Atšķirības starp "Islama filosofija" versijām
m |
m |
||
1. rindiņa: | 1. rindiņa: | ||
'''Islama filosofija''' (kr. ''философия ислама'') - dažādu reliģiski-filosofijas skolu un koncepciju kopums, kas radies un attīstījies viduslaikos, arābu iekarojumu izveidotajā islama civilizācijā, lielā mērā saistīts ar [[Islams|islamu]] un raksturīgs tieši šai civilizācijai. | '''Islama filosofija''' (kr. ''философия ислама'') - dažādu reliģiski-filosofijas skolu un koncepciju kopums, kas radies un attīstījies viduslaikos, arābu iekarojumu izveidotajā islama civilizācijā, lielā mērā saistīts ar [[Islams|islamu]] un raksturīgs tieši šai civilizācijai. | ||
− | Filosofiskā doma islamā parādās jau VII-VIII gs. mijā, sākotnēji kā [[Aristotelis no Stagīras|Aristoteļa]] tekstu traktēšana, balstoties [[Neoplatonisms|neoplatonisma]] domā. Aristoteli lasīja [[Plotīns|Plotīna]] un [[Jamlihs|Jamliha]] izpratnē, caur [[Porfīrijs|Porfīrija]] un [[Simplikijs|Simplikija]] tekstiem. Attiecīgi, Aristoteli uztvēra [[monisms|monistiski]], kā savdabīgu monistiskas teoloģijas metodoloģiju. Šis domas virziens attīstījās līdz [[Averoess|Averoesam]], kad strauji aprāvās islama pasaulē, turpinoties Eiropas [[Sholastika|sholastikā]] | + | Filosofiskā doma islamā parādās jau VII-VIII gs. mijā, sākotnēji kā [[Aristotelis no Stagīras|Aristoteļa]] tekstu traktēšana, balstoties [[Neoplatonisms|neoplatonisma]] domā. Aristoteli lasīja [[Plotīns|Plotīna]] un [[Jamlihs|Jamliha]] izpratnē, caur [[Porfīrijs|Porfīrija]] un [[Simplikijs|Simplikija]] tekstiem. Attiecīgi, Aristoteli uztvēra [[monisms|monistiski]], kā savdabīgu monistiskas teoloģijas metodoloģiju. Šis domas virziens attīstījās līdz [[Averoess|Averoesam]], kad strauji aprāvās islama pasaulē, turpinoties Eiropas [[Sholastika|sholastikā]] un kļūstot par [[Eiropas filosofija]]s daļu. Austrumos Averoesa domu praktiski nepamanīja, t.i. islama filosofijas Spānijas skolas attīstība un gals neatspoguļojās Austrumu attīstībā. |
+ | |||
+ | Prējā islama pasaulē filosofija turpināja attīstīties līdz XIII-XIV gs. mijai, kad mainījās "pasūtījums", proti, laicīgā vara, kas uzturēja filosofus, sāka no tiem prasīt praksē izmantojamas zināšanas, tādējādi filosofiskajai domai sadaloties racionālajā pieejā un [[Gnosticisms|gnostiķu]] ietekmi jūtošajā mistiskajā virzienā. | ||
+ | |||
* Pirmais vairāk raksturīgs [[Sunnīti|sunnītu]] filosofijai, ko zināmā mērā varētu raksturot kā [[Atomisms|atomismu]], ap kuru tā koncentrējās. Tas, protams, nav vis dabaszinātņu, bet filosofisks atomisms, mantots no [[indiešu filosofija]]s un [[Antīkā filosofija|antīkās filosofijas]]. Tā pamatproblēma bija visai teoloģisku dilemmu risināšana, piemēram, ja matērija ir aktīva un tai piemīt zināms potenciāls paškustībai stihijās, tad šai matērijai nav nepieciešams Radītājs, kas radītu pasauli. Savukārt, ja matērija ir monolīta un sastāv no atomiem, tad pasīvajiem, neitrālajiem atomiem nepieciešams Radītājs, kas pasauli no tiem salikt kopā. Šī doma tīri racionāli aizvien vairāk nodalīja abstrakto Absolūtu no pasīvās matērijas. Savienot šo atomismu ar dabaszinātnēm islama pasaulei neizdevās. | * Pirmais vairāk raksturīgs [[Sunnīti|sunnītu]] filosofijai, ko zināmā mērā varētu raksturot kā [[Atomisms|atomismu]], ap kuru tā koncentrējās. Tas, protams, nav vis dabaszinātņu, bet filosofisks atomisms, mantots no [[indiešu filosofija]]s un [[Antīkā filosofija|antīkās filosofijas]]. Tā pamatproblēma bija visai teoloģisku dilemmu risināšana, piemēram, ja matērija ir aktīva un tai piemīt zināms potenciāls paškustībai stihijās, tad šai matērijai nav nepieciešams Radītājs, kas radītu pasauli. Savukārt, ja matērija ir monolīta un sastāv no atomiem, tad pasīvajiem, neitrālajiem atomiem nepieciešams Radītājs, kas pasauli no tiem salikt kopā. Šī doma tīri racionāli aizvien vairāk nodalīja abstrakto Absolūtu no pasīvās matērijas. Savienot šo atomismu ar dabaszinātnēm islama pasaulei neizdevās. | ||
* Otru var raksturot kā [[Šiīti|šiītu]] (un [[Ismailīti|ismailītu]]) mistiku - visai tuvu [[Bēme Jakobs|Bēmes]] un [[Ekharts|Ekharta]] mācībām, - kas savu uzplaukumu piedzīvoja pēc XVI gs. | * Otru var raksturot kā [[Šiīti|šiītu]] (un [[Ismailīti|ismailītu]]) mistiku - visai tuvu [[Bēme Jakobs|Bēmes]] un [[Ekharts|Ekharta]] mācībām, - kas savu uzplaukumu piedzīvoja pēc XVI gs. |
Versija, kas saglabāta 2018. gada 30. marts, plkst. 13.49
Islama filosofija (kr. философия ислама) - dažādu reliģiski-filosofijas skolu un koncepciju kopums, kas radies un attīstījies viduslaikos, arābu iekarojumu izveidotajā islama civilizācijā, lielā mērā saistīts ar islamu un raksturīgs tieši šai civilizācijai.
Filosofiskā doma islamā parādās jau VII-VIII gs. mijā, sākotnēji kā Aristoteļa tekstu traktēšana, balstoties neoplatonisma domā. Aristoteli lasīja Plotīna un Jamliha izpratnē, caur Porfīrija un Simplikija tekstiem. Attiecīgi, Aristoteli uztvēra monistiski, kā savdabīgu monistiskas teoloģijas metodoloģiju. Šis domas virziens attīstījās līdz Averoesam, kad strauji aprāvās islama pasaulē, turpinoties Eiropas sholastikā un kļūstot par Eiropas filosofijas daļu. Austrumos Averoesa domu praktiski nepamanīja, t.i. islama filosofijas Spānijas skolas attīstība un gals neatspoguļojās Austrumu attīstībā.
Prējā islama pasaulē filosofija turpināja attīstīties līdz XIII-XIV gs. mijai, kad mainījās "pasūtījums", proti, laicīgā vara, kas uzturēja filosofus, sāka no tiem prasīt praksē izmantojamas zināšanas, tādējādi filosofiskajai domai sadaloties racionālajā pieejā un gnostiķu ietekmi jūtošajā mistiskajā virzienā.
- Pirmais vairāk raksturīgs sunnītu filosofijai, ko zināmā mērā varētu raksturot kā atomismu, ap kuru tā koncentrējās. Tas, protams, nav vis dabaszinātņu, bet filosofisks atomisms, mantots no indiešu filosofijas un antīkās filosofijas. Tā pamatproblēma bija visai teoloģisku dilemmu risināšana, piemēram, ja matērija ir aktīva un tai piemīt zināms potenciāls paškustībai stihijās, tad šai matērijai nav nepieciešams Radītājs, kas radītu pasauli. Savukārt, ja matērija ir monolīta un sastāv no atomiem, tad pasīvajiem, neitrālajiem atomiem nepieciešams Radītājs, kas pasauli no tiem salikt kopā. Šī doma tīri racionāli aizvien vairāk nodalīja abstrakto Absolūtu no pasīvās matērijas. Savienot šo atomismu ar dabaszinātnēm islama pasaulei neizdevās.
- Otru var raksturot kā šiītu (un ismailītu) mistiku - visai tuvu Bēmes un Ekharta mācībām, - kas savu uzplaukumu piedzīvoja pēc XVI gs.
Skat. arī: Gondišapuras Akadēmija, Al Kindi, Avicenna, Abubacers, Ar Razi, Birūni, Idrīsi, mutakallimi
Literatūra par šo tēmu
- Jamal Sankari Fadlallah. The Making of a Radical Shi’ite Leader. - SAQI: London, 2005