Atšķirības starp "Japāņu filosofija" versijām
m |
m |
||
1. rindiņa: | 1. rindiņa: | ||
− | '''Japāņu filosofija''' - viduslaiku Japānas salās dzīvojošo domātāju un filosofijas skolu koncepcijas un idejas. Attīstījās senķīniešu natūrfilosofisko priekšstatu, kā arī [[Konfūciānisms|konfūciānisma]] un [[Budisms|budisma]], vēlāk neokonfūciānisma ētiski politiskās doktrīnas ietekmē. Izteikta skolu sistēma, darbojoties grupās un veidojot kopējas koncepcijas. | + | '''Japāņu filosofija''' - viduslaiku Japānas salās dzīvojošo domātāju un filosofijas skolu koncepcijas un idejas. Attīstījās senķīniešu natūrfilosofisko priekšstatu, kā arī [[Konfūciānisms|konfūciānisma]] un [[Budisms|budisma]], vēlāk [[Neokonfūciānisms|neokonfūciānisma]] ētiski politiskās doktrīnas ietekmē. Izteikta skolu sistēma, darbojoties grupās un veidojot kopējas koncepcijas. |
− | No | + | No neokonfūciānisma atvasinātā virziena aizsācēji bija [[Fudzivara Seiki]] (1561.-1619.) un [[Hajasi Radzans]] (1583.-1657.), kuru izveidotā skola (''sjusi gakuha'') proponēja [[Džu Si]] mācību. Postulēja, ka pār Visumu valda ''taikjoku'' jeb ''mukjoku'' - "galējā robeža" jeb "bezgalīgais" - universāls spēks, kam nav pastvīgu īpašību un formu un ko cilvēks nespēj ar savām maņām uztvert un ar prātu līdz galam izprast, tikai apjaust. ''Taikjoku'' ir pamatā gara pirmssākumam "ri" (''[[li]]''), kas saistīts ar materiālo pirmssākumu "ki" (''[[cji]]'') un mijiedarbojoties rada lietu fizisko dabu. Paralēli šajā periodā pastāvēja arī klasiskā [[Konfūciānisms|konfūciānisma]] skola ar [[Jamaga Soko|Jamagu Soko]] (1622.-1685.) un [[Buca Soraja|Bucu Soraju]] (1666.-1728.), kā arī ķīniešu filosofa [[Vans Šoudžeņs|Vana Šoudžeņa]] sekotāju skola ''Ojomeigakuha'' ar [[Nakae Todzja|Nakae Todzju]] (1608.-1648.) vadībā. |
[[Kategorija:Filosofija]] | [[Kategorija:Filosofija]] |
Versija, kas saglabāta 2009. gada 14. augusts, plkst. 13.08
Japāņu filosofija - viduslaiku Japānas salās dzīvojošo domātāju un filosofijas skolu koncepcijas un idejas. Attīstījās senķīniešu natūrfilosofisko priekšstatu, kā arī konfūciānisma un budisma, vēlāk neokonfūciānisma ētiski politiskās doktrīnas ietekmē. Izteikta skolu sistēma, darbojoties grupās un veidojot kopējas koncepcijas.
No neokonfūciānisma atvasinātā virziena aizsācēji bija Fudzivara Seiki (1561.-1619.) un Hajasi Radzans (1583.-1657.), kuru izveidotā skola (sjusi gakuha) proponēja Džu Si mācību. Postulēja, ka pār Visumu valda taikjoku jeb mukjoku - "galējā robeža" jeb "bezgalīgais" - universāls spēks, kam nav pastvīgu īpašību un formu un ko cilvēks nespēj ar savām maņām uztvert un ar prātu līdz galam izprast, tikai apjaust. Taikjoku ir pamatā gara pirmssākumam "ri" (li), kas saistīts ar materiālo pirmssākumu "ki" (cji) un mijiedarbojoties rada lietu fizisko dabu. Paralēli šajā periodā pastāvēja arī klasiskā konfūciānisma skola ar Jamagu Soko (1622.-1685.) un Bucu Soraju (1666.-1728.), kā arī ķīniešu filosofa Vana Šoudžeņa sekotāju skola Ojomeigakuha ar Nakae Todzju (1608.-1648.) vadībā.