Atšķirības starp "Džuhou" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
 
(15 starpversijas, ko mainījis viens dalībnieks, nav parādītas)
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Džuhou''' (ķīn. 诸侯; piņj. ''zhūhóu'') - burtiski "visi [[hou]]", - augstākās [[aristokrātija]]s [[kārta]]s kopīgs apzīmējums [[Džou dinastija]]s laikā Ķīnā (pēc statusa var tikt pielīdzināms eiropiešu "[[pērs]]"), kurai bija piederīgi piecu augstāko titulu - [[gun]], [[hou]], [[bo]], [[dzji]], [[naņ]], - īpašnieki. Latviešu vēstures literatūrā adekvāta apzīmējuma pagaidām nav. Atkarībā no konteksta var pie šīs [[kārta]]s piederīgos var apzīmēt kā "galminieks", "kņazs/grāfs", "vasaļvaldnieks" u.tml.
+
'''Džuhou''' (ķīn. 诸侯; piņj. ''zhūhóu'') - mantojams feodāls valdījums (ķīn. 诸侯国; piņj. ''zhūhóuɡuó'') un reizē arī  augstākās [[aristokrātija]]s tituls (ķīn. 分封诸侯; piņj. ''fēnfēng zhūhóu'')<ref>Krievu vēsturnieki literatūrā tulko šo terminu kā [[Kņazs|"князья"]], kas būtu analogs Rietumeiropas [[hercogs]] vai [[princis]] ('' dukes or princes'') atkarībā no konkrētās situācijas.</ref> [[Džou dinastija]]s laikā (XI gs. vidus - 256. g. p.m.ē.) [[Senā Ķīna|Senajā Ķīnā]] (saturiski var tikt pielīdzināms eiropiešu "[[pērs]]" - ''the nobles'').<ref>Крюков М.В. Формы социальной организации древних китайцев. - Наука: Москва, 1967, С. 60.</ref> Atkarībā no ''džuhou'' lieluma un svarīguma, tā [[Senjors|senjoram]], kuru lielākā daļa bija cēlušies no senās cilšu aristokrātijas un savu statusu ieguvuši jau [[Šan dinastija]]s laikā (džou iekarojumu laikā pastāvēja aptuveni 800 ''džuhou''), tika piešķirts viens no pieciem augstākās [[aristokrātija]]s tituliem ([[gun]], [[hou]], [[bo]], [[dzji]], [[naņ]]).<ref>Крюков М.В. Формы социальной организации древних китайцев. - Наука: Москва, 1967, С. 65.</ref> Savukārt tie savu valdījumu sadalīja sīkāk, uzticot pārvaldi saviem [[Vasalis|vasaļiem]], [[cjin]] (卿, ''qīng'') un [[daifu]] (大夫, ''dài fū''), tālāk lielo dzimtu galvām [[ši]] (士). Formāli tas bija [[lēnis]] (par tiesībām uz valdījumu vanam tika dota daļa nodevu, bez tam ''džuhou'' deva vanam arī karaspēku kara gadījumam), taču faktiski neatkarīgs valdījums, kura senjori bija visai patstāvīgi savā rīcībā. Pati ''džuhou'' teritorija veidojās ap sakrālajiem centriem, kur atradās Zemes un augu garu (''še'') [[Altāris|altāri]], un arī attiecīgā zeme tika uztverta kā attiecīgā ''še'' aizgādībā esoša teritorija (pie tam robežas bija visai nenoteiktas). Tur atradās galvaspilsēta (''go'') un ''džuhou'' rezidence. ''Džuhou'' savu statusu uzturēja arī kā virspriesteris, regulāri pildot pasauli sakārtojošos rituālus un upurējot uz ''še'' altāra. Bez tam tā statusu uzturēja priekšstati par mantojamu [[Harisma|harismu]], kas piemīt tikai ''džuhou'' klana locekļiem. Pēc galvaspilsētas pārcelšanas no Debesu Dēla senču zemes uz Loi, kura atradās džou teritorijā, vana statuss pazeminājās un ļāva arī citiem ''džuhou'' pretendēt uz troni. VII-VI gs.p.m.ē. impērijā pastāvēja aptuveni 150 šādi faktiski suverēni ''džuhou'', kuru vidū dominēja 5, t.s. "pieci hegemoni" (''u ba''): Cjiņ, Dziņ, Ci, Ču un Vei.<ref>История Китая. - Харвест: Минск, 2004, С. 70-74.</ref> Sabrūkot [[Cjiņ dinastija]]i, atkal izveidojās liels skaits savstarpēji konkurējošu centru, kuru valdnieki viens pēc otra pārstāja dēvēties par ''džuhou'' un sāka sevi titulēt par "vaniem". [[Haņ dinastija]]s laikā (206. g. p.m.ē. - 220. g.m.ē.) tituls "džuhou" un analogs teritorijas nosaukums parādās jau kā anahronisms, līdz izzuda pavisam.
 +
 
 +
==== Atsauces un paskaidrojumi ====
 +
 
 +
{{atsauces}}
 +
 
 +
== Resursi internetā par šo tēmu ==
 +
 
 +
* [http://www.nciku.com/search/zh/detail/诸侯/56165 诸侯 in Chinese English dictionary]
 +
* [http://www.experiencefestival.com/a/Chinese_nobility_-_Princehood_and_Peerage/id/1223997 Chinese nobility - Fengjian and Zongfa of the Zhou Dynasty]
 +
----
 +
* [http://www.wirade.ru/history/history_ancient_asia_06_china.html Эпоха Западного Чжоу. // Краткая история древней Азии. VI. Древний Китай.]
 +
* [http://anthropology.ru/ru/texts/kamenskikh/east08_15.html#n3b Каменских М.С. Древнекитайская даосская концепция управления «у вэй», ее сущность и влияние на исход «борьбы гегемонов» V-III вв. до н.э. в Древнем Китае]
 +
* [http://anthropology.ru/ru/texts/gabuev/east07_16.html Габуев А.Т. Формирование региональной идентичности политии в Китае III-II вв. до н.э. - тезисы]
 +
* [http://www.hrono.info/biograf/bio_h/han_zap.html Хань Западная. // К.Рыжов. Все монархи мира. Древний Восток. -Вече: Москва, 2001]
 +
* [http://www.vostlit.info/Texts/Dokumenty/China/I/Reci_carst/ Го юй (речи царств). - Наука: Москва, 1987]
 +
* [http://ancient.gerodot.ru/topics/data/china/china14.htm Период Западного Чжоу. // История Древнего мира. Древний Восток. Индия, Китай, страны Юго-Восточной Азии" / А.Н. Бадак, И.Е. Войнич, Н.М. Волчек и др. - Харвест: Минск; АСТ: Москва, 2000. - 848 с.]
 +
* [http://new.hist.asu.ru/biblio/V2/21-28.pdf Ретунских Н.А. К вопросуоб истоках китаецентризма. (.pdf)]
  
 
[[Kategorija:Tituli un amati]]
 
[[Kategorija:Tituli un amati]]

Pašreizējā versija, 2009. gada 26. maijs, plkst. 16.11

Džuhou (ķīn. 诸侯; piņj. zhūhóu) - mantojams feodāls valdījums (ķīn. 诸侯国; piņj. zhūhóuɡuó) un reizē arī augstākās aristokrātijas tituls (ķīn. 分封诸侯; piņj. fēnfēng zhūhóu)[1] Džou dinastijas laikā (XI gs. vidus - 256. g. p.m.ē.) Senajā Ķīnā (saturiski var tikt pielīdzināms eiropiešu "pērs" - the nobles).[2] Atkarībā no džuhou lieluma un svarīguma, tā senjoram, kuru lielākā daļa bija cēlušies no senās cilšu aristokrātijas un savu statusu ieguvuši jau Šan dinastijas laikā (džou iekarojumu laikā pastāvēja aptuveni 800 džuhou), tika piešķirts viens no pieciem augstākās aristokrātijas tituliem (gun, hou, bo, dzji, naņ).[3] Savukārt tie savu valdījumu sadalīja sīkāk, uzticot pārvaldi saviem vasaļiem, cjin (卿, qīng) un daifu (大夫, dài fū), tālāk lielo dzimtu galvām ši (士). Formāli tas bija lēnis (par tiesībām uz valdījumu vanam tika dota daļa nodevu, bez tam džuhou deva vanam arī karaspēku kara gadījumam), taču faktiski neatkarīgs valdījums, kura senjori bija visai patstāvīgi savā rīcībā. Pati džuhou teritorija veidojās ap sakrālajiem centriem, kur atradās Zemes un augu garu (še) altāri, un arī attiecīgā zeme tika uztverta kā attiecīgā še aizgādībā esoša teritorija (pie tam robežas bija visai nenoteiktas). Tur atradās galvaspilsēta (go) un džuhou rezidence. Džuhou savu statusu uzturēja arī kā virspriesteris, regulāri pildot pasauli sakārtojošos rituālus un upurējot uz še altāra. Bez tam tā statusu uzturēja priekšstati par mantojamu harismu, kas piemīt tikai džuhou klana locekļiem. Pēc galvaspilsētas pārcelšanas no Debesu Dēla senču zemes uz Loi, kura atradās džou teritorijā, vana statuss pazeminājās un ļāva arī citiem džuhou pretendēt uz troni. VII-VI gs.p.m.ē. impērijā pastāvēja aptuveni 150 šādi faktiski suverēni džuhou, kuru vidū dominēja 5, t.s. "pieci hegemoni" (u ba): Cjiņ, Dziņ, Ci, Ču un Vei.[4] Sabrūkot Cjiņ dinastijai, atkal izveidojās liels skaits savstarpēji konkurējošu centru, kuru valdnieki viens pēc otra pārstāja dēvēties par džuhou un sāka sevi titulēt par "vaniem". Haņ dinastijas laikā (206. g. p.m.ē. - 220. g.m.ē.) tituls "džuhou" un analogs teritorijas nosaukums parādās jau kā anahronisms, līdz izzuda pavisam.

Atsauces un paskaidrojumi

  1. Krievu vēsturnieki literatūrā tulko šo terminu kā "князья", kas būtu analogs Rietumeiropas hercogs vai princis ( dukes or princes) atkarībā no konkrētās situācijas.
  2. Крюков М.В. Формы социальной организации древних китайцев. - Наука: Москва, 1967, С. 60.
  3. Крюков М.В. Формы социальной организации древних китайцев. - Наука: Москва, 1967, С. 65.
  4. История Китая. - Харвест: Минск, 2004, С. 70-74.

Resursi internetā par šo tēmu