Atšķirības starp "Ķīniešu filosofija" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
5. rindiņa: 5. rindiņa:
 
Laikā no III gs. p.m.ē. līdz m.ē. III gs. daudzo natūrfilosofisko un kosmoloģisko konstrukciju pamatā palika mācība par piecām "stihijām" jeb pirmelementiem un polārajiem spēkiem ''iņ'' un ''jan''. Priekšstati par ''cji'' ieguva materiālistisku interpretāciju [[Vans Čuns|Vana Čuna]] mācībā. Tajā pašā laikā attīstījās dažādi uz misticismu tendēti strāvojumi daoismā un konfuciālismā. M.ē. pirmajos gadsimtos par disputu centrālo jautājumu kļuva problēma par "esamības" un "neesamības" attiecību. Daoisma un konfuciānisma koncepciju savstarpējās ietekmēšanās un sintēzes rezultātā šajā laikā nostiprinājās vispārpieņemti priekšstati par "sākotnējo" (juaņ), pirmmatēriju (cji), dao u.c. esamības pirmpamatiem. Kopš I gs. sāka izplatīties [[budisms]], un V-X gs. dominējošā bija budisma mācība par pasaules iluzoritāti. Domātāji interesējās par būtības un parādības, esamības un neesamības, ķermeņa un dvēseles attiecības problēmām. Opozīcijā idejai par dvēseles nemirstību bija [[He Čentjaņs]], [[Faņs Džeņs]] u.c., taču reāla alternatīva budisma mistikai bija tikai konfuciānismā un daoismā. X-XIII gs. ''ķīniešu filosofija'' piedzīvoja ziedu laikus.
 
Laikā no III gs. p.m.ē. līdz m.ē. III gs. daudzo natūrfilosofisko un kosmoloģisko konstrukciju pamatā palika mācība par piecām "stihijām" jeb pirmelementiem un polārajiem spēkiem ''iņ'' un ''jan''. Priekšstati par ''cji'' ieguva materiālistisku interpretāciju [[Vans Čuns|Vana Čuna]] mācībā. Tajā pašā laikā attīstījās dažādi uz misticismu tendēti strāvojumi daoismā un konfuciālismā. M.ē. pirmajos gadsimtos par disputu centrālo jautājumu kļuva problēma par "esamības" un "neesamības" attiecību. Daoisma un konfuciānisma koncepciju savstarpējās ietekmēšanās un sintēzes rezultātā šajā laikā nostiprinājās vispārpieņemti priekšstati par "sākotnējo" (juaņ), pirmmatēriju (cji), dao u.c. esamības pirmpamatiem. Kopš I gs. sāka izplatīties [[budisms]], un V-X gs. dominējošā bija budisma mācība par pasaules iluzoritāti. Domātāji interesējās par būtības un parādības, esamības un neesamības, ķermeņa un dvēseles attiecības problēmām. Opozīcijā idejai par dvēseles nemirstību bija [[He Čentjaņs]], [[Faņs Džeņs]] u.c., taču reāla alternatīva budisma mistikai bija tikai konfuciānismā un daoismā. X-XIII gs. ''ķīniešu filosofija'' piedzīvoja ziedu laikus.
  
Jaunajā paradigmā dzima [[neokonfuciānisms]] ([[Džans Dzajs]], [[Džu Si]] u.c.), kas neaprobežojās ar ētiski politisku priekšstatu izstrādāšanu, bet vairāk orientējās uz [[ontoloģija]]s, natūrfilosofijas un kosmogonijas jautājumiem. Centrālā problēma bija attiecība starp ideālo pirmssākumu ''[[li]]'' (likums, princips) un materiālo pirmssākumu ''cji'' (pirmmatērija).
+
Jaunajā paradigmā dzima [[neokonfuciānisms]] ([[Džans Dzajs]], [[Džu Si]] u.c.), kas neaprobežojās ar ētiski politisku priekšstatu izstrādāšanu, bet vairāk orientējās uz [[ontoloģija]]s, natūrfilosofijas un kosmogonijas jautājumiem. Centrālā problēma bija attiecība starp ideālo pirmssākumu ''[[li]]'' (likums, princips) un materiālo pirmssākumu ''cji'' (pirmmatērija), līdz sāka dominēt viedoklis, kas atzina ''li'' par primāro pirmssākumu, bet ''cji'' par sekundāro. Metafiziku neokonfuciānismā attīstīja [[Lu Dzjujuaņs]] (Lu Sjanšaņs) un [[Vans Šoužeņs]] (Vans Janmins). Lu Dzjujuaņam piedēvē tēzi: "Pasaule ir mans saprāts (sirds), un mans saprāts ir pasaule". Paralēli pastāvēja materiālistiskais pasaules skaidrojums, ko pauda [[Čens Ļans]], [[Je Ši]], [[Lo Ciņšuns]], [[Vans Tinsjans]], [[Li Dži]] u.c.
 +
 
 +
XVII-XVIII gs. tika tālāk attīstīta ''li'' un ''cji'' savstarpējās attiecības problēma, ko veica [[Vans Fudži]] (Vans Čuaņšaņs) un [[Dajs Džeņs]]. XIX gs. sākās ''ķīniešu filosofijas'' saskare ar Rietumu zinātnes atziņām un filosofisko domu, un tajā lielāka uzmanība atkal tika pievērsta ētiski politiskajiem, nevis natūrfilosofiskajiem jautājumiem.
  
 
==== Literatūra par šo tēmu ====
 
==== Literatūra par šo tēmu ====

Versija, kas saglabāta 2009. gada 8. decembris, plkst. 16.21

Ķīniešu filosofija - Senās Ķīnas teritorijā dzīvojušo domātāju un filosofijas skolu koncepcijas un idejas kā šim reģionam un civilizācijai raksturīgs pasaules skatījums filosofiskajā domā. Sāka veidoties I g.tk. p.m.ē. sākumā. Jau VIII-V gs. p.m.ē. bija visai plaši izplatīta mācība par piecām dabas "stihijām" jeb pirmelementiem. Šo piecu "pirmpamatu" - ūdens, uguns, metāla, koka un zemes, - kombinācijas veido apkārtējo pasauli un visu parādību un lietu daudzveidīgumu. Atkarībā no domas virziena, šis "pirmpamatu" sadalījums varēja mainīties. "Pārmaiņu grāmatā" (Idzin) nosaukti jau astoņi "pirmpamati", kuru mijiedarbībā rodas dažādās īstenibas situācijas, taču savos pamatos tā ir neskaidru minējumu pilns teksts (tikai vēlāk to sāka interpretēt filosofiski). "Pārmaiņu grāmatas" tēli un simbolika visai stipri ietekmēja Ķīnas filosofijas tālāko attīstību. Tajā pašā laikā veidojās galvenie principi mācībai par pretējiem un savstarpēji saistītiem spēkiem "jan" un "", kuru mijiedarbību uzskatīja par dabā notiekošo procesu cēloni. Šie spēki bija gaismas un tumsas, pozitīvā un negatīvā, vīrišķā un sievišķā dabas principu simboli. V-III gs. p.m.ē. pakāpeniski izveidojās galvenās filosofu skolas.

Daoisma pamatus izstrādāja Laodzi un Džuandzi, gnozeoloģiju izveidoja Modzi un tā sekotāji. Daudzi domātāji pievērsās tam, kā atrisināma jēdziena ("vārda") un realitātes attiecības loģiskā problēma. Modzi, Sjuaņdzi u.c. uzskatīja, ka jēdzieni ir objektīvo parādību un lietu atspoguļojums. Problēmas metafiziskais skaidrojums sastopams Guņsuna Luna mācībā, kurš kļuva pazīstams ar saviem Zenona aporijas atgādinošajiem izteikumiem, kā arī ar jēdziena ārkārtīgu absolutizēšanu un pilnīgu nošķiršanu no īstenības. Viņa mācībai par "vārdiem" ir daudz kopīga ar Platona mācību par "idejām". Priekšstadus par spēkiem un jan un piecām dabas "stihijām" šajā laikā sakārtoja vienotā sistēmā Dzou Jaņs. Konfuciānisma piekritēji vairāk orientējās uz sociālajām attiecībām un cilvēka vietu sabiedrībā, ētiku un morāli, sekojot Konfūcija un Mendzi ētiski politiskajām konstrukcijām. Plašu piekritēju loku guva arī fadzja skolas pārstāvji Haņs Feidzi u.c. izveidotais viedoklis par valsti un tiesībām. Natūrfilosofijas jautājumos galvenie disputi norisa ap priekšstatiem par "tjaņ" (debesis) - jēdzienu, ar kuru vieni domātāji (Sjuņdzi) saprata dabu un ar kuru citi (Konfūcijs. Mendzi) apzīmēja augstāko virzītājspēku, - par "dao" (ceļš) jeb dabas absolūto likumu, par "de" (izpausmi, kvalitāti), par "cji" (pirmmatērija), dabas "stihijām" utt. Ētikas un morāles jomā galvenā uzmanība bija pievērsta mācībai par cilvēka būtību. Konfūcija uzskati noveda pie Mendzi koncepcijām par cilvēka dabiski iedzimto labsirdību un pie Sjuņdzi mācības par cilvēka dabiski iedzimto ļaunumu. Plaši pazīstamas bija Jana Džu individuālisma teorija un Modzi altruisma teorija. Visām šīm teorijām raksturīgs empīriskā materiāla trūkums. Tas bija senās ķīniešu filosofijas "zelta laikmets".

Laikā no III gs. p.m.ē. līdz m.ē. III gs. daudzo natūrfilosofisko un kosmoloģisko konstrukciju pamatā palika mācība par piecām "stihijām" jeb pirmelementiem un polārajiem spēkiem un jan. Priekšstati par cji ieguva materiālistisku interpretāciju Vana Čuna mācībā. Tajā pašā laikā attīstījās dažādi uz misticismu tendēti strāvojumi daoismā un konfuciālismā. M.ē. pirmajos gadsimtos par disputu centrālo jautājumu kļuva problēma par "esamības" un "neesamības" attiecību. Daoisma un konfuciānisma koncepciju savstarpējās ietekmēšanās un sintēzes rezultātā šajā laikā nostiprinājās vispārpieņemti priekšstati par "sākotnējo" (juaņ), pirmmatēriju (cji), dao u.c. esamības pirmpamatiem. Kopš I gs. sāka izplatīties budisms, un V-X gs. dominējošā bija budisma mācība par pasaules iluzoritāti. Domātāji interesējās par būtības un parādības, esamības un neesamības, ķermeņa un dvēseles attiecības problēmām. Opozīcijā idejai par dvēseles nemirstību bija He Čentjaņs, Faņs Džeņs u.c., taču reāla alternatīva budisma mistikai bija tikai konfuciānismā un daoismā. X-XIII gs. ķīniešu filosofija piedzīvoja ziedu laikus.

Jaunajā paradigmā dzima neokonfuciānisms (Džans Dzajs, Džu Si u.c.), kas neaprobežojās ar ētiski politisku priekšstatu izstrādāšanu, bet vairāk orientējās uz ontoloģijas, natūrfilosofijas un kosmogonijas jautājumiem. Centrālā problēma bija attiecība starp ideālo pirmssākumu li (likums, princips) un materiālo pirmssākumu cji (pirmmatērija), līdz sāka dominēt viedoklis, kas atzina li par primāro pirmssākumu, bet cji par sekundāro. Metafiziku neokonfuciānismā attīstīja Lu Dzjujuaņs (Lu Sjanšaņs) un Vans Šoužeņs (Vans Janmins). Lu Dzjujuaņam piedēvē tēzi: "Pasaule ir mans saprāts (sirds), un mans saprāts ir pasaule". Paralēli pastāvēja materiālistiskais pasaules skaidrojums, ko pauda Čens Ļans, Je Ši, Lo Ciņšuns, Vans Tinsjans, Li Dži u.c.

XVII-XVIII gs. tika tālāk attīstīta li un cji savstarpējās attiecības problēma, ko veica Vans Fudži (Vans Čuaņšaņs) un Dajs Džeņs. XIX gs. sākās ķīniešu filosofijas saskare ar Rietumu zinātnes atziņām un filosofisko domu, un tajā lielāka uzmanība atkal tika pievērsta ētiski politiskajiem, nevis natūrfilosofiskajiem jautājumiem.

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 225.-227. lpp.