ēģipte|Senajā Ēģiptē]], [[Amenhoteps III|Amenhotepa III]] jaunākais dēls. Valdīja aptuveni 1372.-1354. g. p.m.ē. (LPE datējums, citur literatūrā sastopami dažādi datējumi: 1353-1336, 1351-1334, 1355-1337/36, 1364-1347, 1366-1349, 1350-1336, 1356-1340, 1353-1336, 1340-1324, u.c.), kad valsts robežas pletās no Eifratas augšteces līdz Nīlas 4. krācēm. Vēsturē iegājis kā reformators reliģijā un mākslā. Uz citu dievību kultu ierobežošanas rēķina izcēla Saules dieva Atonu, padarot tā pielūgsmi par dinastijas kultu, plaši konfiscēja citu dievību kultu kalpotāju īpašumus, pieņēma vārdu '''Ehnatons''' (Atona kalps). Piektajā valdīšanas gadā pārcēla galvaspilsētu no Tēbām uz paša dibināto Ahetatonu (~250 km uz dienvidiem no mūsd. Kairas, pie Telamarnas ciema). Atbalstīja mākslā (glezniecībā, keramikā, tēlniecībā un arhitektūrā) naturālisma iezīmes, jaunas tehnoloģijas, atteikšanos no klasiskajiem stila kanoniem. Ārpolitika ne visai veiksmīga – Amenhotepa IV valdīšanas laikā Ēģipte sāka konfliktēt ar [[Hetu valsts|Hetu valsti]], kā rezultātā zaudēja Sīriju un [[Palestīna|Palestīnu]], un ietekmi Levantē. Pēc viņa nāves sākās asa pretreakcija: jaunā galvaspilsēta tika pamesta, faraona celtie Atona tempļi sagrauti, tā vārds izdzēsts. | + | '''Amenhoteps IV''' jeb '''Ehnatons''' (an. ''Amenhotep IV, Akhenaten'', vc. ''Amenophis IV'', kr. ''Аменхотеп IV, Эхнатон'') – [[XVIII dinastija]]s desmitais [[faraons]] [[Senā Ēģipte|Senajā Ēģiptē]], [[Amenhoteps III|Amenhotepa III]] jaunākais dēls. Valdīja aptuveni 1372.-1354. g. p.m.ē. (LPE datējums, citur literatūrā sastopami dažādi datējumi: 1353-1336, 1351-1334, 1355-1337/36, 1364-1347, 1366-1349, 1350-1336, 1356-1340, 1353-1336, 1340-1324, u.c.), kad valsts robežas pletās no Eifratas augšteces līdz Nīlas 4. krācēm. Vēsturē iegājis kā reformators reliģijā un mākslā. Uz citu dievību kultu ierobežošanas rēķina izcēla Saules dieva Atonu, padarot tā pielūgsmi par dinastijas kultu, plaši konfiscēja citu dievību kultu kalpotāju īpašumus, pieņēma vārdu '''Ehnatons''' (Atona kalps). Piektajā valdīšanas gadā pārcēla galvaspilsētu no Tēbām uz paša dibināto Ahetatonu (~250 km uz dienvidiem no mūsd. Kairas, pie Telamarnas ciema). Atbalstīja mākslā (glezniecībā, keramikā, tēlniecībā un arhitektūrā) naturālisma iezīmes, jaunas tehnoloģijas, atteikšanos no klasiskajiem stila kanoniem. Ārpolitika ne visai veiksmīga – Amenhotepa IV valdīšanas laikā Ēģipte sāka konfliktēt ar [[Hetu valsts|Hetu valsti]], kā rezultātā zaudēja Sīriju un [[Palestīna|Palestīnu]], un ietekmi Levantē. Pēc viņa nāves sākās asa pretreakcija: jaunā galvaspilsēta tika pamesta, faraona celtie Atona tempļi sagrauti, tā vārds izdzēsts. |
==== Literatūra par šo tēmu ==== | ==== Literatūra par šo tēmu ==== | ||
6. rindiņa: | 6. rindiņa: | ||
---- | ---- | ||
* Donald B. Redford. Akhenaten: The Heretic King. - Princeton University Press, 1984 | * Donald B. Redford. Akhenaten: The Heretic King. - Princeton University Press, 1984 | ||
+ | * Nicholas Reeves. Akhenaten: Egypt’s False Prophet. - Thames & Hudson, 2000 | ||
+ | * Murnane, William J. Texts from the Amarna Period in Egypt. - Society of Biblical Literature, 1995. ISBN 1-55540-966-0 | ||
---- | ---- | ||
* Матье М. Э. Во времена Нефертити. - Москва, 1965 | * Матье М. Э. Во времена Нефертити. - Москва, 1965 |
Versija, kas saglabāta 2016. gada 8. jūlijs, plkst. 07.15
Amenhoteps IV jeb Ehnatons (an. Amenhotep IV, Akhenaten, vc. Amenophis IV, kr. Аменхотеп IV, Эхнатон) – XVIII dinastijas desmitais faraons Senajā Ēģiptē, Amenhotepa III jaunākais dēls. Valdīja aptuveni 1372.-1354. g. p.m.ē. (LPE datējums, citur literatūrā sastopami dažādi datējumi: 1353-1336, 1351-1334, 1355-1337/36, 1364-1347, 1366-1349, 1350-1336, 1356-1340, 1353-1336, 1340-1324, u.c.), kad valsts robežas pletās no Eifratas augšteces līdz Nīlas 4. krācēm. Vēsturē iegājis kā reformators reliģijā un mākslā. Uz citu dievību kultu ierobežošanas rēķina izcēla Saules dieva Atonu, padarot tā pielūgsmi par dinastijas kultu, plaši konfiscēja citu dievību kultu kalpotāju īpašumus, pieņēma vārdu Ehnatons (Atona kalps). Piektajā valdīšanas gadā pārcēla galvaspilsētu no Tēbām uz paša dibināto Ahetatonu (~250 km uz dienvidiem no mūsd. Kairas, pie Telamarnas ciema). Atbalstīja mākslā (glezniecībā, keramikā, tēlniecībā un arhitektūrā) naturālisma iezīmes, jaunas tehnoloģijas, atteikšanos no klasiskajiem stila kanoniem. Ārpolitika ne visai veiksmīga – Amenhotepa IV valdīšanas laikā Ēģipte sāka konfliktēt ar Hetu valsti, kā rezultātā zaudēja Sīriju un Palestīnu, un ietekmi Levantē. Pēc viņa nāves sākās asa pretreakcija: jaunā galvaspilsēta tika pamesta, faraona celtie Atona tempļi sagrauti, tā vārds izdzēsts.
Literatūra par šo tēmu
- Latvijas padomju enciklopēdija. - Galvenā enciklopēdija redakcija: Rīga, 1981., - 195. lpp.
- Donald B. Redford. Akhenaten: The Heretic King. - Princeton University Press, 1984
- Nicholas Reeves. Akhenaten: Egypt’s False Prophet. - Thames & Hudson, 2000
- Murnane, William J. Texts from the Amarna Period in Egypt. - Society of Biblical Literature, 1995. ISBN 1-55540-966-0
- Матье М. Э. Во времена Нефертити. - Москва, 1965
- Перепёлкин Ю.Я. О "космополитизме" в египетской литературе эль-амарнского периода. // Сборник статей к 40-летию ученой деятельности академика А. С. Орлова. - Ленинград, 1934. С. 373-376.
- Перепёлкин Ю.Я. Переворот Амен-хотпа IV. Часть I. - Москва, 1967
- Перепёлкин Ю.Я. Переворот Амен-хотпа IV. Часть II. - Москва, 1984
- Перепёлкин Ю.Я. Кэйе и Семнех-ке-рэ. К исходу солнцепоклоннического переворота в Египте. - Москва, 1979