Atšķirības starp "Ramakrišna" versijām
m (→Resursi internetā par šo tēmu) |
m |
||
1. rindiņa: | 1. rindiņa: | ||
[[Attēls:Ramakrishna.jpg|right|thumb|200px|1881.]] | [[Attēls:Ramakrishna.jpg|right|thumb|200px|1881.]] | ||
− | '''Čaterdži Gadadhars''' jeb '''Ramakrišna''' (श्रीरामकृष्णपरमहंस, ''Ramakrishna, Chattopadhyay Gadadhar'',1836.-1886.) - [[Brahmaņi|brahmanis]], Kali priesteris, [[Misticisms|mistiķis]], [[Hinduisms|hinduisma]] reformētājs. | + | '''Čaterdži Gadadhars''' jeb '''Ramakrišna''' (श्रीरामकृष्णपरमहंस, ''Ramakrishna, Chattopadhyay Gadadhar'',1836.-1886.) - [[Brahmaņi|brahmanis]], Kali priesteris, [[Misticisms|mistiķis]], [[Hinduisms|hinduisma]] reformētājs, [[Vivekananda]]s skolotājs. |
Dzimis 1836. gada 18. februārī Kamarpukuras (''Kamarpukur'') ciemā, Rietumbengālijā, visai trūcīgu brahmaņu ģimenē kā jaunākais bērns. Pēc tēva nāves 1843. gadā pārcēlās uz dzīvi Kalkutā pie vecākā brāļa Čaterdži Ramkumara, kurš vadīja nelielu sanskrita skolu, pēc tam bija [[Kali]] priesteris tempļu kompleksā Dakšinešvarā, Kalkutas ziemeļu priekšpilsētā. 1855. gadā, kad veselības problēmu dēļ brālis vairs nevarēja pilnvērtīgi pildīt pienākumus, Gadadhars tā vietā kļuva par Kali priesteri, pieņemot vārdu ''Ramakrišna''. 1859. gada maijā apprecējās ar 6 gadus veco Saradu (''Saradamani Mukhopadhyaya'') no kaimiņu ciema. Interesējās par visām sev pieejamajām reliģijām, to koncepcijām. 1866. gadā pat uz laiku pieņēma [[Islams|islamu]], 1868-1871. gados apceļoja Indijas ziemeļus, iepazīstot vietē∆os kultus, 1874. gadā aizrāvās ar [[Kristioetība|kristietību]]. Pamazām guva aizvien lielāku atpazīstamību sabiedrībā. Ap 1874. gadu pārstāja meklēt un izveidoja savu skolu. Miris no balsenes vēža 1886. gada 15. augustā Kalkutā. | Dzimis 1836. gada 18. februārī Kamarpukuras (''Kamarpukur'') ciemā, Rietumbengālijā, visai trūcīgu brahmaņu ģimenē kā jaunākais bērns. Pēc tēva nāves 1843. gadā pārcēlās uz dzīvi Kalkutā pie vecākā brāļa Čaterdži Ramkumara, kurš vadīja nelielu sanskrita skolu, pēc tam bija [[Kali]] priesteris tempļu kompleksā Dakšinešvarā, Kalkutas ziemeļu priekšpilsētā. 1855. gadā, kad veselības problēmu dēļ brālis vairs nevarēja pilnvērtīgi pildīt pienākumus, Gadadhars tā vietā kļuva par Kali priesteri, pieņemot vārdu ''Ramakrišna''. 1859. gada maijā apprecējās ar 6 gadus veco Saradu (''Saradamani Mukhopadhyaya'') no kaimiņu ciema. Interesējās par visām sev pieejamajām reliģijām, to koncepcijām. 1866. gadā pat uz laiku pieņēma [[Islams|islamu]], 1868-1871. gados apceļoja Indijas ziemeļus, iepazīstot vietē∆os kultus, 1874. gadā aizrāvās ar [[Kristioetība|kristietību]]. Pamazām guva aizvien lielāku atpazīstamību sabiedrībā. Ap 1874. gadu pārstāja meklēt un izveidoja savu skolu. Miris no balsenes vēža 1886. gada 15. augustā Kalkutā. |
Pašreizējā versija, 2011. gada 14. jūnijs, plkst. 13.06
Čaterdži Gadadhars jeb Ramakrišna (श्रीरामकृष्णपरमहंस, Ramakrishna, Chattopadhyay Gadadhar,1836.-1886.) - brahmanis, Kali priesteris, mistiķis, hinduisma reformētājs, Vivekanandas skolotājs.
Dzimis 1836. gada 18. februārī Kamarpukuras (Kamarpukur) ciemā, Rietumbengālijā, visai trūcīgu brahmaņu ģimenē kā jaunākais bērns. Pēc tēva nāves 1843. gadā pārcēlās uz dzīvi Kalkutā pie vecākā brāļa Čaterdži Ramkumara, kurš vadīja nelielu sanskrita skolu, pēc tam bija Kali priesteris tempļu kompleksā Dakšinešvarā, Kalkutas ziemeļu priekšpilsētā. 1855. gadā, kad veselības problēmu dēļ brālis vairs nevarēja pilnvērtīgi pildīt pienākumus, Gadadhars tā vietā kļuva par Kali priesteri, pieņemot vārdu Ramakrišna. 1859. gada maijā apprecējās ar 6 gadus veco Saradu (Saradamani Mukhopadhyaya) no kaimiņu ciema. Interesējās par visām sev pieejamajām reliģijām, to koncepcijām. 1866. gadā pat uz laiku pieņēma islamu, 1868-1871. gados apceļoja Indijas ziemeļus, iepazīstot vietē∆os kultus, 1874. gadā aizrāvās ar kristietību. Pamazām guva aizvien lielāku atpazīstamību sabiedrībā. Ap 1874. gadu pārstāja meklēt un izveidoja savu skolu. Miris no balsenes vēža 1886. gada 15. augustā Kalkutā.
Sludināja vienu vispārcilvēcisku reliģiju, kuras pamatpostulātus bija ņēmis no vedantas un šakti-tantras. Centās samierināt dažādās vedantas skolas, traktēdams tās kā jogu garīgās attīstības ceļa dažādus līmeņus. Par esamības augstāko principu atzīdams Šankaras Absolūtu (nirguna brahman), kam nav iekšēju atšķirību, tomēr kritiski raudzījās uz pasaules iluzoruma koncepciju. Sociālajās attiecībās uzsvēra filantropijas un rūpju par visu cilvēku garīgu pilnveidošanos svarīgumu, ko uzskatīja par pretlīdzekli dzelzs laikmeta (kali-juga) postam - šajā laikmetā valdot naudas vara, svešzemnieku kundzības patvaļa utt.
Literatūra par šo tēmu
- Ramakrišna. // Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 352.-353. lpp.
- Olson Carl. The Mysterious Play of Kālī: An Interpretive Study of Rāmakrishna. - American Academy of Religion (Scholars Press), 1990. ISBN 1-55540-339-5
- Lemaître Solange. Ramakrischna, mit Selbstzeugnissen und Bilddokumenten. - Rowohlt: Reinbek bei Hamburg, 1986; ISBN 3-499-50060-4
- Ramakrishna. / Meiser Christian (Hrsg.) - Goldmann: München, 1986; ISBN 3-442-08437-7
- Torwesten Hans. Ramakrishna, ein Leben in Ekstase. - Benziger: Zürich/Düsseldorf, 1997; ISBN 3-545-20133-3
Resursi internetā par šo tēmu
- Two lectures on Sri Ramakrishna delivered by Swami Vivekananda in New York and England in 1896
- Sri Ramakrishna, Sri Sharada Devi, and Swami Vivekananda