Atšķirības starp "Dajananda Sarasvati" versijām
m |
m (→Resursi internetā par šo tēmu) |
||
8. rindiņa: | 8. rindiņa: | ||
== Resursi internetā par šo tēmu == | == Resursi internetā par šo tēmu == | ||
+ | |||
+ | * [http://yoga-shambhu.ru/biblio_texts/mezen.html Мезенцева О.В. Мир ведийских истин. Жизнь и учение Свами Дайянанды. - Москва, 1994. - 238 с.] | ||
[[Kategorija:D]] | [[Kategorija:D]] |
Versija, kas saglabāta 2009. gada 8. aprīlis, plkst. 12.08
Dajananda Sarasvati Snami jeb Mulšankars Tivari (1824.-1883.) – filosofs, reliģijas reformators. Dzimis Gudžaratas provincē, Britu impērijas Indijā. 1846. gadā pametis mājas un kļuvis par klaiņojošu askētu. 1860.-1863. gados bijis aklā guru Svami Viradžanandas skolnieks. Mathurā, studējis sanskrita gramatiku. 1874. gadā publicēja savu zināmāko darbu "Satjartha prakaš" ("Patviesības gaisma"), kurā summē savu koncepciju, kurā ievērojamu vietu aizņem islama, kristietības, budisma, džainisma un sikhisma kritika. 1875. gadā Bombejā izveidojis Arja samadž ("āriešu brālība"), kas par savu uzdevumu izvirzīja "atgriešanos pie vēdām", t.i. seno āriešu reliģijas atjaunošanu. Vērsās pret elku pielūgšanu, daudzdievību, māņticību utt., mēģinot attīrīt hinduismu no viduslaiku uzslāņojumiem. Dajanandas mācībā reliģiskais reformatorisms bija savienots ar apgaismības idejām. Propanējot vispārējas dabaszinātniskas izglītības nepieceišamību, viņš traktēja modernās zinātnes atziņas kā vēdās ietverto pamatpostulātu tālāku racionālu attīstību. Filosofijā Dajananda bija dvaita-vedantas skolas piekritējs. Politikā bija konstitucionālās monarhijas modeļa piekritējs, nacionālists, krasi antibritiski orientēts.
Literatūra par šo tēmu
- Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 69. lpp.
- Философский словарь / Под ред. И.Т. Фролова. - 4-е изд. - Политиздат, Москва, 1981. - 445 с.