Atšķirības starp "Kagans" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Kagans''' (tjurk. خاقان‎ - ''ḫāǧān, kagan, hagan'', ''hakan'', sentj. ''kaɣan'') – [[Monarhs|valdnieka]] apzīmējums Stepes [[tjurki|tjurku]] tautās ([[avāri]], [[hazāri]], [[pečeņegi]] u.c.) kā arī austrumslāviem agrajos viduslaikos. Pirmo reizi sastopams ķīniešu rakstītos avotos - 可汗 - III gs., aprakstot [[Sjaņbi|sjaņbu]] (''xianbei'') ciltis (mūsdienu Ziemeļķīna un Iekšējā Mongolija). IV gs. sākumā to pārņēma [[žuaņžuaņi|žuaņžuaņu]] valstī, bet V gs. titulu sāk lietot tjurku ciltīs. Pēc tam, kad 744. gadā bija sagrāvuši tukjue valsti, titulu ''tengri khakan'' ("debesu kagans") pieņēma [[Uiguri|uiguru]] valdnieki, un lietoja arī tjurku izcelsmes ķīniešu [[Imperators|imperatori]] (''tien kho-han''). T.i. līdz XII gs. ''kagan'' bija augstākais tituls tkjue, uiguriem, [[Mongoļi|mongoļiem]] un pat ķīniešiem un [[Mandžūri|mandžuriem]]. Rietumu historiogrāfijā tituls tiek pirmo reizi pieminēts VI gs.,<ref>Armēņu hronists Horenas Mozus gan lieto apzīmējumu "lielais hakans" (''vezourk khakan''), rakstot par laiku ap 230. gadu, taču lielākā daļa pētnieku uzskata, ka te viņš kļūdījies, attiecinot sava laika jēdzienu uz laiku, kad tas nevarēja tikt lietots.</ref> kad [[Huņņi|huņņu]] valdnieku [[Gregors no Tūras|Tūras Gregors]] dēvē par ''chaganus''; [[Austrumromas impērija|Bizantijā]] kā ''cagano'' vai ''cagan'' dēvēti [[Avāri|avāru]] valdnieki; 598. gadā tjurku valdnieks vēstulē Maurīcijam Tibērijam titulējas kā ''chagan''. Arī [[Arābi|arābu]] un [[Persieši|persiešu]] autori tjurku un tatāru valdniekus konsekventi dēvē par ''hakan'', bet Firdousi tā dēvē pat ķīniešu imperatoru. Tāpat ''hagan'' bija [[Hazāri|hazāru]] valdnieku tituls un X-XI gs ''kagans'' bija [[Kijevas lielkņaziste|Kijevas]] valdnieku tituls<ref>[[Metropolīts|metropolīta]] Ilariona XI gs. 30.-40. gados hronikā "Stāsts par Likumu un Svētību" (''Словo о Законе и Благодати'') ''kagans'' ir [[Vladimirs Svjatoslava dēls, Kijevas kagans|Vladimira Svjatoslava dēla]] tituls: "похвала кагану нашему Влодимеру, от негоже крещени быхом"; "Похвалим же и мы... великааго кагана нашеа земли, Володимера, вънука старааго Игоря, сына же славнааго Святослава"; "сий славный от славныих рожься... каган наш Влодимер". - Молдован А.М. «Слово о законе и благодати» Илариона. - Киев, 1984. С. 78, 91, 92</ref> (ne tikai Vladimira Svētā, bet arī [[Jaroslavs Vladimira dēls, Kijevas kagans|Jaroslava]] un [[Svjatoslavs Jaroslava dēls, Kijevas kagans|Svjatoslava]] tituls).<ref>Молдован А.М. «Слово о законе и благодати» Илариона. - Киев, 1984. С. 99</ref><ref>S.Visockis ([http://feb-web.ru/feb/slovenc/es/es1/es1-2621.htm Высоцкий Сергей Александрович]) apraksta grafiti "Спаси Господи кагана нашего", kas attiecas uz Svjatoslavu Jaroslava dēlu, valdījušu Kijevā 1073.-1076. gados.</ref> [[Teiksma par Igora kauju|Teiksmā par Igora kauju]] par ''kaganu'' dēvēts [[Tmutorokaņa]]s [[kņazs]] [[Oļegs Svjatoslava dēls, Tmutorokaņas kņazs|Oļegs Svjatoslava dēls]]. Vēlāk eiropiešu avotos šis tituls lietots, runājot par [[Mongoļi|mongoļu]] [[Hans|haniem]].
+
'''Kagans''' (tjurk. خاقان‎ - ''ḫāǧān, kagan, hagan'', ''hakan'', sentj. ''kaɣan'') – [[Monarhs|valdnieka]] apzīmējums Stepes [[tjurki|tjurku]] tautās ([[avāri]], [[hazāri]], [[pečeņegi]] u.c.) kā arī austrumslāviem agrajos viduslaikos. Pirmo reizi sastopams ķīniešu rakstītos avotos - 可汗 - III gs., aprakstot [[Sjaņbi|sjaņbu]] (''xianbei'') ciltis (mūsdienu Ziemeļķīna un Iekšējā Mongolija). IV gs. sākumā to pārņēma [[žuaņžuaņi|žuaņžuaņu]] valstī, bet V gs. titulu sāk lietot tjurku ciltīs. Pēc tam, kad 744. gadā bija sagrāvuši tukjue valsti, titulu ''tengri khakan'' ("debesu kagans") pieņēma [[Uiguri|uiguru]] valdnieki, un lietoja arī tjurku izcelsmes ķīniešu [[Imperators|imperatori]] (''tien kho-han''). T.i. līdz XII gs. ''kagan'' bija augstākais tituls tkjue, uiguriem, [[Mongoļi|mongoļiem]] un pat ķīniešiem un [[Mandžūri|mandžuriem]]. Rietumu historiogrāfijā tituls tiek pirmo reizi pieminēts VI gs.,<ref>Armēņu hronists Horenas Mozus gan lieto apzīmējumu "lielais hakans" (''vezourk khakan''), rakstot par laiku ap 230. gadu, taču lielākā daļa pētnieku uzskata, ka te viņš kļūdījies, attiecinot sava laika jēdzienu uz laiku, kad tas nevarēja tikt lietots.</ref> kad [[Huņņi|huņņu]] valdnieku [[Gregors no Tūras|Tūras Gregors]] dēvē par ''chaganus''; [[Austrumromas impērija|Bizantijā]] kā ''cagano'' vai ''cagan'' dēvēti [[Avāri|avāru]] valdnieki; 598. gadā tjurku valdnieks vēstulē Maurīcijam Tibērijam titulējas kā ''chagan''. Arī [[Arābi|arābu]] un [[Persieši|persiešu]] autori tjurku un tatāru valdniekus konsekventi dēvē par ''hakan'', bet Firdousi tā dēvē pat ķīniešu imperatoru. Tāpat ''hagan'' bija [[Hazāri|hazāru]] valdnieku tituls un X-XI gs ''kagans'' bija [[Kijevas lielkņaziste|Kijevas]] valdnieku tituls<ref>[[Metropolīts|metropolīta]] Ilariona XI gs. 30.-40. gados hronikā "Stāsts par Likumu un Svētību" (''Словo о Законе и Благодати'') ''kagans'' ir [[Vladimirs Svjatoslava dēls, Kijevas kagans|Vladimira Svjatoslava dēla]] tituls: "похвала кагану нашему Влодимеру, от негоже крещени быхом"; "Похвалим же и мы... великааго кагана нашеа земли, Володимера, вънука старааго Игоря, сына же славнааго Святослава"; "сий славный от славныих рожься... каган наш Влодимер". - Молдован А.М. «Слово о законе и благодати» Илариона. - Киев, 1984. С. 78, 91, 92</ref> (ne tikai Vladimira Svētā, bet arī [[Jaroslavs Vladimira dēls, Kijevas kagans|Jaroslava]] un [[Svjatoslavs Jaroslava dēls, Kijevas kagans|Svjatoslava]] tituls).<ref>Молдован А.М. «Слово о законе и благодати» Илариона. - Киев, 1984. С. 99</ref><ref>S.Visockis ([http://feb-web.ru/feb/slovenc/es/es1/es1-2621.htm Высоцкий Сергей Александрович]) apraksta grafiti "Спаси Господи кагана нашего", kas attiecas uz Svjatoslavu Jaroslava dēlu, valdījušu Kijevā 1073.-1076. gados.</ref> [[Teiksma par Igora kauju|Teiksmā par Igora kauju]] par ''kaganu'' dēvēts [[Tmutorokaņa]]s [[kņazs]] [[Oļegs Svjatoslava dēls, Tmutorokaņas kagans|Oļegs]]. Vēlāk eiropiešu avotos šis tituls lietots, runājot par [[Mongoļi|mongoļu]] [[Hans|haniem]].
  
 
==== Atsauces un paskaidrojumi ====
 
==== Atsauces un paskaidrojumi ====

Versija, kas saglabāta 2009. gada 13. janvāris, plkst. 12.12

Kagans (tjurk. خاقان‎ - ḫāǧān, kagan, hagan, hakan, sentj. kaɣan) – valdnieka apzīmējums Stepes tjurku tautās (avāri, hazāri, pečeņegi u.c.) kā arī austrumslāviem agrajos viduslaikos. Pirmo reizi sastopams ķīniešu rakstītos avotos - 可汗 - III gs., aprakstot sjaņbu (xianbei) ciltis (mūsdienu Ziemeļķīna un Iekšējā Mongolija). IV gs. sākumā to pārņēma žuaņžuaņu valstī, bet V gs. titulu sāk lietot tjurku ciltīs. Pēc tam, kad 744. gadā bija sagrāvuši tukjue valsti, titulu tengri khakan ("debesu kagans") pieņēma uiguru valdnieki, un lietoja arī tjurku izcelsmes ķīniešu imperatori (tien kho-han). T.i. līdz XII gs. kagan bija augstākais tituls tkjue, uiguriem, mongoļiem un pat ķīniešiem un mandžuriem. Rietumu historiogrāfijā tituls tiek pirmo reizi pieminēts VI gs.,[1] kad huņņu valdnieku Tūras Gregors dēvē par chaganus; Bizantijācagano vai cagan dēvēti avāru valdnieki; 598. gadā tjurku valdnieks vēstulē Maurīcijam Tibērijam titulējas kā chagan. Arī arābu un persiešu autori tjurku un tatāru valdniekus konsekventi dēvē par hakan, bet Firdousi tā dēvē pat ķīniešu imperatoru. Tāpat hagan bija hazāru valdnieku tituls un X-XI gs kagans bija Kijevas valdnieku tituls[2] (ne tikai Vladimira Svētā, bet arī Jaroslava un Svjatoslava tituls).[3][4] Teiksmā par Igora kauju par kaganu dēvēts Tmutorokaņas kņazs Oļegs. Vēlāk eiropiešu avotos šis tituls lietots, runājot par mongoļu haniem.

Atsauces un paskaidrojumi

  1. Armēņu hronists Horenas Mozus gan lieto apzīmējumu "lielais hakans" (vezourk khakan), rakstot par laiku ap 230. gadu, taču lielākā daļa pētnieku uzskata, ka te viņš kļūdījies, attiecinot sava laika jēdzienu uz laiku, kad tas nevarēja tikt lietots.
  2. metropolīta Ilariona XI gs. 30.-40. gados hronikā "Stāsts par Likumu un Svētību" (Словo о Законе и Благодати) kagans ir Vladimira Svjatoslava dēla tituls: "похвала кагану нашему Влодимеру, от негоже крещени быхом"; "Похвалим же и мы... великааго кагана нашеа земли, Володимера, вънука старааго Игоря, сына же славнааго Святослава"; "сий славный от славныих рожься... каган наш Влодимер". - Молдован А.М. «Слово о законе и благодати» Илариона. - Киев, 1984. С. 78, 91, 92
  3. Молдован А.М. «Слово о законе и благодати» Илариона. - Киев, 1984. С. 99
  4. S.Visockis (Высоцкий Сергей Александрович) apraksta grafiti "Спаси Господи кагана нашего", kas attiecas uz Svjatoslavu Jaroslava dēlu, valdījušu Kijevā 1073.-1076. gados.

Literatūra

  • Valsts un tiesību vēsture jēdzienos un terminos. / Sast. P.Valters. - Divergens, Rīga, 2001., 84. lpp.

  • Мелиоранский П. Турецкие элементы в языке «Слова о полку Игореве» // ИОРЯС. 1902. Т. 7, кн. 2. С. 289-290
  • Малов С.Е. Тюркизмы в языке «Слова о полку Игореве» // ИОЛЯ. 1946. Т. 5, вып. 2. С. 137
  • Соловьев А.В. Восемь заметок к «Слову о полку Игореве» // ТОДРЛ. 1964. Т. 20. С. 377-378
  • Гаген-Торн Н.И. О филологическом и историческом анализе «Слова о полку Игореве» // Сов. археология. 1970. № 3. С. 287
  • Новосельцев А.П. К вопросу об одном из древнейших титулов русского князя // История СССР. 1982. № 4. С. 150-159
  • Высоцкий С.А. Киевские граффити и «Слово о полку Игореве» // Слово. - Санкт-Петербург, 1985. С. 208-209
  • Захаров В.А. Тмутаракань и «Слово о полку Игореве» // Слово. , Санкт-Петербург, 1988. С. 213-214.

Resursi internetā par šo tēmu