Anselms no Kenterberijas

No ''Vēsture''
Versija 2009. gada 5. novembris, plkst. 17.39, kādu to atstāja Buks Artis (Diskusija | devums)
(izmaiņas) ← Senāka versija | skatīt pašreizējo versiju (izmaiņas) | Jaunāka versija → (izmaiņas)
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
Anselm.jpg

Sv. Anselms no Kenterberijas jeb Kenterberijas Anselms (Anselmus Cantuariensis, Sanctus Anselmus Cantuariensis archiepiscopus, angl. Anselm of Canterbury, 1033.–1109.) - Kenterberijas (Anglijas karalistē) arhibīskaps, teologs un filosofs, viens no spilgtākajiem agrīnās sholastikas pārstāvjiem.

Dzimis ap 1033. gadu Aostā, Lombardijā (Burgundijas karaliste), aristokrātu ģimenē. 1060. gadā kļuva par benediktīniešu mūku Bekā (Notre Dame du Bec-Hellouin, Normandijā). Anselms studijās īpaši pievērsās sv. Augustīna mācībai, sarakstīja vairākus darbus (Monologion, Proslogion u.c.) par Dieva esamību un Viņa dabu. Trīs gadus vēlāk viņš kļuva par šī klostera prioru, bet 1078. gadā – par abatu. Veicot savus pienākumus, Anselms devās uz Angliju apraudzīt klostera īpašumus, kur viņa draugs Lanfranks pildīja Kenterberijas arhibīskapa pienākumus. 1093. gadā Anselms tika iecelts par Kenterberijas arhibīskapu. Aktīvi darbojās mūku formācijas jomā un veica Baznīcas dzīves atjaunotni. Cīnījās par Baznīcas brīvību no laicīgās varas (nonākot konfliktā ar karali Viljamu II, 1097. gadā bija spiests 3 gadus uzturēties trimdā Romā, kur sarakstīja Cur Deus homo). Miris Kenterberijā 1109. gada 21. aprīlī. 1494. gadā kanonizēts. 1720. gadā atzīts par "Baznīcas mācītāju".

Viņa domāšana iezīmējās ar stingru un skaidru loģiku. Lūgšanā, ar ko iesākas slavenais darbs Proslogion, Anselms izsaka vēlmi izprast ticību. Viņš vēlas labāk izprast dievišķās patiesības, kurām savā sirdī tic un ko mīl. Viņa centieni bija vienmēr virzīti uz aizvien dziļāku dievišķo noslēpumu kontemplāciju. Mācīja, ka teologs ir aicināts tiekties vispirms pēc dziļas ticības pieredzes, teoloģijai jābūt iesakņotai šajā pieredzē, t.i., ticība ir primāra, bet zināšanas - sekundāras: vajag "ticēt, lai saprastu" (lat. credo, ut intelligam), taču ticību var arī racionāli pamatot. Strīdā par universālijām pārstāvēja "reālistu" (sk. Viduslaiku reālisms) virzienu. Pilnveidoja ontoloģisko Dieva esamības pierādījumu. Darbā „Cur Deus homo“ (Kāpēc Dievs tapa cilvēks) izmantoja dialoga principu: „radīja” sava veida oponentu tikai tāpēc, lai parādītu, par ko īsti ir runa (līdzīgs pamatprincips bija jau Platona Dialogiem - saruna palīdz noskaidrot jautājuma būtību, un valoda ir vairāk nekā tikai loģiska saspēle, par ko jāvienojas katram pašam ar sevi).

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 199. lpp.
  • Rubenis Andris. Ētika. Viduslaiku izglītība, antropoloģija un ētika. - Zvaigzne ABC: Rīga, 2007., 240 lpp. ISBN 9984377962
  • Rietumeiropas morāles filozofija. Antoloģija. / Skaidrītes Lasmanes sakārtojumā. - LU akadēmiskais apgāds: Rīga, 2006.

  • Anselm of Canterbury. The Major Works. / edited by Brian Davies and G. R. Evans. - Oxford, 1998
  • Anselm. Three Philosophical Dialogues. / ed. and trans. by Thomas Williams. - Hackett, 2002

Resursi internetā par šo tēmu