Atšķirības starp "Li" versijām
No ''Vēsture''
m |
m |
||
(1 starpversija, ko mainījis viens dalībnieks, nav parādīta) | |||
3. rindiņa: | 3. rindiņa: | ||
* '''2.''' Administratīvi sociāla vienība Senajā Ķīnā: dienvidu provincēs 10 ģimenes veidoja 1 ''li'' (vecākais - ''džen''); pārējā impērijā 1 ''li'' = 100 ģimenes (kas apvienotas ciemu kopienās ''cuņ'' vai apriņķos ''[[Sjaņa|sjaņ]]''); pilsētu iedzīvotājus grupēja 1 ''li'' = 100 ģimenes (5 ''li'' veidoja 1 ''fan'' - pilsētas kopienu) - skat. [[Ķīnas impēriju valsts pārvaldes administrācija]]. | * '''2.''' Administratīvi sociāla vienība Senajā Ķīnā: dienvidu provincēs 10 ģimenes veidoja 1 ''li'' (vecākais - ''džen''); pārējā impērijā 1 ''li'' = 100 ģimenes (kas apvienotas ciemu kopienās ''cuņ'' vai apriņķos ''[[Sjaņa|sjaņ]]''); pilsētu iedzīvotājus grupēja 1 ''li'' = 100 ģimenes (5 ''li'' veidoja 1 ''fan'' - pilsētas kopienu) - skat. [[Ķīnas impēriju valsts pārvaldes administrācija]]. | ||
* '''3.''' (ķīn. 理, piņj. ''lǐ'') Ētiskās normas Senajā Ķīnā, kas nosaka sabiedrības locekļu savstarpējās attiecības: zemāk stāvošā un augstākstāvošā, ģimenes lokā, kuru pamatā bija uz dzīves ilgumu un sociālo stāvokli bāzēta hierarhijas sistēma: jaunākiem jāgodā un bez ierunām jāklausa vecākos, zemākstāvošiem jāklausa un bez ierunām nesavtīgi jāklausa augstākstāvošos. [Neokonfūciānisms|Neokonfūciānisma]] filosofijā, dabā notiekošo procesu mijiedarbības likums. | * '''3.''' (ķīn. 理, piņj. ''lǐ'') Ētiskās normas Senajā Ķīnā, kas nosaka sabiedrības locekļu savstarpējās attiecības: zemāk stāvošā un augstākstāvošā, ģimenes lokā, kuru pamatā bija uz dzīves ilgumu un sociālo stāvokli bāzēta hierarhijas sistēma: jaunākiem jāgodā un bez ierunām jāklausa vecākos, zemākstāvošiem jāklausa un bez ierunām nesavtīgi jāklausa augstākstāvošos. [Neokonfūciānisms|Neokonfūciānisma]] filosofijā, dabā notiekošo procesu mijiedarbības likums. | ||
− | * '''4.''' [[Ķīniešu filosofija|Filosofijā]] garīgs, nemateriāls pirmssākums, pretstatā materiālajam pirmssākumam [[ | + | * '''4.''' [[Ķīniešu filosofija|Filosofijā]] garīgs, nemateriāls pirmssākums, pretstatā materiālajam pirmssākumam [[cji]]. |
== Literatūra par šo tēmu == | == Literatūra par šo tēmu == | ||
16. rindiņa: | 16. rindiņa: | ||
[[Kategorija:Mērvienības]] | [[Kategorija:Mērvienības]] | ||
− | [[Kategorija: | + | [[Kategorija:Filosofijas vēsture]] |
[[Kategorija:Sabiedrība]] | [[Kategorija:Sabiedrība]] |
Pašreizējā versija, 2010. gada 29. oktobris, plkst. 10.17
Li - atkarībā no izrunas un konteksta:
- 1. (ķīn. 里; piņj. lǐ) - attāluma mērvienība Senajā Ķīnā. Senatnē 300 vai 360 soļi (步), mūsdienu literatūrā pieņems, ka 1 li ir 500 metri. Literatūrā sastopamā idioma "10 000 li" visbiežāk nenozīmē vis konkrētu attālumu, bet gan "ļoti tālu".
- 2. Administratīvi sociāla vienība Senajā Ķīnā: dienvidu provincēs 10 ģimenes veidoja 1 li (vecākais - džen); pārējā impērijā 1 li = 100 ģimenes (kas apvienotas ciemu kopienās cuņ vai apriņķos sjaņ); pilsētu iedzīvotājus grupēja 1 li = 100 ģimenes (5 li veidoja 1 fan - pilsētas kopienu) - skat. Ķīnas impēriju valsts pārvaldes administrācija.
- 3. (ķīn. 理, piņj. lǐ) Ētiskās normas Senajā Ķīnā, kas nosaka sabiedrības locekļu savstarpējās attiecības: zemāk stāvošā un augstākstāvošā, ģimenes lokā, kuru pamatā bija uz dzīves ilgumu un sociālo stāvokli bāzēta hierarhijas sistēma: jaunākiem jāgodā un bez ierunām jāklausa vecākos, zemākstāvošiem jāklausa un bez ierunām nesavtīgi jāklausa augstākstāvošos. [Neokonfūciānisms|Neokonfūciānisma]] filosofijā, dabā notiekošo procesu mijiedarbības likums.
- 4. Filosofijā garīgs, nemateriāls pirmssākums, pretstatā materiālajam pirmssākumam cji.
Literatūra par šo tēmu
- Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 234. lpp.
- Chan Wing-tsit (translated and compiled). A Source Book in Chinese Philosophy. - Princeton University Press: Princeton, NJ, 1963