Atšķirības starp "Tantrisms" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Tantrisms''' – [[Indiešu filosofija|reliģiski filosofiska]] mācība [[Senā Indija|Senajā Indijā]], sākotnēji saistīta ar sievišķo dievību kultu un maģiskiem rituāliem, kam bija jānodrošina auglīgumu.
+
'''Tantrisms''' – [[Indiešu filosofija|reliģiski filosofiska]] mācība [[Senā Indija|Senajā Indijā]], sākotnēji saistīta ar sievišķo dievību kultu un maģiskiem rituāliem, kam bija jānodrošina auglīgumu. Vēstures gaitā, citu [[Hinduisms|hinuisma]] kultu ietekmē, ''tantrisms'' sašķēlās virknē virzienu: radās ar [[Buda]]s, [[Šiva]]s, [[Višnu]] u.c. kultiem saistītas skolas. Viduslaiku ''tantrisms'' bija vērsts pret [[vedanta]]s mācību par ''maija advaita'', atzina pasaules realitāti un tās evolūciju no garīga pirmssākuma. Mikrokosma uzbūvi uzskatīdami par idendisku makrokosma uzbūvei, tantristi izzinot cilvēku, centās to reducēt uz dabas izziņu (un otrādi). Seno tantristu mācība par cilvēka ķermeni (''deha vada'') satur daudz informācijas, kas ļauj spriest par ķīmijas un medicīnas attīstību senajā un viduslaiku Indostānā. Raksturīgi, ka tantristu psihofiziskie vingrinājumi nav saistīti ar askētisku atteikšanos no pasaules: hinduisma tradicionālais mērķis ''mukti'' (garīgā atbrīvošanās) mācībā apvienots ar ''bhukti'' (bauda). Mācība ignorēja dalījumu dzimumos, cilšu piederībā, [[Kasta|kastās]]. ''Tantrisma'' idejas, šķiet, visai ietekmēja agrīnās [[sankhja]]s idejas, jaunajos laikos Ramakrišnu, Vivekanandu, Tagori, Ghošu u.c. domātājus.
  
 
== Literatūra par šo tēmu ==
 
== Literatūra par šo tēmu ==
  
* Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 408. lpp.
+
* Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 408.-409. lpp.
  
 
== Resursi internetā par šo tēmu ==
 
== Resursi internetā par šo tēmu ==
  
 
[[Kategorija:Filosofijas vēsture]]
 
[[Kategorija:Filosofijas vēsture]]

Versija, kas saglabāta 2011. gada 19. maijs, plkst. 08.43

Tantrismsreliģiski filosofiska mācība Senajā Indijā, sākotnēji saistīta ar sievišķo dievību kultu un maģiskiem rituāliem, kam bija jānodrošina auglīgumu. Vēstures gaitā, citu hinuisma kultu ietekmē, tantrisms sašķēlās virknē virzienu: radās ar Budas, Šivas, Višnu u.c. kultiem saistītas skolas. Viduslaiku tantrisms bija vērsts pret vedantas mācību par maija advaita, atzina pasaules realitāti un tās evolūciju no garīga pirmssākuma. Mikrokosma uzbūvi uzskatīdami par idendisku makrokosma uzbūvei, tantristi izzinot cilvēku, centās to reducēt uz dabas izziņu (un otrādi). Seno tantristu mācība par cilvēka ķermeni (deha vada) satur daudz informācijas, kas ļauj spriest par ķīmijas un medicīnas attīstību senajā un viduslaiku Indostānā. Raksturīgi, ka tantristu psihofiziskie vingrinājumi nav saistīti ar askētisku atteikšanos no pasaules: hinduisma tradicionālais mērķis mukti (garīgā atbrīvošanās) mācībā apvienots ar bhukti (bauda). Mācība ignorēja dalījumu dzimumos, cilšu piederībā, kastās. Tantrisma idejas, šķiet, visai ietekmēja agrīnās sankhjas idejas, jaunajos laikos Ramakrišnu, Vivekanandu, Tagori, Ghošu u.c. domātājus.

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 408.-409. lpp.

Resursi internetā par šo tēmu