Atšķirības starp "Nestoriāņi" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m (jauna lapa)
 
m
1. rindiņa: 1. rindiņa:
 
'''Nestoriāņi''' (no Konstantinopoles [[Patriarhs|patriarha]] Nestora; ap 380.-450.) - virziens [[Kristietība|kristietībā]], kura piekritēji norobežoja [[Kristus]] dievišķo un cilvēcisko dabu.
 
'''Nestoriāņi''' (no Konstantinopoles [[Patriarhs|patriarha]] Nestora; ap 380.-450.) - virziens [[Kristietība|kristietībā]], kura piekritēji norobežoja [[Kristus]] dievišķo un cilvēcisko dabu.
  
Viduslaikos nestoriāņi bija dominējošā kristīgā [[Baznīca]] Centrālāzijā. Mūsdienās to kopienas sastopamas Irānā, Irākā, Sīrijā un Indijā.
+
Viduslaikos nestoriāņi bija dominējošā kristīgā [[Baznīca]] Centrālāzijā. Mūsdienās to kopienas sastopamas Irānā (apt. 10 000), Irākā (apt. 400 000), Turcijā (apt. 6000), Libānā (apt. 3000) un ASV (apt. 50 000), kur to nestoriāņu-uniātu kopienas dēvē par '''Haldiešu Baznīcu''' (no gr. ''Χαλδαίοι'' - ''chaldaioi''; asīr. ''kaldu''; dažkārt dēvēta arī par haldiešu, austrumsīriešu, sīriešu, persiešu rituāla [[katoļi]]em).
  
== Ieteicamā literatūra ==
+
== Komentāri ==
 +
 
 +
Represiju dēļ lielākā daļa nestoriāņu emigrēja no Bizantijas uz tai naidīgo Persiju, izklīstot tālāk pa visu Centrālāziju. 499. gada [[Koncils|koncilā]] izsludināja atdalīšanos no Konstantinopoles Baznīcas un izveidoja savu [[Patriarhāts|patriarhātu]] ar [[Patriarhs|patriarha rezidenci Seleikija-Ktesifonā (Bagdādē).
 +
 
 +
XV gs. Kiprā izveidoja [[Ūnija|ūniju]] ar [[Romas Katoļu Baznīca|Romas Katoļu Baznīcu]] (jau gadsimta beigās Kipras diecēze, kad salu ieņēma Venēcija, pilnībā pieņēma latīņu rituālu). Lielākā daļa [[Mezopotāmija]]s nestoriāņi ūniju ar katoļiem pieņēma XVI gs. vidū. Pirmais t.s. ''haldiešu Baznīcas'' [[patriarhs]] bija Sulaka, Rabana Hormidzas (netālu no Alkošas) [[Klosteris|klostera]] [[igumens]].
 +
 
 +
[[Liturģija]]s valoda - vecasīriešu.
 +
 
 +
По вероучению халдеи, как и все униаты, в настоящее время нисколько не отличаются от Римско-католической церкви. Что же касается обрядности, то она при заключении унии была сохранена и в основном тождественна принятой несторианами. В частности, при богослужении используется литургия Аддаи (Фаддея) и Мари (Марка), причём богослужение начинается молитвой у подножия алтаря. Затем совершается благодарственный молебен, верующим предлагаются хлеб и вино, произносится молитва Трисвятое («Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Бессмертный, помилуй нас»). Далее следует чтение Посланий апостолов, Евангелия, молитвы для новообращённых и молитвы с возложением рук.
 +
Впрочем, со временем всё заметнее ощущается влияние преобладающего в Римско-католической церкви латинского обряда.
 +
Халдеи пользуются григорианским календарём.
 +
В организационном отношении Халдейская церковь сохраняет определённую автономию.
 +
 +
== Literatūra ==
  
 
* Trūps H. Katoļu Baznīcas vēsture. - Rīga: Avots, 1992., 336. lpp.
 
* Trūps H. Katoļu Baznīcas vēsture. - Rīga: Avots, 1992., 336. lpp.
 +
 +
== Resursi internetā par šo tēmu ==
 +
 +
* [http://enc.mail.ru/article/?1900021673 Халдеи - Энциклопедии@Mail.Ru]
 +
* [http://religion.babr.ru/chr/east/prav/dv/nestor/hh.htm Дмитрий Таевский. История религии. Халдеи.]
 +
----
 +
* [http://www.everyculture.com/Africa-Middle-East/Assyrians.html Assyrians]
 +
* [http://www.chaldean.org the Official Chaldean Community Website]
 +
* [http://www.kaldaya.net/ the Christians of  Iraq: the Chaldeans-Syriacs-Assyrians]
 +
* [http://www.ichaldean.com/ Online Chaldean Community]
 +
* [http://www.kaldu.org/index.htm St. Peter The Apostle Catholic Diocese for Chaldeans and Assyrians USA]
 +
* [http://www.fredaprim.com/pdfs/2000/The%20A%20to%20Z%20of%20the%20ancient%20Chaldeans%20and%20their%20relation%20to%20modern%20Chaldeans.pdf The A to Z of the ancient Chaldeans and their relation to modern Chaldeans]
 +
* [http://www.nineveh.com/Mandaeans%20The%20True%20Descendents%20of%20Ancient%20Babylonians%20and%20Chaldeans.html The Mandaeans: True descendents of ancient Babylonians and Chaldeans]
 +
* [http://www.rbenninghaus.de/chaldeans.htm The last Chaldean villages in Turkey]
  
 
[[Kategorija:Kristietība]]
 
[[Kategorija:Kristietība]]

Versija, kas saglabāta 2008. gada 17. augusts, plkst. 12.11

Nestoriāņi (no Konstantinopoles patriarha Nestora; ap 380.-450.) - virziens kristietībā, kura piekritēji norobežoja Kristus dievišķo un cilvēcisko dabu.

Viduslaikos nestoriāņi bija dominējošā kristīgā Baznīca Centrālāzijā. Mūsdienās to kopienas sastopamas Irānā (apt. 10 000), Irākā (apt. 400 000), Turcijā (apt. 6000), Libānā (apt. 3000) un ASV (apt. 50 000), kur to nestoriāņu-uniātu kopienas dēvē par Haldiešu Baznīcu (no gr. Χαλδαίοι - chaldaioi; asīr. kaldu; dažkārt dēvēta arī par haldiešu, austrumsīriešu, sīriešu, persiešu rituāla katoļiem).

Komentāri

Represiju dēļ lielākā daļa nestoriāņu emigrēja no Bizantijas uz tai naidīgo Persiju, izklīstot tālāk pa visu Centrālāziju. 499. gada koncilā izsludināja atdalīšanos no Konstantinopoles Baznīcas un izveidoja savu patriarhātu ar [[Patriarhs|patriarha rezidenci Seleikija-Ktesifonā (Bagdādē).

XV gs. Kiprā izveidoja ūniju ar Romas Katoļu Baznīcu (jau gadsimta beigās Kipras diecēze, kad salu ieņēma Venēcija, pilnībā pieņēma latīņu rituālu). Lielākā daļa Mezopotāmijas nestoriāņi ūniju ar katoļiem pieņēma XVI gs. vidū. Pirmais t.s. haldiešu Baznīcas patriarhs bija Sulaka, Rabana Hormidzas (netālu no Alkošas) klostera igumens.

Liturģijas valoda - vecasīriešu.

По вероучению халдеи, как и все униаты, в настоящее время нисколько не отличаются от Римско-католической церкви. Что же касается обрядности, то она при заключении унии была сохранена и в основном тождественна принятой несторианами. В частности, при богослужении используется литургия Аддаи (Фаддея) и Мари (Марка), причём богослужение начинается молитвой у подножия алтаря. Затем совершается благодарственный молебен, верующим предлагаются хлеб и вино, произносится молитва Трисвятое («Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Бессмертный, помилуй нас»). Далее следует чтение Посланий апостолов, Евангелия, молитвы для новообращённых и молитвы с возложением рук. Впрочем, со временем всё заметнее ощущается влияние преобладающего в Римско-католической церкви латинского обряда. Халдеи пользуются григорианским календарём. В организационном отношении Халдейская церковь сохраняет определённую автономию.

Literatūra

  • Trūps H. Katoļu Baznīcas vēsture. - Rīga: Avots, 1992., 336. lpp.

Resursi internetā par šo tēmu